Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Kesä 16, 2024 1:53 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 05, 2005 9:57 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Tarkoitan suoralla valvonnalla ampumaratamaista toimintaa jossa valvoja voi milloin tahansa puuttua valvottavan tekemiin virheisiin. Valvoja saisi vielä mielellään olla huoltaja ts. joku joka on lakisääteisesti vastuussa alaikäisen tekemisistä.

Miten isukkisi valvoisi pelaamistasi jollei hän edes näe mitä teet?

Sori vaan, mutta alle 15-vuotias ei saa ajaa mopollakaan. Elämä on kovaa, siihen on vaan parempi tottua.

Sinänsä nykyisin aseen omistavilla alaikäisillä ei pitäisi olla mitään syytä vastustaa aseiden valvonnan kiristämistä, sillä olemassaolevia pyssyjä ei varmasti mikään viskaali keräisi pois. Vain uusien aseiden hankinta alaikäisille vaikeutuisi, kuten olisi syytäkin.

Voin melkein lyödä vetoa, että kun ensimmäinen vakavampi vahinko sattuu alaikäiselle, on airsoft-pelit tässä holhousmaassa pelailtu. Tähän asti on tuurilla selvitty, mutta ajan kuluessa on ihan varmaa että jotain tapahtuu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 05, 2005 10:21 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 7:06 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: Kirkkonummi - 22 Acacia Avenue
Enhän minä pelkää että aseeni kerättäisiin poies. Mutta mitä niillä sitten tekee, kun pelit rajoittuisivat niin kovasti?

Kuka sitä mopoa...?

Totta turiset. Jos joku putoaa esim. katolta, ja selkä menisi siinä niin... pelit voisivat loppua aika lyhyeen.

En minä tuota suoraa valvomista vastusta, en vain halua että isukki juoksee maski päässä, 5 metrin päässä ja valvoo jokaista liikettä. Sitä tarkoitin, anteeksi jos ilmaisin itseni epäselvästi.

Jos elämä olisi kovaa, en olisi koskaan koskenutkaan as-aseeseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 06, 2005 6:26 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
J-T kirjoitti:
Mutta mitä niillä sitten tekee, kun pelit rajoittuisivat niin kovasti?

En minä tuota suoraa valvomista vastusta, en vain halua että isukki juoksee maski päässä, 5 metrin päässä ja valvoo jokaista liikettä. Sitä tarkoitin, anteeksi jos ilmaisin itseni epäselvästi.

Jos elämä olisi kovaa, en olisi koskaan koskenutkaan as-aseeseen.


Luulen, että Teekkari ajaa takaa sitä, että sitten kun tuollainen laki saatettaisiin voimaan ja valvontaan ei kukaan alle 15-vuotias toivottavasti pelaisikaan. Aseella voisit käydä ampumassa radalla/vastaavissa olosuhteissa huoltajasi valvonnassa sillä aikaa kun odotat täyttäväsi 15. Ei siihen pitkään mene.

Ja 5m päässä perässä juokseva isukki ei taida edes ihan riittää. 1-2m päässä vieressä vampumaradalla valvova huoltaja olisi se mitä tarvittaisiin.

Sittenhän elämä ei ole kovaa ja kaikki on hyvin.

- - -

Ikärajat - jotta tekin saisitte pelata vielä muutaman vuoden päästä 15 täytettyänne.

Ei ikärajoja - jotta saisitte pelata vielä vuoden tai kaksi... jonka jälkeen ei Suomen maassa pelaakaan enää kukaan.

Miettikää. Perkele.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 06, 2005 7:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 7:06 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: Kirkkonummi - 22 Acacia Avenue
Noh... Minä henk.koht. haluaisin niin että kenenkään ei tarvitsisi lopettaa. Mutta eiköhän me kaikki haluta sitä. Totta, että ei se vuosi ylivoimainen aika ole. Mutta eipä se kyllä hirveän kivaakaan olisi. Aika moni varmaan lopettaisi koko touhun sen takia. Ei kaikkia sanotaan vaikkapa kahden vuoden tauon jälkeen välttämättä koko touhu enää kiinnostaisi. Minua kiinnostaisi, mutta ei kaikkia. Eikä sekään hirveästi helpottaisi lajin harrastuksen aloittamista. Vanhemmat sanovat että "eikös se ole kielletty", ja sitä rataa. Mutta juu... Tehän te niitä viksumpia olette. Elukka: älähän hikeenny. Täällä sitä vain yksinäinen mise hiplailee ak:ta ja puhuu paskaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 06, 2005 8:54 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
J-T: Mitäpä minä hikeentymään. Yksinäinen mies kirjoittelemassa "paskaa" airsoft-foorumille. Ne ovat minun mielipiteitäni, mutta luonnollisesti pidän omia mielipiteitäni oikeina, kunnes toisin todistetaan. =D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 06, 2005 9:25 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Elukka saat minulta puolikkaan pisteen kommentillesi.
Eli yhdyn osittain tuohon sinun aikaisempaan kommentiisi siitä että joko pelataan vähänaikaa näin ja sitten ei pelata ollenkaan, tai sitten tehdään edes jonkinlaiset absoluutiset rajat.

Joku joka epäilee tätä kommenttia niin otetaan todella kaukaa haettu esimerkki. Joskus kaikki saivat kantaa aseita (siis oikeita), kunnes joku hölmöili, ja tuli rajoituksia, taas joku hölmöili, jolloin tuli kieltoja.

Tämä on vain ajan kysymys. Nytkin luen päivittäin erinnäisiltä foorumeilta, kuinka läheltäpiti tapauksia tapahtuu jatkuvasti. Pitää pitää mielessä että alle 15 vuotias ei ole vastuussa teoistaan, ja valtio maksaa jonkun silmät vain yhden kerran!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 07, 2005 5:50 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 07, 2004 6:15 pm
Viestit: 81
Paikkakunta: Kerava
Flash kirjoitti:
Joskus kaikki saivat kantaa aseita (siis oikeita), kunnes joku hölmöili, ja tuli rajoituksia, taas joku hölmöili, jolloin tuli kieltoja.
Tämähän on hyvin paljon kiinni valtion periaatteista ja politiikasta, Suomen kaltaisessa holhousvaltiossa oikeat aseet vaatisivat varmasti luvan vaikka kukaan ei koskaa olisi kämmännytkään, kun taas esmes Irakissa aseita saa yhtä helposti kuin vaikkapa leipää, vaikka siellä "hölmöillään" joka päivä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 07, 2005 8:20 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Samoin Amerikan ihmemaasta tulee aika ikäviä uutisia noihin aseisiin liityen välillä... Eikös tuossa vähän aikaa sitten joku koululainen lähtenyt pyssy kädessä riehumaan kouluunsa?

Kieltämättä Elukalla on pointti. Ei tarvita edes kovin suurta kämmiä niin on pyssyt kielletty koko maassa. Onhan noita tietääkseni jo jonkin verran (=liikaa) tapahtunut.

Tiukempaa valvontaa yhä alle 15-vuotiaana kannatan, mutta mikäli se ei toimisi, olen ikärajojen kannalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä mieltä olette ikärajoista?
ViestiLähetetty: La Heinä 02, 2005 8:43 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 28, 2005 6:00 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: seinäjoki
Tiks kirjoitti:
Mitä tuumaisitte jos pelaaja ikäraja nostettaisiin 15 vuoteen?
Itse olen yli 15v ja minunhan on helppo tämä sanoa, mutta nousisiko pelien laatu parempaan suuntaan?
Mitä hyötyä/ haittaa siitä olisi?
Myös team Lekan pitäisi olla vähän tiukempi ikärajojen suheen joissakin peleissä.

Muokattu otsikko vähemmän provosoivaksi.
-Lokki


Miten sitten 10-13 vuotiaat pääsis peliin pitäisihän niillekkin jotain pelejä järjestää(Ei millään pahalla)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Heinä 02, 2005 9:54 am 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 08, 2003 4:13 pm
Viestit: 459
Nimi: Sampsa K.
Ai ihanko lakisääteisesti niitä pelejä pitäisi olla kaiken ikäisille? Perusteluja mukaan viesteihin, ja mikä on tämän suluissa olevan "ei millään pahalla" -lausahduksen funktio?

Entäs sitten 9-vuotiaat, pitäisikö heillekin ilman muuta olla tarjolla eläytymispainotteisia skenaarioita?

Itse olen Lekan peleistä tutun poikkeussääntö (löyhä) -ikärajan puolella, se kun antaa kaikille hyvän mahdollisuuden tulla muovikuulapyssypeleihin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2005 9:29 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Näin nyt ketjua lukiesseni olen pistänyt huomiolle, että suhteellisen moni ajattelee ikärajojen olevan sitä varten että niillä pyrittäisiin rajoittamaan "liian nuorten" tai "huonon pelaajamateriaalin" peliin pääsemistä.
Eihän tämä se pointti ole, ainakaan minun ajatusmaailmassani.

Olen aina ymmärtänyt/mieltänyt ikärajojen olevan vastuusuoja pelin järjestäjälle. Jos oikein muistan, niin on 15-vuotias vastuussa omista tekemisistään. Eli jos hän tipahtaa perse edellä kalliolle ja murtaa häntäluunsa/ selkärankansa, on se ihan hänen oma vikansa myös lain silmissä. Alle 15-vuotias (tai paljonko nyt sattuu olemaankaan pelissä ikärajana) voi peliin päästä, jos tämän huoltaja vapauttaa pelinjärjestäjät yms. vastuusta. Tai sitten pelinjärjestäjä ei vain yksinkertaisesti halua sen nuorempia päänvaivakseen :)

Jos kirjoitan pelin, järjestän pelipaikan, paikalle propsit, mainostan peliä ja paikalla organisoin toimintaa, niin en todellakaan halua miettiä että "mitä jos jotain pelaajaa sattuu..?". Olen vain järjestänyt puitteet pelille, muu jää pelaajalle. Koskee myös vastuuta omasta terveydestään.
Ehkä tässä nyt on jotain pirujen seinälle maalailun makua, eihän me juristien luvatussa maassa, Amerikassa, asuta, eikä todennäköisesti pelaaja jalkaansa kiveen murtaessa vaadi korvauksia pelipaikan omistajalta/ pelinjärjestäjältä, syynä vaarallinen pelimaasto. :?
"Kyllä sen järjestäjän olisi pitänyt katsoa vähän ennenko meidän Jounia päästää tuonne temmeltämään, eihän se nyt itse ymmärrä noita vaaroja mitä metsässä piilee, noin nuori vielä. Maksat kyllä sitten leikkauksen."
Sisäpelipaikoissa loukkaantumisen vaara on yleensä vielä suurempi.

Eli vastuusyistä johtuen on yleensä pelissä ikäraja, ei siksi että pelinjärjestäjät vihaavat nuorempia ja näkevät näitä katsoessaan vain epäuskottavia naskeja. Näin sanon ympäripyöreästi, koska ainakin mitä kokeneisiin airsoftaajiin tulee, niin hyväuskoinen olen ihmisten suhteen :)

Mutta päätös on silti pelinjärjestäjän, lopulta. Päätös ilmoittautua ja tulla peliin on pelaajan, näin se toimii.

Mitä tulee K18-peleihin, niin siinä nyt viedään vastuu-asiaa vielä eteenpäin lisää. Ehkä asiaan voi liittyä myös häivähdys "epäuskottavan pelaajamateriaalin" poisseulomisesta. Asia on niin että vaihtelu virkistää.
Parin viime vuoden aikana on harrastajakunta räjähdysmäisesti lisääntynyt ja harrastus ottanut kovan otteen nuorisosta. En varmaankaan kovin väärässä ole, jos sanon että ~75% pelaajakunnasta Suomessa on alle 18-vuotiaita. Näin ollen pelaajamateriaali peleissä, niin isoissa kuin pienissäkin, on pääosin nuorta. Vaihteluna järjestetään siis "aikuisten" pelejä.

Elämä kuitenkin jatkuu, peleihin tulee ketä tulee, pelejä tulee lisää. Ei ole mikään tarvis olla möksis, vaikkei tänä vuonna päässytkään "isojen poikien" peliin.
Dissaavia kusipäitähän ne on kaikki kuitenkin kun eivät peliin hyväksy nuorempia. :D

(Käytin aika paljon lainausmerkkejä. Käsittäkää sanat miten haluatte.)

EDIT:
Itsehän en ole koskaan kuullutkaan "ikärajakäytännöstä" noin yleensä, josta jossain joku mainitsi. Onko sitten tämä jossain Etelä-Suomessa, tai Lekan peleissä, oleva käytäntö josta oli puhe? :P
Silmissäni pelissä joko on, tai ei ole, ikärajaa. Ei kai se sen suurempi juttu ole.
Sitten jos peliä järjestetään matkustajista tyhjennetyllä ruotsinlaivalla, niin kyllä joku 24v-ikäraja kuulostaa ihan asialta :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: nuorten lasten puolesta
ViestiLähetetty: Ti Heinä 12, 2005 3:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 12, 2005 2:51 pm
Viestit: 4
Paikkakunta: Ylöjärvi
mun mielestä 13v olisi hyvä ikäraja koska sitten ei ihan tulisi näitä 9-11 vuotiaita vaan sekoilemaan sinne kentille kun taas jollakin 13 vuotiaalla voi olla ihan hyvinki jo kokemusta esim. MULLA!ja mun kavereilla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 12, 2005 5:34 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 05, 2005 9:48 am
Viestit: 55
Paikkakunta: Varkaus
Ikärajat ovat todella hankala asia airsoftissa. Itse olen ehdottomasti sen kannalla, että ikärajoja täytyy olla, vaikka en olekaan vielä edes sitä 15 vuoden ikää saavuttanutkaan. Onhan se nyt vanhempien pelaajien kannalta todella v-mäistä katsella kun 150cm heppu juoksee varusteet päällä G3 kädessä. Tunnelma häviää varmasti siihen paikkaan.

Toisaalta, suomessa on erittäin paljon alle 15 ja 16 vuotiaita softaajia. On ilmiselvää että napinaa syntyy heti, kun pelaajia aletaan iän puolesta ruotimaan. Mutta niinkuin on sanottu, elämä on kovaa, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi ottaa niin raskaasti.

Itse odotan jo ensi kesää innolla, että pääsen suorilta esim. Lekan peleihin ilman "mankumismaileja" sun muita. On kuitenkin helpompi vain täyttää varustevaatimukset ja ilmoittautua kun ensin lähettää mankumismailia, odottaa vastausta ja sitten ilmoittautua. Ja jos on niin malttamaton mieli päästä peleihin niin kannattaa tehdä vaikutus vaikka sillä, että hankkii kunnolliset varusteet jo heti alkuunsa. Mieluummin peleissäkin katsellaan kunnollisesti varustautunutta alaikäistä pelaajaa kun varustautumisohjeiden äärirajoilla liikkuvaa alaikäistä pelaajaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 12, 2005 7:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 10, 2004 8:25 pm
Viestit: 405
Paikkakunta: vantaa
Ikärajat tulevat varmasti aina olemaan yksi tappeluaihe softaajien keskuudessa, karu fakta kumminkin on, että ikärajan puolesta kaikille soveltuvaa peliä on hyvin vaikea saada. Harrastuksen alussa ja varsinkin nuoremmilla tuntuu olevan sellainen käsitys että ollaan valmiita hyppäämään sinne "isojen poikien" sarjaan ja ikärajat ovat vain rajoittamaan nuorempien harrastusta jne.(kokemusta on).
Itse olen K15/16 ikärajan kannalla, ihan siitä syystä että tuossa tuntuu kulkevan jonkunlainen vakavasti otettavuuden raja(varmasti hyvin kärjistetty mielipide, eikä päde kaikkiin missään tapauksessa). Toki mankumismailia ei pitäisi jättää pois, jotta nuoremmillakin asiallisilla pelaajilla on asiaa peliin. Tässäkin kohtaa kannattaisi joku roti säilyttää(nykyiset ovat olleet varsin hyviä käytäntöjä).

Jonkunasteista kannatusta tältä taholta saa myös LEKAn FPJ6 pelissä oleva K18 mutta 15 vuotiaat ja vanhemmat voivat hakea poikkeusta, itsellä on odotukset jokseenkin korkealla tämän suhteen josko se osoittautuisi toimivaksi ratkaisuksi. Tämä ihan siitä syystä(myös pelin luonteen huomioon ottaen) että anomuksen kirjoittaminen pistää hiukan enemmän harkintaa peliin osallistumisesta.

Muttah, jätän asian nyt ja palaan sarkofagiini seurailemaan keskustelua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 12, 2005 7:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Tietysti vanhemmilla on myös enemmän ehkä käytännön tietämystä henkilökohtaisesta huollosta. Eli osataan pitää omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista huolta eikä vanhempien pelaajien tarvitse keskittyä niin paljoa nuorempien tekemisiin.

Paljon myös ikärajalla halutaan rajoittaa peleissä sitä nuorempaa pelaajakuntaa joka ei välttämättä jaksa keskittyä pelin juoneen, vaan hakee sieltä metsästä vain niitä frägejä (ei sillä, kyllä niitä vanhempiakin pelaajia löytyy tuolla asenteella)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2005 9:28 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Jotta ei ihan sormella osoitteluksi mene, niin olen itse näissä piireissä pyöriessä huomannut että jotkut nuoret ovat todella aikuismaisia. Olisi ikävä menettää tuollaiset pelaajat ikärajan takia. Toki nuorin "aikuinen" johon olen törmännyt on ollut 14v, joten uskon että raja olisi hyvä vetää tuohon.
Yksivaihtoehto olisi bootcampin tyyliset ratkaisut. Jos käyt kämpin niin saat "lisenssin" lajiin. Olisi hyvä vaan sen toiminnan tapahtua nyt täällä harrastaja puolella ennekuin se tapahtuu hallituksen puolella.
Jos joku uskaltaisi tälläista ehdottaa niin kyllä muutkin siihen pakon edessä lähitisivät mukaan. Olettaen että isoimmat seurat ja järjestäjät yhdessä asiasta päättäisivät. Mukaan viellä aseiden myyjät tyyliin asetta ei saa ellei ole lisenssiä...voi kuulostaa pahalta, mutta tällä saataisiin selkeä ero markettisoftaajien ja "oikeiden" softaajien välille. Näin myös vältyttäisiin ikärajoilta. Jos läpäiset bootkampin tai mikä tahtojaan onkaan sitten kynnys, olet tarpeeksi kypsä lajin pariin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2005 7:31 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 05, 2005 9:48 am
Viestit: 55
Paikkakunta: Varkaus
Flashin ideassa on itua. Mutta jotta kyseinen "lisenssi" toimisi, pitäisi bootcampin kaltaisia tapahtumia olla esim. 1kpl/kesä. Aina ei kuitenkaan kaikkien halukkaiden aikataulu antaisi periksi. "Lisenssi" pitäisi sitten vaikka näyttää aina pelipaikalle ilmoittauduttaessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2005 8:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 5:40 pm
Viestit: 139
Paikkakunta: Pöytyä
pekezu- kirjoitti:
"Lisenssi" pitäisi sitten vaikka näyttää aina pelipaikalle ilmoittauduttaessa.


Tarkoittakos tässä nyt skenaarioita vai ihan viikonloppupeliä? Jos jälkimmäistä, tuskin toimisi. Monella paikkakunnalla pelaajia on niin vähän, että mukaan otetaan kaikki joilta silmäsuojaimet (ei välttämättä edes kunnolliset) ja ase löytyy. Ei tietenkään joka paikassa, esim. isommissa kaupungeissa pelaajioa riittäisi varmasti, mutta tällä hetkellä ainakin juttu kuulostaa aikast ei-toimivalta.
Eri juttu skenaarioihin, siellä "lisenssi"-juttu saattaa toimia hyvinkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 2:44 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Kyseinen tapa olisi täysin utopistinen. Mikä taho sitä edes valvoisi ja millä rahalla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 7:25 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Mikä taho: Seurat ja järjestäjät. Bootkämppi voisi olla esim. paikkakunta kohtainenkin. Samoilla säännöillä 3 krt vuodessa pidettäisiin kunta kohtainen kämppi, järjestäjänä vaikka paikallinen seura? Kämpistä mahdolliset rahat menisivät seuran kassaan, joka taas mahdollistaisi paremmat resurssit seuralle.
Seuroilla on omat rekisterinsä ja esim. tällähetkellä valvomme ovatko peleihin tulevat pelaajat jäseniä vai eivät. Ei ole hirvittävän hankalaa.

Tämä toki veisi aikaa, mutta jos täällä vaan sormiperseessä ihmetellään ja kerrotaan miten huonoja ideoita muilla on niin tullaan saavuttamaan hirvittävän upeita juttuja.

Mikä raha: Rahaa ei tarvita aina ihmisten motivointiin. Ei varmaan kukaan kenellekkään siitä muutenkaan maksa että he ovat jäseniä paikallisissa softaaja hallituksissa ym. Hartiapakilla pääsee jo pitkälle. Toki jos voimat ehtyvät siihen että jaksaa valittaa foorumilla huonoa tilannetta mutta ei jaksa tehdä asialle mitään niin sitten se on voi voi.

Viesti on tarkoituksella hiukan provosoivassa muodossa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 9:07 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Löysin KT-VAn foorumilta seuraavan pätkän.

Olen jo melkein aikuistunut, lähemmäs nelikymppinen mies (kuulostipa surulliselta). Olen parin kaverin kanssa airsoft-aseilla silloin tällöin metsässä toisiamme ammuskelleet, mutta vasta nyt olemme kypsyneet ajatukseen astua ulos kaapista ja ampua muitakin.

Ongelmana on se, että ettemme oikein kehtaa lähteä poikani matkaan pikkupoikien sekaan, vaan kaipaisimme hieman kypsempää seuraa. Kun ostin Nemesiksestä aseeni ja kyselin ikäiseni pelimahdollisuuksista, he ohjasivat kyselemään lisää teiltä.

Eli, missä ja miten kaksi aloittelevaa aikuista voisi tutustua touhuun ja oppia lisää?


PS. Olemme tarpeen tullen pirun kovia työmiehiä...

ELi asian idea ja pointti on siinä että vanhempia pelaajia löytyy mutta he eivät viitsi tulla lapsien leikkeihin. TÄMÄ harmittaa minua.

Löytyipä toinenkin teksti joka pistää ajattelemaan.

Olen tässä ruvennut pikkuhiljaa lämpenemään koko softaus idealle kun aikaisemmin luulin näitä muovikuula-aseita vain pikkulasten leluiksi mutta todellisuus osoittautui hiukan erilaiseksi...

Itsellä kun tuota ikää nyt on jo vähän enemmän (26v) niin suunnilleen omanikäinen seura helpottaisi varmasti alkua, eli osaisikohan joku hiukan neuvoa mistä lähteä liikkeelle Vantaan seutuvilla?

Nykyään järjestetään vanhemmille tapahtumia jossa kerrotaan mitä heidän lapsensa touhuaa. Pitäisi järjestää tapahtumia jossa kerrottaisiin että airsoft on myös aikuisten harrastus.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 10:24 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Bootcamp-idea on todella hyvä, ja hienoa on, että joku jaksaa järjestää, mutta en näe nyt enkä tulevaisuudessa lainkaan realistisena mahdollisuutena sitä, että sellaisen käyminen olisi pakollista harrastuksen aloittamiseen. Näitä tapahtumia pitäisi järjestää joka toinen viikko alle 100 kilometrin päässä jokaisesta potentiaalisesta kuulapyssypelaajasta, että homma toimisi. Sellainen ei tule tapahtumaan.

Suomessa on pari monta kunnolla toimintansa käynnistynyttä, tunnettua paikkakuntakohtaista seuraa, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, jossa asuu miljoona suomalaista, ei tällä hetkellä sellaista ole. Lisäksi en tiedä, että kuinka nykyisiltäkään seuroilta kaikilta onnistuisi vastaavien tapahtumien järjestäminen nykyisen toiminnan lisäksi. Hienoa toki olisi, jos joku seura-aktiivi tätä keskustelua lukee, ja päättää organisoida kyseisenlaista toimintaa omalle paikkakunnalleen.

Pääkaupunkiseudulla Paloheinässä ja Espoon Taikulla pelaa aktiivisesti myös parikymppisiä pelaajia. Lisäksi Suomen isoimimssa peleissä näkee suhteessa huomattavasti enemmän täysi-ikäisiä kuin viikonloppupeleissä - ESCOBARin 732 ilmiottautuneesta oli noin 30% yli 18-vuotiaita.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 11:26 am 
Poissa

Liittynyt: To Touko 26, 2005 9:57 am
Viestit: 23
Toivottavasti BootCamp järjestetään uudelleen koska sen viimeksi missasin...
Ja ihmettelen miksi pääkaupunki seudulla ei ole yhdistystä. mutta esim. täällä meillä Turussa on hyvin toimiva yhdistys :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 12:20 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Eemil kirjoitti:
Ja ihmettelen miksi pääkaupunki seudulla ei ole yhdistystä. mutta esim. täällä meillä Turussa on hyvin toimiva yhdistys :D

Kukaan ei ole innokas hoitamaan sitä hommaa siellä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 2:49 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 05, 2005 9:48 am
Viestit: 55
Paikkakunta: Varkaus
Lezend kirjoitti:
pekezu- kirjoitti:
"Lisenssi" pitäisi sitten vaikka näyttää aina pelipaikalle ilmoittauduttaessa.


Tarkoittakos tässä nyt skenaarioita vai ihan viikonloppupeliä?.


Siis kyllä, kyseessä olisi skenaariopeleissä näytettävä "lisenssi", viikonloppupeleissä kyseinen lisenssi olisi lähes turha. Ilmaisin huonosti idean.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2005 7:05 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 23, 2003 9:32 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Vihti,Otalampi
Chairborne järjestää mahdollisesti taas ensi vuonna BootCampin, kunhan vaan PFOR5-kiireiltämme ehdimme. BootCampin käyneet pääsevät peleihimme automaattisesti ikärajojen ohi (ellei muuta ole mainittu) ja he saavat alennusta pelien osallistumismaksuista.

Flash kirjoitti:
Nykyään järjestetään vanhemmille tapahtumia jossa kerrotaan mitä heidän lapsensa touhuaa. Pitäisi järjestää tapahtumia jossa kerrottaisiin että airsoft on myös aikuisten harrastus.

Myös tätä oli jo edellisessä BootCampissa tarjolla mutta todella harva vanhemmista käytti tilaisuutta hyväkseen.

Edit: PFOR4:n etukäteisilmoittautuneista oli lupalapullisia eli alaikäisiä 459/730 eli noin 63%. Yhteensä pelin ilmoittautuneisiin kirjattiin noin 780 nimeä, joista 552 saapui myös paikalle. En löytänyt koko listaa nopeasti koneiltani, joten en saanut tuota todellista lukua laskettua.

Edit2: CDS4:n mankumaileja lukeneena alan rankasti kallistua pois mahdollisista muista kuin BootCamp-poikkeuksista ikärajoissa. Niin huonosti ja epäselvästi noita mankumisia on kirjoitettu. Jopa selkeistä ohjeista huolimatta. Katsotaan kuinka käy kun laitoin ko. pelin laudalle rautalankamallin mitä itse haluan noissa mankumisissa nähdä. Jollei tehoa niin ainahan voimme unohtaa nuoremmat. Nyt olisi nuoremmilla hyvä näytön ja ryhdistäytymisen paikka. Ei sikseen, kyllä tuonne on tullut hyviäkin ja pyydetyt tiedot sisältäviä mankumisia, mutta...

Rokk Oon !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2005 7:46 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 01, 2005 8:11 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: Helsinki,Malmi
Olen sitä mieltä että nuoremmillekin pitää antaa mahdollisuus. Että nyt kaikki miettikää että kumpi on parempi, nuorehko pelaaja joka osaa jutut ja eläytyy, vai vanhempi kaveri joka on aivan öönä kentällä eikä osaa eläytyä. Koska jos nuoremmille ei anneta tilaisuutta harjaantua, ne on siellä kentällä just ihan öönä, kattoo että onkos liipasin toi mis on noita kuulia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2005 8:53 pm 
Poissa

Liittynyt: La Heinä 16, 2005 10:01 am
Viestit: 155
Noniin aletaas jauhaan.

Olen itse alle 18-vuotias. Okei, en mielestäni ole sen parempi kuin muutkaan. Meitin porukoihin on jo mahtunut niin täysi-ikäisiä kuin alaikäisiä. Mutta, kun osa näistä alaikäisistä lopettaa pelit siihen kun ei pärjää kun luulee olevansa mestari jo Sotamies Ryynäsen nähtyään. Elämä ja airsoft ei ole niin yksinkertaista. Mielestäni pelien ikärajat saisi vähintään olla se 16 vuotta.

Nimimerkkinä käytän nyt. Ruinaamiseen ja ''mestareihin'' hiiltynyt.

Oikeastaan minä henkilökohtaisesti arvion kanssapelaajat vasta muutamien pelien jälkeen. Olen nähnyt pari 13-vuotiastakin jotka osaa olla ja pelata kuten vanhemmatkin. Eivätkä elä haavemaailmassa ja leiki armotonta sotaa jossain pelissä.

Airsoftissa pitää olla rento fiilis vaikka välillä onkin ''tiukkoja paikkoja'', eläytymispeleissä on mukava sitten taas ottaa vähän enemmän tosissaan, muttei niin tosissaan. Eriäviä mielipiteitä on, uskon sen en ala enempää inttämään. 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2005 8:38 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Zoel: Mitäs vikaa siinä "öönä" olemisessa on? Minua ainakin vituttaa välillä todella paljon "tehopelaajat," jotka vieläpä änkevät eläytymispainotteisiin peleihin aivan muu kuin eläytyminen mielessä. Ei se vielä mitään, mutta sitten rupeavat vielä valittamaan kun minä yritän pitää vähintään omat fiilikseni yllä.

Tällä en tarkoita etteikö pitäisi osata pelata, mutta ihan oikeasti, miettikää sitä sanaa eläytymispainotteinen. Joissain peleissä tämä tietysti myös sopii hyvin kuvaan, esim. PFOR:it, mutta kamaan, maailmansodan aikainen venäläinen piippalakkeineen päivineen hiippailee taktisesti kurzi kädessä?

Tällä taas ei ollut mitään tekemistä ikärajakeskustelun kanssa. Palataksemme asiaan: Ikä ei ole laadun tae, kuten jo äsken vuodatin. Useimmat näkeväni "tehopelaajat" ovat nimenomaan yli 18-vuotiaita. Tietysti "maagisen rajan" molemmilta puolilta löytyy otuksia laidasta laitaan. Mutta jos pidetään ne ikärajat Lekamaisina, eli vaikka K16 ja nuoremmat mangutaan erikseen, tai vaikka nyt CDS4-pelissä oleva käytäntö, eli muuten sama mutta BootCampin suorittaneet pääsevät suoraan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 19, 2005 7:33 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 01, 2005 8:11 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: Helsinki,Malmi
Sepe kirjoitti:
Palataksemme asiaan: Ikä ei ole laadun tae, kuten jo äsken vuodatin. Useimmat näkeväni "tehopelaajat" ovat nimenomaan yli 18-vuotiaita. Tietysti "maagisen rajan" molemmilta puolilta löytyy otuksia laidasta laitaan. Mutta jos pidetään ne ikärajat Lekamaisina, eli vaikka K16 ja nuoremmat mangutaan erikseen, tai vaikka nyt CDS4-pelissä oleva käytäntö, eli muuten sama mutta BootCampin suorittaneet pääsevät suoraan.


Naulan kantaan!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2005 9:04 pm 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 21, 2005 5:25 pm
Viestit: 33
Paikkakunta: Jyväskylä
Joissakin aselaatikoissa on tarra, jossa lukee jotain, että asetta ei saa luovuttaa alle 18-vuotiaalle.

Tiedä sitten onko ko. tarra täyttä paskaa.


Viimeksi muokannut Irv päivämäärä Pe Heinä 22, 2005 7:30 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2005 9:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
Jos aseen mukana tulee suomenkielistä tekstiä, lukee siinä melko saletisti tuo K18-pätkä. Eipä tuo mikään laki taida olla, vaan taitaa lukea siinä sen takia, että jos alaikäinen möhlii aseen kanssa, ei vastuu siitä kuulu myyjälle vaan aseen alaikäiselle luovuttaneelle henkilölle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2005 10:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 10, 2004 8:25 pm
Viestit: 405
Paikkakunta: vantaa
Lakiteknisesti airsoftaseen myyminen ala-ikäiselle tai ilman tiettyä lupaa tai huoltajaa mukana on kiellettyä(muistaakseni). Tuskinpa se tarra siinä turhan päiten on, mutta kun kyseessä on japanilainen ase niin sen tarran kyllä voi kyseenalaistaa(japanissa kun on hyvin tiukat asekontrollilait).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 21, 2005 10:23 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Suomessa jälleenmyyjät ovat liimanneeet tarrat pakkauksiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 26, 2005 12:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 22, 2005 8:24 am
Viestit: 38
Paikkakunta: Kerava
Mikä tässä nyt tuli mieleen, niin on totta että varmasti löytyy 13 vuotiaita pelaajia jotka hoitavat homman asiallisemmin kuin jotkut 18 täyttäneet, mutta pointti on myös siinä, että mitä vanhempaa ikäluokkaa katsotaan, sitä vähemmän seasta löytyy niitä "pelleilijöitä", tai ainakin minun mielestäni se on loogista. Tarkoitan siis että 13 vuotiaiden ikäluokasta löytyy kuitenkin suht varmasti enemmän sooloilijoita ja muita pelleilijöitä verrattuna niihin "osaajiin" kuin esim 17+ ikäluokista.
Harmi sinänsä niitä nuorimpia kohtaan jotka ovat asiallisia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 15, 2005 10:08 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 10:00 am
Viestit: 3
Kaiken kaikkiaan keskustelu on ollut mielenkiintosta ja monipuolista, tunteita herättävää. Kaikki vaihtoehdot on tuotu esille joten niitä on turha lähteä toistamanaa.

tuosta k-18 tarrasta laatikoiden kyljessä voisin kommentoida. Suomen järjestyslaki määrittelee erilaisia vahingoittamiseen soveltuvia esineitä ja yhtenä mainitaan myös ilma-aseet. Kaikilla edellä mainituilla on luovutusikä 18 vuotta.

Eli Airsoft aseet luetaan ilma-aseiksi ja vahingoittamiseen soveltuviksi esineiksi. Joten se k-18 leima tulee kyllä ihan näistä

tune kirjoitti:


Järjestyslaki 27.6.2003/612
...
3 §
...
Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:
...
3) ampumalla, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla.
------

10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:
...
5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;

6) terveydelle vaaralliset laserosoittimet.

Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.

-----

11 §
...
Ilma-aseiden, jousitoimisten aseiden ja harppuunoiden myyminen sekä muu pysyvä luovuttaminen alle 18-vuotiaalle on kielletty ilman hänen huoltajansa suostumusta.
-------

18 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvia esineitä tai aineita koskevien säännösten rikkominen

Joka tahallaan 10 §:n vastaisesti pitää hallussaan toisen vahingoittamiseen soveltuvaa esinettä tai ainetta taikka tahallaan 11 §:n vastaisesti luovuttaa toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen, on tuomittava toisen vahingoittamiseen soveltuvia esineitä tai aineita koskevien säännösten rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
-----

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612
_________________


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 15, 2005 2:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Lainaa:
sekä muu pysyvä luovuttaminen


Miten määritellään "pysyvä"?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 15, 2005 4:03 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 9:33 am
Viestit: 42
Paikkakunta: Pihtipudas
"myyminen sekä muu pysyvä luovuttaminen". Tuosta voi jo jotain päätellä. Eli lahjoittaminen, lainaaminen yms.

Tosiaan paljon asiaa tässä ketjussa. Kaikki vain avoimia kysymyksiä ja kommentteja. Mitään varsinaista valvovaa tahoa ei ole kuin poliisi, jonka vastuulle jää myös tuo myynnin ikärajan noudattaminen. Jos joku tietää faktaksi, että joku liike myy alaikäisille ilman huoltajien lupaa as-aseita niin siitä voisi käydä huomauttamassa myymälän esimiehelle tai vastaavalle. Jos asiansa esittää reippaasti ja asiallisesti uskon että myymälän henkilökuntakin suhtautuu asiaan vakavasti. Jos myynti alaikäisille jatkuu (edelleen tiedon pitää olla varmaa) niin asiasta voi ilmoittaa poliisille. Vähän sama juttu kuin tupakan tai alkoholin myynti alaikäisille (kai niitäkin valvoo poliisi?).

Itse olen ikärajojen kannalla, mutta käytännöllisistä syistä niitä on melko mahdoton valvoa. Aseiden myynnin keskittäminen alan liikkeisiin olisi hyvä vaihtoehto, mutta ei mikään laki estä ketään myymästä vaikka kioskissa as-aseita (kunhan k18 lakia noudatetaan). Siis parempaa valvontaa myyntiin ja harrastajilta tarkkaavaisuutta ja osallistumista.

Bootcamp idea vaikuttaa varsin pätevälle ja sitä kannattaa varmasti jatkaa.

Tässä vielä yksi lukemisen arvoinen linkki: Kuluttajaviraston mielipide as-aseista


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 15, 2005 4:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 30, 2005 10:37 am
Viestit: 106
Paikkakunta: Elimäki
Itse olen 12-vuotias, mutta sanoisin, että nuo K16 ikärajat ovat ihan OK.
Onhan niitä toki nuorempiakin viisaampia ja isompia tyhmempiä, mutta tuolla karsitaan ainakin turhat ongelmat pois.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Minusta...
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 3:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 1:51 pm
Viestit: 14
Minusta tälläiset alle 15 pelit olisivat myös järkeviä esim ikäraja vaikka 10-15 niin nuoremmatkin pääsisivat pelaamaan isoissa peleissä...
Tälläisiä 10-15 pelejä voitaisi alkaa pitää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 3:50 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 16, 2005 1:01 pm
Viestit: 79
Paikkakunta: Vantaa
Noille peleille ei luultavasti löydy paljon halukasta porukkaa järjestämään.

Jos tuon ikäiset pelaajat järjestäisivät pelin itse en usko että se pysyisi koossa. Kaiken suunnitteleminen ja organisoiminen ennen peliä sekä suuren, ei ehkä kaikkea niin järjellä tekevän, joukkion kurissa pitäminen sekä ohjaaminen/opastaminen saattaisi takkuilla.

Sitten kokeneilla järjestäjillä olisi tuskin mitään intressejä pitää peliä pelaajille jotka ovat alle 16, eikä briiffeistäkään saisi mitään irti.

En tarkoita ettei tuon ikäiset pelaajat osaisi käyttäytyä ja etteikö heillä olisi kokemusta, tietenkin on poikkeuksia. Itsekin olen vasta 15.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2006 7:29 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 3:35 pm
Viestit: 27
Itse olen vahvasti sitä mieltä että 18v olisi hyvä ikäraja, vaikka olen itse 16v 1vk päästä. (Siis skenaarioiden suhteen)
Sillä, vaikka väkeä karsiutuisi, tod.näköisesti tämä laji olisi paremmassa asemassa monen henkilön silmissä. Paintissa on käsittääkseni suhteellisen korkea keski-ikä, ja kun katsoo taasen airsoftaajien keski-ikää... Luulen että kaikki tajuavat, on aika vähän karsia niitä nuorempia pois.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com