Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Kesä 15, 2024 9:15 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 12, 2003 12:43 pm
Viestit: 227
Paikkakunta: Turku
Beyer kirjoitti:
Luulen että kaikki tajuavat, on aika vähän karsia niitä nuorempia pois.
_________________
Germany, och hitler är jättekul!


Onkohan se ikä sittenkään niin suoraan kyvykkyyteen verrannollinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2006 1:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 7:05 pm
Viestit: 132
Paikkakunta: Helsinki
Keissi kirjoitti:
Beyer kirjoitti:
Luulen että kaikki tajuavat, on aika vähän karsia niitä nuorempia pois.


Onkohan se ikä sittenkään niin suoraan kyvykkyyteen verrannollinen.
Ei Beyer Kyvykkyydestä puhunut, vaan siitä mitä korvien välissä liikkuu. Kyllä joku 13 vuotias voi olla paljon jotain 19 vuotiasta "järkevämpi", mutta tällaiset tapaukset ovat hyvin harvassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2006 7:22 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 12, 2005 4:12 pm
Viestit: 54
Mielestäni ikärajat ovat ihan hyvät siinä mielessä, että jos joku 10-vuotias juoksee isossa skenussa ympäri metsää omia ampuen, niin ihan hyvät ne ovat olla olemassa. Kuten tuolla jo sanottiin, niin se on tärkeää mitä on korvien välissä. Mutta miinuksena näkisin sen, että kaikki nuoret eivät ole tuota. Jotkut ovat harrastaneet nuoresta iästään huolimatta yli 3 vuotta, jolloin ei enää tee noin. Itse tosin olen 13-vuotias, joten nuo 15-vuoden ikärajat joskus sapettavat, mutta nehän ovatkin muita pelaajia kohtaan hyviä, etteivät omanpuolelaiset ole aivan järjettömiä. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2006 1:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 12, 2003 12:43 pm
Viestit: 227
Paikkakunta: Turku
Odeus kirjoitti:
Keissi kirjoitti:
Beyer kirjoitti:
Luulen että kaikki tajuavat, on aika vähän karsia niitä nuorempia pois.


Onkohan se ikä sittenkään niin suoraan kyvykkyyteen verrannollinen.
Ei Beyer Kyvykkyydestä puhunut, vaan siitä mitä korvien välissä liikkuu. Kyllä joku 13 vuotias voi olla paljon jotain 19 vuotiasta "järkevämpi", mutta tällaiset tapaukset ovat hyvin harvassa.


Siitähän minäkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2006 7:00 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 13, 2006 12:36 pm
Viestit: 31
Kun tossa puhutiin jotain siittä että alaikäisille pitäis laitaa tiukat jutut aseen ostamiseen niin olen sitä mieltä että se olisi helpoin tehdä niin että kattois vähän kelle ne käytetyt aseet oikein myy. Kun niillä halpahalli prutkuilla ei saa oikein mitään aikaan ja esim Nemesiksessä pitää olla lupalappu tai aikuinen mukana.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2006 4:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 4:07 pm
Viestit: 473
Paikkakunta: Loppi
Paitsi jos tilaa netistä ei tarvitse olla kuin raksi tuutuun olen 18 vee.

Tällekkin asialle olisi tarvinnut tehdä jotain jo aikaa sitten.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2006 7:23 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Ja mitäs tekisit asialle sitten?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2006 11:06 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 12, 2005 4:47 am
Viestit: 27
Noh. Itse ostin aikanaan postimyynnin kautta tanskasta Hassunhauskan vemppu COLT pistoolin jonka ääni on kovempi kuin pienoiskiväärissä ja kantama noin 5 metriä. Tämä tapahtui aikana jolloin airsoft aseista ei Suomessa tiedetty juuri mitään, eikä niitä täällä myyty. Tilauksen mukana piti lähettää allekirjoitettu lappu ja valokopio sopivasta henkilöllisyystodistuksesta tai ajokortista. Eräässä liikkeessä joka myy räjähteiden ja ilotulitteiden valmistukseen soveltuvia kemikaaleja ja materiaaleja -on käytössä systeemi jossa ensimmäisen tilauksen yhteydessä täytyy postittaa tai faksata kopio henkilöllisyystodistuksesta ja allekirjoitettu sopimus. Tämän jälkeen saa asiakasnumeron ja jatkossa tällä numerolla ja omalla salasanalla voi sitten tehdä tilauksia netistä.

Tätä voisi hieman soveltaen käyttää airsoft tuotteiden nettikaupan osaltakin. Isoveljen ajokortin lainaamista ja allekirjoitusten tehtailua voidaan ehkäistä ilmaisemalla riittävän selvästi suoraan allekirjoitettavan kohdan alapuolella muutama kohta rikoslaista koskien asiakirjaväärennöksiä ja niistä seuraavia rangaistuksia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 03, 2006 2:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2006 1:42 pm
Viestit: 33
Paikkakunta: Vantaa
Siis kyllähän nuo ikärajat ymmärtää...
Mutta kyllähän se ketuttaa kun on ikäraja 15 ja kun itse on 14, sitten porukat sanoo, että oota ensi vuoteen.
Näinhän se on, mutta kun haluaisi jo tänä kesänä mennä isompaa skenuun. Mielestäni muutamaa vuotta vanhempi ei välttämättä ole kyvykkäämpi pelaaja tai muutenkaan fiksumpi, että ei aina kannata ikää katsoa "Että joo toi on tommone naski, kun se on vaa 14". Ja sitte on huomannu, että itse pelissä tämä "naski" viekin sut mennen tullen... :|


Viimeksi muokannut Rinkeli päivämäärä Pe Maalis 03, 2006 3:10 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 03, 2006 2:48 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 01, 2004 8:59 am
Viestit: 122
Paikkakunta: Vantaa/Tikkurila
Rinkeli kirjoitti:
tämä "naski" viekin sut
mennen tullen... :|


Skenuista puhuttaessa ei aina ole ajatuksena vain se "frägien" saanti, joka tuntuu nuoremmilla pelaajilla kovasti olevan muotia. Uskoisin että pelinjärjestäjät ajattelevat vanhempien pelaajien olevan vastuullisempia, jolloin vältetään mahdolliset vaaratilanteet.
En kuitenkaan sano, etteivät nuoret voisi olla vastuullisia, mutta tämä on kuitenkin konkreettisin keino tehdä jakoa peliin pääsevistä pelaajista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 03, 2006 3:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2006 1:42 pm
Viestit: 33
Paikkakunta: Vantaa
Joo, mutta tuolla "heitolla" tarkoitin kyllä näitä vähän pienempiä ns. "viikonloppupelejä". Jossa ei aina kaaduta maahan ulvoen ja maata siinä puolta tuntia. Ja tämä "frägien" metsästäminen ei ole ainoastaan nuorten pelaajien ongelma. Selainen "tehopelaaja" voi olla vanhempikin joka on juuri aloittanut airsoftin. Ikä ei aina kerro kaikkea..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 03, 2006 4:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 2:20 pm
Viestit: 54
Paikkakunta: Helsinki
Mielestäni frägien metsästys on yleisempää vanhempien ja kokeneempien pelaajien kohdalla, kuin nuorten ja kokemattomien. Poikkeuksia toki löytyy.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 03, 2006 4:25 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 18, 2005 9:27 pm
Viestit: 356
Nojaa, eiköhän se ole ihan yksilötason suorituksista kiinni huijaako, käyttäytyykö vaaraa aiheuttaen tai pilaa pelitoverien ilon. Tälläiset frägienmetsästyskeskustelut ja iän yhdistäminen siihen ovat minusta aika turhia. Varusteet tai ikä eivät tee pelaajaa vaan asenne. Suurinta osaa pelienjärjestelijöistä ja aktiivisimmista pelaajista ei halua nähdä vain nuoria, alle 160 cm:iä lapsisotilaita henkilökohtaisista syistä. En nyt sano, että helppo ammuttava pilaisi tunnelmaa vaan mieluummin hakisin opettajaksi ala- ja yläasteella, jos minua kiinnostaisi säännöllisesti nähdä kirkuvia, pakoonjuoksevia, matikan kokeesta ja pokemon-korteista puhuvia lapsia. On ihan luonnollista, että omanikäiset viihtyvät yleensä omanikäisten kanssa. Toki airsoft kuten mikä tahansa harrastus yhdistää ja luo kaveruussuhteita yli ikärajojen ja -luokkien. Mutta varsinkin milsim-pohjaisissa skenaarioissa ja suuremmissa peleissä nuoret pelaajat ovat siinä taakka, koska heidän tekemisiään pitää valvoa enemmän. Vahtia että pysyvät mukana, eivät eksy, tee pahoja tai ymmärtävät selvästi pelissä annettavat toimenpiteet eivätkä lähde sen hirmupitkän kymmenen minuutin vartiovuoron jälkeen ramboilemaan, jonka jälkeen ko. tyypistä ei näy jälkeäkään koko pelin aikana. Entä sitten, kun "Pertti 13 vuotta" eksyy metsässä? Kenen vastuulla? Aikuiset ihmiset vastaavat teoistaan ja yleensä heillä on jonkinlaista kokemusta jo elämästä, että osaavat tehdä rauhallisia ja harkkittuja päätöksiä eivätkä mene kaikkiin typeryyksiin mukaan. Jos minä järjestäisin pelin niin siinä olisi vaatimuksena mukaanpääsemiseksi perustelu, jolla todistaisi olevansa kelvollinen kuten asevelvollisuus suoritettu, korkea ikä, kokemus tai aktiivisuus muuallakin kuin keskustelupalstoilla ikärajoja valittaen. Tietenkään mikään näistä ei takaa kelvollisia pelejä ja varmasti hienoimpia pelejä ovat ne, joihin kutsutaan.


Viimeksi muokannut Airsoft Commando päivämäärä Pe Maalis 03, 2006 4:32 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 03, 2006 4:32 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 01, 2004 8:59 am
Viestit: 122
Paikkakunta: Vantaa/Tikkurila
Tarkoituksenani ei ollutkaan loukata nuorempia pelaajia, mutta itse olen sellaisen kuvan saanut oman pelipaikan pelaajista. Tokihan näitä "fräghunttaajia" löytyy eri ikäluokista, enkä sano, että se välttämättä on edes kovinkaan paha asia, kunhan ei oteta harrastusta liian vakavasti.
Tehopelaaminen voi hyvinkin olla myös positiivista - kunhan asiat osataan kuitenkin ottaa leikillään. Itsekin olen jonkinsortin "tehopelaaja", sillä loppujenlopuksihan tavallisen viikonloppupelin tavallisin tarkoitus on eliminoida vastapuoli. Skenaariot ovat tosiaan vähän eriasia, eikä siellä mielestäni tosiaankaan olla laskemassa tiputuksia, vaan eläytymässä teemaan.


Mutta aiheeseen palaten: Ikärajat ovat ihan hyvä juttu, sillä jakoa on vaikea tehdä mitenkään muutenkaan. Pelinjärjestäjien aika kun ei riitä jokaisen pelaajaehdokkaan haastattelemiseen ja ajatusmaailman kartoittamiseen.
Välillä kirpaisee olla alaikäinen, kun jää hyvät pelit kokematta, mutta pitää yrittää muistaa, että kyllä sitä aina johonkin toimintaan mukaan pääsee. Onpa jopa näkynyt pelejä, joissa on ollut 18 vuoden yläikäraja :)


Viimeksi muokannut Kiksu päivämäärä Pe Maalis 03, 2006 5:33 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 03, 2006 5:03 pm 
Poissa

Liittynyt: La Elo 28, 2004 2:25 pm
Viestit: 63
Fakta kuitenkin on, että useimmat vanhemmat ovat kypsempiä kuin useimmat nuoremmat.
Poikkeuksia aina löytyy, mutta parilla poikkeuksella ei vielä pitkälle pötkitä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 9:37 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 9:29 am
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
Mielestäni ikärajat on tällä hetkellä sopivat, mutta ikäraja pitäisi asettaa syntymävuoden mukaan, koska tunnen monia joilla skenaarioon pääsy on kuukaudesta kiinni. Kiteytettynä: sopiva ikäraja on 15-vuotta, mutta se pitäisi aina ilmoittaa syntymävuoden mukaan eli tänä vuonna -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 11:26 am 
Poissa

Liittynyt: To Marras 25, 2004 5:12 pm
Viestit: 36
Paikkakunta: Joensuu
Aivan, on erityisen vittumaista se, että en pääse esim PFOR5-peliin koska olen syntynyt kymmenen päivää myöhässä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 11:34 am 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 09, 2005 1:31 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Helsinki
Mikä idea tuossa olisi? Sittenhän kaikki jotka olisivat syntyneet pari päivää uudenvuoden jälkeen valittaisivat kuten te nyt, ja oltaisiin taas samassa tilanteessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 11:57 am 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 10:46 pm
Viestit: 187
Paikkakunta: Paha Paikka
Callo, tun tilanteen voi korjata käymällä bootcampin, jonka avulla "alaikäisetkin" pääsevät PFOR5:seen. Tosin tuskin auttaa enää tällä hetkellä, ilmot näyttävät olevan jo täynnä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 1:08 pm 
Paljon tekstiä ovat kirjoittaneet, mutta muistetaanpa että eihän kaikki 18v täyttäneet saa ajaa autoa, siihenkin tarvitaan lupa.
Ja helpostihan alaikäiset saavat alkoholituotteita ja nikotiinivalmisteita esmes. tuttaviltaan joka jo tuossa aiemmin mainittiin.
Eikä autoakaan niin vaikeaa ole saada vaikka ei ommaisikaan korttia.
Alkoholituotteet ja nikotiinivalmisteet tosin ovat tuotteita joita saa käyttää ilman esmes. lappua että "osaan käyttää alkoholia/nikotiinivalmisteita järjellisesti."
Ja kuka ylipäätään voisi valvoa tuollaista asiaa, tai jos pystyisi, millä resursseilla sitten.
Sama airsoftissa, voisihan Leka tai KT-Va ruveta pitämään tenttejä ja kirjaa kaikista jotka ovat "järkeviä" airsoftin harrastajia.
Mutta mistä sitten rahat? Ei kellään ole moiseen puuhaan rahoja tai aikaa.
Eikä juuri kukaan halua Rovaniemeltä matkustaa Helsinkiin testejä varten, netissä voi kuka tahansa huijata.

Mutta sitten ne ikärajat, entä sitten kun kaikki alle 15v tai 18v airsoftin harrastajat jätetään ulkpuolelle.
Lopettavatko lapset/nuoret/etc. airsoftin harrastuksen ja odottavat että ovat tarpeeksi vanhoja, mikä ei älyä ja arviointikykyä kuitenkaan määrää(sisältyykö arviointikyky älyyn?).
Epäilen että sitten alkaa pelaaminen luvattomissa paikoissa joissa sivulliset ovat vaarassa.

Suurissa peleissähän se ikäraja on ihan hyvä niin saavat isommatkin konkarit kunnon pelejä pelata ilman pienempiä jaloissaan.
Mutta miksi nämä pienet on jaloissa, koska he ottavat mallia isompien tekemisistä, isommat ovat yleensä ihailun kohteina, enemmän tai vähemmän.

Tosin alle 15v ihminenhän ei joudu ottamaan vastuuta omista teoistaan vaan huoltaja.
Se että jos pieni lapsi putoaa airsoft pelin aikana kalliolta ja kuolee/saa vakavan vamman säikähdettyään kuulaa tai joutuuko bussikuski maksamaan korvauksia jos säikähdän kovaäänistä bussia ja putoan sillalta moottoritielle.
Vastaus: ei joudu, toki tämä on valitettavaa jos näin käy.
Ja eihän pelialueelta voi poistaa rinteita, samahan se olisi kuin pelattaisiin takapihalla joka on isompi kuin kaupunkiasunnossa.
Periaatteessahan peliltä menee miellekkyys jos pienet/nuoret ovat jaloissa pomppimassa tai pelataan takapihalla.

Eli nyt päädytään siihen että olisi parempi että kaikkiin airsoft aseisiin pistettäisiin 15/18 merkki eikä niitä saisi luovuttaa alaikäiselle.
SILTI ne päätyvät alaikäisille tavalla tai toisella, joko halpahallista tai kaverilta joka ei enään jaksa käyttää asetta ja myy sen jotta saa paremman, periaatteessa tästä tuttavasta tulee vain välikäsi joka ei noudata lakia, ja näitä välikäsiä on mahdotonta valvoa.
Ja kun alaikäinen on sitten saanut sen aseen, tämä ammuskelee sillä kavereita/tuttavia/naapuria/ohikulkijoita/eläimiä!/etc.
Ja tämähän todellakin aiheuttaa huono mainosta airsoftille ja se voidaan lopulta kieltää kokonaan.

Se tosin on valitettavaa jos joku nuori kuolee airsoftissa tai ihan muutenkin, loukkaantumisia/kuolemia yritetään välttää joka tapauksessa, ei sillä iällä ole väliä muuten kuin oikeudessa.
Juttu lähtee/lähti kiertämään kehää joten ainakin itse päädyin siihen että:
Isoissa skenaarioissa voidaan ikäraja pitää sellaisena kuin järjestäjä haluaa.
Ja nuoremmathan voisi päästää esmes. peliin pääsevältä tuttavalta (joka on tarpeeksi vanha) saadulla ilmoituksella että henkilö on tarpeeksi järkevä/etc. mutta päätös loppupäässä kuitenkin kuuluu järjestäjälle.
Aseen ostoon pitäisi aina olla vanhemman lupa, ja niinkuin joku aiemmin sanoi, että voisi aina ensimmäisellä ostokerralla rekisteröidä itsensä ja seuraavilla kerroilla voisi sitten salasanoilla ja käyttäjänimillä ostaa lisää tavaraa.
Siis järkihän EI määräydy iän mukaan.
Viikonloppu peleillähän saadaan yleensä pienet lapset pois naapurin pihalta ampumasta naapurin setää/tätiä/kissaa/koiraa/etc.
Ja onhan viikonloppu pelit muutenkin hauskoja, yleensä, vaikka pienet lapsethan tai tyhmät aikuiset vähän peliä häiritsisivät, aina voi vähän valistaa jostain jos sen osaa tehdä korrektisti, tai lähteä kotiin.
Ja jos näet lapsia tai vaikkapa aikuisia leikkimässä airsoft aseella jossain missä ei kaiketi saisi, voit käydä huomauttamassa, siitä voi tulla jopa hyvä mieli kun nämä ihmiset sitten tulevat kunnon pelipaikalle.
Itsekkin olen kaverini pikkuveljelle asiasta maininnut ja myös tämän vanhemmilleen ja odottelen että lapsi lopettaa häiriköinnin kadulla ja saapuu paloheinään (Helsingissä) jonne hänet kutsuinkin kunhan hän on lukenut säännöt.
Toivon että muut tekevät samoin.
Onhan aina olemassa niitä "tyhmiä" eivätkä ne lopu, pitää vaan tottua.
Muistakaa siis: ikä ei määrää ihmisen järkevyyttä kokonaan, eli ikärajoilla emme pääse puusta pitkään vaikka kuinka itkisimme.

Kiitos

PS: Olen 12v enkä ehkä ole oikeassa, olen mahdollisesti siis väärässä, mutta silti yritetään selvitä pienten (itsekkin olen) kanssa, en yritä puollustella itseäni, ainakaan ainostaan.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 1:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Hyvin puhuttu. Faktaahan tuossa on reilusti, ei ihmisiä pystytä rajoittamaan kokonaan, ainakin jos kysytään niiltä nixmanneilta jotka menivät itä-berliinistä länsi-berliiniin.

En usko että täydellistä ikärajaa voidaan saavuttaa mitenkään, mutta isot peli kun on rajoitettu, niin eipä siinä suurempaa hätää.

Jotenkin pitäisi saada kukkahattutädeille viesti perille että softaajilla ei ole mitään yhteistä niiden kanssa jotka käyttävät kuulapyssyä "laittomasti".

Vai onko pesäpalloilijoiden vika että pesäpallomailoilla pahoinpidellään ihmisiä? Ehei. Pojat, kamoon.
Onko softaajien vika että muovikuulapyssyillä pahoinpidellään ihmisiä?

EDIT: typo


Viimeksi muokannut Leksas päivämäärä Ke Touko 10, 2006 3:25 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 2:06 pm 
Leksas kiitos mukavasta palautteesta, itse meitin meneekö läpi :D
Ja tottahan se on, ja useamminhan pesismailalla tapetaan/satutetaan kuin airsoft aseella, vai onko se niin että airsoft näytä lajina niin silmittömältä väkivallalta, pesäpallo kuulemma ei, näyttäähnä nyrkkeilykin silmittömältä väkivallalta ja kidutukselta jos lajia ei ollenkaan tunne.
Ärsyttävää kun ei ole rekisteröitynyt käyttäjä :D


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 10, 2006 3:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 9:29 am
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
Customizer kirjoitti:
Mikä idea tuossa olisi? Sittenhän kaikki jotka olisivat syntyneet pari päivää uudenvuoden jälkeen valittaisivat kuten te nyt, ja oltaisiin taas samassa tilanteessa.

No, johonkin on vedettävä raja.
Sen minä ymmärrän, mutta mielestäni raja pitäisi vetää syntymävuoden perusteella.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 11, 2006 3:03 pm 
Jos se raja sitten tehdään iän mukaan niin mielestäni vain skenuihin, joissa järjestäjä saa päättää, ei yleisesti koko harrastukselle.
Ja mieluiten kyllä sen syntymävuoden perusteella, sillä yleensähänne 90 syntyneet pyörivät 90 syntyneiden kanssa kun luokassakin suurin osa on 90 syntynyt, 91 syntyneet 91:sten kanssa jne.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 11:21 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 19, 2006 10:02 am
Viestit: 19
Minusta skenaarioissa voidaan pitää tämä K-15 - K-18 ikäraja mutta HEI HALOO ETTÄ KOKO LAJIIN!! Ajatelkaa nyt kuinka suurin osa Suomen softaajista esimerkiksi on alle 15v.?? Kyllä niitä skenaariota voi odottaa pari vuotta mutte ei kyllä K18 ikäraja koko lajille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 11:39 am 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 10, 2005 6:17 am
Viestit: 55
Jotenkin outo fiilis.. Viimevuonna olin skenaarioissa lähes sitä nuorintapolvea ysikymppinä.. Mutta tänäkin vuonna olen nuorinta, koska ikäraja on jostain syystä siirtynyt useasti kuuteentoista, tai mankumismahdollisuus on poistettu..

No, tuota 15v tukemiseksi voisi sanoa.. Että vaikka suuri osa on alle 15v, nin kuinka suuri osa airsoftin maineen vaarantajista on alle 15v?

Ja pesäpallomailasta.. Kyllä niillä ehkä tapetaan enemmän.. Kuinka usein olet kuullut jonkun tappavan airsoft aseella? Mutta tuo satuttaminen on sitten eriasia.. Kouluun on vaikeampi ottaa pesäpallomailaa ja huitoa sillä kiusattavia, mutta repussa vai hyvin vemppua kantaa, ja ampua salaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 3:27 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Mankusti kirjoitti:
Minusta skenaarioissa voidaan pitää tämä K-15 - K-18 ikäraja mutta HEI HALOO ETTÄ KOKO LAJIIN!! Ajatelkaa nyt kuinka suurin osa Suomen softaajista esimerkiksi on alle 15v.?? Kyllä niitä skenaariota voi odottaa pari vuotta mutte ei kyllä K18 ikäraja koko lajille.

Ei minua henkilökohtaisesti haittaisi ihan hirveästi, jos harrastajina ei näkyisi alle 14-vuotiaita ollenkaan. Mieluiten tietysti ei alle 15-vuotiaita. Eikä varmasti haittaa kovin montaa muutakaan, lukuunottamatta ehkäpä ko. ikäluokan sankareita.
Harrastajien keski-iän kasvaessa ja lajin vakavoituessa pikkulasten puuttuessa saataisiin varmasti mukavaa täytettä vähän vanhemmista ikäluokistakin, aivan kuten muissakin lajeissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 4:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 10:24 pm
Viestit: 1303
Paikkakunta: Hell bent for polyester
Nimi: Henri L.
15-vuotiaat alkavat olla jo vastuussa itsestään. Tämä on mielestäni aika pätevä syy olla päästämättä nuorempia peliin, koska aina voi sattua ja tapahtua. Ei millään pahalla nuorempia kohtaan. Puhumattakaan eläytymispainotteisista, esim. oikeaan konfliktiin sijoittuvista "MilSim"-peleistä, hyvä repiä tunnelmaa irti jos ympärillä häärää kasa 13-vuotiaita lapsia. :wink: Ei edelleenkään millään pahalla, mielestäni se vaan on niin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 5:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2003 3:37 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Svalbard and Jan Mayen Islands
Samoilla linjoilla ollaan. Se vaan, etenkin skenaarioissa, tuntuu jopa melkein absurdilta katsella ohi viipottavia varusteiden alle hautautuneita vaahtosammuttimia.
En koko lajin rajoista tiedä sitten, mutta ei se kyllä haittaa että vähintäänkin tietyissä, ainakin Milsim-skenuissa nostetaan vähän sitä ikärajaa.
Olen myös hyvin pitkälti yhtä mieltä Roskan kanssa tuosta lajin keski-iästä, miten se vaikuttaisi siihen kuinka paljon vanhemmasta ikäluokasta liitytään mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 8:23 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 04, 2006 12:26 am
Viestit: 84
Paikkakunta: Orivesi/ Tampere
Jokainen nuorempikin tajuaa että tuollaiseen peliin ei eikä riitä niin ei riitä. Piruako sitä kitajamaan. Tilanne on tämä ja kitajamalla ei muuksi muutu. Ikärajat ovat toisaalta myös "kokorajat". Olisiko tuo sitten parempi että sanottaisiin että peliin on "k175cm" ? Suurinosa vetoaa juuri kokoasiaan tunnelman suhteen.

Ihailtavaa huomata että jotkut nuoret tämän nikoittelematta tajuavat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 9:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 5:48 pm
Viestit: 279
Paikkakunta: Espoo
Flash 2nd Edition kirjoitti:
Ikärajat ovat toisaalta myös "kokorajat". Olisiko tuo sitten parempi että sanottaisiin että peliin on "k175cm"?

No toimiskiko tuo? Tiedän 170cm pitkän 18vn. Parta kasvaa ja ei pääse koska on liian lyhyt?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Kesä 21, 2006 9:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Tosiaan, mun mielestä raja pitäisi tosiaan vetää syntymävuoden perusteella. Niinhän ne ryhmät usein jakautuu, vuosittain, ainakin nuorilla.
Khyl muakin vituttais jos siihen spektaakkelipeliin on menossa kaikki samanikäiset kaverit ja itse olen syntynyt viikkoa pelin jälkeen.
Tietenkin johonkin se raja pitää vetää.

Monellako harrastuksella on ikäraja? Entäs sellaisella harrastuksella jossa toiminta ei ole järjestäytynyttä useissa paikoissa?

EDIT: Flash todennäköisesti otti asian leikillään. Ei se kannattaisi mitenkään- onhan oikeissakin armeijoissa lyhyitä ja pitkiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2006 7:14 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2003 3:37 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Svalbard and Jan Mayen Islands
No jos aletaan vertailemaan muihin harrastuksiin niin esim. vaikkapa jääkiekossa ja jalkapallossa ei ehkä ole ikärajoja, mutta siellä on omat sarjansa eri ikäryhmille, natiaiset pelaavat keskenään ja vanhemmat keskenään. Peräti lähes jokainen syntymävuosisukupolvi erillään. Näin aika monessakin lajissa.
Ei heti tule mitään varsinaisen hyvää esimerkkiä järjestäytymättömästä lajista missä olisi jonkinlaisia "ikärajoja", mutta kyllä aika monesti jos jotain järjestäytymätöntä alkaa lajiksi kutsua niin jonkinmoiset ikärajat muodostuu. Kuten tässäkin airsoftin skenuihin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2006 3:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Oikeaa puhetta. Skenaarioihin pitää ehdottomasti vetää ikäraja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2006 3:31 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 12, 2005 4:12 pm
Viestit: 54
Toisaalta, olen nähnyt ihan 15-18 vuotiaita ihmisiä, jotka apinoivat pahemmin kuin 11-13 vuotiaat. Tässäkin tulee taas esille se luonnollinen asia, että jotkin voivat olla kypsempiä kuin toiset, iästä katsomatta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2006 4:03 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 04, 2006 12:26 am
Viestit: 84
Paikkakunta: Orivesi/ Tampere
Yritin aiemmin todeta tuota kokoasiaa verraten siihen että yleensä sanotaan "ei ole kivaa jos vaahtosammuttimen kokoisia natiaisia pyörii jaloissa", eli tuossa lauseesahan oletetaan että ikä tuo kokoa (yleensä näin onkin). Huono vertaus joka ei oikein nyt ota sujuakseen :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2006 5:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 26, 2005 1:56 pm
Viestit: 40
Paikkakunta: Joensuu
Kampela kirjoitti:
Toisaalta, olen nähnyt ihan 15-18 vuotiaita ihmisiä, jotka apinoivat pahemmin kuin 11-13 vuotiaat. Tässäkin tulee taas esille se luonnollinen asia, että jotkin voivat olla kypsempiä kuin toiset, iästä katsomatta.


Jep, tuli itsekkin tämä ikävä tosiasia todistettua pari päivää sitten, kun lukioikäisiä jätkiä räiski toisiaan ilman suojalaseja koulun pihassa ja rivitalon takapihalla Maruin/CA:n sähköasein. Muutamilla oli jopa punapistettä sun muuta ylimääräistä laitettu aseeseen kiinni. Uskomatonta että voi pistää monia satoja euroja aseeseen ja lisähärpäkkeihin ostamatta edes halvimpia silmäsuojaimia. Ja sitten kun ollaan niin aikuisia niin ei uskota yhtään mitään mitä viisaammat neuvoo.

Ja tästä ikäraja-asiasta, niin kaikista toimivin systeemi voisi minun mielestä useimmissa skenaarioissa olla tiukka k-18, ja tätä nuoremmat pääsisivät mukaan täysi-ikäisen kaverin "siivellä".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2006 4:22 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2003 3:37 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Svalbard and Jan Mayen Islands
Nojoo, ei se ikä aina välttämättä kokoa määrää, mutta aika harvassa ovat ne 11-13 vuotiaat jotka olisivat sitten paljonkin kookkaampia kuin 15-18 vuotiaat, näin esimerkkinä.
Ja tuo että löytyy niistä vanhemmistakin niitä "kakaroita" on edelleen ihan totta, mutta mielestäni tähän asiaan pätee aina sama teoria:
Jos yksi kymmenestä vanhasta pelaajasta on idiootti ja lapsellinen, niin samassa suhteessa yksi kymmenestä nuoresta pelaajasta on järkevä ja vähän kasvaneempi. Eli vanhemmista valtaosa järkeviä, vähän urpoja, ja mitä nuorempaan suuntaan mennään sitä enemmän päinvastaiseksi tuo suhdanne muuttuu.

Toivottavasti meni perille, eikä sillä että nuo luvut olisivat juuri noin, se oli vain esimerkki.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 23, 2006 7:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 5:12 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: Haukipudas
itse olen kuukauden kuluttua 17 ja lajia tullut harrastettua 7-8-vuotiaasta joten sanotaanko että ei ikäraja pitäisi olla yleistävä, täkäläiset softaajat ovat pitkään harrastaneet ja se ikäraja sopii sellaisille jotka aloittivat kuukaisi sitten kun saivat isiltä sähkön, eikä niille jotka ovat pelanneet useita vuosia iästä huolimatta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Kesä 24, 2006 5:11 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Mutta enpä ole huomannut Airsoftilla mitään kasvattavaa vaikutusta, joka tekisi 7-8 vuotiaasta, tai 12-vuotiaasta jotenkin kypsemmän kuin muut ikäisensään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Kesä 24, 2006 7:56 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 26, 2005 1:56 pm
Viestit: 40
Paikkakunta: Joensuu
Ei välttämättä airsoft itse kasvata, mutta se porukka minkä kanssa pelataan.
Näkeehän tuon ilmiön erittäin hyvin esimerkiksi vuotta aikaisemmin kouluun menneiden kanssa, ei niitä enää erota vuotta nuoremmiksi kuin muut luokkalaisensa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 25, 2006 3:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 28, 2005 11:44 am
Viestit: 19
Paikkakunta: Ruotsi
Sepe: ekalla sivulla mainitsit että se on helppo kannattaa k15 ikärajaa kun on jo täyttänyt 15. Minä kannatan k18 ikärajaa vaikka olen 17 ja olen tehnyt sitä 15 vuotiaasta saakka, miksi? Siksi koska olen nähnyt miten airsoftille käy kun on k18 ikäraja ja olen nähnyt suomalaisia airsoftaajia ja ikärajaa ei näy kyllä missään.

Minä satun asumaan Ruotsissa ja täällä on K18. Minä en itke koska en pääse suuriin peleihin. Pysyn täällä kotona ja järjestän omia pelejä johon tiimini osallistuu ja joskus muitakin pelaajia muualta päin.

Jos Suomeen tulisi vaikka K15 ikäraja niin nuoremmat saisi puolestani tehdä niin kuin minä.

Jos K18 toimii muualla, miksi ei Suomessa?

Teekkari maini että vanhemmat voisi valvoa jos on alle 15 vuotta. Arvaakaa mitä? Ainoa tapa pelaa laillisesti täällä on että jokaisella pelaajalla on oma valvoja joka on yli 20 vuotta ja pysyy metrin läheisyydellä. Minä olen osallistunut peleisiin valvojan kanssa, se metri juttu ei kyllä oikein sujunut, mutta pääsin peliin mukaan. J-T puhui siitä että ei halua nähdä issukkeja juoksevan ympäri kenttää, mutta täälläpäin yleensä pelaajat valvovat toisiaan.

Itse en ymmärrä miksi joku haluaa järjestää pelejä alaikäisille, varsinkin alle 15 vuotiaille sillä kuten jo mainittiin niin kenellä on vastuu? Vanhemmilla jotka sitten syyttää järjestäjää..

Leksas: Kuinka monessa lajissa/urheilussa käytetään aseita?

Vähän sekainen viesti, syytän että kirjotin sen samalla kun tuli mieleen asioita luetessani koko viestiä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 264 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com