Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 11:55 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Huomauttelemista ilmoituksissa ja kaupankäynnissä
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 10:34 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 2:57 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Mikkeli
Olen hämmästellyt nyt suht kauan, etenkin nuorten pelaajien kyvyttömyyttä kaupankäynnissä, enkä ole varmasti ainoa joka tätä on pohtinut. Kerronpa tässä omia kokemuksiani, jotka toistuvat lähes joka kerta kun jonkun kanssa käyn kauppaa.

Ensinnäkin jos laitan ilmoituksen tavarasta, niin henkilö(en käytä sanaa kauppakumppani) tulee ja lisää minut esim. meseensä. Täällä hänen kanssa asioiminen on yhtä helvettiä. Hän on kiinnostunut tuotteestani, mutta ei itse osaa kysyä siitä mitään. Ensin tulee "moi" ja sitten pitkä hiljaisuus, jos ei itse tee aloitetta keskusteluun. Lisäksi olen huomannut ihan järkyttävän määrän keskusteluja kuten "oliko sulla tavaraa myynnissä?" ja sitä seuraa "Mitä tavaraa sulla oli myynnissä?". En näe tässä mitään järkeä, sillä henkilö on lisännyt minut muutama minuutti sitten meseensä, eikä muista itse mistä oli kyse.

Toinen kummastuttava juttu on se, että ensin käydään kauppaa ja keskustellaan, sen jälkeen mahdollinen myyjä/ostaja/vaihtaja sanoo, että "Palataan asiaan myöhemmin." Tässä vaiheessa olen monesti itse poistanut mesestäni henkilöitä, sillä usein miten
noin sanoessaan ei kuule toisesta henkilöstä enää mitään.

Naurattaa usein kun huomaa ihmisten laittavan aseilmoituksiinsa listan tavaroista, joita tulee mukaan. Huonoin mahdollinen tapaus on seuraava:

Mukaan tulee aseen lisäksi:

-1x ase(tottakai)
-1x lipas(regu)
-1x puhdistustikku(ehjä)
-1x lataustikku
-1x manuaalit
-1x kuitti
-1x laatikko(ehjä)

Parempi olisi ollut, jos olisi todennut em. luettelon yhdellä lauseella: "Paketissa siis ase, lipas sekä kaikki alkuperäistavarat."

Jos myyjän/ostajan ilmoituksessa lukee hinnan kohdalla "tarjoa", se tarkoittaa, että yhteydenottaja tarjoaa itse. Ei tulla kysymään "paljonko pyydät."

Ilmoituksissa jos lukee, että hinta on valmiiksi tingitty, ei luultavasti hinnasta voi enää tinkiä. Tätä ei tunnu ihmiset uskovan. Olen myynyt 120e hintaiset taisteluliivini pois rahapulassa hintaan 60e(joka on puolet alkup. hinnasta) ja eikös sieltä tule vielä joku ja sanoo, että "Maksan 40e jos maksat postikulut." Ei näin.

Onneksi ilmoituksissa joskus olleet legendaariset lausahdukset ovat vähentyneet huomattavasti. Kaikkein surkein tapa on aloittaa ilmoitus: "Joo elikkäs, myynnissä..." Tätä näki joskus jo liikaakin. Myös "Aseesta puuttuu etutukki, mutta se ei
menoa haittaa" -virkkeitä näkee, saapahan kunnon naurut välillä.

Lisäksi olen huomannut, että pelkästään siitä miten ilmoitus on kirjoitettu voi jo päätellä millainen kauppias on kyseessä. Yleensä tästä voi päätellä myös suurin piirtein kauppiaan iän.

Itse olen hyvää vauhtia kokoamassa "mustaa listaa", johon merkkaan kaikkien niiden henkilöiden nimet, joiden kanssa kauppaa käydessä he ovat joko yrittäneet kusettaa tai saaneet kusetettua. Arvata saattaa vastaanko kyseisten henkilöiden maileihin/yhteydenottoihin enää koskaan. Pahinta tässä on se, että nuorimmat lajin harrastajat eivät voi tietää anonyymien henkilöiden maineesta kauppapaikoilla.



Avautukaa tekin siitä mikä teidän milestä otsikossa mainituissa asioissa tai edellisessä tekstissä ärsyttää/mietityttää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Huomauttelemista ilmoituksissa ja kaupankäynnissä
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 11:13 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 11:54 am
Viestit: 241
Spooky kirjoitti:
Naurattaa usein kun huomaa ihmisten laittavan aseilmoituksiinsa listan tavaroista, joita tulee mukaan. Huonoin mahdollinen tapaus on seuraava:
...
Parempi olisi ollut, jos olisi todennut em. luettelon yhdellä lauseella: "Paketissa siis ase, lipas sekä kaikki alkuperäistavarat."


Aha, sua siis naurattaa kun ihmiset listaavat tavaransa allekkain, eivätkä yhdellä lauseella? Anteeksi vaan, mutta mikä pointti tässä oli?

Ja muuten, mua ainakin ärsyttää, jos tarjouksen tehdessä myyjä rupeaa vaahtoamaan sen olevan aivan liian pieni, vaikkei ole vaivautunut laittamaan minkäännäköistä hintapyyntöä. Ei siis muuten mitään ko. käytäntöä vastaan.

Muuten ihan asiatekstiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Huomauttelemista ilmoituksissa ja kaupankäynnissä
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 11:30 am 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 08, 2004 10:48 am
Viestit: 256
Paikkakunta: Rauma
Spooky kirjoitti:
Kaikkein surkein tapa on aloittaa ilmoitus: "Joo elikkäs, myynnissä..." Tätä näki joskus jo liikaakin. Myös "Aseesta puuttuu etutukki, mutta se ei
menoa haittaa" -virkkeitä näkee, saapahan kunnon naurut välillä.


Miksi tuo on huono tapa aloittaa ilmoitus? Minusta se on ainakin melko luonteva tapa, eikä leimaa myyjää miksikään idiootiksi. Miten se ilmoitus sitten pitäisi aloittaa?

ja jos aseesta tosiaan puuttuu nyt tuo etutukki, niin miksei voisi sanoa, että se ei menoa haittaa? kukin saa itse ajatella mitä lystää sen puuttumisesta, eli myyjä tuossa kertoo että se puuttuu, ja noin letkauttaa, että eihän se menoa haittaa. Tuota kutsutaan myyntipuheeksi. Vähän mainostamalla menee tavara paljon helpommin kaupaksi.Tikan myyntipuheet ovat minusta vallan mainioita esimerkkejä siitä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 11:33 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 2:57 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Mikkeli
Jos tarkemmin katsoo tekstiä niin huomaa parikin asiaa tuosta listauksesta. Ensinnäkin ei ole mitään järkeä laittaa jokaisen esineen eteen ilmoitukseen 1x, etenkin aseen. Ja ennen listaa luki: "Mukaan tulee aseen lisäksi" ja ensimmäinen kohta on "Ase" ja sen perään kirjoitettu vielä hölmösti "tottakai". Tietenkin se ase tulee mukaan.

Tuo listaaminen kun tuntuisi olevan monen keino vain tehdä tavaroistansa pidempi lista, jotta ilmoitus näyttäisi hienommalta ja lista pidemmältä. Muuten tuossa listaamisessa ei ole mitään vikaa, sillä saa ilmoituksen selkeämmäksi ja luettavammaksi. Etenkin kuin muistaa käyttää sitä "Enteriä".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 11:39 am 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 08, 2004 10:48 am
Viestit: 256
Paikkakunta: Rauma
mitä merkitystä on noilla "tottakai" ja semmoisilla kommenteilla, alentaako se ilmoituksen laatua tai jotain? ei minusta. Eikä se minuta hölmöäkään ole.

Tuosta listauksesta, mikäs vika siinä on jos haluaa listan näyttävän pidemmältä ja houkuttelevammalta? Se on minusta oiken hyväksyttävä keino saada ilmoitus näyttämään paremmalta. Eikä varmasti jokainen listaaja käytä noita (tottakai), (ehjä) ja (1x) merkintöjä jos ne eivät ole tarpeen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 11:43 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 2:57 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Mikkeli
Antipappi: Itsehän aloitan menemällä suoraan asiaan. "Myynnissä hyväkuntoinen, 1,5v vanha ase, jossa..."

"Joo elikkäs" tuntui olevan vain trendi erityisesti Lekan kauppapaikalla joskus. Yksi "pro" laittaa tuon oman ilmoituksensa alkuun ja muut kopioivat sitä jakuvasti sen jälkeen.

"Se ei menoa haittaa", myyjä puhuu, ettei se ilmeisesti haittaa itseään, ilmeisesti muita voi haitata. Kannattaa myös muistaa että myyntipuheet eivät ole aina vain myyntipuheita, usein tämä voi olla vain feikkiä, jolla koetetaan saada romu pois itseltä.

Itsehän kannatan suorapuheisuutta, enkä ilmoituksissani kiertele. Näin ostaja/toinen osapuoli saa mielestäni sen realistisimman kuvan.

"Tottakai" on vain turhaa toistoa, ilmoituksessa kun on mainittu monen monta kertaa aiemmin se, että mukaan todellakin tulee se ase. "Tottakai" sanan tilalla on myös nähty sanoja "yllätys yllätys" ja "XD".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 1:18 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2003 3:37 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Svalbard and Jan Mayen Islands
Täytyy vain nyt tuoda esille nämä kauppapaikkojen legendaarisimmat ilmoitukset mistä revitään parhaimmat naurut:

MYYDÄÄN HARDBALLER!!!1KIIRE!!
MOI ois myynnis tälläne harballer kaasupisla toimii hyvin paitsi lipas ei pysy sisällä mut voi pitää toisel kädel ammuttu vaan 100 ei ollu sodissa kertaakaa
janipetteri91 @jee.com

Muutaman esimerkin kaltaisen viestin mm. samalta ikäluokalta olen nähnyt.
Esim. '91 vuosimallin tyypit ovat jo yläasteella, kyllä sillon pitää hitto vieköön jo välimerkkejä edes osata käyttää! Miten tuollaisella ilmoituksella meinataan saada mitään myytyä?

Mitä pidempi tuommoinen tulee vastaan, sitä hauskempaa yleensä on.

EdIT: Esimerkissä kyseessä vain tietyt yksilöt, ei koko vuosiryhmä tai kukaan muukaan yleistäen.


Viimeksi muokannut Ghost päivämäärä La Maalis 25, 2006 2:33 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 2:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 4:39 pm
Viestit: 248
Paikkakunta: haukipudas
Hmm. Tekee mieli ottaa kantaa tähän ''91'' ikäluokkaan, kun kuulun siihen.
Eli tuon perusteella ei voi tuomita kaikkia, kun joku yksi aloittava kirjoittaa tuolleen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 2:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 5:56 pm
Viestit: 77
Paikkakunta: Nivala
Eihän nämä Spookyn mainitsemat seikat varsinaisesti haittaa, mutta kyllä ne välillä ärsyttää. Yksi hassu seikka on näkynyt monesti noissa ilmoituksissa, tyyliin tämä:" Myydään hyväkuntoinen Ak-47, josta puuttuu mechan sisältä jokin muovinen osa eikä kuulat siksi lähde piipusta."

Ase siis on "hyväkuntoinen" oli se sitten ihan missä kunnossa hyvänsä.

Ei se silti minusta niin kriittistä ole, että miten asiat ilmoittaa, kunhan ilmoittaa selkeästi ja kutakuinkin kielioppisääntöjen mukaisesti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 2:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 4:39 pm
Viestit: 248
Paikkakunta: haukipudas
Niin ja se on myös ärsyttävää, kun joku tulee kyselemään aseesta.
Sitten hän on todella kiinostunut aseesta ja haluaa tarkempaa tietoa.
Tämän jälkeen kun laitetaan kaupat lukkoon, niin tulee jonkin ajan kuluttua semmoinen ilmoitus ostajalta, esim. ''En voi ostaakkaan tuota asettas kun vanhemmat ei anna lupaa''. Sitä tapahtuu koko ajan tässä myynnissä.
Ja sitten myös se kun tulee semmoisia turhia kysymyksiä vaikka että ''Paljon on lähtönopeudet'' tai jotain sinneppäin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 2:31 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 2:57 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Mikkeli
Unohtuikin sanoa hetki sitten, että puhuin tuolla vain omista kokemuksista ja asioista, jotka minua ärsyttävät. Jokainen olkoon muusta sitten ihan omaa mieltä.

Olen samaa mieltä, juuri kun olet saamassa tyydyttävää vaihtoa suoritettua loppuun, toinen osapuoli sanoo, että vanhemmat eivät anna vaihtaa/ostaa. Tässä vaiheessa on jo mitätöity useasti monia muita hyviä tarjouksia.

Edellä esillä olleista myyntipuheista piti vielä sanoa, että kaikki eivät toki pysty sanomaan mitään tähän asiaan, jos he eivät ole joutuneet huijatuiksi kauppojen yhteydessä. Itselläni on tästä omakohtaisia kokemuksia monen monta kertaa. Siksi suhtaudun erittäin kriittisesti ja epäilevästi ilmoituksissa näkemiini lirkutteluihin ja myyntipuheisiin.


Viimeksi muokannut Spooky päivämäärä La Maalis 25, 2006 2:37 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 2:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2003 3:37 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Svalbard and Jan Mayen Islands
Joo siis tosiaan ei ollut tarkoitus tuomita koko '91 ikäluokkaa tai muitakaan massoja, tarkoitus oli vain se esimerkki että miten yleensä joku koulua sen yli 6 vuotta käynyt saa aikaiseksi vielä tuollaista tekstiä.
Pahoittelen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 3:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 4:17 pm
Viestit: 97
Paikkakunta: Nurmijärvi
Itse en kestä näitä "!!!!KIIRE!!11!!OSTA NOPEE!!"- ilmoituksia. Antaa kauppiaasta huonon kuvan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 4:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 6:19 pm
Viestit: 68
Tai sitten sellaiset jotka päättävät jokaikisen lauseen kolmella pisteellä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 5:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 4:17 pm
Viestit: 97
Paikkakunta: Nurmijärvi
Aina kun lause päättyy, useampaan välimerkkiin, niin alkaa kyrsimään.

Tässä taannoin kävi niin, että eräs hekilö otti meseeni yhteyttä, ja kysyi ostaisinko jotain. Saman hankilön kanssa olin keskustellut n. puoli vuotta aikaisemmin ostoaikeissa. Siinä hän tyrkytti tuotteitaan jonkin aikaa, vaikka kerroin, etten ole aikeissa ostaa mitään. Alkoi ärsyttämään, kun jatkuvasti tulee "osta nyt jotain prkl!" viestejä.
Ihmiset, jotka eivät kuule ei-sanaa ovat nakertavia, niinkuin edellisessä esimerkissäni.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 5:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Kyllä pitäisi saada rauhassa kysellä, ei siitä tarviste ottaa pulttia, kunhan ei tyhmiä kysele.
Musta lista olisi hyvä idea. Jos kootaankin sellainen?
En tiedä miten siihen suhtauduttaisiin, mutta jokatapauksessa, harkitkaa.

btw. ysiykköset menevät ensivuonna lukioon :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 5:59 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:06 am
Viestit: 51
Paikkakunta: Polvijärvi
Leksas kirjoitti:
btw. ysiykköset menevät ensivuonna lukioon :wink:


Eiköhän ne mene 9 -luokalle, kun minun laskujeni mukaan -90 syntyneet menevät lukioon/amikseen ensvuonna.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 6:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Eivät. Laske nyt vähän niin tajuat. Ensi vuonna, ei ensi lukuvuonna.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 6:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:06 am
Viestit: 51
Paikkakunta: Polvijärvi
Eikun niin joo, en heti älynnyt :oops: Anteeksi virheeni.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 7:14 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 12:31 pm
Viestit: 59
Niin no ensi vuonna, 1½ vuoden päästä. Eipä siitä sen enempää.
Leksas kirjoitti:
Musta lista olisi hyvä idea. Jos kootaankin sellainen?

Voiko taas aina olla varma, että tähänkään on luottamista? Mitäpä jos tätäkin on kasaamassa ne kauhukuvia herättävät -91 syntyneet?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 7:24 pm 
Poissa

Liittynyt: La Elo 06, 2005 6:51 pm
Viestit: 107
Paikkakunta: Orivesi
Kuten esim minä... :lol:


No, eipä näistä ole kokemuksia, eipäs kun ompas! No, sen verran minkä olen kauppaa tehnyt, (vähän) minulle on käynyt näin:

Olin hakemassa MP5-tähtäinkiskoa. 1 heppu otti yhteyttä irkissä, jossa sitä kyselinkin. Mukaan olisi tullut PP, jonka olisin saanut myytyä eteenpäin. Sitten jonkin aikaa neuvoteltu, hintakin sopiva . Sitten heppu päättää olla myymättä, jos saisikin kurzinsa kuntoon. Otti päähän.

Yhden kaupan olen lyönyt lukkoon ja tehnyt Sirkiaen kanssa. Ostin Colt 1911, joka sitten saapui ihanaan joulupaperiin käärittynä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Maalis 25, 2006 8:09 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 18, 2005 9:37 pm
Viestit: 219
Paikkakunta: Kellari, Itävalta
Nimi: Jarno A.
Jos tuollaista mustaa listaa aletaan kokoamaan, tulee jokaisen sinne joutuneen olla todistetusti ns. kusettaja."Sit se vity houmou ei myynykää mulle nyyh!" - On jokaisen oma asia, myykö vai eikö, eikä siihen pitäisi paljoakaan olla muilla sanomista. Yleensä kauppa on varma vasta siinä vaiheessa, kun raha ja/tai tavara ovat vaihtaneet omistajaa ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Jokainen tekee kauppaa haluamallaan tavalla, myyntikanavan sääntöjen puitteissa. Yksi oikeasti ärsyttävä piirre, joka ei ole kuulemani mukaan mikään ainoastaan suomalaisten juttu, on vilpillinen kaupanteko. Tavara tulee milloin missäkin kunnossa, välillä ei tule ollenkaan. Joku ei hae pakettia postista, jolloin lähettäjä mahdollisesti menee miinuksen puolelle lähetyskulujen verran. Joskus joku röyhkeä jopa ryövää tavaraa maksamatta. Peräänkuulutankin rehellisyyttä kaupantekoon. Terve järki ja yli viiden minuutin miettiminen varmasti tuovat esille havainnoitavat puutteet ja vahvuudet jokaisessa kauppatavarassa. Vaikka mecha, johon on teipattu lipas ja pala kakkosnelosta on mielestäsi aivan käypä M4A1 Carbine, ei yleinen mielipide välttämättä ole puolellasi. Tavaran kunto, sekä muut tärkeät seikat PITÄÄ kertoa todenmukaisesti mahdolliselle ostajalle. Näin kaupan kaikki osapuolet ovat lopputulokseen suhteellisen tyytyväisiä.

Lopuksi todettakoon, että Suomen kokoisessa "tiiviissä" airsoft-yhteisössä on helppo saada, tai menettää mainetta kaupantekijänä. Itse käyn huoletta kauppaa tiettyjen henkilöiden kanssa, vaikka en ole heitä koskaan tavannut. Maine puhuu puolestaan, eikä postiennakolla tarvitse turhaan pelata. Jotkut ilmoitukset eri kauppakanavilla sivuutan jo pelkän ulkoasun ja tyylin takia, ellei kyseessä ole erittäin edullinen kauppa.


Just my 7,62 mm.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 26, 2006 11:26 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 24, 2004 10:42 am
Viestit: 137
Paikkakunta: Helsinki
Itse haluaisin korostaa etenkin nuorille myyjille, että välimerkkien käyttö ei ole kiellettyä. Esim. "haluutko vaihtaa mun aakoohon siinä on 2 lipasta ja akku ei mitään vikaa perä puuttuu virit on ja muuten kunnossa"

Onpas tuota helppo lukea ja varmasti ottaa kyseisen henkilön vakavasti. Noissa tilanteissa itse joko jätän vastaamatta tai vain laitan "Ei tällä kertaa, kiitos."

Lause alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy pisteeseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 3:34 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Nykyään tulee käytettyä lähinnä vain Juoksuhaudan kauppapaikkaa ja siellä eniten häiritsee kaikenmaailman kaasutoimiset Beta Spetsnazit ja vaellusmaiharit, hintana 0000000€. Kumman vaikeaa valita oikea kategoria, mutta toisaalta tämä tyhmyys rokottaakin vain myyjää itseään. Tiedä sitten onko tässä takana joillakin logiikka, että "se pistää ekana silmään". Typerää väärinkäyttöä ja sapiskaa tästä johtuen.

Uskaltaisin väittää että osaan jo nähdä ilmoitusten "läpi", että onko tavara ostokelpoista. Yleensä valintaa myös helpottaa itse myyjä, mieluummin ostan tyypiltä joka on jo vuosia tavaroita kaupannut käytettynä, kuin tuiki tuntemattomalta. Ja ilmoituksen selvä kirjoitusasu on tietty itsestäänselvyys, jos tyyppi ei osaa käyttää äidinkieltään niin tuskin postilaitostakaan ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Huomauttelemista ilmoituksissa ja kaupankäynnissä
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 9:08 am 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 23, 2006 2:32 pm
Viestit: 33
Paikkakunta: Turku
Ivan kirjoitti:
Ja muuten, mua ainakin ärsyttää, jos tarjouksen tehdessä myyjä rupeaa vaahtoamaan sen olevan aivan liian pieni, vaikkei ole vaivautunut laittamaan minkäännäköistä hintapyyntöä. Ei siis muuten mitään ko. käytäntöä vastaan.


Olen samaa mieltä. Tokikin ymmärrän, jos joku "vetää herneen nenäänsä" toisen tullessa tarjoamaan vaikkapa viimeisen päälle viritetystä AK:sta 50€, mutta kun yleinen tapa tuntuu olevan, että sopivana tarjouksena pidetään uuden aseen ja osien yhteistä hintaa, mieluusti vielä virityspalkkion kera. Muussa tapauksessa haukutaan pataluhaksi ja idiootiksi. Onpa tosin minullakin oikeus olla ostamatta mitään huonotapaiselta kauppiaalta.

Ja myöskin minä olen sitä mieltä, että kyllä ostajan pitää saada kysellä tuotteesta, jota on ostamassa. Näen jopa paljon parjatun kysymyksen "Paljon on lähtönopeudet?" asialliseksi. Minä ainakin olisin hyvin uloke otsassa, jos havaitsisin viritettynä ostamani aseen ampuvan huomattavasti nimellistä tehoa heikommin, olkoonkin että jouset ovat halpaa kulutustavaraa. Mutta tietenkin kysymysten on syytä koskea juurikin myytävänä olevaa tuotetta, tai itse kauppaa.

Mitä tulee noihin tarpeettomiin mukana tulevien osien listaukseen, katsoisin kyllä myyjällä olevan oikeus siten saada tuotteestaan houkuttelevampi. On ostajan vastuulla, osaako hän erottaa listasta oikeasti hyödylliset lisäosat vain turhasta listan pidennyksestä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 3:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 10:26 pm
Viestit: 47
Paikkakunta: Helsinki
Minua ärsyttää suunnattomasti kun joku laittaa ilmoitukseen aseen kuvaukseksi "hieno, (siis vaan oma mielipide, muiden mielipiteitä en voi sanoo mut siis omasta mielestä hieno)". Ihan kuin ei olisi muuten selvää että se on itsensä mielipide? :evil:

Sitäpaitsi käsite "hieno" on aika laaja. :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2006 5:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 4:36 am
Viestit: 12
Paikkakunta: Helsinki
Ei itsellä mitään pahempia tapauksia sattunut vastaan, hyviä kauppoja kun teen, mutta kaverilla kyllä. Ilmeisesti melko nuori ostaja sopi tapaamisen kaupungille kaverini kanssa. Ostoksen arvo oli n. 50 luokkaa. Jostain kumman syystä ostaja tuli paikalle ilman rahoja ja yritti maksaa vemppupistoolilla. Sanoi kulemma jotain tyyliin: "Tää makso viiskymppiä uutena nemesiksessä".

Hyvänä vinkkinä voisin pitää kaupanteossa mm. toiselta kysymistä onko vanhemmilta lupa, onko varmasti ostamassa ja että onko varmasti rahaa ostaa. Myös puhelinnumeron talteenotto on osoittautunut hyödylliseksi.

Ilmoituksen saa kai jokainen kirjoittaa, miten parhaaksi näkee: Omaa kuoppansahan siinä vaan kaivaa, jos ei osaa kirjoittaa kunnolla tms.

Älä turhaan tee rivinvaihtoja, vaikka kirjoituskentässä reuna tulisikin vastaan.
-Lokki


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 12:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Jos aloitan ketjun mustasta listasta, poistavatko modet sen?
Sinne tulisi sitten kusetuksista, kakkosnelosista laatikoissa, ja muista vastaavista kokemuksista juttua huijaajan nickin ja sähköpostin ja mahdollisesti puh. numeron kera. Myös varmat tapaukset postista hakemattomista PE lähetyksistä on hyvä kertoa.

Eikä sitten mitään:"notoi yx yritti gusettaa ku se kerto et noi kamat maxaa nemes 250egee vaik oikeest 248,5euroo."

Olen itse kuullut vastaavia.


Viimeksi muokannut Leksas päivämäärä Ti Maalis 28, 2006 1:28 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 12:54 pm 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 5:54 pm
Viestit: 30
Tommoset mustatlistat o aina tosi epätarkkoja :|
Voi olla, että listalle eksyy vääriä ihmisii hepposist syistä. Eikä kyll vaadi paljon vaivaa "kusettajilta" luoda uusi tunnus ja sähköposti, jos joutuvat teidän mustallelistalle :|


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 1:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Jos pitää kertoa syy niin tarviiko noteerata hepposia syitä?
Miten muuten epätarkka? Jos saa puhelinnumeron myöskin mukaan niin on suuri vaiva vaihtaa kaikki tiedot. Kyllä siitä on näin pienessä harrastajamäärässä suuri hyöty jos saataisiin kaikki tuollaiset ylös.

Myös kotikaupungin voisitte kertoa, jos nyt ei osoitteita viitsi..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 1:46 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 12:31 pm
Viestit: 59
Mutta onhan ne silti epätarkkoja, kuka vaan voi halutessaan kehittää vaikka mitä syitä, joita on sitten hyvä miettiä onko näin vaiko eikö ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2006 2:05 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 2:57 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Mikkeli
Itse toteutan tätä kotiluolassani jo nyt. Nimiä on aikamoinen rimpsu jo.

Tuskin kannattaa tänne mitään vastaavaa aloittaa, jokainenhan voi vain kirjoittaa kiusakseen toisista mitä kummallisempia tarinoita, jotka eivät pitäisikään paikkaa. Esim. samaiset henkilöt, jotka tykkäävät laittaa Lekan ilmoituspalstoille häirikköviestejä, joista puuttuu kaikki omat tiedot.

Paras kun ei kirjoita nettiin mitään, vaan jokainen tekee vaikka omansa jos välittää asiasta yhtään. Varoittaa sitten vaikka kavereita ko. henkilöistä, jos nämä ovat kauppoja tekemässä.

Ja kannattaa toki miettiä, mikä on kusetusta ja mikä ei. Esim. 10e arvoinen lähetys ei tulekaan sovitussa ajassa voi johtua oikeasti siitä, ettei myyjä vain ole kiireiltään ehtinyt pakettia lähettämään. Toisethan aloittavat työt ennen kuin posti aukeaa ja lopettavat päivän kun posti on mennyt kiinni. Ei tällaisen takia pitäisi tuomita myyjää huonoksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2006 8:48 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:30 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Ja jos täysin syyttä moiselle julkiselle listalle joutuu, voi maine olla ikuisesti menetetty, vaikka itse lisääjäkin vakuuttaisi, että ongelmia ei ollutkaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2006 9:34 am 
Poissa

Liittynyt: To Touko 26, 2005 8:01 pm
Viestit: 81
Edellämainitun tapaisia kaupankäyntejä saa setviä aina vähän väliä. Itselläni on kuitenkin muodostunut suurimmaksi ongelmaksi tuo tuotteiden lähettäminen. Heti kun nostan puheenaiheeksi postin ja sen aiheuttamat kulut, lähtee ostaja hädissään esimerkiksi messengeristä pois tai jättää vastaamatta sähköposteihinsa. Tänään taas yksi kaupankäynti edessä, saa nyt katsoa miten käy.

-Kommander


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2006 11:33 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 6:19 pm
Viestit: 68
Ja sitäpaitsi kun tuolla yhdessä viestissä sanottiin puhelinnumeroiden julkistamisesta netissä, niin eikö se olisi varsin väärin tehdä niin ilman henkilön suostumista? Eivätkö ne ole vähän turhan henkilökohtaisia asioita? Voihan sitä toki yksityis-henkilöille kertoilla omia kokemuksiaan ja mahdollisesti nimiäkin. Tokihan kaikenmailman Fonecta-findereilla saa numerot tietoon, mutta silti. Itse kyllä kannatan muuten tuota listan tekemistä, en haluaisi saada kakkosnelosta joululahja-paketissa :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 30, 2006 3:44 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Joskus oli moisesta listasta puhetta jossain foorumilla, taisi olla niin lakipykälissä että tuollaisen listan (nimineen ja yhteystietoineen) julkistaminen olisi kunnianloukkaus ja loukattu oikeutettu oikeustoimiin julkaisijaa vastaan. Tai jotain vastaavaa, tämä muistista. Tarkistaa saa, ken osaa ja kykenee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 30, 2006 10:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Puhutaan yksityisyyden suojan rikkomisesta eikä kunnianloukkauksesta, mutta lopputulos on sama; asianomistajalla (uhri) voi haastaa vastaajan (tekijä) oikeuteen ja melko varmasti käräjillä jutun voittaakin. Tällaisessa tapauksessa siis.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 31, 2006 10:51 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
En mitään nimiä aikonutkaan, tai tarkkoja yhteystietoja.
Suunnitelma : Fubar


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 31, 2006 1:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 13, 2005 8:09 am
Viestit: 225
Paikkakunta: Kangasniemi
Huh, kerrankin joku otti tämän asian puheeksi. Vaikka olenkin vasta -92, niin välimerkkien ja isojen alkukirjainten käyttämättä jättö ärsyttää. On ihme että yläasteenkin jo käyneet eivät osaa aloittaa isolla alkukirjaimella ja lopettaa pisteeseen.

Aamen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 31, 2006 2:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Sen geneerisen 12vee Jani-Petterinkin pitäisi osata ainakin perusasiat, onhan hän alakoulun suorittanut, ja opiskellut kuutisen vuotta sitä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 31, 2006 6:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Varsinkin kun Suomessa 99% väestöstä osaa lukea ja kirjoittaa, ja siitä yhdestä prosentistakin suurin osa on pieniä vauvoja...

Ymmärtäisin jos oltaisiin jenkeissä tai venäjällä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 31, 2006 6:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 6:19 pm
Viestit: 68
Minuakin harmittaa kovasti se asia, kun joku Jani-Petteri -91 kirjoittaa hienoa tekstiä foorumeilla, sekä kauppa-paikoilla. Ja kun tällainen ihminen menee kirjoittamaan yleisille kauppa-palstoille sellaisella omalla slangi-sanastollaan, jossa on vivahteita vaikka mistä saamesta ja vähän vaikka naapurimaistakin, niin yleis-ilme on, että kaikki muutkin Jani-Petterin ikäiset ihmiset leimataan samanlaisiksi.

EDIT: Ja itse kun olen vielä yhtä kesää nuorempi.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com