Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 1:30 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: Ke Touko 12, 2010 11:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 12, 2010 11:02 pm
Viestit: 1
Hei! Olen uusi täällä. Harrastin softailua puoliaktiivisesti ala-asteelta lukion ensimmäiselle luokalle. Sen jälkeen lopetin. Nyt olen Helsingin yliopistoon teoreettiseen filosofiaan hakeva, armeijan käynyt, heinäkuussa 21 v täyttävä työtön. Sain juuri vartti sitten junassa päähänpiston. Mitä jos aloittaisin taas?

Aiemmin päivällä selailin nostalgiamielessä proairsoftin, nemesiksen ja varustelekan sivustoja. Onpas hinnat halventuneet! Muistan kun maksoin maruin sähköaugista joskus 2003 tai 2004 340e. Nyt akkupyssyn saa näköjään jopa sata euroa halvemmalla. Olin aiemminkin miettinyt, että mitä jos taas sitten. Olihan se ihan helvetin hauskaa, vaikka olinkin ihan paska. Hermot petti yleensä, mutta ai ai silloin kun sai "ammuttua" jonkun. Endorfiinit valtasivat pään onnistumisen riemusta. Ja sitten tulikin jo kuulaa korvaan/kynteen/reiteen tms ja sattui aivan perkeleesti. Mutta se kuuluikin asiaan! Pitäähän siinä olla joku motivaatio pysyä piilossa.

Viimeinen kokemus softauksesta taisi olla joskus syksyllä 2005. Muistikuvat ovat, että kelasin vain, että "onpa vitun perseestä". Kun peli päättyi siltä päivältä, tiesin, että lopetan softauksen siihen. Ei natsannut kylmässä maassa rämpiminen sitä varten, että saisi roikulla hirveällä pullalla ammuttua jonkun epäonnisen vastapelaajan säälittävän lähtönopeuden omaavalla mp7:lla. Myöhemmin sain kokea miten saa lain pakottamana rämpiä kylmän, nälän ja univelan hemmottelemassa olotilassa, siinä toivossa, että pääsee vielä joskus nukkumaan siihen paskaiseen punkkaan yksikössä ja syömään perunoita "muonituskeskuksessa", sen sijaan, että saa viettää monta päivää putkeen jäisessä teltassa ja pelkäämään, että milloin se telttalyhty oikein putoaa ja grillaa meidät kaikki elävältä (onnea vaan armeijaan ja p-kaudelle, tulevat mosat. Ja jos menette karjalan prikaatiin, niin pyrkikää viestiyksikköön. Ne saa nukkua siellä pisimpään).

Jotenkin kuitenkin aina paluun on estänyt (rahan lisäksi)tietynlainen alitajuinen häpeä, että softaus on "noloa". Leikitään sotaa ja fiilistellään muovisia leikkipyssyjä jotka ampuvat valkoisia kuulia. Mutta toisaalta, mitä väliä? Se, että jonkun mielestä airsoftauksen harrastaminen on typerää, ei pitäisi kiinnostaa paskan vertaa! Varsinkin jos se estää jotain, mitä oikeasti haluaisi tehdä. Sitäpaitsi, megazonettaminen tai miksi helvetiksi sitä oikein kutsutaan ja splättäys vaikuttavat VÄHINTÄÄN yhtä typeriltä vaihtoehdoilta, varsinkin ensimmäisessä tapauksessa.

Tietysti, kyllähän softauksessa nolojakin juttuja on. Tuntuu, että niistä on tavallaan kasvanut yli, enkä aikoisi niitä enää jatkaa, jos aloittaisin taas. Tätä on mielestäni oikeiden sotilaiden matkiminen mitä tulee varustukseen ja ulkonäköön. Kyllähän se lisää kykyä "uppoutua" peliin, mutta en minä sitä edes oikein haekaan. Sehän on larppausta. Ja larppaus ON noloa (sori, larppaajat). Mikä softauksessa on tärkeintä, on se, että se on hauskaa. Sitäpaitsi, kaikennäköinen jalkaväen toiminta, taktiikat ym. kiinnostavat minua oikeastikin, paljon enemmän kuin realistisen pinnan apinointi. Intin aikana olisin halunnut oppia ja kokeilla tälläisiä jalkaväen juttuja paljon enemmän, mutta olin väärässä aselajissa, vaikka koulutushaara olikin kaikkein lähimpänä jääkärihommia (05m ohjusmies 2/09, ilmatorjunta).

Mitä haluaisin nyt, olisi saada neuvoja harrastuksen uudelleen aloittamiseen mitä tulee varustukseen, sen hintaan ja peliseuraan. Ajattelin, että jos hankin pääaseen, niin ostan kaasutoimisen rynkyn tai konepistoolin. Ensimmäisenä ajattelin jotain näistä>http://www.proairsoft.com/acatalog/copy_of_WE_CO2_kiv__rit.html. Kaasutoimisia suosin siksi, että niissä on enemmän "fiilistä". Siihen päälle joku käytetty tetsariliivi,sellainen halpa ritilämaski, joita näkyi ainakin silloin kun minä harrastin vielä, ja ehkä jotain muuta pientä sälää. Onko kannattavaa? Itseltäni löytyy vielä jousitoiminen maruin mk23 pistooli, josta saa hyvän sivuaseen. Ehkä joskus kaasutoiminen vielä, jos rahat riittää.

Yksi ikävimmistä muistoista oli, kun yritin (huom yritin) myydä maruin mp7:n postin kautta. Joku saatanan paskanaama postimies rikkoi sen matkan aikana ja ostajalta tuli vihaista sähköpostia perillä. Sain aseen takaisin rikkinäisenä ja rahat oli pakko tietenkin maksaa takaisin. Vitutti. Pyysin paketin ostajalta, eli perheenisältä joka näemmä pyssyn pojalleen/tytölleen/kissalleen kustansi, että lähettää postissa allekirjoitetun todisteen, ettei ole itse rikkonut asetta. Huumorintajuinen paskiainen lähetti kyllä todistuksen, mutta siinä luki, että ase ei ollut mennyt postissa rikki, eli olin siis itse myynyt sen rikkinäisenä. Jäin hämmästelemään, että oliko tämä nyt vittuilua vai oliko mies oikeasti tyhmä. Ai ai ai, vieläkin rupeaa vituttamaan. Vielä ase on tallella, ja sen aion myydä rikkinäisenä, kun en hallitse hyvin näitä teknisiä juttuja mitä tulee aseen rakenteeseen (kerran "modifioin" vahingossa maruin gbb pistoolin ampumaan sarjaa, kun halusin nähdä "miten se toimii". Myin sen myöh. rikkinäisenä, sain 50e. Uusi omistaja korjasi sen kuulemma 5min ja sai näin hyväkuntoisen aseen itselleen halvalla). Kertokaapas, asianne tuntevat harrastajat, että paljon tästä aseesta kannattaa pyytää. En tiedä missä vika piilee, mutta ulkoisesti ase on erinomaisessa kunnossa. Eli siis Maruin sähkötoiminen MP7, perusakku ja päälle vielä yksi peruslipas. Harmi vain ettei lataudu/ammu.

Vielä: missä voin harrastaa softaamista Helsingin seudulla? Haluaisin pelata jossain seurassa, jossa on samoin harrastukseen asennoituvia pelaajia, jotka mieluiten olisivat samahkoa ikäluokkaa (sori, nuoremmat harrastajat).

Suunnitelmissani on kylläkin muuttaa mahdollisesti maasta pois vuoden vaihteessa. Idea on elokuvauksen opiskelu Buenos Airesissa, eikä kokemuksen mukaan etelä-amerikassa kauheasti harrasteta airsoftausta (olen asunut Chilessä 8v). Mikä on kannattavampaa (taloudellisesti), ostaa uudet varusteet ja myydä ne puolen vuoden kuluttua takaisin vai ostaa käytetyt ja myydä ne hiukan halvemmalla. Mikä on helpompaa? Tietty suht. uudet varusteet saa nopeammin ja kalliimmalla myytyä pois. No, te tiedätte.

Ja kysymys vanhemmille harrastajille. Miten on softaus muuttunut viiden vuoden aikana? Harrastus on näköjään vähän enemmän mainstreamia, softaajaa myydään jo ärrällä. Onko pelaajien ikähaitari kasvanut? Minkälaista "pelailua" voin odottaa?

Eli, antakaa neuvoja löytämään halvin mahdollinen varustus ja peliseuraa. Suurin este tällä hetkellä on raha, mutta yliopiston pääsykokeen jälkeen ehdin hankkia töitä ja kustantaa itseni harrastajaksi.

Kiitos!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: Pe Touko 14, 2010 2:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 11:30 am
Viestit: 588
Paikkakunta: Imatra
Softaajaa-lehti ollaan (ikävä kyllä) jo lopetettu. Itse softauksessa ei ole tapahtunut suuriakaan muutoksia viime vuosina (ei rajoittavia lakeja tai uusia sääntöjä), asemarkkinoilla taas ollut aika myllennystä kiinabuumin takia. Eli kolmisen vuotta sitten Cyma(n kaltaiset) kopiovalmistajat aloittivat halpojen ja hyvin toimivien akkupyssyjen (ja sittemmin kaasujen) valmistamisen. Käytännössä toimivan moottoripyssyn saa tänä päivänä sadalla eurolla, ellei jopa halvemmallakin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2010 8:07 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 24, 2006 6:05 pm
Viestit: 37
Paikkakunta: Helsinki
Jos et ole vielä valmis satsaamaan rahaa uuteen aseeseen, kannattaa ottaa yhteys PKS-airsoftiin ja kysyä laina-asetta. Kyseinen järjestö pyörittää pääasiassa pääkaupunkiseudun pelejä.Itse suosittelen varauksettomasti Lahnuksen ampuma-alueen pelipaikkaa, tänään pelailin siellä, maasto hyvin monipuolista joten pärjää ihan pistoolilla kuin pitemmälläkin pyssyllä. Paloheinän aluetta lukuunottamatta Helsingin sisällä ei ole luvallisia pelialueita, lähimmät ovat Korpilammella sijaitseva, aivan serenan vieressä oleva alue (n.24 km ytimestä), sekä mainitsemani Lahnuksen alue, n. 3.5 km Serenasta eteenpäin. Pelit ovat hyvin organisoituja, mistä iso hatunnosto pks:sän kundeille, meininki hyvää ja offarit selkeästi merkatut. Pelaajia on yleensä päälle 60, eli turha huolehtia ettetkö löytäisi sopivaa peliseuraa, suurin osa pelaajista on +17 vuotiaita, ja muutama hassu yli kolmikymppinenkin löytyy. (Huom: paloheinän alueella on 20 pelaajan rajoitus alueen pienuuden johdosta. Tämän takia ilmottautumispakko sen peleihin.) Skenen muuttumisesta en oikeen osaa sanoa, iän myötä vemput muuttuivat sähköpyssyiksi, pyssyihin tuli tähtäimiä, kovempia virityksiä ja vaatekaapi alkaa näyttää räjähtämisen merkkejä varustepaljouden takia. Kyllä tässä harrastuksessa on sitä jotain, kun aina vaan jaksaa viikonloppuna lähteä pelipaikalle, notta tervetuloa takaisin!

*Edittiä, tossa siitä laina-aseesta -->http://www.pks-airsoft.net/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=30


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: Ma Touko 17, 2010 12:25 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 16, 2010 11:53 pm
Viestit: 10
Paikkakunta: Tampere
mikaelL kirjoitti:
Tietysti, kyllähän softauksessa nolojakin juttuja on. Tuntuu, että niistä on tavallaan kasvanut yli, enkä aikoisi niitä enää jatkaa, jos aloittaisin taas. Tätä on mielestäni oikeiden sotilaiden matkiminen mitä tulee varustukseen ja ulkonäköön. Kyllähän se lisää kykyä "uppoutua" peliin, mutta en minä sitä edes oikein haekaan. Sehän on larppausta. Ja larppaus ON noloa (sori, larppaajat). Mikä softauksessa on tärkeintä, on se, että se on hauskaa. Sitäpaitsi, kaikennäköinen jalkaväen toiminta, taktiikat ym. kiinnostavat minua oikeastikin, paljon enemmän kuin realistisen pinnan apinointi.


Niin noh, tätä on pohdittu useammankin viisaan henkilön voimin ja todettu, että kyseessä ei ole larppaus vaan Re- enactmentin (joka ON eri asia) ja airsoftin yhdistäminen, koska mihinkään roolisuoritukseen ei pyritä vaan imitoidaan jotakin oikeasti olemassa olevaa/ollutta. Suomen nykyisessä harrasteskenessä koetaan alitajuisesti lähinnä noloksi se, jos EI YRITÄ mallintaa mitään oikeaa esikuvaa, sillä autenttisten varustekokonaisuuksien kerääminen mielletään yleensä niiden vanhempien ja kokeneempien (ts. varakkaampien) harrastajien etuoikeudeksi. Pidempään harrastettuaan sitä yleensä huomaa, että niissä K15-18 historiallisissa teemapeleissä vaan on järjestäen parempi tunnelma ja toimivampi pelimekaniikka, kuin viikonloppupelipaikkojen nasujuoksutuksissa, missä kaikki vauvasta vaariin juoksevat sooloillen jokainen omillaan fräginkiilto silmissään ja Live-CS mielessään. Tämähän on tietysti omiaan luomaan syvää kuilua uusien ja vanhojen harrastajien välille. Jalkaväen taktiikan elementtejä on siis Suomen piireissä aika turha toivoa löytävänsä niistä (varuste-)rajattomista viikonloppumätöistä, koska suomalainen nuori harrastajakunta panostaa mieluummin henkilökohtaiseen frägilistaan, kuin tehokkaaseen ryhmätoimintaan. Teemapeleissä tämä priorisointi pyritään kääntämään nimenomaan toisinpäin. Joskus tosin käy niinkin, että tehopelausta hakevia sooloilijoita eksyy teemapeliin, jolloin ihmismateriaali pilaa hyvän ryhmätoimintaan perustuvan pelin puitteet. Käsite tehopelaushan lienee jo tuttu?

Allekirjoittaneella itsellään siis ikää 17v ja 9kk, ja 6 historialliseen teemaan perustuvaa settiä keräyksen alla. Olen siis jotain vanhan ja uuden harrastajan väliltä, enkä siis edusta näkemykselläni täysin kumpaakaan ryhmää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 8:51 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 16, 2003 9:22 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Kuopio
Pakko sanoa, että en ole vielä tavannut tehokkaasti pelaavia sooloilijoita. Tosin sitten on niitäkin jotka mieltävät ryhmätoiminnan sellaiseksi jäykäksi ja kaavamaiseksi proseduuripelaamiseksi joka ei ole myöskään tehokasta eikä kyllä realististakaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: Su Touko 30, 2010 9:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:03 am
Viestit: 103
Paikkakunta: Oulu
Itsellänikin pisti ensimmäisenä silmään tuo, että nolointa olisi varustekokonaisuuksien keräily. Minunkin näkemyksen mukaan asia on juuri päinvastoin; nolointa on se verkkareiden ja flecktarnin kanssa pomppiminen metsässä, airsoftin hienointa antia ovat tunnelmalliset teemapelit. Mutta kukin tietysti pelatkoon tavallaan. Myös airsoftauksen leimautuminen lasten harrastukseksi häiritsee itseä vähän. Viikonloppupeleihin nyt vain tee niin paljon mieli mennä, kun ikähaitari tuntuu olevan 11-17, siinä missä itse on jo 20. Itselläni airsoft onkin jäänyt vähän taka-alalle ja - vaikka en koskaan mitään oikeaa kokonaisuutta ole oikeastaan kasaan saanut - olen ajautunut keräämään militariaa ihan omana harrastuksenaan, ei enää vain airsoftia varten. Kotikunnan peliporukan aktiivisuus kun lopahti ja menin vielä muuttamaankin niin on airsoftharrastus ollut katkolla jo toista vuotta. Katsoo josko tuota jaksaisi yrittää vielä joskus. Uuden aseenkin ostin juuri äsken sillä mielellä, että "ehkä sitten vielä joskus".


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: Ma Touko 31, 2010 9:55 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Itse käyn pääasiassa ulkomailla harrastelemassa. Tänä vuonna airsoftin yms. pukupelleilyn merkeissä mennään ainakin Viroon, Englantiin (2x) ja Ruotsiin :) Paljon kivempaa ja fiksumpaa menoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kysymyksiä (mahdollisesti)harrastuksen pariin palaajalta
ViestiLähetetty: La Kesä 12, 2010 1:48 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 12, 2010 1:35 pm
Viestit: 7
Minulla on käytännössä sama tilanne kuin aiheen tekijällä. Harrastin airsoftia melko aktiivisesti useamman vuotta, mutta kun oman kylän pelaajat lopettelivat en jaksanut hakeutua uuteen seuraan. Nytten olen kuitenkin päättänyt aloittaa uudestaan, ja päättänyt toteuttaa jo pitkäaikaisemman haaveen: hommata tehokkaan tarkka-ampujakiväärin.
Itselleni oli myös, sanoisinko järkytys, kun rupesin katselemaan eri aseiden hintoja. Sähkötoimisen aseen saa tosiaan luvattoman halvalla. Itse aloitin maruin jousitoimisella pistoolilla ja siitä sitten eteenäin. Kesti useamman vuoden että sain sähkötoimisen aseen, saatika ostettua siihen metallisia osia ja päälleni kantolaitteen.
Itse olen aiheen aloittajan kanssa siitä samaa mieltä, että mitään varustekokonaisuutta en rupea hommaamaan. Toisaalta olen samaa mieltä joidenkin muiden kanssa myös siitä, että maku hommasta menee jos porukka verkkarit päällä pelailee. Henkilökohtaisti olen sitä mieltä, että jos joku haluaa identtisiä varustekokonaisuuksia hommata ei minulla ole mitään sitä vastaan, mutta olen täysin tyytyväinen jos kanssapelaajilla on kunnon maastopuku ja edes jonkinlainen kantolaite.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com