Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:58 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Airsoft lähipiirissäni-tilitys
ViestiLähetetty: To Joulu 30, 2010 12:58 am 
Poissa

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:15 am
Viestit: 4
Ihan vain tässä mielipahaa purkaakseni kirjoitan omista kokemuksista airsoftin parissa.

Täällähän on ollut paljon keskustelua näistä 10v. Jani-Pettereistä jotka "softaavat" tuolla puistoissa ja takapihoilla. Itse softaan aktiivisesti, ja olen pyytänyt kavereitanikin kokeilemaan omilla aseillani, jos vaikka innostuisivat harrastuksesta. Kerroin heille pelipaikoista ja airsoftista yleisesti, ja ovat olleet hyvin kiinnostuneita softaamisesta. Eräs kaverini sitten lupautui tulemaan viikonloppupeleihin kanssani, hän maksaisi kuulat, ja saisi minulta aseen ja maskin. Kotonani tutustuimme aseisini, ja hän valitsi itselleen aseen, ja opastin häntä sen käytössä ja toiminnassa. Hän otti aseen käteensä, ja ehdotti että lähtisimme paikalliseen puistoon ampumaan. Järkytyin tietenkin hyvin syvästi tästä ja suutuin hänelle. Hän ei ymmärtänyt laisinkaan että AS-aseella ei saisi mennä julkisella paikalla tai ampua. Yritin selittää hänelle että kuula voi osua ihmiseen, tai kukkahattu voi soittaa paikalle karhuryhmän. Vihaisena peruin hänen pelinsä, enkä lähde hänen kanssaan pelaamaan, kun ei ole minkäänlaista ymmärrystä miten kuula-asetta tulisi käyttää tai kuljettaa. Muutenkin aika kuja tyyppi, vaikka onkin jo 14-vuotias.

Toinen asia. Tämä on ollut itselleni hyvin hämmentävä kokemus, sillä poliisi kävi kotonani airsoft-aseideni takia. Kyllä, luit oikein. Tulin kotiin kaupasta, ja löydän poliisit huoneestani puhumassa vanhemmilleni. Poliisit kertoivat, että olin kuulemma uhkaillut vastapäisen talon ihmisiä, ja ampunut aseillani öisin. En tietenkään ole suoranaisesti uhkaillut ketään, mutta uskon että vastapäisen talon mummot ovat nähneet huoneeni ikkunasta sisälle, ja nähneet seinustalla pyssyn, ja pelästyneenä soittaneet poliisit. On kuitenkin aika todennäköistä että soittajalla on ollut kiikarit ja värikynä matkassa, sillä tietääkseni oma huoneeni ei ole julkinen paikka, joten saan siis käsitellä aseitani miten haluan. Kotirauhan tms. häirintäähän se on jos joku huoneeseeni kurkkii. Aseellanikaan en ole ampunut öisin, ainoastaan pakolliset laukaukset huolto -ja viritystöiden jälkeen. Poliisit sanoivat että kannataa laittaa tosiaankin niitä verhoja aina eteen kun aseita käsittelee.

Toinen janipetteripihasoftaajatvittu-kokemukseni oli kun kaksi talossani asuvaa, ehkä 11v. nassikkaa ampuivat toisiaan pihallamme. Ihan sellaisilla läpinäkyvillä UFOlelu-aseilla, että tuskin niitä kukaan oikeiksi luulisi, mutta menin kuitenkin heitä neuvomaan kuinka pitäisi olla silmäsuojaimet, eikä pelata pihalla -juttua, mutta eivät ilmeisesti arvostaneet minun huomaavaista huomautustani vaan ampuivat minua. Päätin jättää heidät omaan arvoonsa, ja menin kotiin. Näin ikkunasta että siellä pihalla oli pian iso määrä aikuisia, en sitten tiedä että oliko sattunut jotain vakavaa, mutta epäilen että joltakulta on silmä hajalla. En ole nähnyt kyseisiä nassikoita koommin, muuttivat kai pois.

Ei-niin vakava juttu. Eräällä "kaverillani" koulussa on jonkinlainen ihme suhtautuminen airsoft-aseisiin. Hän on itse kiinnostunut aseista ja sotahistoriasta yms, mutta hänellä on joku fobia näitä aseita kohtaan. Ymmärrän että kuulaa ampuvat aseet ovat ehkä pelottavia tms. mutta vähän ihmetyttää kun hän koulussa kommentoi jatkuvasti että, "Tuo sinun harrastuksesi on hyvin vaarallista", "Olitteko te taas ampumassa, sattuiko ketään", "Sinulta menee kohta henki". Olen yrittänyt selittää hänelle, että aseet eivät jätä juuri mustelmaa ammuttaessa paljaalle iholle, ja kaikilla on aina silmäsuojaimet. Olin hänen ja kavereitteni kanssa kotonani pelaamassa lautapelejä, ja esittelin kavereilleni airsoft-aseitani ja harrastustani. Eräs henkilö kuitenkin järkyttyi tästä ja lähti kotiin. Arvaatteko kuka?

Ei mitenkään iltalehden lööppi-juttuja mutta halusin vain jakaa näitä kokemuksiani, aloitin harrastukseni ehkä puoli vuotta sitten ja ihan uusia kokemuksia on jo tullut vastaan.


Viimeksi muokannut Nosferatu päivämäärä To Heinä 05, 2012 9:44 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoft lähipiirissäni-tilitys
ViestiLähetetty: To Joulu 30, 2010 5:36 am 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 23, 2010 1:57 am
Viestit: 126
Paikkakunta: Kellari, Itävalta
Nimi: Josif
Ei se mitään, kohta airsota kielletään niin ei näy enää noita jo 14-vuotiaita huligaaneja puistoissa ampumassa muita ihmisiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoft lähipiirissäni-tilitys
ViestiLähetetty: To Joulu 30, 2010 6:10 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 17, 2005 5:57 am
Viestit: 645
Ah, to be fourteen again. Antaisin mitä vaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoft lähipiirissäni-tilitys
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 5:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:07 am
Viestit: 8
Nimi: Aleksi
Itse aloitin softauksen 12 vuotiaana eli useampi vuosi sitten mutta jo silloin tajusin että jos halutaan pelata niin ei ammuta muualla kuin suljetulla alueella tai pelipaikalla. Joillakin oli taipumusta ampua kaupungilla ja tietenki niitä rangaistiin porttikiellolla peleihin. Ei se siihen tietenkään loppunut. Muutama vuosi muöhemmin kuulin että jollakin oli ollut kuulapyssy ala-asteella mukana. Tietenkin siinä heti tuli semmonen ajatus päähän että kohta joidenkin vanhemmat ovat todella iloisia. Ei siinä muu auttanut kuin alkaa kyselemään kuka se oli ja oliko mitään tapahtunut. Muutaman päivän päästä kuulin että ko. henkilö oli ammuskellut seiniä ja kirjoja ja muita esineitä. Ase oli ollut vemppu pistooli mutta olisihan silläkin voinut tulla vahinkoa. Heti kun sain nimen selville otin yhteyttä henkilön vanhempiin. Tämän tein koska olen täällä paikkakunnallani "airsoftista vastaava". Kerroin vanhemmille mitä oli tapahtunut ja muuta tämmöistä. Puhelun loppuun mainitsin ettei pojalla ollut enää asiaa airsoftiin ja suosittelin airsoft aseen myymistä pois kun ei osaa sitä oikein käyttää. Ei sen isompaa hälyä onneksi noussut.

Juuri tuollaisten takia me "oikein" käyttäytyvät saadaan kärsiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Airsoft lähipiirissäni-tilitys
ViestiLähetetty: Ti Heinä 24, 2012 7:53 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 09, 2011 10:35 am
Viestit: 5
Nimi: marcu kaitala
Kuulostaa melkoiselta tuo poliisienkin tulo kotiisi. Viime vuosien tapahtumat tosin vaikuttavat varmasti reakointiherkkyytyyn.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com