Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Kesä 06, 2024 4:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Liian monta sivustoa?
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2004 10:10 am 
Poissa

Liittynyt: La Elo 09, 2003 2:19 pm
Viestit: 75
Paikkakunta: Loimaa
Nimi: Sami Laaksonen
Tarvitaanko Suomen kokoiselle alueelle oikeasti näin montaa airsoftia
käsittelevää yleissivustoa?

Pikaisen laskemisen tuloksena keksin kolme aktiivista sivustoa, jotka käsittelevät airsoftia yleisellä tasolla: Juoksuhauta, Varusteleka ja Airsoft Centteri. Lisäksi useilla kaupoilla on omia systeemejään, jotka käyvät läpi samoja asioita. Kaikilla sivuilla on arvosteluja aseista, varusteista ja muista enemmän tai vähemmän asiaan kuuluvista härveleistä. Lisäksi käsitellään aseiden huoltoa, viritystä ja pelitapahtumia. Yleensä jutut ovat samoja tai hyvin paljon toisiaan muistuttavia.

Olisiko sivustojen ylläpitäjille ja kävijöille mahdoton ajatus yhdistää voimiaan yhden kaikenkattavan sivuston taakse?

Useimpien sivustojen jutut tulevat käyttäjiltä, eivätkä ylläpidolta. Suomalainen harrastajakunta on kuitenkin edelleen melko pieni, ja vielä pienempi on se joukko, jolla on valmiuksia kirjoittaa kunnollisia artikkeleita. Kannattaako noita taitoja siis ripotella pitkin ja poikin internettiä? Nykyisellään sivujen ylläpito valittelee artikkelien puutetta tai niiden laatua. Helpottaako tätä tilannetta useampi sivusto, jonne tekeleitään voi lähettää? Tietysti on hienoa, jos oma juttu julkaistaan vaikka kolmella sivustolla yhden sijaan, mutta saako se loppujen lopuksi sen enempää lukijoita?

Uskallan väittää, että suuri osa harrastajista seuraa enemmän tai vähemmän aktiivisesti kaikkia sivustoja esimerkiksi niiden keskustelualueiden vuoksi. Ajantasaisia uutisiahan mikään olemassa oleva sivusto ei kovinkaan aktiivisesti välitä, vaan ne pitää muutenkin hakea ulkomailta. Nykyisellään lähes kaikilla keskustelualueilla käydään samoja keskusteluja hiukan eri nimillä, mutta useimmiten samojen ihmisten toimesta.

Ehdotukseni: Sivustojen ylläpitäjät voisivat edes yrittää yhdistää voimiaan ja luoda uutta parempaa sivua, jolla saataisiin yhdistettyä kaikki Suomen airsoftaajat yhden "katon" alle. En tällä hetkellä keksi yhtään tarkoitusta, jota monta erillistä sivustoa palvelisi paremmin kuin yksi yhteinen. Paitsi tietysti harrastajapohjan jakautuminen "eri" leireihin sen mukaan, mitä sivustoa käyttää pääasiallisesti. Kaupat voisivat mielestäni
keskittyä kaupantekoon, ainakaan itse en rehellisesti sanoen pysty pitämään niiden tarjoamaa tietoa täysin rehellisenä, onhan niillä kuitenkin pyrkimyksenä kaupankäynti, eikä sitä tehdä mollaamalla omia tuotteita.

Alueelliset sivustot ovat eri asia, nehän palvelevat selkeästi jonkun tietyn alueen harrastajia.

PS. Postasin tämän viestin kaikille airsoft-foorumeille, missä sattuu käyttäjätunnukset olemaan. Niitä kertyi aika määrä :) Jos joku viesti tuntuu olevan väärässä paikassa, siirrettäköön se.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2004 10:34 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 2:58 pm
Viestit: 81
Paikkakunta: Jyväskylä
Suurin piirtein samaa mieltä samiliskon kanssa.
Olisi helpompaa jos olisi yksi suomen laajuinen airsoft sivu, jolla kaikki kävisivät.
Kaupat voisivat pysyä erillään, tai miten vaan...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2004 11:17 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:36 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Jyväskylä
"Kilpailu" ei lienee koskaan pahasta. Varmasti tämä pieni kilpailu motivoi tekemään omasta sivustostansa aina vaan paremman. Onhan sen autonkin oltava aina hienompi/parempi kuin naapurilla ;)

Itse ainakin tykkään useasta tietolähteestä, jotta voin verrata tietoja keskenään. Tämä siis silloin jos useampia tietolähteitä on saatavilla.

Sen sijaan useampi eri kauppapaikka ja foorumi ei lienee palvele tarkoitustaan. Samoin pelikalenterin osalta. Pelikalentereistä taitakin "vanhakunnon" pelikalenteri.cjb.net olla monopoliasemassa, joten onneksi tieto lähes kaikista peleistä löytyy yhdestä paikasta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2004 11:46 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:30 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Itse en usko, että sivustojen välillä syntyy/on minkäänlaista "kilpailua" käyttäjistä. Itse asetta tai varustetta ostaessani olen varsin tyytyväinen, että arvosteluja löytyy monesta lähteestä eri ihmisten kirjoittajilta. Vrt. "Lopuksi sanottakoon, että M16A2 on yksi parhaista rynnäkkökivääreistä, ja se on todella hyvä valinta sähkötoimiseksi aseeksi." -AC, M16A2-arvostelu ja "Kuitenkaan M16 A2 ei ole Maruin parhaita aseita, ja jos asemallilla ei ole väliä, en suosittele sen hankintaa." -Lekan arvostelu samaisesta aseesta. Mielipiteitä ja aseyksilöitä löytyy moneen lähtöön.

Foorumeillakin, mitkä lienevät sivustojen suosituinta luettavaa, tuntuu löytyvän eroa ylläpidon linjasta kieliasun ja viestien "tarpeellisuuden" suhteen. Sama juttu myöskin käyttäjien lähettämissä arvosteluissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2004 7:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 4:06 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
Kuten muilla foorumeilla onkin jo mainittu, jh ja Leka olivatkin alkuvaiheessa (kauan ennen kummankaan julkaisua) vähällä yhdistyä, mutta lopulta päätimme toisin. Mitään sen isompaa kilpailua sivustojen välillä ei kuitenkaan ole, löytyyhän täältäkin monia linkkejä jh:n valmiisiin artikkeleihin.

Foorumeita tosin varmasti seuraavat jossakin määrin eri henkilöt, mutta kolme on mielestäni vielä ihan järkevyyden rajoissa tämänkin kokoiselle harrastajakunnalle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2004 8:20 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kommunismi:

Kaikkien tarpeet hoidetaan keskitetysti yhden lafkan toimesta. Kaikki tekevät työtä samalle lafkalle. Kilpailua ei ole.

Kommunismin ongelmia:

Jaettu vastuu. Suora vaikutus sekä työpanoksen suuruuteen että laadunvalvontaan. Itse ei viitsi tehdä niin paljon työtä, kun muutkin sitä voisivat tehdä. Lisäksi kun kunnia on jaettu, ei aina jaksa pyrkiä parhaaseen lopputulokseen. Vielä kun joka ikinen jannu on saman lafkan alla, on pakko julkaista enemmän huonolaatuista kamaa. Myös johtajan asema (pahimmillaan jaettu sellainen) on heikompi.
Pahimmillaan jaettu kunnia ja vastuu johtaa tilanteeseen jossa kukaan ei viitsi tehdä mitään, kun kukaan muukaan ei tee.
Kommunismissa kysyntää on vaikeampi seurata ja sitä enemmänkin yritetään määrätä ylhäältä käsin. Näin tuotanto kohdistuu osin vähemmän tarpeellisiin asioihin.

Kommunismin hyvät puolet:
Paljon työntekijöitä yhdessä tuotantoyksikössä tarkoittaa joka tapauksessa suurta tuotannon määrää. Lisäksi työntekijöiden paljous tarkoittaa sitä, että kun jollakulla on kiire tai innostus laskee, on muita korvaamassa. Yhden henkilön tai pienen ryhmän yksikkö on suuremmassa vaarassa kaatua henkilöstöpulaan.
Kilpailun puutteen vuoksi tuotantoa ei tule ristiin.


Kapitalismi:

Perustuu yksittäisten yrittäjien vapaaseen toimintaan. Jokainen yrittää itsenäisesti vastata kysynnän mukaan omilla voimavaroillaan.

Kapitalismin huonot puolet:
Yrittämisen aloittamisen kynnys on suurempi, koko toiminnan joutuu aloittamaan itse. Helpompaa on liittyä suureen kokonaisuuteen. Toisaalta isommat yhteenliittymät muodostavat kokonaisuuksia jotka saavat osan kommunismin eduista.
Tuotantoyksiköiden ollessa pienempiä niiden kaatumisen vaara on helpompi.
Tuotanto on hajanaista, eri asioita joutuu hakemaan eri paikoista.

Kapitalismin hyvät puolet:
Suurempi yksilökohtainen vastuu ja onnistuneesta suorituksesta aiheutuva yksilöidympi kunnia ja hyvä mieli kannustavat suurempiin yksilökohtaisiin suorituksiin ja panostuksiin. Samalla kun lopputuloksessa on oma nimi, pyrkii myös saamaan laadun mahdollisimman hyväksi.
Yksilöpainotteisuus näkyy myös laadussa ja innovaatioissa. Mikäli yksilö huomaa kysynnän olevan suuri taitamallaan alueella, on hänellä paremmat mahdollisuudet myös kohdentaa tuotantonsa siihen. Pienemmissä työntekijämäärissä syntyy myös omaperäisempiä innovaatioita.
Edelliseen liittyen, tuotannon seuratessa kysyntää tulee tarjonnasta kattavampaa ja huomattavasti paremmin todellista kysyntää vastaavampaa.
Moni yksilöllinen tuotantoyksikkö tarkoittaa tuotannon jatkuvuutta. Kommunismin yhden suuren yksikön kaatuessa lakkaa kaikki tuotanto, kapitalismissa yhden yksikön sammuessa muut jatkavat ja tehostavat toimintaansa. Samoin uusien yksikköjen synty on helpompaa.



Jos joku nyt epäilee, niin kirjoitun ylläolevan puhtaasti suomalaisen kuulapyssyharrastuksen internet-tietotarjonnan kannalta.

Olen käyttänyt kirjoituksessani sanaa kunnia yhtenä toimintaan kannustavana tekijänä. En kuitenkaan tarkoita tällä aivan sitä mitä sana yleensä pitää sisällään. Julkisuus on mulle vähäpätöinen asia ja välitän hyvin vähän siitä että kuinka moni mun nimeni tuntee. Kuitenkin paradoksaalisesti mulle on hyvin tärkeää, että kun jonkin asian olen tehnyt, on myös selvää että tekijänä on minä. Osasyy tähän on myös se, että mulla on asioita tehdessäni vahvat mielipiteet toteutustavasta ja toivottavasta lopputuloksesta, enkä yleensä halua tinkiä niistä.

Nykyinen tilanne on mun nähdäkseni hyvä. Kuten sanottu, useampi sivusto tuottaa suhteessa enemmän sisältöä suuremmalla laadulla. Samalla, kuten aikaisemmin sanottu, on lukijoiden mahdollisuus verrata eri tietoa ja mielipiteitä siinä missä "kilpailevat" lafkat käsittelevät samaa aihetta. Tiedosta tulee huomattavasti monimuotoisempaa.

Käyttäjien sisällöntuotossa on semmoinen ongelma, että laatu heikkenee ratkaisevasti. Kyllä minäkin julkaisen muiden kirjoittamia juttuja, niitä vain lähetetään minulle hyvin vähän. Tähän väliin täytyy sanoa, että viimeisten kuukausien kiireessä on muutama kehityskelpoinenkin artikkeli unohtunut maililaatikon syövereihin. Lähettäkää uusiksi, yritän löytää aikaa julkaisuun. Mulla on vielä henkilökohtaisesti sellainen ongelma, että mun on erittäin vaikea sopeutua tiiviiseen ryhmätyöhön.


Yksi eri asia ovat sitten sellaiset palvelut, joissa kilpailusta ei ole kuin haittaa. pelikalenteri.cjb.net ja Juoksuhaudan kauppapaikka ovat tällä hetkellä toiminnassa olevista ensimmäisiä ja myös täysin riittäviä. Uudet yrittäjät eivät ole tarjonneet mitään riittävän hyvää parannusta palveluun, päinvastoin ovat osin tehneet hommansa puutteelliseksi. Hyöty on jäänyt negatiiviseksi, sillä mua ainakin rasittaa katsoa useampaa kauppapaikkaa ja lisäillä peli-ilmoituksia moneen eri kalenteriin. Kapasiteettiongelmiahan ei todellakaan näin pienellä yleisöllä ole. Naurettavaa kävijämäärien kaapimista.

Sitten vielä kirjoitukseeni liittyen: tämän sivuston päivittäminen on viimeaikoina jäänyt kovin harvaksi. Tähän on syynä se, että kun minä yksin pidän lankoja käsissäni, näkyy rajoittunut vapaa-aika suoraan sivustossa. Katsotaan tulevaisuudessa, luulen tilanteen kyllä hellittävän.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com