Jatkoa pelimuotokeskusteluun...
Ekasoft ry järjesti viime lauantaina Hämärä Hommia 2 -peli, joka oli siis tällainen juoneton, lyhyistä peleistä koostuva pimeäpelitapahtuma. Yhdistyksellä on käytössä aika paljon "tekniikkaa" pelien järjestämiseen, joten homma ei ehkä toimi kaikkialla, mutta hieman soveltamalla pelimuodot toimivat myös ilman tekniikkaa. Nyt pelattiin:
Pommitus-peli, jossa pienempi osasto (nyt 40%, tulisi olla n. 20%) asetti pommin (ammuslaatikkoon rakennettu "laskuri", jossa purkuominaisuus) yhteen neljästä pisteestä. Loput pelaajat olivat purkajia, joiden tuli etsiä pommi (mahdolliset pisteet tiedossa) ja purkaa se määräaikaan mennessä. Molemmat osapuolet respasivat takaisin peliin (tyyppiä "peliin palaaminen X pelaaja kerrallaan"). Homma ei toiminut ihan toivotulla tavalla, koska pelialue oli aika tiheä metsää. Homma toimisi paremmin kohtuullisen avoimella ja laajalla alueella. Lisäksi pommittajilla tulisi olla selvä alivoima.
Hittipeliksi muodostui majakkaralli, jossa maajaläjistys alueena toimivan sorakuopan pohjalle pystytettiin viisi led-majakkaa (tikun nokassa läpinäkyvä paketti, jossa 24 lediä (punaisia, keltaisia ja vihreitä) ja kyljessä kiertokytkin värin vaihtamiseen). Pelaajat jaettiin puoliksi, aloituspaikat ja repsat osoitettiin montun vastakkaisilta laidoilta, määrättiin peliaika ja voittaja oli se, jolla oli ajan loppuessa oli useampi majakka hallussaan eli oman värisenä. Osapuolet olivat punainen ja keltainen, vihreä puolestaan tarkoitti vapaata majakkaa. (Esittelykuva majakoista
tässä viestiketjussa.)
Korvaamattomaksi tarvikkeeksi osoittautuivat pelimaksuun sisällytetyt raatotikut. Tämä oli siis pieni valotikku (Omniglow Mini Snaplight), joka annettiin pelaajalla ennen peliä, sytytettiin ja laitettiin taskuun jemmaan. Kun pelaaja sai pelissä osuman huusi hän normaalisti "Osuma!" ja kaivoi tikun taskustaan. Näin vältyttiin kuolleiden ampumiselta uudelleen ja pelitilanne selkeni. Pelin jälkeen esitettiin myös, että tikkuja voisi olla kahta eri väriä, jolloin tietäisi kumman osapuolen pelaajan kulloinkin ampui... =P
Lisäksi sorakuopan pohjalle sytytetyt suuret nuotiot antavat mukavaa hajavaloa ja nostavat tunnelmaa.
Gravewindin suunnistus kuulosti hyvältä pelimuodolta. Pitänee kokeilla seuraavalla kerralla kun pelaillaan pimeässä. Lisäksi mietimme lampun aseeseen kiinnittämsien sijaan, jaettavan valotikun kiinnittämistä pelaajan päähineeseen. Tässäkin voisi taas hyödyntää eri värejä, jotta osapuolet erottuisivat.