Ruotsalainen airsoft-yritys, osoite
http://www.combatzone.seLaitoin 14.7 kyselyn heidän sivuillaan olevasta CA G36-tulenvaihdinsetistä, onko sitä varastossa ja voinko tilata sitä suomeen. Vastaus tuli 17.7 ja oli lyhyt ja ytimekäs: "Olet tervetullut tekemään tilauksen webbikaupamme kautta".
17.7 tein tilauksen osista, mutta ostaminen tyssäsi heti alkuunsa, kun kauppa vaatii joko (ruotsin)henkilötunnusta/y-tunnusta. Koska en kumpaakaan omista, jouduin soittaa kauppaan jossa vahvasti Skånea puhuva mieshenkilö antoi minulle ilmeisesti oman henkilötunnuksensa. Tein tilauksen loppuun, maksoin visalla (verified by visa, joten mentiin luottokunnan ja aktian sivujen kautta).
29.7 laitoin ensimmäisen kyselyn tilauksesta, sillä mitään muuta kuin automaaginen tilausvahvistus (ruotsiksi) ei ollut saapunut ja sekin ilmoitti että saan lisää maileja kun tilaus on lähetetty.
4.8 koitin soitella kauppaan muutamaan otteeseen, tosin kukaan ei sieltä päästä vastannut.
6.8 lähetin taas mailia asiasta
8.8 Tuli combatzonelta lyhyt ja ytimekäs maili. "Tilauksesi peruttu, valitsit väärän maksutavan. Ulkomailta tilatessa tulee valita maksutavaksi "DBD/Credit card".
Vaikka ruotsi on äidinkieleni, en silti löytäny sivuilta tietoa että näin tulisi tehdä, mutta ilmeisesti "Credit card"-vaihtoehto joka sivuilla on, oli väärä.
Soitin luottokunnalle ja pyysin heitä tarkistamaan oliko ruotsalaisyritys silti vienyt rahat visaltani. Luottokunnan mukaan varaus summasta oli tehty, muttei koskaan veloitettu. Kuulemma varaus katoaa muutaman päivän kuluttua.
Lähetin ystävällisen kysymyksen siitä, että uskallanko tilata heiltä mitään, vai meneekö seuraavaanki yhteydenottoon 3vko. Vastauksena sain sähköpostin jossa kerrottiin että heidän "systeemit" peruvat kaupan jos se epäonnistuu. Voi jospa tämä niiden "systeemi" olisi myös ilmoittanut asiasta minulle.
Paska kauppa, hiton ruottalaiset :(
Edit: 12.8 - Näkivät tarpeelliseksi ilmoittaa vielä toistamiseen että olin valinnut väärän maksutavan. Osoittaa miten hyvin kaupan sisällä kommunikointi pelaa.