Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 2:57 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Eduskuntavaalit 2003
ViestiLähetetty: Pe Maalis 14, 2003 7:09 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 24, 2003 7:45 pm
Viestit: 14
Paikkakunta: Outokumpu
Pari päivää aikaa vaaleihin. Monikos aikoi äänestää? Ja mitä puoluetta. Itse löysin ehdokkaani tällä kertaa keskustan riveistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 14, 2003 7:39 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 04, 2003 8:17 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Vantaa, next to The Kartano
Örf, jos saisin äänestää niin aika hiljasta voisi olla, varmaankin keskustaa tai kokomuusta tukisin SDP vois olla vaihtoehto jos saisi jonkun kiinnostavan ehdokkaan sinne =)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 14, 2003 10:12 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 26, 2003 9:08 am
Viestit: 61
Paikkakunta: Helsinki
Jos lupa olisi äänestää, niin Perussuomalaisille ääneni menisi :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 14, 2003 11:58 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 07, 2003 5:43 am
Viestit: 145
Paikkakunta: Viikki, Helsinki
Nimi: Olli P.
Jos Helsingin vaalipiirissä olisin, menisi ääneni taatusti Halmen Tonylle, vaan kun demokratiamme on mitä on...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 14, 2003 1:37 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Henkilö kohtaisesti en ääntäni aijo kenellekkään antaa koska loppupeleissä sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä ketä sinne pääsee koska kuten se on jo monasti aijemmin nähty ei mikään tule muuttumaan. On se helppo livata kuut ja tähdet taivaalta päästäkseen sisään. Eri asia onkin sitten lunastaa nämä lupauksensa.

Joten mielestäni on järin kummallista kun ihmetellään miksei nuoret äänestä. Kun kysymyksen kuuluisi olla "Miksi nuoret äänestäisivät?".

Jos jonkun vaalilupaukset olisivat edes jollain tasolla minun korvaani sopivia ja vielläpä ehdokas vielläpä edes vähän luotettavan oloinen niin kenties voisin ääneni antaa. Mutta tähän mennnessä kaikki vaikuttaa vain uskomattomalta perseen lipittämiseltä.

Surullista tästä tekee se että minua kiinnostaa kyllä maani asiat ja kenties on yksi puolue joka voisi ääneni saada mutta valitettavasti puolueen on käytännöllisesti katsoen mahdotonta päästä eduskuntaan koska asiat ovat niinkuin ovat.

Joten äänestämättä jättäminen olkoon minun kannanottoni asian suhteen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 14, 2003 2:26 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 06, 2003 7:44 pm
Viestit: 27
Äänestin ennakkoäänestyksen ensimmäisenä päivänä. Ehdokkaani oli nuori.

Mielestäni jos tahdotaan nähdä minkäänlaista muutosta, on ainoa keino _äänestää_. Kukaan ei sinne Arkadianmäelle ilman ääniä pääse. Jos ei tätä kansalaisoikeuttaan käytä, on minun silmissäni menettänyt uskottavuutensa hallinnon arvostelemiseen.

Selvästikin nuoria kiinnostavat politiikan suuret linjaukset, ulkopolitiikka, verojenjako ym., mutta kun mennään puolueiden keskinäisiin suhteisiin ja politiikan 'kiemuroihin', alkaa kiinnostus hiipua.
Erilaisia vaihtoehtopuolueita ja -ehdokkaita on enemmän kuin edellisissä vaaleissa.

Jos nyt äänestysikään tullut sukupolvi passivoituu, on käsissämme ennen pitkää tilanne, jossa "tynnyrissä kasvanut" sukupolvi joutuu kylmiltään ottamaan vallan. Tätä ei saa päästää tapahtumaa koko kansakunnan etujen takia.

Toisaalta - minun ääneni tulee sitä arvokkaammaksi, mitä useampi jättää äänestämättä. Lisää painoarvoa minun mielipiteilleni ja etujeni ajamiselle. Ettehän te tätä halua, ettehän? ;-)

Äänestäkää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 21, 2003 9:02 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:36 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Jyväskylä
Vaikka itse en aivan päässyt äänestämään vielä, olisi minulla ollut puolue selvä. Itse en niinkään seuraa vaalilupauksia vaan pikenminkin niitä aatteita, joita puolue ajaa. Niinkään ehdokkaalla, ei ole väliä, kunhan ääni menee oikealle puolueelle.

Miksi nuoret eivät äänestä? Pahan sanoa. Itse ainakin näen juuri äänestämisen helpoimpana tapana vaikuttaa. Toisaalta vaikuttaa voi monella muullakin tavalla, mutta se vaatiikin jo yleensä paljon aktiivisuutta. Tällä vaikuttamisella en tarkoita nyt mitään aktivismia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 21, 2003 1:39 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:30 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Itseäni, vaikken saakkaan vielä äänestää (ikä 14 v.) politiikka jostain syystä kiinostaa, jopa niin paljon, että koulun OPO-tunnilla ilmoitin yhdeksi toiveammateistani kansanedustajaksi. (Muu luokka tosin ehdotti ydinfyysikkoa, upseeria, rauhanturvaajaa tai nemesiksen myyjää :D )

"Miksi nuoret äänestäisivät?" Vaikkapa siksi, että (käsittääkseni) äänestäminen on kansalaisvelvollisuus. Saatan toki olla väärässäkin, mutta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Huhti 20, 2003 7:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Miksi nuoret eivät äänestä. Yksi syy on tässä D'Hontin tms ääntenlaskutavassa joka on kaikkea muuta kuin looginen. Joku heppu Å puolueesta N saa x+1 ääntä kun taas heppu Ö pienemmästä puolueesta M saa x+2 ääntä enemmän mitä puolueen N heppu, eduskuntaan pääsee kuitenkin heppu Å, koska puolueen N äänimäärä on isompi mitä puolueen M jolloin se oikeuttaa tälle hepulle Å paikan eduskunnassa.

Bullshittiä sanon minä.

Kävin kuitenkin äänestämässä ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Huhti 20, 2003 8:05 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Cammer selitti asian juuri niin monimutkaisesti ja hankalasti kuin asia itsessään on. Yhdyn mielipiteeseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 21, 2003 9:00 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:30 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Eikös tuon Cammerin esitelmän voisi nyt helpomminkin selittää, kuten toteamalla vain, että kansanedustajaehdokkaan eduskuntaan pääsemiseen vaikuttaa myös puolueen saadut äänet. Mutta enivei, turhan monimutkaistahan se on; miksei ääniä voi vain suoraan laskea, ja ne 200 ehdokasta, jotka saavat eniten ääniä, pääsevät sinne eduskuntaan jne.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 21, 2003 3:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
No jos laskettaisiin suoraan 200 eniten ääniä saaneet, niin meillä olisi aikalailla pk-seutupainotteinen eduskunta :) Itse kannattaisin suhteellista äänimäärää, eli suhteutettaisiin äänimäärä äänioikeutettujen määrään vaalipiirissä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com