Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 8:46 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 302 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 01, 2005 8:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
En mene kenellekään ateistille sanomaan, ettei hän saa joulua juhlia, mutta silti pidän jännänä nimenomaan sitä, että joulu on niin maallistunut, että sitä kaikki juhlivat. Ei minuakaan joulu ole enää niin hurjasti kiinnostanut, juuripa sen takia että sitä toitotetaan joka ilmansuunnasta sen sesongin aikana ja ihmiset jopa stressaantuvat loman takia. Vähän pienempänä siinä oli sitä taikaa ja jännitystä, se kai on karissut pois. Kyllä silti tulee juhlittua, vaikkakin aika vaatimattomasti tämä vuosi otettiin meidän perheessä.

Tätä tilannetta siis lähinnä pidän jännänä, tätä joulun jokapaikassa yleistymistä. Ateistit otin lähinnä esimerkiksi, juhlivathan joulua muutkin uskontokunnat siinä kuin kristityt ja ateistitkin. Mutta se yleistyminen ja maallistuminen näkyy aika hyvin siinä ateistien ja muiden joulunjuhlinnassa.

Mutta taidan vaan puhua itseäni syvemmälle pussiin :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 3:09 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Nainpa juuri.
Nain ohimennen joulusta Japanissa...
Varmaan kaikki tietavat, etta suurin osa japanilaisista ei ole kristittyja (taisi olla jotain luokkaa 0,8% kristittyjen maara)? Silti taalla vietetaan joulua. Ei tosiaankaan kristillisena juhlana (vaikka niita tahta nakyykin, jotka symboloivat sita Jeesuksen luo opastanutta tahtea...) vaan ylipaatansa juhlana. Japanilaisista on kiva juhlia, joten mitapa kummempaa syyta tarvitaankaan sille, etta voi kutsua kaverit kylaan, jakaa lahjoja, syoda ja juoda yhdessa, kuin joulu? Mina ainakin pidin ;)
Itse en oikeastaan usko mihinkaan erityiseen jumaluuteen. Ei minun elamani sekaisin mene, jos joudun valilla vahan kirkossa kaymaan, taikka Shinto-temppelissa rukoilemassa hyvaa onnea ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 9:16 am 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Jaakonpoika kirjoitti:
Tiukkapipoista ja turhanpäiväistä vääntämistä. Joulu on maallistunut kansallinen juhla ja sitä juhlivat lähes kaikki paitsi ne, jotka suhtautuvat omaan eriävään uskoonsa niin vakavasti, etteivät halua osallista harhaoppiseen ilonpitoon. Jos joku tykkää joulusta niin tykätköön. Ei se, että miksi juhlitaan, ole missään juhlassa tärkeää vaan se, että juhlitaan.

Olkoon kuinka maallistunut juhla hyvänsä, niin ei se tarkoita, että jokainen sen todellisen syyn juhlimiseen unohtaisi.

Todellinen syy tässä tapauksessa on se syy mksi ihmiset sen luulevat olevan. Juurikaan kukaan ei tiedä joulun olleen joskus pakanallinen juhla, eikä sillä ole mitään merkitystä, koska kukaan ei tiedä sitä ja pitävät todellisena syytä juhlimiseen Jeesuksen syntymää. Mitä väliä on tiedolla mitä ei tiedetä? Tai miten ihmiset voisivat tietää tietoa mitä eivät tiedä? Eli miten he voisivat juhlia joulua pakanallisesti sen takia, että se on alunperin pakanallinen, kun he eivät sitä tiedä. Perimmäinen syy juhlaan on Jeesuksen syntymä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 11:30 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Tasapaino kirjoitti:
Perimmäinen syy juhlaan on Jeesuksen syntymä.

Ja tamahan sitten taas riippuu ihan ihmisesta. Ei minun perimmainen syy joulun juhlimiseen ole Jeesuksen syntyma.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 12:23 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Jos Jeesus ei olisi syntynyt, ei tätä juhlaa vietettäisi. Ei ainakaan tällaisena massatapahtumana. Etkä siis sinäkään juhlisi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 12:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
Minä itse uskon jonkinmuotoisen jumalan olemassaoloon. Vaikka olen sitä alkanut pohtia, että onko siinä mitään järkeä ja perää, on toisaalta kiva ajatella, että on joku ylempi tyyppi jossain. En välttämättä pidä itseäni niinkään kristittynä, vaikka kuulun kirkkoon, mutten mielestäni usko mihinkään tiettyyn jumalaan, vaan siihen, että on joku, joka sai aikaan sen, mitä olemassa on. Tykkään kanssa ajatella, että tämä jokin loi sen alkuräjähdyksen, jos sellainen sitten oli. Raamatun luomiskertomus on mielestäni sinällään ihan loogisen kuuloinen, vaikkei nyt ihan kokonaan, mutta esimerkiksi se, että ensin olivat kasvit, sitten meren eliöt, sitten maan eläimet, ja lopuksi ihminen, kuulosta aika lailla evoluutioteoriaa mukailevalta?

Asiasta toiseen siis, minun osaltani sai jäädä se joulusta kiistely, se on maallistunut enkä kai pidä sitä pahana asiana, että ateistit juhlivat, mutta jännänä pidän tilannetta, jossa tälläistä juhlaa juhlitaan ympäri maapallon.


Useimpien ateistien kanssa minulla ei ole ongelmaa, eikä ateismi ole 'väärin', mutta tuntuu että ateismi on aika trendikästä ainakin nuorempien parissa. Sellaiset kapinalliset teiniateistit lähinnä siis ärsyttävät. Ne, jotka ovat ateisteja sen ateismiin liitetyn mystisyyden tai jonkin takia. Esimerkiksi eräs luokkatoverini on väittänyt kristinuskoa pelkäksi salaliitoksi :roll: Kun kysyin perusteluja, pienen mietinnän jälkeen hän sanoi, että kirkko on kehitystä vastaan, koska kirkon mielestä maapallo on kuulemma litteä. Ja vähän ajan päästä mainitsi, että kirkko on homoja vastaan. Tyyppi itse on juuripa sellainen "vitu homo!"-häiskä. Jos ei usko niin ei usko, sillä sipuli, mutta ei tarvitse kapinoida turhan takia. Pakko oli purkaa sydäntä jonnekin suuntaan. Siis en pidä kaikkia ateisteja tälläisinä tietenkään, älkää ihmeessä kukaan vetäkö hernettä nenään. Enkä loukkaannu, jos joku kutsuu kirkkoa salaliitoksi ilman mitään perusteluja, se muka-tietävyys siinä ärsyttää. Jos joku tuttu lukee, niin puhun juuri Artusta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 1:57 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 3:24 pm
Viestit: 36
Paikkakunta: Vantaa
Tasapaino kirjoitti:
Jos Jeesus ei olisi syntynyt, ei tätä juhlaa vietettäisi. Ei ainakaan tällaisena massatapahtumana. Etkä siis sinäkään juhlisi.

Joulu on alunperin ollut pakanallinen juhla. Sitten, kirkko muutti sen kristilliseksi juhlaksi. Nyt, kun se on jo lähes täysin maallistunut, ei sitä juhlita enää kristillisenä. Sama juhla ollut jo varmaan vuosituhansia, juhlintatavat ja aihe ovat vain muuttuneet aikojen saatossa. Jos ajatellaan, ettei kirkkoa olisi ja se ei olisi nostanut niin suurta haloota joulun juhlinnasta, niin jokin muu taho, ei olisi tuonut joulun juhlintaa suureksi, kansainväliseksi juhlaksi?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 3:23 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Kyllä minä tuon tiedän ja se onkin sanottu jo pariin otteeseen tässä keskutelussa, mutta uskotko todella, että tuota pakanallista juhlaa juhlittaisi vielä, kun sitä juhlittiin pakanallisena viimeksi noin 300 jKr? Minä en ainakaan. Siten perimmäinen syy juhlimiseen on Jeesuksen syntymä. Vaikka et sinä siitä syystä juhlisi, vaan juhlisit sen takia, koska muutkin juhlivat, juhlit silti perimmäisesti Jeesuksen syntymän takia, koska koko juhliminen on siitä lähtöisin, eikä sitä muuta juhlan maallistuminen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 4:51 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 3:24 pm
Viestit: 36
Paikkakunta: Vantaa
Tasapaino kirjoitti:
Kyllä minä tuon tiedän ja se onkin sanottu jo pariin otteeseen tässä keskutelussa, mutta uskotko todella, että tuota pakanallista juhlaa juhlittaisi vielä, kun sitä juhlittiin pakanallisena viimeksi noin 300 jKr? Minä en ainakaan. Siten perimmäinen syy juhlimiseen on Jeesuksen syntymä. Vaikka et sinä siitä syystä juhlisi, vaan juhlisit sen takia, koska muutkin juhlivat, juhlit silti perimmäisesti Jeesuksen syntymän takia, koska koko juhliminen on siitä lähtöisin, eikä sitä muuta juhlan maallistuminen.

Viestini perimmäinen tarkoitus oli esittää kysymys siitä, että oletko aivan varma, ettei jokin muu uskonto/ryhmä/whateva olisi ottanut joulua tärkeäksi juhlaksi ja näin levittänyt sen juhlintaa maailmalle.

Mutta minun puolestani voimme kyllä päättää joulusta keskustelun tähän, koska jokainen juhlii joulua miten tahtoo, ihan sama se minulle on miten ja mistä syistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 6:54 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Ihminen juhlii juhlimisen tarpeesta, kaikkiin uskontoihin ja kulttuureihin kuuluu isoja juhlia. Uskonto on sellainen juttu, että se pyrkii ulottamaan lonkeronsa ihmisen koko elämään, ja jos se saa ison juhlan nimitettyä itselleen niin hyvin menee.

Joulua juhlittiin "pakanajuhlana" arviolta 1900-luvun alkuun, Karjalassa nimittäin. Ei toki puhtaasti "pakanallisena", mutta alkuperäisuskonnoissa on usein semmonen jännä juttu, että ne ovat sopeutuvaisia ja sulautuvat tuontiuskonnon rinnallaeläjäksi kovin helposti. Jos meillä ei kristinuskoa olisi, niin joulua juhlittaisiin pari päivää aikaisemmin vuoden ehkä toisiksi suurimpana juhlana. Toimenkuvaan kuuluisi muuten mahdollisimman iso ja rasvainen ateria. Joulua juhlittiin talven selän taittumisena, ja vaikka sen rinnalle tai sitä tärkeämmäksi viimeisen 800 vuoden aikana on tullut Jeesuksen syntymä, ei sillä ole mitään väliä. Joulua ei nykyään juhlita Jeesuksen syntymänä vaan siksi, että kaikki muutkin juhlivat joulua.

Joulua juhlitaan kokomaailmalla länsimaisen imperialistipolitiikan, kristinuskon pakkokäännyttämisen ja nykyisen globalisaation ansiosta. Ei Jeesuksen syntymän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 02, 2005 8:21 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Jaakonpoika kirjoitti:
Joulua ei nykyään juhlita Jeesuksen syntymänä vaan siksi, että kaikki muutkin juhlivat joulua.

Joulua juhlitaan kokomaailmalla länsimaisen imperialistipolitiikan, kristinuskon pakkokäännyttämisen ja nykyisen globalisaation ansiosta. Ei Jeesuksen syntymän.


Aamen. En ihan oikeasti ymmärrä mitä tapeltavaa tässä aiheessa enää on... =P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 13, 2005 10:20 am 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Se olin varmaan minä joka hieman sekoitti asioita tässä joulu-jutussa. Toiset puhuivat toisesta asiasta ja minä toisesta. Siis siinä olen täsmällisen samaa mieltä siitä, että joulua ei enää juhlita Jeesuksen syntymän juhlistamiseksi, mutta olen halunnut korostaa, että koko juhlaa ei enää olisi ellei Jeesusta olisi syntynyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 13, 2005 10:35 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Haluan korostaa, että Joulu, naapurissa Jule, nimistä mässäilyjuhlaa vietettäisiin suunnilleen (heittäen päivällä tai parilla) samoihin aikoihin. Vaan vaihtoehtohistoriasta puhuminen tähän tapaan on aika hedelmätöntä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 6:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 3:35 pm
Viestit: 4
Paikkakunta: jämsänkoski
On kirkossa se hyväpuoli et on ripari ja sen kun käy nii saa rahaa tutuilta ja voi ostaa uuden airsoft aseen. :lol:

[Muokkaus] ISOT KIRJAIMET -J


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 6:55 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
j00.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 6:58 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 03, 2005 9:12 am
Viestit: 313
Paikkakunta: Espoo
Itselleni aivan sama mihin kuuluu kunhan ei täydy käydä kirkossa :lol: .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 6:59 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 7:06 pm
Viestit: 133
Paikkakunta: Kirkkonummi - 22 Acacia Avenue
En usko, että silloin aikojen alussa on hirveästi ollut airsoft mielessä kun on uskontoa/kirkkoa perustettu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 7:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
Täytyy myöntää, etten missään nimessä olisi mitään riparijuhlia pitänyt ellei siitä olisi rahaa saanut. Paskamaistahan se tavaallaan on, mutta taisivat sukulaisetkin vähän odottaa että jotkut juhlat pidettäisiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 8:11 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Toiset sai, toiset ei.

Minulta jäi saamatta. Siskolta ei.

En ole katkera, mutta kuitenkin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 8:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 27, 2004 5:05 pm
Viestit: 39
Paikkakunta: vantaa
En mennyt riparille:
1. koska en kuulu kirkkoon, enkä usko jumalaan, eli olen uskomaton :D
2. Parempia tapoja saada rahaa, kuin mennä riparille ja mielestäni typerää käyttää sukulaisiaan "hyväksi".
3. En todellakaan olisi jaksanut opiskella aihetta.

Yhtä asiaa en ymmärrä, miksi ylipäätänsä vastaan tähän?


Viimeksi muokannut Cvitsku päivämäärä Ti Maalis 15, 2005 8:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 15, 2005 8:52 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Roska kirjoitti:
En ole katkera, mutta kuitenkin...


...vähän? =D

Itse sain huimasti jopa reilut 50eur. Kyllä se silloin pikkuisen vitutti kun kaverit laskeskeli useamman sada euron "tuloja" rippijuhlilta. No, nykyään yksi paskanhailee, mutta kuitenkin...

En kyllä tekemälläkään ymmärrä rippikoulun käymistä rahan hankkimismielessä. Sairasta sellainen. En minä niin siitä uskonnosta ole koskaan perustanut, mutta itselläni oli rippikoulun ansiosta mahdollisuus päästä viikoksi Lappiin vaeltamaan uskomattoman halvalla. =) Hyvien kokemusten eteenhän on valmis tekemään paljonkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 16, 2005 5:58 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 3:24 pm
Viestit: 36
Paikkakunta: Vantaa
Minulla oli myös erittäin mukava matka kavereiden kanssa Lappiin rippileirin merkeissä. Tosin rippikoulu viimeistään vakuutti minut lopullisesti siitä, ettei kristinusko ole minua varten.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 16, 2005 1:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
Lainaa:
Parempia tapoja saada rahaa, kuin mennä riparille ja mielestäni typerää käyttää sukulaisiaan "hyväksi".


Jos omassa päätösvallassa olisi ollut, en olisi riparille mennyt vaikka rahaa olisi saanut. Riparijuhlat nyt oli kai vähän pakko pitää, kun sitä kaikki kuitenkin odottivat ja olisi ollut epäkohteliasta olla niitä pitämättä. Jos siitä sitten rahaa saa, niin hyvä niin, vapaa-ehtoisestihan rahaa antoivat. Aiemmin sanoin tosiaan, etten olisi juhlia pitänyt, ellei rahaa olisi saanut, mutta kaiketi ne olisi tullut järjestettyä joka tapauksessa kun vanhemmat ainakin olisivat halunneet. Tuskin oli montaa sellaista 15-vuotiasta, joka ei kertaakaan ajatellut, että "Jee, riparijuhlien jälkeen saa rahaa", jos totuudessa yritetään pysyä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 5:52 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 13, 2005 8:09 am
Viestit: 225
Paikkakunta: Kangasniemi
Itse ihmettelen sitä kristinuskossa että miksi jumala ei ole antanut kuin kaksi vaihtoehtoa: joko uskot ja pääset taivaaseen,tai et usko ja joudut helvettiin. Outoa?

Siis on pakko uskoa jos haluaa ikuisen elämän? :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 6:00 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
Eikä poliisikaan anna kuin kaksi vaihtoehtoa; noudatat lakia ja elät hyvin, tai rikot lakia ja joudut vankilaan. Jos oletetaan että kirstinusko olisi tosi ja raamattu asetettu ylläpitämään ja ohjaamaan ihmisiä parempaan suuntaan, on tuo aivan yhtä järkeenkäypää kuin se, että joudut vankilaan lain rikkomisista. En ymmärrä mikä siinä nyt niin outoa on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 6:27 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 13, 2005 8:09 am
Viestit: 225
Paikkakunta: Kangasniemi
On siis pakko uskoa jos ei halua iluiseen kadotukseen?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 6:31 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Niinno, jos niin uskot. Luulis tulleen selväksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 8:42 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Ihminen uskoo aina johonkin. Joko itseensä ja omaan "jumaluuteensa", tai sitten johonkin muuhun. Uskosta haetaan voimia joko rukoilemalla (puhutaan jollekkin, vaikka enimmäkseen puhutaan ja vakuutellaan asioita itselle) tai sitten mitiskelemällä asioita (puhutaan /vakuutellaan suoraan itselle)

On fakta että ilman uskoa eläisimme Equilibrium tyylisessä maailmassa. Kukaan ei uskoisi mihinkään ja elämä olisi vain jatkumo.

Minä uskon että ihmisen kannatta joskus pysähtyä ja mitiskellä itseään joko jonkun kanssa tai vai ihan itsekseen. Se on asia mitä varmasti meistä jokainen tekee. Valitettavaa on että nykyaikan sitä tehdään liian vähän.

Joulu on jo niin kaupallistunut että alkuperäisestä "ideasta" ei kannata edes puhua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2005 10:13 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Tietty jos oikein aletaan vääntämään, voidaan todeta, että jos ihminen vain ajattelee, hän uskoo jotain, kun varmaa tietoa muusta kuin siitä, että oma itse on olemassa, ei ole. Vaan aivan turhaa alkaa väittää, että kaikki johonkin uskovat, ja jostain ylemmästä turhaa hakevat. Minä, esimerkiksi, en. Jos tuntuu vaikealta käsittää, niin ei se mitään, hyväksy se silti. Minäkin hyväksyn sen, että toiset haluavat johonkin uskoa, vaikka semmoinen uskominen on mun käsityskykyni ulkopuolella.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2005 6:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 6:57 pm
Viestit: 18
Paikkakunta: Ähtäri
Minä olen kristitty ja minä ainakin uskon Jumalaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2005 7:37 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 03, 2005 9:12 am
Viestit: 313
Paikkakunta: Espoo
Elukka kirjoitti:
Itse sain huimasti jopa reilut 50eur. Kyllä se silloin pikkuisen vitutti kun kaverit laskeskeli useamman sada euron "tuloja" rippijuhlilta.


No arvaas vituttiko kun kaverin veli laskeskeli 650€ tuloja. Heillä on n. 36 serkkua, tai ainakin sinne päin. Alkaa sisäsiittoisuus käydä mielessä :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2005 7:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Olen pakana.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2005 8:29 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 03, 2005 9:12 am
Viestit: 313
Paikkakunta: Espoo
No kuinkas näin. Ja Tästä rippiasiasta sen verran että kyllähän minä sen rahankin takia sen käyn. Mutta oikeastaan tarkoituksena mennä vain siksi että jos joskus menee naimisiin, niin voi pitää ne sitten kirkossa jos eukko haluaa :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2005 3:19 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 05, 2004 7:08 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Salo
Itse erosin kirkosta juuri äskettäin. No on se ollut tarkoitus tehdä jo aikaisemmin, mutta enpä ollut saanut aikaiseksi. Syy tähän eroamiseen oli aika yksinkertainen: Kristinusko, tai meidän tapauksessa Evankelis-Luterilainen uskonto ei kosketa minua paskan vertaa ja toiseksil, en aio maksaa yhtään ylimääräistä jo valmiiksi sikarikkaalle kirkkojärjestölle. Eli puhun siis veroja. Joku sanoo, että säästö on minimaalinen. No opiskelijalle minimaalinenkin säästö on huima bonus. Ja tosiaan, en aio maksaa pappien palkkoja, kirkon hankintoja tms. mitään muutakaan, koska itse en näitä palveluita ole käyttänyt, muuta kuin hautajaisissa ja häissä.

Itse pidän omaa uskontoamme ihan yhtä läpinäkyvänä minulle kuin Islaminuskoinen Geroge Bushin puheita hänelle. Siis en löydä mitään mikä koskettaisi minua, en niin mitään. Joten en aio moisesta ilosta sitten maksaakkaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2005 10:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Kyllä mun käsittääkseni häät voi pitää kirkossa ilman rippikouluakin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2005 10:55 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Windi^ kirjoitti:
Ja tosiaan, en aio maksaa pappien palkkoja, kirkon hankintoja tms. mitään muutakaan


Maksat silti, henkilökunnan palkat ja rakennukset rahoitetaan verorahoista - sehän on vain reilua, eikö. Olenko jo maininnut, että Varusteleka maksaa kirkollisveroa, mikä on toki luonnollista, vaikkei kauppias itse kirkkoon kuulukaan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 31, 2005 7:54 am 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 03, 2005 9:12 am
Viestit: 313
Paikkakunta: Espoo
Kalju Sika kirjoitti:
Kyllä mun käsittääkseni häät voi pitää kirkossa ilman rippikouluakin.


Väärin. Jos et ole käynyt rippikoulua, et voi mennä naimisiin kirkossa. Jos taas haluat mennä naimisiin kirkossa ja et ole käynyt rippikoulua, niin joudut käymään sen iltakoulun muodossa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 31, 2005 8:42 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Patu. kirjoitti:
Kalju Sika kirjoitti:
Kyllä mun käsittääkseni häät voi pitää kirkossa ilman rippikouluakin.


Väärin. Jos et ole käynyt rippikoulua, et voi mennä naimisiin kirkossa. Jos taas haluat mennä naimisiin kirkossa ja et ole käynyt rippikoulua, niin joudut käymään sen iltakoulun muodossa.

Sinä olet väärässä. Virallista vihkimistä ei voi suorittaa kirkossa, ellet ole kirkon jäsen, mutta kirkko kyllä siunaa hääparit lähes täysin samanlaisessa seremoniassa, jos niin haluaa (harva vieras huomaa edes eroa, sillä kyseessä on lähinnä sanakikkailusta, kuuluisa "tahdon" on myös mukana).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 31, 2005 9:27 am 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 03, 2005 9:12 am
Viestit: 313
Paikkakunta: Espoo
Oi voi. No kiva kun korjattiin :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 31, 2005 9:41 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
En ole yllättynyt, että tämän aiheen piiriin on kirjoitettu näinkin paljon, uskonnolla on sellainen vaikutus :D Omalla työpaikalla on kielletty puhumasta asiakkaan kanssa kahdesta asiasta, politiikka ja uskonto, niistä kun saa aina riidan aikaiseksi, varsinkin humalaisten kanssa. Itse en halua aloittaa riitaa kenenkään kanssa tästä aiheesta, vaikka se olisi aivan naurettavan helppoa, kerron yleensä vain miten olen itse ajatellut asioiden olevan ja millä niitä itselleni perustelen.

Tässä eräs päivä mökillä järven rannalla aloin miettimään että mikä oli se hetki, kun tajusin etten usko jumalaan. Ja sellaisen hetken löytäminen oli yllättävän vaikeaa, enkä oikeastaan ole sitä vieläkään keksinyt. Toistaiseksi olen tullut siihen lopputulokseen, että olen luullut uskovani, ja elänyt perinteistä tapakristityn elämää. Sekä ennen että jälkeen rippikoulun. Oikeastaan ripari avasi silmiä, mutta ei niinkuin pappini olisi halunnut, ikävä kyllä. Vaan enemmänkin pohtimaan uskonasioita ja niiden todenperäisyyttä. Kun kristinuskolle ei ikävä kyllä, ja monista yrityksistä huolimatta ole kirjoitettu vaihtoehtoista, enemmän selittävää historiaa, olen itse todennut, että tällaisenaan kristillinen kirkko ei ole minua varten, missään muodossa. Kuulun kyllä kirkkoon vieläkin, ehkäpä se on sitten sitä epätoivoista yritystä kuulua johonkin joukkoon, mutta jonain päivänähän sieltä on pakko lähteä. Kirkollisveron maksaminen ei minulle ole koskaan tuottanut ylitsepääsemättömiä vaikeuksia tai taloudellista ahdinkoa. Sitä en näe henkilökohtaisesti tarpeeksi suureksi syyksi lähteä. Eikä se raha mene ylirikkaalle kirkolle, suomalainen kristikunta on kohtuullisesti toimeentuleva, mutta ei enää mikään rikas laitos. Lihavat ajat ovat siellä historiassa, ennen Lutherin teesejä.

Sen verran tällainen ajattelutapa vaikuttaa, että tuossa alkukesästä olin erään lähisukulaispojan rippijuhlissa, ja jouduin kesken seremonian poistumaan, koska oloni alkoi olla niin tukala. Tuntui että olen nyt aivan väärässä paikassa, enkä kuulu joukkoon enää. Loput kesän rippijuhlat on sitten onneksi jääneet väliin töiden takia, ei ole tarvinnut pahemmin kärvistellä ;)

Kristinuskossa on paljon epäkohtia, epäselvyyksiä ja suoranaista väärinkäyttöä, mutta niitäkään en ole katsonut syyksi erota joukosta. Usko on yksi asia, uskon harjoittamiseen tarkoitetut keinot toinen. Keinot voi valita itse, jos usko on tärkeä. Luterilaisessa uskossahan kirkko on jokaisen sisällä, eikä uskon harjoittamiseen välttämättä tarvita mitään liturgioita tai seremonioita.

Eli minun osaltani uskon puute on se perimmäinen syy lähtemiseen. Jos siis sen joskus saisin aikaiseksi :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 31, 2005 2:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 05, 2004 7:08 pm
Viestit: 261
Paikkakunta: Salo
Lainaa:
Maksat silti, henkilökunnan palkat ja rakennukset rahoitetaan verorahoista - sehän on vain reilua, eikö.


Olet oikeasssa. Kirjoitin hieman epäselvästi. Tottakai maksan normaalilla verolla noita, sillehän en voi mitään (vaikka ehkä haluaisinkin elää verovapaasti). Mutta kirkollisveron osuutta en enää maksa.

Kun on häistä puhuttu. Mielestäni se on nykyään aika tyhjä seremonia. Se suoritetaan aika usein vain sen takia, että se on perinne, tapa. Yhä harvemmille sen sanoma on enää syynä, perusteluina voin käyttää vaikka yhä useampia avioerotapauksia (Enkä puhu Matti Nykäsestä ja Mervistä).

Itse en tiedä vietetäänkö koskaan häitä tai "häitä". Mitä se minulle sitten joskus tarkottaakin. Mutta sen tiedän, että pidän ne mieluummin jossain luonnossa (hieno puutarha, merenranta, kallio metsässä auringonlaskun aikaan tai muuta vastaavaa).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Elo 01, 2005 9:50 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Liittykää metodisti kirkkoon. Siellä ei makseta kirkollisveroa!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 302 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com