Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:36 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 107 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 18, 2006 4:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Laitetaas taas sivistysluonteista asiaa.

Ensimmäinen vinkki: te PC-koneen omistajat, latailkaapa Microsoft Reader koneellenne.

Toinen vinkki: Readerille löytyy läjäpäin ilmaisia ja puoli-ilmaisia teoksia, ja Wordiin saa ilmaisen pluginin jolla voi itse tehdä lisää. Nyt näätämäisen ovela kaveri hoksaakin, että netistä löytyy hervoton määrä skannattuja klassikoita, jotka tällä Word-Reader-yhdistelmällä saa yllättävän näppärästi luettaviksi kirjoiksi.

Itse ostin edukkaan, käytetyn PocketPC-kämmentietokoneen (HP Jornada, 50 € + uusi akku 25 €) ihan puhtaasti lukukäyttöön, ja täytyy sanoa että olen ollut tyytyväinen. Tosi hyvä lukea matkoilla ja sängyssä, kun on taustavalo ja laite painaa sen 200 g, eikä tarvitse tuskailla sivujen aukipysymisen kanssa.

Muutamia avainsanoja joilla etsiä kirjallisuutta: blackmask online ja project gutenberg.

Parainta tässä on se, että muutama kustantaja tarjoaa jopa ilmaista luettavaa. Tähän aiheeseen sopivasti scifi-kustantaja Baen tarjoaa luettavaksi military scifin grand old manin David Draken kirjoista ainakin perusteoksen

Tank Lords. Drake oli panssarimies ja kuulustelija Vietnamissa, joten miehen Hammer's Slammers-sarja on inhorealistista kuvausta fuusiokäyttöisillä leijutankeilla milloin mitäkin kapinaryhmittymää kurittavasta palkkasoturirykmentistä. Ikäähän noilla alkaa olla, mutta täytyy sanoa että harva osaa yhtä hyvin kuvata hiukan sitä mitä panssarisota voisi parinsadan vuoden päästä olla. Menee taas ikäloppujen asioiden muisteloksi, mutta Renegade Legion: Centurion-lautapeli veti Draken teoksista aika paljon ideoita. (Jos scifistinen panssaritaistelu kiinnostaa enemmänkin, Centurionin tankit, aseet ja doktriinit ovat ehkä vielä Draken versioitakin "realistisempia", ja tämänkin löyti ainakin joskus netistä ladattavana.)

Paperimuodossa tuli lukaistua tuossa yllämainitun Sir John Hackettin Third World War:in jatko-osa The Untold Story. Edelleen, jos löytää jostain niin historiallisena kuriositeettina aika mielenkiintoisia molemmat. Suomi kuitataan näissä karkeloissa muuten aika tylysti Neuvostoliiton läpikulkumaana...mikä varmaan on - edelleen - paljon lähempänä todellisuutta kuin armeijan liturgia tahtoisi myöntää ja virallinen linja antaisi ymmärtää.

Ambroselta tuli luettua Citizen Soldiers ja Pegasus Bridge. Molemmat hyvin luettavia teoksia, ei mitään suurta ajatuksen loikkaa mutta näkökulma on sentään maanläheinen. Pegasus Bridgen tarina ainakin on eri mielenkiintoinen: Normandian maihinnousun ensimmäinen maahanlaskuoperaatio, Caenin kanaalin yli vievän sillan valtaus yllätyshyökkäyksellä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 18, 2006 4:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Hasselin Petetty armeija on tullut luettua, siihenpä meikäläisen sotakirjasivistys sitten jääkin. Joskus tylsistyneenä olen kahlannut myös jonkun talvisodasta kertovat kirjan läpi, nimeä en jaksa muistaa. Lauri Törnin elämänkerta löytyy kirjahyllystä (joskus saatu joululahjaksi), muttei ole ollut kiinnostusta lukea sitä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 18, 2006 8:27 pm 
Poissa

Liittynyt: La Heinä 29, 2006 8:38 pm
Viestit: 339
Paikkakunta: Laihia City
Reino Lehväslaihon kirjoista olen pitänyt, tällä hetekellä luen Sotkalla sodassa. Seuraavaksi luen varmaan vaihtelun vuoksi johonkin muuhun kuin WWII sijoittuvan kirjan.


Viimeksi muokannut PerPer päivämäärä La Elo 19, 2006 9:54 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 8:24 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 7:56 pm
Viestit: 69
Paikkakunta: Lempäälä
Itse en ole pahemmin kirjoja tykännyt lukea, mutta nytkun katselin kaikki taistelutoverit putkeen niin oli pakko saada jostain lisää sota asiaa. Kävin kirjastossa ja lainasin kirjan: "LänsiRintamalla ei mitään uutta" vaikutti hyvältä ja niin onkin. Olen nyt puolet lukenut ja koko ajan tekee mieli lukea lisää, sellainenhan se hyvä kirja onkin. Ja tulipahan mieleen että ei tätä voi jättää tähän vaan hakea lisää, seuraavaksi taidan lukea Tuntemattonman sotilaan. edit: Kertoohan se, kirjoitin jotain aivan muuta mitä ajattelin.


Viimeksi muokannut SissiSipe päivämäärä Ma Elo 21, 2006 1:31 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 12:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
"Länsirintamalta ei mitään uutta" kertoo tosin ensimmäisestä maailmansodasta. Siitä ajasta kun saksalaisilla oli kypärissäkin piikit ;)

Mielenkiintoinen vinkki Teekkarilta, kiitoksia paljon!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 12:21 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 9:34 pm
Viestit: 321
Paikkakunta: Tampere
Länsirintamalla (-lta?) ei mitään uutta? Eikös tuo kerro siitä 1. isosta rähinästä?

Sun Tsun Sodankäynnin taito on tällä hetkellä lainassa kirjastosta, pitääpä alkaa lukemaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 1:25 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kiitos teekkarille, en tajunnukkaan, että kännykkää voi käyttää hyödyksi tälläkin tapaa. Nyt ei enää harmita, että ainoat kopiot Gustav Hasfordin kirjoista olen löytänyt html-muotoisina.

Olen varmaan aikaisemminkin sanonut tästä, mutta jos kiinnostaa lukea kirja, jonka pohjalta Full Metal Jacket tehtiin, niin ei muuta kuin selain osoitteeseen http://www.gustavhasford.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 4:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Länsirintamalta ei mitään uutta kertoo tosiaan ensimmäisestä maailmansodasta saksalaisten puolelta. Kirjan nimi on suomennettu ihmeellisesti. Englanniksi se on ainakin "All quiet on western front", joka tarkoittaa lähinnä että kaikki on pysähtynyt, tai hiljaista (ei taistelua). Tässä on mielestäni jo merkitysero. Tietääkö joku mikä on kirjan alkup. nimi?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 5:54 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 9:34 pm
Viestit: 321
Paikkakunta: Tampere
Wikipedian mukaan "Im Westen nichts Neues". Eli suomenkielinen nimi on itseasiassa oikein.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 6:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Danke Shön. Kukahan tuonkin on englannistanut...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 7:00 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Leksas selkeästi Oikea Kielinero?
"All quiet on the western front" viittaa juuri siihen mihin suomen ja saksankielinen versionsakin myös. Vai eikö Leksas tiedä, että myös tilanne voi olla quiet, eli rauhallinen? Eli ei mitään uutta, jos on all quiet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 7:15 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Pyydän anteeksi jos häiritsin Teidän Korkeuttanne, mutta minua kys. asia on häirinnyt jo pitempään. Ei, en todellakaan ole minkäänlainen kielinero, muutenhan olisin tajunnut tuon? :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 11:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 9:47 pm
Viestit: 586
Paikkakunta: Vantaa
Itse suosittelen lämpimästi Jukka L. Mäkelän Helsinki Liekeissä-kirjaa. Se kertoo Helsingin pommituksista, tylsäksi voisi luulla mutta yllättävän mielenkiintoinen, johtuen mm. siitä että siinä kerrotaan pienten ihmistenkin tarinoita. Olisit Leksas lukenut sen kirjan loppuun, eikös siellä sanottu jotain siihen tyyliin että "Sinä päivänä oli niin hiljaista länsirintamalla, että raporttiinkin laitettiin vain Länsirintamalta ei mitään uutta." En mene valalle tuosta, mutta jotain siihen suuntaan ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2006 11:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Kyllä olen sen loppuun lukenut, eipä tullut mieleen yhdistää sitä mihinkään. :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Elo 20, 2006 6:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 04, 2005 6:50 pm
Viestit: 298
Paikkakunta: Kihniö
Hasselin sarja on miltei kokonaan tullut luettua läpi, paria lukuunottamatta, samoin Lehväslaihon Suomalaisesta sissitoiminnasta kertovat. Hasselin Tuomittujen legioona onkin paras, muut ovatkin sitten vähän hullumpaa meinikiä, tulee vähän sellainen tunne että äijä olisi vanhoilla päivillään hiukan pimahtanut, eikä niin vähääkään.

Kiitos muuten tuosta vinkistä koskien Hasfordin Short-Timereita ja Phantom Blooperia. ST miltei luettuna, toinen täytyy vielä ahmia het-pikaa. Muuten kun Full Metal Jacketin katsoneena asiat aika tympeästi ovat yhteydessä, olisi pitänyt lukea novelli ennen elokuvaa. :|

Sitten noita lähinnä Talvi- ja jatkosodasta jne. kertovia Revontuli-kustantamon kustantamia kirjoja on tullut luettua, kun eno sattuu omistamaan kustantamon. Joten lahjaksi saa sitten aina uunituoreen ilmestyvän kirjan. :wink: Sitten noita kaikkia random talvi- ja jatkosota aiheisia tullut luettua aika monta, mutta tuppaavat paattoamaan aika samaa linjaa kaikki.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 23, 2006 2:08 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 25, 2006 9:27 am
Viestit: 171
Itekkin noita Lehväslaihoja tullut luettua. Eikä muuten PunaKettu olekin vähän itseään toistavia?. Itse en niitä enää jaksa lukea- ainakaan hetkeen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 23, 2006 5:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 9:47 pm
Viestit: 586
Paikkakunta: Vantaa
Siinä olet kyllä oikeassa. Lehväslaihot ovat erittäin hyviä kirjoja, mutta aika lailla samankaltaisia. Niitä ei voi lukea paljoakaan putkeen sen vuoksi. Mutta Mauri Sariolaa suosittelen. Muun muassa kirja "Näin tekivät ritarit" kannattaa lukea, niin oppii miten jotkut ihmiset saivat Mannerheim-ristit. Ja myöskin "Raatteen tie" tai jokin vastaavasti nimetty. Se kertoo vain yhden ritarin toimista. Erittäin kiintoisaa luettavaa.

Unohdin melkein mainita McNabin. Erittäin hyvää luettavaa, eikä päähenkilö ole mikään voittamaton teräsmies.


Viimeksi muokannut Tuulos päivämäärä Ke Elo 23, 2006 8:24 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 23, 2006 6:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 4:12 pm
Viestit: 3
Paikkakunta: Pälkäne
Itse luen sotakirjallisuutta ja elämänkertoja joista jälkinmäisiä enemmän, viimeksi lukemani sotakirjallisuuteen sijoittuva kirja jonka luin oli Tarkka-ampuja Simo Häyhän elämänkerta.
Lisäksi Tuntematon sotilas on luettu läpi noin viisi kertaa.

Sotakirjallisuus ja sotilaiden elämänkerrat ovat ehdottomasti parasta luettavaa, varsinkin kun ne kuvaavat todellisuutta.

Tom Clancyt ovat kanssa erittäin hyvää luettavaa vaikka eivät aivan totta olekkaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Syys 02, 2006 11:24 am 
Poissa

Liittynyt: La Syys 02, 2006 11:21 am
Viestit: 6
Paikkakunta: Nokia
Itse olen lukenut, kaiken laisia. Tällä hetkellä löytyy Lauri Tönin kirjat, leijonamiele, purppurasydän ja ristiretki. Jonkun aikaa sitten luin Simo Häyhä Valkoinen kuolema ja Sankarikorpraali Simo Häyhä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 26, 2006 9:12 am 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 04, 2005 6:50 pm
Viestit: 298
Paikkakunta: Kihniö
Tuli muuten tossa luettua Erich Maria Remarquen Länsirintamalta ei mitään uutta, on muuten melko klassikko. Ei mitään kovin ihmeellistä jos on katsonut molemmat elokuvat jo valmiiksi.

Kertoo sanojensa mukaan vain erään sukupolven tuhoutumisen ensimmäisen maailmansodan kauhuissa. Suosittelen ihan vain sen takia että kuuluu vähän niinkuin yleissivistykseen.

Samaan syssyyn tässä meni Sven Hasselin sarjan päätösosa, Komissaari. Ei voi suositella muutakuin fanaattisimmille Hasselin faneille, nyt se vähäkin järki mennyt mitä ehkä 50-60 luvulla kirjoitetuissa. Puolet kirjasta on Portan iki-ihanaa tarinalässytystä virkamiehistä, kenraaleista, rikospoliiseista jne. joille kävi hullusti kun tekivät niin ja näin, ja toiset puolet jotain älyvapaata kullanmetsästystä venäläisten ja yhden Saksalaisen neekerikorpraalin kanssa. Pohjanoteeraus, ei mitään tunnelmaa ole saatu vangittua kuten ehkä aikaisemmissa, true Hasselissahan silti aina on se lukemisen arvoinen bordellikohtaus! Älä jätä lukematta vain jos aikomuksena lukea koko sarja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 26, 2006 3:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 6:06 pm
Viestit: 8
Paikkakunta: Littoinen
Itse en lue muuta kuin sotakirjallisuutta. Hyllystä löytyy Lehväslaihon kirjoja aikast paljon ja tietysti Tuntematonsotilas. Viimeksi luin Kirjan Viljam Pylkkäästä, joka siis on Tuntemattomansotilaan Rokan esikuva. Siinä samassa sitten selvisi että olen Viljam Pylkkäälle sukua (oli aivan pakko päästä kehumaan).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 26, 2006 7:28 pm 
Poissa

Liittynyt: La Heinä 29, 2006 8:38 pm
Viestit: 339
Paikkakunta: Laihia City
Nyt luen parasta aikaa Isku Mogadishuun kirjaa, onhan se aivan erillainen kun elokuva, ja saa selvemmän kuvan kaikista tapahtumista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 27, 2007 9:55 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:51 pm
Viestit: 897
Paikkakunta: Charleston, South Carolina
Nimi: Kalle-Erik Vähäkylä
Colby Buzzel, mies joka värväytyi armeijaan tylsyyden takia, rupesi kirjoittamaan kattavaa blogia Irakin aavikoilta.
http://cbftw.blogspot.com/

Siinä linkki miehen blogiin. Luin blogia lähes sen ilmestymisestä saakka, ja sain käsiini nyt myös kirjan Minun Sotani - Amerikkalaissotilas Irakissa.

Kirja kertoi tylsyydestä, vitutuksesta, kuolemasta, pelosta, ikävästä, turhautumisesta ja epätoivosta juuri niin kuin joitain niistä on myös joskus itse tuntenut. Buzzel kirjoittaa maanläheisestä näkökulmasta, ja antaa lukijalle rennolla tyylillään mahdollisuuden olla itse Irakissa.

Ahdistavia kohtia, ja kohtia joissa miettii hyvinkin paljon, löytyy kyllä. Milloin saa pelätä tienvarsipommia, milloin RPG-rakettia.
Kirja teki aivan ällistyttävän vaikutuksen. En oikein edes osaa kuvailla kunnolla. Olen kyllä lukenut Täällä pohjantähden alla, Tuntemattoman sotilaan, BHD:n, lähes kaikki Tom Clancy'n romaanit ja jokaisen kirjan, joka vain vastaan on kävellyt. Lukuharrastuksenkin aloitin jo hyvin pienellä iällä, ja luin Iskuryhmä Rainbow'n englannin kielellä ollessani viitosluokalla. Siitä lähtien olen kirjoja lukenut ahkerasti aivan silmittömiä määriä.

Kuitenkin kaikkien noiden kirjojen jälkeen Minun Sotani kolahdutti kaikista eniten. Kirja jotenkin vain on niin hyvä. Se onnistui jopa tuomaan pelon omaan kotiin, ja miettimään, miltä tuntuisi haavoittua siellä? Mitä jos juuri minuun osuisikin? Tässä kirjassa ei ollut yhden yhtä sankaria. Ei yhtäkään. Pelkkiä nuoria umpiluusereita.

Myös lopussa Buzzell onnistuu tuomaan viimeisen silauksen. Sanonta "kerran sotilas, aina sotilas" saakin aivan uuden merkityksen.

Meni minne vain, teki mitä vain, muistaa aina käsissään konekiväärinsä, joka painoi 12.5 kiloa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 107 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com