Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 9:27 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LARP
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 1:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 12, 2005 5:00 pm
Viestit: 409
Paikkakunta: Espoo
Eli Live Action Role Playing, jossa esimerkiksi pukeudutaan jonkin tietyn aikakauden (yleensä keskiaika, 500-1500jKr) varusteisiin, ja sen kun vietetään muutama päivä metsässä taistellen ja jäljitellen mahdollisimman paljon tuota aikaa.

Itse olen larppausta harrastanut jonkin aikaa, ja täytyy myöntää, että kivaa on ollut.
Kertokaa täällä omia kokemuksia, ja se, että larppaatteko, vai ette?


Viimeksi muokannut 7,62x39mm päivämäärä Ti Maalis 27, 2007 7:01 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 5:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:22 pm
Viestit: 131
Kyllä, larppaan, mutta ei larppaaminen ei ole tuota sinun kuvaustasi vastaavaa toimintaa. Sori.

Muistakaahan pojat erot larppaajien ja historianelävöittäjien ja bofferoijien välillä. Menee liian usein sekaisin.

Larppaamisessa oleellista ei siis ole taistelu, vaikka sitä aina välillä onkin. Oleellista on pelin juoni, oma hahmo ja tunnelma.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LARP
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 5:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:27 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kuopio
7,62x39mm kirjoitti:
(yleensä keskiaika, 500-1500eKr)


Itse en larppaa, mutta koska olen todella kiinnostunut historiasta yleensä ja sen takia huomasin, että tekstissäsi on kirjoitusvirhe, eli Keski-aika oli 500-1500 jkr.

Meinasimme tässä piakkoin kokeilla kaverini ja muutaman muun henkilön kanssa larppausta. Kaverini on tätä jonkun aikaa jo harrastanut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 5:42 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Mä yleensä larppaan keijuu jolla on sellanen 2m pitkä miekka.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 6:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 10:48 am
Viestit: 334
Paikkakunta: Oulu
Nimi: J-P Heikkinen
Joo, vuodesta -98. Pelejä on varmaan takana valehtelematta parisen sataa. Hauska harrastushan tuo on mutta nykyään tulee kyllä oltua melkoisen elitistinen noiden pelien suhteen että minne jaksaa ite mennä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 8:32 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Harrastin joskus 2000 tienoilla, mutta lopetin pari vuotta sitten. Ei ollut omaa hommaani ja minua häiritsi skenen kuppikuntaisuus ja elitismi. Vaihtoehtoisen tulkinnan mukaan ei ollut rohkeutta tunkea mukaan sisäpiireihin. Nykyään lähinnä seurailen sivusta skeneä ja olen kiinnostunut harrastuksen muista puolista kuin itse harrastamisesta (larp-mediana, larppaamisen filosofiaa, jne.) Olen kyllä ajoittain harkinnut paluun tekemistä, mutten oikein tiedä... Tavallisia ropeja tulee edeleen pelailtua vanhalla kaveriporukalla. Ne ovat kuitenkin mielestäni hyvin eri juttu kuin larp.

Avausviestin kuvaus harrastuksesta oli kyllä aika kauheaa luettavaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 8:49 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Tartteeko sitä larppaamista nyt niin helvetin tarkasti määritellä, että vaan tietynlainen pelleily on sitä oikeaa larppaamista, ja ne muut sitten ovat jotain muuta? Mitä muuta? Pitääkö myös toimintapainoitteisiin pöytäroolipeleihin kehittää oma terminsä, kun harvemmin niissä erityisesti rooleihin panostetaan?

Hyvän tunnelmapainoitteiden airsodan ja mulle sopivan larpin välillä ei ole yhtään mitään, paitsi ehkä se termi. Vierastan kyllä raskaasti ajatusta, että pitäisi omaksua sellainen rooli, jossa luonteenpiirteet jne ovat jostain ihan toisesta ihmisestä. Ei siinä, jos tykkää tutkiskella ihmisluonteen piirteitä tätä kautta, tai jotain, niin siitä vaan, mutta ei se sitä ainoaa larppaamista ole. Ihan turhaan näihin massalarppeihin yritetään jokaselle kehittää jonkun tietyn luonteenpiirteen omaavia hahmoja ihan vaan siksi, että saatais pelistä syvällisempi ja larppimaisempi. Varmaan paljon hauskempaa massalarppaamista olisi, jos jätettäis ne luonteenpiirteet vähemmälle, ja painotettais enemmän tunnelmaan ja tilanteeseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 9:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 5:56 pm
Viestit: 66
Jaakonpoika kirjoitti:
Varmaan paljon hauskempaa massalarppaamista olisi, jos jätettäis ne luonteenpiirteet vähemmälle, ja painotettais enemmän tunnelmaan ja tilanteeseen.
'

Riippuu kanssa varmaan larpin luonteesta. Onko larppaus muka sitten vaan sitä, että häröillään metsässä teemaanmukaisesti pukeutuen ilman kummempia henkilörooleja? Larppaajien yleisen "elitisti" näkökulman mukaan se on nimenomaan pelkkää häröilyä metsässä, ei larppausta. Larppaus on roolipelausta, eli pidetään jotain roolia päällä, se edellyttää hahmolta luonteen ja taustatiedot.

En harrasta larppausta, joskus kavereitten kanssa on pöytäropeja. Toisaalta airsoftin ohella tärkein harrastukseni on hyvin samanhenkinen toiminta, eli boffotaistelut.

Mainostusta: Jos suuret tunnelmalliset keskiaikaiset joukkotaistelut ilman kummoisia rooleja tai larppausta kiinnostavat, kannattaa tutustua Sotahuutoon


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 10:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Ihan mielenkiitosen näköistä, toki en voi olla myöntämättä että ennakkoluuloni eivät saisi minua hymyilemään. Joku toki sanoo nyt "no on airsoftkin tavallaan larppia" johon voin todeta että ei mielestäni, ja voimme jatkaa keskustelua loputtomiin. Ehkä osallistuminen tapahtumaan pelkästään tarkkailijana ja sivustaseurajana auttaisi asiaa. Paha sanoo. En ole koskaan kokeillut. Roolipelejä toki olen pelannut vuodesta 85 ja pelaan edelleen, mutta ei verrattavissa mielestäni tähän hommaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 11:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 11:10 am
Viestit: 396
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Raakku kirjoitti:
Mainostusta: Jos suuret tunnelmalliset keskiaikaiset joukkotaistelut ilman kummoisia rooleja tai larppausta kiinnostavat, kannattaa tutustua Sotahuutoon


Jos astetta rankempi keskiaikaisaiheinen taistelu jotakuta kiinnostaa, Society for Creative Anachronism, eli SCA tarjoaa mahdollisuuden moiseen reippailuun. Tosin, hieman offtopiccina mainittuna, SCA kun ei ole ihan enää larppia...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 28, 2007 5:12 am 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 21, 2005 6:20 am
Viestit: 102
Paikkakunta: Klaukkala
Itsellänikin on aika pitkä roolipelitausta (vuodesta -83). Kaveripiirissä ensimmäiset live(cthulhu)-pelit pelattiin ensimmäisen kerran joskus -87. Pelaaminen on kyllä vuosien kuluessa jäänyt taustalle.

Käytiin myöhemmin parissa isommassa LARP-tapahtumassa, eikä se touhu ollut minulle. Itselläni on ilmeisesti Valtterin kanssa samalainen ajatus. Tilanteet, tunnelma ja tarina ovat minulle tärkeitä, ei niinkään oma ja muiden kyky näytellä/eläytyä toista persoonaa. Lisäksi sakki oli minun makuuni hieman liian (anteeksi vaan) nörttimäistä ja outoa.


Viimeksi muokannut Koira <dog green> päivämäärä Ke Maalis 28, 2007 9:07 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 28, 2007 6:54 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 5:56 pm
Viestit: 66
setämies kirjoitti:
Jos astetta rankempi keskiaikaisaiheinen taistelu jotakuta kiinnostaa, Society for Creative Anachronism, eli SCA tarjoaa mahdollisuuden moiseen reippailuun. Tosin, hieman offtopiccina mainittuna, SCA kun ei ole ihan enää larppia...


Ja jottei jäisi epäselväksi ei myöskään Sotahuuto ole larp, vaan silkka taistelutapahtuma, kevyellä historiallisella kehyksellä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Maalis 28, 2007 7:05 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Koira jo sopivasti vähän tarkensikin, mutta meinasin tosiaan nimenomaan tota, että heti leimataan metsässä häröilyksi, jos yritetään jotain fiksumpaa. Muutamassa larpissa olen ollut, ja kaikissa pelaajille on tungettu jotain roolia ja luonteenpiirteitä. Luonteenpiirteet tässä hämäsivät eniten, koska yleensä niitä ei noudatettu, tai sitten yritys oli tosi nolo. (Poikkeuksia varmasti oli, minä vaan en niitä hirveästi nähnyt) Lisäksi hahmot oli kirjoitettu kiireessä ja kummemmin miettimättä, eikä taustamateriaalista saanut paljoa irti. Mun nähdäkseni larppaajayhteisö turhan tarkasti asettaa vaatimuksia oikeaoppiselle larpille ja larppaamiselle, mikä sitten johtaa laadun puutteeseen, kun tavoitellaan liikoja. Kuten kaikessa, rennompi ja suvaitsevaisempi suhtautuminen aihepiirin toimintaan olis varmasti terveempää.

En sitten tietä, että olenko nähnyt liian vähän ja onko siitä ollut liian kauan, ehkä larppaaminen nykyään on fiksua ja hauskaa, epäilen vain.. :)

Porukan laadusta puhuminen on tietty netissä vähän hölmömpää toimintaa, mutta pakko itsekin sanoa, että 15-16 ikävuoden jälkeen larppaajayhteisön meininki alkoi tuntua turhan hölmöltä ja nololta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 7:58 am 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 07, 2003 9:37 am
Viestit: 283
Paikkakunta: Kuopio
Tuo sotahuuto vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Itsekin olen tuota mättämispuolta harjoittanut jo ajalta ennen vedenpaisumusta. Sotahuuto- videota kun katselin, sain hyvin mielin todeta, että airsoft-taistelukentillähän menee ihan pirun hyvin, mitä johtamiseen ja ohjeiden noudattamiseen tulee. Vaikka niistä usein valitetaankin. Katsokaapa tuo video mikä löytyy sivulta ja todetkaa, mikä huutoäänestys tuolla on käynnissä. Jokainen yrittää olla jonkinlainen johtaja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 9:51 am 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Joo, joskus tuli larpateltua. Ihan mukavaa hommaa jos peli on hyvä ja hyvin johdettu. Meikäläisen kokemuksien mukaan suurin osa larpaajista on todella ahdasmielisiä ja inhoittavia ihmisiä. Siinä syy miksi en ole enään vuosiin ollut paljoakaa tekemisissä larppien kanssa.

Ehkä joskus voisi taas johonkin larppiin mennä jos sopiva kohdalle osuu.

Joku tossa sanoi että pyötäropeltamisessa ei upottaisi hahmon luonteen pelaamiseen juuri ollenkaan... meidän porukassa on aina panostettu juuri luodun hahmon pelaamiseen, eikä oman itsensä pelaamiseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 2:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 11:14 am
Viestit: 16
Paikkakunta: Kuopio
Katsoessaan tuota videota ymmärtää viimeistään miksi sotaväessä on tehty, ja tehdään asiat niinkuin tehdään. Onnetonta rävellystä kaiken muun paitsi pukujen osalta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 3:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 5:56 pm
Viestit: 66
Statisti kirjoitti:
Katsoessaan tuota videota ymmärtää viimeistään miksi sotaväessä on tehty, ja tehdään asiat niinkuin tehdään. Onnetonta rävellystä kaiken muun paitsi pukujen osalta.


Perustele väitteesi onnettomasta rävellyksestä. Johtoportaan käytössä olevat menetelmät huomioonottaen on airsoft yleensä paljon pahempaa rävellystä. Vähemmän yllätyksellisesti lähitaistelussa komentaminen on huomattavasti vaikeampaa, kuin radiolla ohjailla vapaasti liikkumaan kykeneviä ryhmiä. Kaikenkaikkiaan toiminta on huomattavasti lähempänä esikuvaansa, kuin softaus jossa taktisesti pukeutuneet yber special forcet kaivat nenää aukealla, kun eivät ymmärrä mitä tarkoittaa asemien ottaminen.

Jos viittaat itse taisteluun, olet myös hakoteillä. Suuriosa porukasta harjoittelee taistelua viikoittain, ja näinollen osaa asiansa varsinhyvin.

No ethän sä kyllä suoraan airsoftiin viitannutkaan, mutta laudan tarkoituksen ja käyttäjäkunnan huomioonottaen kannattaa touhua verrata lähinnä softaukseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 3:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:49 pm
Viestit: 307
Paikkakunta: Tampere/ Orivesi
Raakku, kaikella kunnioituksella, ulkopuolisen silmiin se näyttää juuri "räpellykseltä". Joukosta kuuluu todella paljon "hei! suhun osui" huutoja myös. En myöskään lähtisi yleistämään Airsoftin taistelutilanteta / skenaarioita ennenkuin olet varmasti kokenut ne kaikki. Jokaisella meillä toki on oikeus mielipiteeseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 3:59 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 07, 2006 9:10 am
Viestit: 204
Paikkakunta: Oulu, maikkula
Jos tämä nyt oli ''hyvän luokan'' larppi taistelu, on se naurettavaa verrattuna ''hyvän luokan'' airsoft skenaarioita. Tuo video oli todella naurettavan näköinen. Jätkät seisoi 5m toisistaan ja välillä huitoivat tikuilla toisiansa ja katselivat. Tyhmät huudot pilasivat koko tunnelman.


= :'(


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 4:46 pm 
Poissa

Liittynyt: La Heinä 29, 2006 8:38 pm
Viestit: 339
Paikkakunta: Laihia City
Videon perusteella taistelu näytti erittäin tönköltä, tuollaista voimatonta ja hidasta tökkimistä vain.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 4:51 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 29, 2006 6:20 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Porvoo
Tämähän ei vieläkään mikään larppi ollut. Pitää myöskin muistaa, että Sotahuuto oli toinen Suomessa järjästetty taistelutapahtuma. Eli on vähän huono ruveta vertaamaan airsoftin nykytilaa, bofferoinnin nykytilaan.
Lajit ovat sinänsä samankaltaiset, tosin itse toiminta eroaa todella paljon airsoftista. Noista huudoista sen verran, että paras tilanne olisi jos niitä ei tarvittaisi ollenkaan, mutta adrenaliinin huumassa, isossa massassa ei kaikkia osumia aina huomaa. Vaihtaisin myöskin skenaarioista tutut vittu, suhun osu tai Eikö nyt saatana vittu osu huudot mieluusti Bofferoinnissa yleensä käytössä oleviin huutoihin. Poikkeuksia toki löytyy.

Mitä skenaarioita tarkoitat hyvän luokan airsoft skenaariolla. Sotahuudon ikäraja nyt ei kuitenkaan ole mikään kovin tiukka, eli k18 skenaarioita on turha edes luetella. Yleensä parhaat skenaariot ovat rankasti eläytymis painotteisia. Se taas on jo menossa silloin LARP:n päin.

Okei, kyllähän tuo vähän "räpellykseltä" näyttää, mutta lähitaistelu on vähän eri asia kuin kymmenien metrien päästä ammuskelu. Itsellä ainakin oli Sotahuudossa fiilis paljon korkeammalta, kuin airsoft skenaarioissa(tässäkin poikkeuksia).

Edit: Taphtuma toimii herrasmies säännöillä, joten täysiä ei lyödä. Ehkä lyöntien hitaalta näyttäminen johtuu tästä tai videosta. Voin kuitenkin vakuuttaa, että kyllä ne lyönnit tulevat aivan tarpeeksi lujaa.


Viimeksi muokannut Rovio päivämäärä To Maalis 29, 2007 5:00 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 4:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 5:56 pm
Viestit: 66
Sekä airsoftissa, että tässä on ongelmana, edustavan videon tekemisen vaikeus. Softauspuoleltakaan ei pahemmin löydy edustavaa videota, joka ei ole lavastettu.

Softaajilla on myös siinämielessä helpompaa, että aseet ovat ulkopuolisen silmiin jostakin selittämättömästä syystä vaikuttavampia. ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 6:00 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Boffereilla lähitaistelu nyt on kuitenkin kaukana historiallisen lähitaistelun meiningistä, että lähetään myös siitä liikenteeseen. Itse en ole ikinä kauheammin välittänyt boffereilla mättämisestä vaikka se pirun hauskaa onkin pregame ja aftergameissa toteutettuna. Historiallisesti realistiseksi tai muuksi sitä touhua ei saa kirveelläkään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 6:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 5:56 pm
Viestit: 66
Ei saa, muttei saa softaustakaan realistiseksi, eikä se yleensä ole pääasiallinen tarkoituskaan. Sotahuudossa ei haeta tiukkaa historiallista konseptia, vaan kuten mainittua, kevyellä historiallisella kehyksellä maustettua toimintaa. Vaikka käytännön toteutus ei ole historiallisesti tarkkaa, ei se tarkoita ettei lievää uskottavuutta voitaisi hakea, muunmuassa välttämällä itsetuhoista toimintaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 7:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 16, 2003 9:22 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Kuopio
Minusta tuo videon meininki näytti suunnilleen siltä mitä sen olen kuvitellutkin olevan muinoin. Jos vertaa moderneja sotaelokuvia ja airsoftia sekä keskiaikaisia sotaelokuvia ja bofferitaistelua niin molemmissa tulee vastaan sama ilmiö eli tosimaailman touhu näyttää hirveeltä räpeltämiseltä elokuvaversioon verrattuna. Jos vertaa Irakin sodasta kuvattua materiaalia johonkin sotaelokuvaan niin ilmiö on täsmälleen samanlainen.

Elokuvissa haetaan raivoisaa tunnelmaa näyttämällä miten joukot juoksevat toisiaan vasten keihäät tanassa mutta tosielämässä kukaan ei ole niin idiootti että seivästäisi itsensä vapaaehtoisesti. Juostessa väistäminen on vaikeampaa ja seipään osuttaminen mahan kohdalle täten paljon helpompaa kuin jos varovasti etenee lähemmäksi. Eiköhän tuo videolla näkynyt pelityyli ole ihan luonnostaan luonnonvalinnan myötä valikoitunut pelaajien käyttöön kun se tyhmä ryntäily ei ilmeisesti toimi edes lyömäaseiden kanssa niin kuin elokuvissa.

Yhdyn kyllä siihen, että sulkeisia olisi voinut harrastaa hieman enemmän ennen peliin lähtöä niin olisi johtaminen ja taisteleminen toiminut kurinalaisemmin ja ehkäpä paremmin. Ainakin olisi tyylikkäämmän näköistä meno ollut. Tuo havainnollistaa niidenkin juttujen merkitystä aika hyvin.

Niin ja kannattaa katsoa Akira Kurosawan elokuvia joissa on taistelukohtaukset tehty realistisesti eikä Holywood tyyliin, saman näköstä touhua se on kuin tuossakin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Maalis 29, 2007 8:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 07, 2003 9:37 am
Viestit: 283
Paikkakunta: Kuopio
Ainut vaan, että jos aikoo oikeasti vahingoittaa jonkinnäköisellä kartulla naapuria, täytyy luonnissä olla oikeasti voimaa perkeleesti. Lisäksi eurooppalaiset keskiaikaiset aseet eivät ole mitenkään erityisen kevyitä käytellä. Näin ollen rynnäköinti vihollisen linjoihin ei olekaan huono vaihtoehto. Lisäksi rivakka rynnäkkö murtaa vihollisen linjat ja nämä saattavat lähteä pakosalle.

Lisäksi ottaisin edelleen kantaa tuohon rävellykseen. Tarkoitukseni (ja tiedän, ettei Statistinkaan tarkoitus) ollut arvostella aseiden ulkonäköä tai bofferointia, vaan nimenomaan tuon taistelun johtamista ja toimintaa. Päättäväisyys ei juurikaan näkynyt ja joukkojen käyttö oli melko erikoisella pohjalla.

Kantaa ottaisin myös lähitaistelun ja ammuskelun poikkeavuudelle. Nämä kaksi asiaa eivät doktriineiltaan juurikaan poikkea. Vihollisen selustaan ja sivustalle pyritään aktiivisesti ja aloite on tärkeä molemmissa. Kuten on myös aikansa hyökkäykselle ja puolustukselle. Tuollaisessa joukkomätössä komentojen antaminen itse taistelun aikana vaan on vaikeampaa. Valmistelut ennen mittelöä pitää olla kunnossa ja reservin taisteluunviennillä on erityisen suuri merkitys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2007 6:36 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 10:22 pm
Viestit: 131
Otetaampa nyt huomioon, että lähitaistelussa vihollinen pystyy reagoimaan huomattavasti nopeammin kuin geneerisessä as tulitaistelussa.

Itse en lähtisi näitä kahta vertaamaan ollenkaan. Bofferointi eroaa softauksesta niin paljon, että paras vertaus mitä mieleen tuli oli paini ja taekwondo.

Kannattaa muuten lukaista hieman historiallisesta taistelusta ennen kuin alkaa sitä arvostelemaan. Ilman kunnollista ratsuväkeä tai jousiampujia, rynnäköt on vaikeita ja tuo videossa näkynyt mättö oli melko hyvä kuvaus. Siinä kuitenkin käytettiin "skirmishereitä" (suom.kahakoitsija?) Joukkojen laidoilla suojaamassa kierrolta jne.

Unohtakaa kaikki katsomanne elokuvat, ennen kuin puhutte realismista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2007 6:54 am 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 21, 2005 6:20 am
Viestit: 102
Paikkakunta: Klaukkala
Olen samaa mieltä siitä että pelkästään rynnien ei saada tulosta aikaan. Tarvitaan vastustajan ryhmien purkamista osiin ja näin muodostuneiden ryhmien/yksilöiden suojausten avaamista. Tämä taas tapahtuu omalla liikkeellä.
Mutta kyllä kuvamateriaalin perusteella esiintyi tavattoman paljon airsoftistakin tuttua "hyytymistä". Toisaalta, jos samassa paikassa olisi kuvattu kahta normaalia (sama ikärakenne) AS-osapuolta lähestymässä toisiaan ja itse taistelu, olisi koreografia ollut aika samanlainen. Lienee tässäkin taistelumuodossa päättäväisempi ja aloitteellisempi voittaa.

Itselleni fiilistä nostaisi sama ratkaisu kuin airsoftissakin. Aiheeseen ja varustukseen sitoutunut harrastajajoukko, joka käyttäytymisellään ja olemuksellaan innostaisi (eikä vesittäisi) tunnelmaa. Lisäksi tuo pistejuttu/kilpailu vaikutti oudolta ja tarpeettomalta omasta näkökulmastani.

Mukanaolijoilla oli kuitenkin varmasti hauskaa. Sehän sinänsä riittää.


Viimeksi muokannut Koira <dog green> päivämäärä Pe Maalis 30, 2007 11:06 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2007 8:03 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 11:14 am
Viestit: 16
Paikkakunta: Kuopio
No niin. Hienoa huomata että kommenttini on kirvoittanut keskustelua, mutta tarkennukset lienevät paikallaan.
Rävellykseltä tuo touhu näytti siksi:
1. Joukon toiminta ei ollut niin järjestynyttä kuin sen olisi pitänyt olla tehokkaan toiminnan saavuttamiseksi (muodot eivät pysyneet edes ilman vihollisen luomaa painetta ja johto ei toiminut). Kun tuollaiset taistelut olivat vielä oikeasti ajankohtaisia, niin toimintaa harjoiteltiin aivan tolkuttomasti. Sulkeiset olivat välttämättömiä mikäli tuollaisen toiminnan haluaa onnistuvan. Johtajilla tulee olla selkeä auktoriteetti ettei homma mene huutokuoroksi. Nythän tuolla eivät selkeät komennot kuuluneet edes muodossa kun kaikki posmensivat omiaan. Harjoittelua pitää tehdä paljon että tuollaiset asiat tulevat automaationa.
2. Joukon itsekuri ja yksilöiden sooloilu pilasivat edes auttavalla tasolla olevat kuviot, kokonais taisteluajatus ei ollut selkeä kaikille ja johtajat eivät olleet kokonaisuutta juurikaan miettineet. Muotojen hajoamista ja toiminnan johtamista vaikeuttivat yksilöt joiden itsekuri ei riittänyt muodossa pysymiseen tai siihen takaisin hakeutumiseen muodon hajottua. Taisteluajatus ei ollut selvillä kovinkaan monella. Sivusta koukkauksen johtaja huutelee vielä pääjoukon johtajalle että "Ettehän sitten hyökkää ennen kuin me!". Vieläpä kahden välikäden välityksellä. Koukkaus tapahtui paljon ennenkuin pääjoukolla oli mahdollisuuksia vaikuttaa. Ajoitus on loppujen lopuksi melko yksinkertaista hommaa. Toisen osapuolen sivusta koukkaus rajoittui ainoastaan yksittäisiin yrittäjiin joiden vaikutuksen olisi voinut sanoa jo etukäteen.

En kritisoi millään tavoin boffereiden vaikutusta realismiin, puvustusta, enkä muitakaan vastaavia yksityiskohtia. Toiminta oli kuitenkin irtonaista ja uskallan väittää että pienellä pohtimisella se paranisi kummasti. Syy miksi legioonalaiset ja Wermacht olivat kovia, ei pohjimmiltaan ole varusteissa, vaan selkäytimeen asti harjoitetuissa rutiineissa, joukkojen yhteistoimintakyvyissä ja perusteellisessa tavassa tehdä kaikki ryhdytyt hommat niin hyvin kuin mahdollista. Se oli myös juttu minkä avulla Aleksanteri Suuri niisti naapureitaan jo muinoin.

Harjoittelun mahdollisuus suuremmissa mittakaavoissa on ongelma niin boffoilijoilla kuin softaajillakin. Pienempi muotoiset harjoitukset ja oikeanlainen asennoituminen mahdollistavat kuitenkin paremman toiminnan kehittämisen ja se vaikuttaa kokonaisuuteen myös suuremmassa mittakaavassa. Kannattaa siis miettiä oikaita syitä miksi niihin isoihin peleihin lähtee. Pelaatko itsellesi vai joukolle. Molemmista hyödyt myös itse.

Tietyt sodankäynnin perusteetkaan eivät ole muuttunet vuosituhansiin. Ehkä teleportaation keksiminen saattaa vaikuttaa näihin doktriineihin, mutta meleetaistelun ja tulitaistelun ero ei ole niin suuri kuin monet luulevat. Miksi luulette että Sun Tzu ja Clausewitz ovat edelleen ammattisotilaiden vakiolukemistoa? Niissä on paljon tietoa joka voisi tehdä myös teistä parempia ihmisiä, boffailijoita ja ilmasotaajia. Perusteiden tulee kuitenkin olla kunnossa ennen kuin aletaan soveltamaan. Se on muuten säheltämistä:)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2007 10:11 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 5:56 pm
Viestit: 66
Varsin asiallinen kommentti. Ongelmanhan muodostaa se, että ryhmät ovat eripuolilta suomea eivätkä pääse pahemmin isoja yhteisharjoituksia järjestämään, kun tapahtumakin on vai kerran vuodessa. Sama ikävä asia koskee airsoftiakin, vaikka yksilö tai ryhmätasolla homma toimisikin aiheuttaa laajan mittakaavan yhteistoiminta ongelmia. Tuo videolla näkynyt ensimmäinen skenaario oli sinänsä huono esimerkki, sillä puolet joukoista häröili metsässä vihollisia häiritäkseen, ja kamerahan ei tunnetusti pysy tällaisten strategisten kuvioiden mukana. Tilanne on huomattavasti selkeämpi laajoissa kenttätaisteluissa, joissa kaikki 300 osallistujaa ovat kerralla taistelussa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2007 3:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 11:14 am
Viestit: 16
Paikkakunta: Kuopio
Tiedostan kyllä tuon harjoittelua koskevan ongelman sillä se on -kuten jo sanoitkin- kitkan aiheuttaja myös puhkupyssyilyssä. Oikeastaan ainoa mahdollisuus pienentää ongelmaa on totuttaa harrastajat tietyntyyppiseen toimintaan skenaarioita johdettaessa. Porukan pitää myös itsensä harjoitella yhteistoimintaa sekä asennoitua skenaarioissa toisten johdettaviksi. Muuten pelimerkit alkavatkin olla melko vähissä tuolla sektorilla. Toivoa paremmasta kuitenkin on ja muutostakin on havaittavissa koko ajan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2007 4:10 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Niin, tässä tulee nyt turha vertaaminen historiallisen sotimisen ja boffereiden välillä - vähän sama kun vertaa oikeaa sotaa kuulasotailuun, kaukana ollaan.

En nyt jaksa alkaa meuhkaamaan erilaisista jutuista, mutta tärkeimpinä voitaisiin ottaa esiin juuri aseiden käyttö, erot ja nuo mitä statisti sanoi.

Eli jos jatketaan keskustelua ilman vertailua historialliseen mättöön, kun ei kuitenkaan sitä lähelle päästä ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2007 5:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 11:14 am
Viestit: 16
Paikkakunta: Kuopio
Tai sitten palattaisiin varsinaiseen topiciin eli Larppiin. En usko että tämä keskustelu tässä topicissa johtaa tällaisenaan enää mihinkään, vaan kannattaa siirtää jonnekin muualle (esim. taktiikkaan) jos joku haluaa edellisillä linjoilla jatkaa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com