Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 10:46 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kalajuttuja
ViestiLähetetty: Ma Joulu 03, 2007 5:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 9:51 am
Viestit: 422
Paikkakunta: Hanoi, Vietnam
Pistäkääpäs tänne mielestänne hauskoja kalajuttuja, yms, jotka ovat oikeasti tapahtunut. Itse aloitan viime-kesän tapahtumalla:

Olimme mökillä ja ajan tappamiseksi yhdistin virvelin ja mato-ongen. Tuloksena siis kelattava mato-onki koholla. Sain sillä reilun vaaksan (mitattu) mittaisen särjen. Huvikseni annoin kalan viedä matoa sinne-tänne järvellä. Pikkusiskoni tuli seuraamaan kalan liikkeitä ja huomasi samassa laiturin lähelle tulleen suurehkon hauen, joka ikään kuin otti aurinkoa laatoilla(Olimme heittänyt järven mutapohjaan pressun ja tämän päälle laattoja.) No, vedin särkeni lähemmäs, hauen ohi. Hauki oli paikallaan, joten vedin kalan ylös ja heitin uudestaan hauen lähelle. Sitten tuli muutaman sekunnin takaa-ajo ja särki päätyi kokonaisena hauen suuhun.
Koska särjessä oli vain pieni mato-ongen koukku, oli hauki kiinni syötissä vain koska piti suunsa kiinni. Se alkoi vetämään saalistaan syvemmälle järveen. Pidättelin sitä parhaani mukaan, jotta veljeni ehtisi veneellä paikalle ja saisi sen haavilla ylös. Hauki kuitenkin lopulta sylkäisi kalan suustaan ulos. Tapahtuman todisteeksi jäi siis vain kuollut, hampain raadeltu särki ja veljeni ja siskoni "silminnäkijyys".

Myöhemmin, samana iltana kun kahlasin rannassa leikkaamassa kaislaa, hauki (kenties sama) pyrähti nopeasti saappaani vierestä pienen sintin perässä (todella matalalta) ja painui takaisin syvemmälle. Varsinaista kettuilua...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 03, 2007 5:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 7:45 am
Viestit: 1071
Paikkakunta: Kihniö
No kalajuttuja löytyy multa niin paljo ettei niitä edes viitti alkaa kertomaan tänne. Itse olen tuolla sinun tavallasi onkinut aina haukia, isompi koukku vaan ja särki sinne päähän. Sitten antaa hauen kiskaista sen särjen kunnolla sinne kitaan ja sitten riuhtaisee vastaiskun niin koukku on kauniisti suupielessä kiinni. Mutta viimekestältä kun yksin olin ongella veneelläni, niin sattui koukkuun se järven jätti, 7,4kg(punnittu) hauki. Siinä sitten aikansa sitä väsyteltiin(30min?), tuloksena likimärkä kalastaja kun hauen perkele se siinä veneen vieressä kävi aina mulauttamassa pyrstöllään kaikki vedet naamalle. Kun aika tuli sain kalan nostettua veneeseen(tosi kalastajillahan ei koskaan ole haavia), kun kala oli veneessä niin siima napsahti poikki :lol: . Sitten siinä piti viellä soutaa ja yrittää pitää kalaa veneessä koko loppumatkan. Tuo tieto kun "kylille" levisi niin oli aika vilkasta siellä järvellä. Mutta hauskaapa tässä on se että 2 peräkkäisenä vuonna tapahtunut sama homma, kaloillakin ollut vain 100g eroa painossa. Viä vois jotai kirjotella, mutta laiskakun olen. Jos tahtoo kalajuttuja kuunnella tulee tänne mun kanssa kalaan :lol: .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 03, 2007 6:21 pm 
Semmoinen hassu juttu kävi minulle ja veljelleni, että löysimme aikaisemmin kadonneen uistimen hauen suusta ( veljeni onnistui tunaroimaan sen sinne, heti seuraavalla heitolla sama hauki tarttui mun uistimeen ja sain sieltä uistimet, oli aika pirun iso hauki!)
Sitten talvella pilkillä sain niin ison ahvenen että piti kairata toinen reikä viereen että mahtui ulos, ahven painoi 2.3kg. :)


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Joulu 04, 2007 2:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 2:00 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: About Etelä-Suomi
Viisi vuotta oon virvelillä kalastanut, mutta olen saanut tänä aikana vain neljä kalaa ja kaksi simpukkaa :oops: Miten hitossa teillä nappaa virvelillä? Oon koettanut kymmeniä vieheitä/lippoja, mutta aina vaan tulevat yksin takaisin. Kaksi kertaa on ollut aika helvetin lähellä. Molemmilla kerroilla oli keskikokoinen(?) hauki kiinni koukussa, mutta pääsivät irti "kesytyksen" aikana. Toinen oli oikeastaan jo laiturilla, mutta kun isä kiiruhtaa ottamaan kiinni kiduksistä, niin sormet menivätkin vahingossa sen hauen(!) suuhun. Todisteeksi jäi sitten yksi silminnäkijä ja vuolaasti verta vuotava käsi(siis isälleni).

Mato-ongella, katiskalla ja muutamalla hieman kyseenalaisella metodilla tulee kyllä kesäisin ihan kivasti fisuja. Tuli tuo "virveliongintakin" tuossa kesällä testattua, mato vaan tahtoi mennä hajalle heitettäessä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Joulu 04, 2007 2:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 7:45 am
Viestit: 1071
Paikkakunta: Kihniö
Taito ja kokemus vaikuttaa olennaisesti. Itsellä on onki ollut niin kauan kädessä kun se vaan on siinä pysynyt :lol: . Tai sitten sinulla on tylsät koukut, paska tekniikka, huono paikka tai vain paska tuuri. Minulla on onnea(lue: taitoa :lol: ) kalastuksessa, mutta ei sitten missään muussa hommassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Joulu 04, 2007 5:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 2:00 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: About Etelä-Suomi
Kyllä mulla taitoa pitäis edes kohtalaisesti olla. Kalassa käyty nyt >10v(josta se 5v virvelillä), mutta ei vaan toi virvelihomma tahdo onnistua. Vituttaa vaan vähäsen, kun itse heitellyt tunnin ilman tuloksia ja isä tulee, pyytää virveliäni lainaan ja vetäisee 3,6 kilon vonkaleen ensiyrittämällä. On sit varmaan hemmetin paska tuuri heittokalastuksessa. Olen muuten saanut enemmän kaloja airolla lyömällä/kivellä heittämällä, kuin virvelillä :lol:

Taidankin antaa enemmän painoa metsästykselle seuraavana kesänä(syksynä)..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Joulu 04, 2007 5:31 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 07, 2005 5:48 am
Viestit: 461
Mitä tapahtui mato-onginnalle?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Joulu 04, 2007 6:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 2:00 pm
Viestit: 34
Paikkakunta: About Etelä-Suomi
Jaa häh? Mitäs ny sille ois pitänyt käydä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2007 8:06 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 9:08 am
Viestit: 372
Paikkakunta: Keuruu
Onhan aina kesäisin tullut kalasteltua aina silloin tällöin. Viime kesänä tyhmin idea oli mennä läheiselle koskelle veljeni kanssa kalaan. Kun kalaa ei tullut, yritimme rahdata painavan soutuveneemme koskesta läpi yläjuoksulle, jotta voisimme lopulta laskea kosken alas. Eipä onnistunut, eikä meillä ollut lupiakaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2007 12:10 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 02, 2006 10:41 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Kuopio
Hauen tappaminen harjalla = enemmän/vähemmän jännää..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2007 3:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 9:08 am
Viestit: 372
Paikkakunta: Keuruu
Onko kukaan teistä löytänyt kalan aivoja? Itse en ole, vaikka kuumeisesti olen etsinyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2007 4:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Marras 17, 2007 8:27 am
Viestit: 32
Paikkakunta: Hamina
Jontura kirjoitti:
Onko kukaan teistä löytänyt kalan aivoja? Itse en ole, vaikka kuumeisesti olen etsinyt.

Jospa kaloilla ei ole aivoja? :P

Kuitenkin, ettei aihetta aivan sivuta niin kerronpa jonkun oman kalajuttuni:

Olimme isäni kanssa uistelemassa läheisellä lahdella, kokeilin uutta uistinta kun sellainen tuli ostettua. Vähän ajan päästä tärppäsi ahven kiinni, suhteellisen isokokoinen tuosta paikasta saaduksi(n. 400g). Kala ämpäriin ja uistinta takaisin veteen.
Heti hetken päästä alkoi taas nykimään, sain kalan hinattua veneen viereen, ja siinähän sellanen isokokoinen hauki uiskentelee veneen vieressä, molsk! ja kala on kadonnut. Toisaalta mitäpä tuollaisella olisi tehnyt muuta kuin kuvan ottanut, hauki on mielestäni pahan makuista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2007 4:06 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 9:08 am
Viestit: 372
Paikkakunta: Keuruu
Jep, tai sit ne osaa kätkeä ne tosi hyvin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2007 4:11 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Kyllä me koulussa on kalan aivotkin esiin kaivettu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 05, 2007 7:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 11:17 pm
Viestit: 9
Paikkakunta: Pirkkala
Tässä muutama vuosi taaksepäin, kun olin Lapissa pilkkimässä, tapahtui kyllä jänniä juttuja, taino, ei ne nyt jänniä ollu, mutta kumminkin.
Mentiin Ukkini kanssa eräälle lammelle pilkille, matoa(Vai mikä toukka) koukkuun, ja avantorööristä sisään, siinä ehkä viis sekunttia meni, kun sai kiskoo jo ahventa ylös, sama uudestaan, eli toukka veteen, ja taas silmänräpäyksessä ahven jäille, siitä sai sitten 28 kaikenkokosta ahventa vetää, ukkini veti 13. Sitten syötiinkin loppuviikko kalakeittoa. :D

Mutta aika hyvä tuuri kävi, kun just onnistuttiin ahvenparven kohdalle pilkkimään. Kun me siitä sitten lähtöä tehtiin, niin yksi mies, joka oli kokoajan siirtynyt lähemmäksi meidän paikkaa, kipitti niihin avantoihin, eikä se enää mitään saanu. Ha. True story, tapahtu Enontekiössä, jonkun superleirikodan läheisyydessä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com