Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:19 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 116 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Metsästys
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 8:20 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 8:39 pm
Viestit: 16
Paikkakunta: Heinola
Mielipiteitä metsästyksestä. Jyrkkä ei? Ehdottomasti? Vai jotain siltä väliltä?

Hirvien jokavuosinen ampuminen ei haittaa ollenkaan, hyvä vaan, etteivät sitten tielle juoksentele.
Itse en näe viehätystä räiskiä pupuja ja sorsia ja muita elukoita pitkin maita ja mantuja, mutta ei siinä mitään, ruokaahan siitä saa.

Sitten taas jotkut jotka ampuilevat sorsia ilmakiväärillä huvikseen on täysiä idiootteja, samoin esimerkkinä brittiläiset ketunmetsästäjät, jotka huvittelevat jahtaamalla kettua. Ketulle ei anneta mahdollisuutta vaan metsästetään eläintä koirien ja hevosten avulla vaikkei ole mitään tarvetta metsästää, rahaa löytyy ihan tarpeeksi ruokaan muutenkin.

Voi olla aika loppuun keskusteltu aihe, en tiedä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 9:20 am 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 14, 2003 2:32 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Rautalampi
Itse en metsäktyksestä paljoa perusta. Jotkut siitä tykkää toiset ei. Tuo hirvien ampuminen on minunkin mielestäni hyvä asia, koska niin saadaan hirvet pois tieltä hortoilemasta.
Ja mitä tuohon ``imppametsästykseen´´ tulee niin se on mielestäni täysin :evil: ... no jätetäänpä sanomatta! Impalla kun ei eläintä saa hengiltä jolloin se jää kitumaan. Ei oo kivaa.
Ja entäs siten tuo kettujahti! Ensin ne, kaiketi, päästää ne koirat niitten kettujen perään, jonka jälkeen, jos koirat saa ne kiinni niin niitä retuutetaan, ja sitten vielä ammutaan.
Elikkä normaali metsästys ynnä riistanhoito on erittäin hyvä asia, mutta nuo pari muuta tapaa ovat taas täysin turhia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 10:12 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Metsästys on luonnollinen asia, ihminen on tehnyt sitä aina ja riistaeläimen tappaminen kuuluu luonnon kiertoon. Ihminen on hävittänyt metsistä petoeläimet, joten jonkun niitä riistaelukoita on tapettava. Suomessa ollaan hyvin tarkkoja siitä, etteivät rajat mene yli, ja metsästäjät itse lienevät aktiivisimpina hommassa.

Jos jotain elukoita liikaa tapetaan, ovat ne muuttolinnut. Mutta tämä johtuu siitä, että Etelä-Euroopassa on semmottinen kulttuuri, että muuttolinnut ammutaan kertalaukauksella taivaalta alas, kun ne vain ehtivät saapua.

Mua kiinnostaisi metsästys, mutta ei ole aikaa semmoiseen. Aika paljon hävettää, kun en ole koskaan edes eläintä nylkenyt. Veli harrastaa sitten sitä toimintaa suunnilleen yhtä aktiivisesti kuin minä muovikuulapyssyilyä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 11:57 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 12:19 pm
Viestit: 60
Paikkakunta: Pieksämäki
Metsästys on kieltämättä adrenaliinipitoista hommaa, kuten airsoft.
Hirvimettälle en itte ole viellä päässyt mutta sorsametsällä kaveripiirin kanssa on aina hemmetin hauskaa ;) .
Korttia minulla ei viellä ole, kun tuntuu tuota rahaa menevän airsoftaukseen sen verran, että on jääny metsästysromppeiden ostaminen vähälle. Mutta eihän tuo metsästyskortin lukeminenkaan paljoa maksa. Asiassa on viellä se hyvä puoli, että useat airsoftvarusteet käyvät myös metsästykseen, kuten maastopuvut, tähtäimet, kantolaitteet sun muut romppeet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 1:02 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Nojaa, eiköhän BW-tetsareissa sorsansa kantava aika äkkiä naurettaisi ulos :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 2:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 8:39 pm
Viestit: 16
Paikkakunta: Heinola
Se vielä, että sen minkä ampuu sen myös syö, eli jos vaikka mun poikani ampuisi variksen ilmakiväärillä niin minä paistaisin sen ja se saisi syödä sen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 2:41 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: La Loka 18, 2003 4:04 pm
Viestit: 1307
Nimi: Henri Nyström
Thorleif Hordi kirjoitti:
Se vielä, että sen minkä ampuu sen myös syö, eli jos vaikka mun poikani ampuisi variksen ilmakiväärillä niin minä paistaisin sen ja se saisi syödä sen.


Hurraa!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 03, 2004 8:27 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Yhdyn hurraa-huutoihin hämmenyksen ja inhon sekaisin tuntein... :?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 04, 2004 12:12 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Sama petojen puute koskee variksia, räkättejä jne. Joskus niitäkin pitää ampua. Se on sitten yksi ja sama että syökö niitä vai ei. Kohtuu pitää aina tietty olla, ja on toki paljon sellaisiakin, jotka ampuvat eläimiä väärin. Pahimmat kaikista ovat tietenkin ne, jotka kiduttavat elukoita ampumalla ilmakivääreillä tai muovikuula-aseilla.

Mutta sehän ei liitykään metsästykseen mitenkään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 04, 2004 11:27 am 
Poissa

Liittynyt: To Loka 23, 2003 9:07 pm
Viestit: 355
Paikkakunta: Jyväskylän mlk
Minun vanhempani yrittävät aina saada minua suorittamaan sen metsästäjän tutkinnon. Mutta olen sitä mieltä että metsästäminen on tylsää. Metsästäminen jääköön oikelle metsästäjille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2004 8:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 8:39 pm
Viestit: 16
Paikkakunta: Heinola
Kyllä jos niitä variksia sun muita pitää ampua niin kyllä ne pitää sitten vaikka koiralle tai mummolle syöttää, tai lahjoittaa sulat intiaaneille kunhan eivät hukkaan mene.

Jaakonpoika, jos tarkoitit ettei ns. kakkalintujen ampuminen ole metsästystä ja niitten lukumäärää pitää rajoittaa, niin suurilta osin hirvien metsästäminen perustuu siihen, että niitä rajoitetaan.

Ei silleen, että niitä lintuja joku kaipaamaan jäis kyl niitä on liikaa. Meidänkin pihalla niitä pyörii ihan perkeleesti. Siinä kun oon niitten paskoja sitten putsaillu pation pöydältä ja tuoleilta niin hiipii välillä sellanen mieleen, että pitäis mennä lähimettään, jossa niitä parveilee satoja, ja rätkyttää maahaan kuulapyssylläni, jotta painuisivat jonnekkin muualle parveilemaan, olen sitten miettinyt uudelleen ja jättäny menemättä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2004 9:17 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Hirveä ei metsästetä rajoittamisen takia, vaan metsästyksen itsensä takia. Tästä syystä toiminnasta vastaavat yksityiset seurat eikä valtio. Toki siinä samalla kanta pysyy kurissa. Varis ei ole syötäväksi kelpaava lintu, mutta senkin kanta tarvitsee huolenpitoa luonnollisten petojen puutteen takia.

Muovikuula-aseella hyvin harvoin tappaa eläimen, mutta aiheuttaa aina suurta kipua ja usein vaikeita vammoja. Sellaista ei pidä tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 06, 2004 12:40 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 8:39 pm
Viestit: 16
Paikkakunta: Heinola
Vähiten minä sellaista ajattelin, että olisin lintuja ampunut.
Ajattelin, että ne pelkäisivät sitä kuulapysyyn ääntä ja lähtisivät kalppimaan. jep jep.

Mutta hirvenmetästyksessä valtio antaa joka vuosi uudet hirvenkaatoluvat joka kertoo siitä, että niitä hirviä valvotaan ja niiden aiheuttamia vaaratilanteita pyritään rajoittamaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 14, 2004 11:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 6:35 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: Nurmijärvi
No siis taitaapi olla niin, että hirviporukat menevät metsälle metsästämisen ilon vuoksi ja valtio antaa luvat kantojen rajoittamisen vuoksi. Turha on ruveta valtion haaskaamaan rahojaan erillisjärjestelyihin jos metsästäjät tekevät sen ilmaiseksi ja taitavat vielä maksaakin siitä. Ja mikseivät metsästäjät sitten tekisi tätä sillä hyvät lihathan he siitä saavat ja mielestäni tämä pätee myös kanalintujen ja jäniksien metsästämiseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Maalis 28, 2004 8:20 am 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 7:25 pm
Viestit: 111
Paikkakunta: Ivalo
Itse olen innokas lintujen metsästäjä, ja voin kertoa että se oli myös eräänlainen aseisiin innostumisen alku. Olen nauttinut joka hetkestä metsällä ja tulen aina nauttimaan. Saanen muistuttaa että metsästyskortin voi hankkia minkä ikäinen tahansa itse olen 14. Jotkut ovat väittäneet että olisin liian nuori käsittelemään asetta :? , mutta haulikot ovat lähellä sydäntä, ja kun täytän 15 saan lain mukaan kulkea yksin metsällä. Lisäksi pitää muistaa kaikki erittäin tiukat turvallisuus säännöt eikä niistä pidä lipsua. Eläimenkin kannalta kannattaa ajatella eli olla aiheuttamatta ylimääräistä tuskaa, (pitää olla tappamisen meininki :wink: ). Kaikki jotka ovat metsästäneet voivat kertoa kuinka vapauttava ihana tunne on kun on ampunut ensimmäisen eläimensä, kuten riekon, koppelon, teerin, peuran tai hirven. Eikö pidä unohtaa yhtä jaloa taitoa, lentoon ammunta sitä ei pidä harrastaa, mikäli ei ole harjoitellut. Riekko voi viimeisillä elinvoimillaan suolisto-osuman saaneena vielä lentää monta sataa metriä, ei riekko selviä siitä hengissä kuolee tuskissaan ennemmin tai myöhemmin. Ilman koiraa ei saalista enään löydä :cry: . Minä olen ampunut muutamia kertoja lentoon ja sanon ettei siinä kannata vitkastella jos meinaat ampua eläimen, muista tahdä se 3 sekunnin sisällä lentoonlähdöstä (mikä on joillakin metsästäjillä jo refleksi), ja muistaa kyttää hajottavaa piippua, suppealla tulee (hyvästä osumasta esim 12 millin tai suuremmilla metso hauleilla) eläimestä puuroa tietyltä etisyydeltä (Minä tiedän ei sitä voinut suolistaakkaan). Oma kohtaisia kokemuksia minulla ei ole Hirven metsästyksestä, mutta kaverini on kertonut saaneensa koko metsästyskauden aikana saaliiksi vain koppelon, hirvestä vain muutamia havaintoja. Joten tästä päättelin että onnistumis prosentti on himpun verran suurempi linnun metsästyksessä.
voi jumalau*a kun tuli tekstiä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: ...
ViestiLähetetty: To Touko 06, 2004 1:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 10:48 am
Viestit: 102
Paikkakunta: leppävesi
Lainaa:
Itse olen innokas lintujen metsästäjä

Sama täällä :D

Kuinkas moni sit on täällä suorittanut M kortin?

[Muokkaus] Korjattu lainaus. .J


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 07, 2004 9:40 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 24, 2003 4:45 pm
Viestit: 72
Paikkakunta: Isokyrö
M-kortin? Mopo- vai metsästyskortti? Jos multa kysyy, niin kyllä löytyy molemmat. Aseita löytyy kotoa Tikka .308 (oisko ollut Master?) paremmalla tukilla, Tikkakoski haulikkorihla (12/70 ja .222), Sauer-Suhl päällekkäispiippuinen haulikko (12/70) ja Norinco JW-15A piekkari änärillä ja kiikarilla. Kaikkiin noista mulla on luvat, osaan rinnakkais ja osaan hallussapitolupa. Sitten on iso läjä minkinloukkuja (heti tappavaa mallia).

edit: Olin 9-vuotias, kun suoritin metsästyskortin :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 12, 2004 1:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 4:01 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Nivala
Mikäs on änäri?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 12, 2004 1:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:36 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: Helsinki
Eku kirjoitti:
Mikäs on änäri?


Aivan kauhea nimitys äänenvaimentimelle. :wink:

EDIT: Oli ihan kauhea typo eksynyt joukkoon. Piti korjata se ettei tuu whinee... :)


Viimeksi muokannut Thelacan päivämäärä Ke Touko 12, 2004 1:41 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Touko 12, 2004 1:27 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 05, 2003 6:39 pm
Viestit: 324
Paikkakunta: Vaasa
Eku kirjoitti:
Mikäs on änäri?


Hirvittävä teinix-nimitys äänenvaimentimelle.

EDIT: Kas, joku muukin kirjoitti samasta asiasta samaan tyyliin ja samaan aikaan... :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2004 6:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 4:01 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Nivala
Eikös se ole aika kummallista, että ihmiset pitävät joitain elukoita lemmikkeinä, mutta ampuvat niitä toisia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Touko 16, 2004 6:33 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Ei mun nähdäkseni lainkaan kummallista. Koira, ja käsittääkseni jopa kissakin joskus, ovat alunperin olleet metsästysvälineitä. Eikä se logiikka ole paljoa senkään kummempaa kuin että ihminen on tehty syömään lihaa, mutta todella harvoin syövät toista ihmistä vaikka eri heimoa oltaisikin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 24, 2004 9:31 pm 
Poissa

Liittynyt: To Touko 13, 2004 9:50 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Kuopio
Mutta sitten on semmoisiakin ihmisiä jotka menee metsälle ja ampuu alas sitten tusinan lintuja alas ja sitten jättää mätänemään.. En kyllä henkilökohtaisesti tunne, mutta juttua olen kuullut..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Touko 24, 2004 9:42 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
No, juttua on kuulunut kaikennäköisestä. Varmasti sellaistakin on tapahtunut, mutta ihmisen ollessa kyseessä "sitä sattuu". Ja kuitenkin paljon vähemmän kuin mitä juttuihin on uskominen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Syys 04, 2004 10:52 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 10:48 am
Viestit: 102
Paikkakunta: leppävesi
Rakki kirjoitti:
Ja mitä tuohon ``imppametsästykseen´´ tulee niin se on mielestäni täysin :evil: ... no jätetäänpä sanomatta! Impalla kun ei eläintä saa hengiltä jolloin se jää kitumaan. Ei oo kivaa.

Ja sinä varmasti tiedät että ilmakivääreitä on erilaisia ja sillä saa aivan helposti eläimen hengiltä.Otetaan nyt englantilainen W23 imppu lähtönopeus siinä 360m/s ja menee kakkosnelosesta lävite ja se ampuu 5,5mm panoksia ja se on laillinen englannissa ja sillä metsästetään siellä mm pupuja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Syys 05, 2004 5:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 6:25 pm
Viestit: 54
Paikkakunta: Joensuu
Minun muistaakseni eräs metsästystietoinen kaverini kertoi, että jollain kilpailmakon tyylisellä sai ampua pientä lintua (kuten variksia ja räkättejä) ja rottia (ei suomessa). Tuo ase on tietenkin aika tehokas mutta itse en lähtisi millään impulla eläimiä metsästämään.

Itse olen aina halunnut aloittaa metsästämisen, mutta vanhemmat eivät ole oikein harrastuksen puolella. Koira olisi melkein välttämätön ostos jos alkaisin metsästämään. Mieluiten varmaan metsästäisin pienoiskiväärillä jotain jänistä tai metsoa. Pienoiskiväärillä sen takia koska itse olen erittäin pieni ikäisekseni.


Viimeksi muokannut Haades päivämäärä Ma Syys 06, 2004 2:05 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Syys 05, 2004 10:37 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Haades kirjoitti:
Minun muistaakseni eräs metsästystietoinen kaverini kertoi, että jollain kilpailmakon tyylisellä sai ampua pientä lintua (kuten variksia ja räkättejä) ja rottia. Tuo ase on tietenkin aika tehokas mutta itse en lähtisi millään impulla eläimiä metsästämään.


Itselläni on kortin suorittamisesta jo aika monta (olisiko kuusi tai seitsemän) vuotta, joten en todellakaan muista asioita tarkasti, varsinkaan kun en ole kolmeen, neljään vuoteen mitään metsästänyt ja sitä ennen metsästys rajoittui hirvimetsällä hortoiluun ja satunnaiseen majavien metsästelyyn...

Nyt kyllä eksyttiin aiheesta. Siis: Minun tietääkseni minkäänlaisella ilma-aseella ei saa metsästää. Tämä on oma käsitykseni siitä mitä laissa sanotaan, mutta saatan muistaa väärinkin. Tietysti loukkaantuneen (ei esim. elävältä pyytävään häkkiin jääneen) eläimen lopettamiseen riittävän tehokasta ilma-asetta voi käyttää tilanteen vaatiessa.

Ja tehosta & tappavuudesta: Tuli tässä mieleen yksi tapaus, jossa elävältä pyytävään häkkiin jäänyttä villikissaa jouduttiin ampumaan viisi kerta .22lr revolverilla alle metrin etäisyydeltä, jotta eläin saatiin lopetettua. Asiat ovat siis suhteellisia ja tapauskohtaisia. Yksi varmimpia tapoja lopettaa pieneläimiä (ja tehdä itsemurhia) on wanha kunnon haulikko (kohtalaisen suurella haulikoolla).

Muuten, löytyykö täältä ketään jousimetsästyksen harrastajaa? Siinä olisi metsästysmuoto, joka voisi kiinnostaa minuakin. (Jotenkin kyllästyin perinteiseen tuliase- ja loukkumetsästykseen.)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 07, 2004 3:10 pm 
Poissa

Liittynyt: La Elo 28, 2004 2:25 pm
Viestit: 63
Ziiz kuinka joku voi ampuu eläintä?! Niihi Sattuu!!! Joo, mä meen ny syömään hampparii (tehtaastahan se pihvi tulee).

Omal kohal on tullu jahdattuu sorsii. Noita harakoita sais kyl tiputtaa enempi, tääl ol yks harakka joka tuhos n. viiden muun linnun pesän. Yhel tutul oli kanin poikanen jonka harakka söi.

Ite en kyl sanois metsästykseksi tuota pikkupoikien impparilla kaiken liikkuvan ampumista.

Noissa lopetus puuhissa, kandee muuten ampuu päähän, ei tarvi tyhjätä koko lipasta. Yht ihmistä oli muute joskus ammuttu yli 30 kertaa 9mm paral ja silti se pysty viel taisteleen vastaan. Tosin em. heppu oli huumeilla terästäytynyt (huumeilla saa ihmeitä aikaan!).

Noist imppareist viel, et ennen wanhaan (joskus 1700 - 1800-luvuil) ol sellasii paineilma kiväärei, mil saatto ampuu jopa hirven. Kaliiberi tosin oli päälle 9mm ja mekanismi vähä toinen, kuin jousimäntä -Gamos. Niis oli nääs sellanen ilmasäiliö, mihi pumpattiin ilmaa ja si sai ammuttuu monta laukausta.
Napoleonin aikaan snaippereil oli muute tuollaiset ilmakot (oli pelättyjä, pyrkivät ampuun mahd. kivuliaita osumia).
Nyky jousimännät ei oikee voi kilpailla noiden wanhan imppareiden kans.

Viel mehaastuksest et sehä on kestävän kehityksen harrastus, ei nääs eläimet kärsi ja stressaannu missää tehtaas, vaan elävät vapaana luonnos ja kuolevat nopeasti. Erona tosin joku Englantilainen ketun metsästys, joka on pikemminkin rääkkäystä.

Älä kirjoita puhekielellä ja yhdyssanatkin olisi syytä opetella.
-Lokki


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 07, 2004 6:59 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Konsumies kirjoitti:
Noist imppareist viel, et ennen wanhaan (joskus 1700 - 1800-luvuil) ol sellasii paineilma kiväärei, mil saatto ampuu jopa hirven. Kaliiberi tosin oli päälle 9mm ja mekanismi vähä toinen, kuin jousimäntä -Gamos. Niis oli nääs sellanen ilmasäiliö, mihi pumpattiin ilmaa ja si sai ammuttuu monta laukausta.
Napoleonin aikaan snaippereil oli muute tuollaiset ilmakot (oli pelättyjä, pyrkivät ampuun mahd. kivuliaita osumia).


Varsin mielenkiintoista! En ollut ennen kuullutkaan tuollaisista aseista... Olisiko sinulla jotain lähdeteosta tai nettisivua, josta noista saisi tietoa? Kuulostaa nimittäin jopa hieman uskomattomalta...

PS. En enää tasan tarkkaan muista tuota mainitsemaani lopetustapausta, mutta ensimmäinen laukaus ammuttiin päähän ja neljä muuta ainakin pyrittiin ampumaan päähän (ei ole ihan helppoa kun eläin hyppii ympäri häkkiä). Lisäksi tappa pinta-ala eläimen päästä on aika pieni pään alaan suhteutettuna, joten täytyy tietää tarkkaan mihin ampuu ja lisäksi osau siihen. Tuosta syystä valtaosaa risitaeläimistä pyritään ampumaan tärkeisiin sisäelimiin, joiden yhteispinta-ala on huomattavasti suurempi kuin aivojen ala...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 07, 2004 7:16 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Ilmakiväärit toimivat tosiaan paineistetulla ilmalla (joka aikaansaatiin pumppaamalla) jo 1500-luvulta lähtien. Tällaiset ilmakiväärit olivat myös yleensä tarkimpia aseita 1800-luvulle saakka. Hirvimetsällä ilmakoista luovuttiin jo 200 vuotta sitten, tuliaseiden tarkkuuden ja tehon ohittaessa ne. Eivät ne silloinkaan olleet läheskään vastaavia kun nykypäivän minimisäädöksiin vertaa.

Nykyäänkin paineistettua ilmaa käytetään, mutta harvoin. Jousimäntä antaa riittävät tehot ja paljon helpommin. Yleensä näkee kaasunpaineeseen (ilma on kaasu) perustuvien pyssyjen käyttävän hiilidioksidikapseleita, toimintaperiaatteen ollessa samanlainen kuin kaasutoimisissa muovikuulapyssyissäkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 08, 2004 7:08 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Jaakonpoika kirjoitti:
(ilma on kaasu)

Ilma on kaasuja ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 08, 2004 7:32 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Jes! Aika harva tavallisen tallaajan kohdalle osuva kaasumainen aines on puhdasta alkuainetta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 08, 2004 2:03 pm 
Poissa

Liittynyt: La Elo 28, 2004 2:25 pm
Viestit: 63
Tuol oli joku pieni juttu niist impukoist (sitä pidempää en löytäny) http://guns.connect.fi/gow/kysvast29.html

Englannisa taidetaan muute ampuu jäniksii eniten juuri noilla tehoilmakivääreillä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 22, 2004 5:10 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 24, 2003 4:45 pm
Viestit: 72
Paikkakunta: Isokyrö
9-vuotiaana suoritin metsästyskortin, elikkä jonkin verran yli 8 vuotta on tuota kokemusta jo kertynyt. Varmaa vois mennä mettälle taas tän viikon sunnuntaina. Arsenaaliin kuuluu päällekkäispiippuinen 12/70 haulisteri (oma), 12/70-.222 (isän, mulla rinnakkaislupa), Tikka M590 .308 pulttilukkoinen (isän, mutta mulla rinnakkaislupa ja minä ainoa, joka sitä käyttää, patruunat lataan itse) ja Norinco JW-15A .22lr (oma, lähinnä lopetusaseena ja virkistysammuntaan). Kyllä pakko sanoa et käy hiukan sääliksi nykyajan nuorisoa, joka on tästäkin mahtavasta harrastuksesta abouttirallaa onnellisen tietämättömiä ja ainoat "tiedot" on ennakkoluuloja tyyliin: "Vanhojen paappojen harrastus." tai "Helvetin kallista ja tylsää."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 02, 2004 10:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 5:56 pm
Viestit: 77
Paikkakunta: Nivala
Mä en ole vielä metsästyskorttia hommannut, mutta metsällä olen käynyt. En ole vielä sitä ensimmäistä lintua haulikolla tiputtanut. Kerran säikähdin ja posautin metrillä ohi teertä ja kaaduin mättäälle. (saattaa kuulostaa aika hurjalta, mutta ampuma-alueella ei tietenkään ollut muita)

Myönnän myös, että olin ala-aste ikäisenä aika aktiivinen ampumaan räkättirastaita. Minulla oli tarkka ilmakko ja ne linnut kyllä tippuivat ihan elottomina niistä puista alas. Tiedän, että se oli väärin, mutta minkäpä sille enää voi.

Mielestäni metsästys on mukava ja kehittävä harrastus siinä missä airsoftikin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 03, 2004 3:50 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 16, 2004 1:52 pm
Viestit: 33
Paikkakunta: Launonen
perttulaukka kirjoitti:
Myönnän myös, että olin ala-aste ikäisenä aika aktiivinen ampumaan räkättirastaita. Minulla oli tarkka ilmakko ja ne linnut kyllä tippuivat ihan elottomina niistä puista alas. Tiedän, että se oli väärin, mutta minkäpä sille enää voi.


No jos on tarpeeksi tehokas ilmäkivääri, joita harvoilla on, niin kyllä ne kai tippuvat. Voi olla myös, että ne kuolevat sokkiin, itsellä ei ole kokemusta. Isoveli vain jostain on kuullut, että lintua kun sillä haulikolla ammutaan, niin ne eivät aina kuole osumien tekemiin vahinkoihin, vaan sokkiin. Onko näin?

Meillä on myös pihapiiri täynnä kaiken mailman räkättirastaita ja variksia. Eikös räkättirastas ole EU:n myötä rauhoitettu?

Ilmakivääreistä vielä. Raid-leffassa oli Britannian armeijan käyttämä ilmakivääri. Lähtönopeus oli muistaakseni juuri jotain 360m/s. Sillä se Raid tiputti pahiksia ihan onnistuneesti. Kyseessä siis on elokuva, mutta kai Britannian armeijalla sitten on tuollaisiakin tekeleitä.

Edit: Esim. Hantauruksessa on ilmakivääreitä, joiden lähtönopeus on +-300m/s


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 03, 2004 4:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 5:56 pm
Viestit: 77
Paikkakunta: Nivala
Hafol kirjoitti:
Lähtönopeus oli muistaakseni juuri jotain 360m/s.


Joo itsekin olen ton katsonut ja muistaakseni se oli peräti 400m/s, mutten ole aivan varma. Nauroin vedet silmissä sille, ku se testasi sitä kivääriä. "Plot.. perkeleen perkeleen perkele... mitä vittua." :lol: Se tosiaan ampui siitä kakkosnelosen lankun reunasta läpi oveen, siitä läpi ja kaljatölkkiin, jolloin se toinen sitten huusi nuin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2004 5:44 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 10:48 am
Viestit: 102
Paikkakunta: leppävesi
perttulaukka kirjoitti:
Isoveli vain jostain on kuullut, että lintua kun sillä haulikolla ammutaan, niin ne eivät aina kuole osumien tekemiin vahinkoihin, vaan sokkiin. Onko näin?

On, yleensä ne kuolevat sokkiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2004 10:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 24, 2003 4:45 pm
Viestit: 72
Paikkakunta: Isokyrö
Suicide kirjoitti:
perttulaukka kirjoitti:
Isoveli vain jostain on kuullut, että lintua kun sillä haulikolla ammutaan, niin ne eivät aina kuole osumien tekemiin vahinkoihin, vaan sokkiin. Onko näin?

On, yleensä ne kuolevat sokkiin.


Kyllä ne osumiinkin kuolee. Ainakin tänä vuonna ampumillani taveilla oli sellaiset vauriot sisäelimissä, että henkipois. Eikä se mun käsittääkseni kuole "sokkiin", vaan siihen osuman sokkivaikutukseen (helvetin luja tärähdys, vrt ihminen saa tykistönkranaatin painneaallosta).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 5:30 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
aop kirjoitti:
vaan siihen osuman sokkivaikutukseen (helvetin luja tärähdys, vrt ihminen saa tykistönkranaatin painneaallosta).

Hmm, en nyt vaita, etteivatko kuolisi tarahdykseen, mutta tykistokranaatin paineaaltoefekti on taysin erilainen kuin luodin/haulin osuessaan aiheuttama. Kranaatin paineaalto syntyy rajahdyksesta poispain tyontyvan ilmamassan ja siihen syntyneen tyhjion tayttamaan palaavasta ilmasta.

Olipa paska selitys, mutta ehkapa ymmarrat :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 10:43 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 5:56 pm
Viestit: 77
Paikkakunta: Nivala
Suicide kirjoitti:
perttulaukka kirjoitti:
Isoveli vain jostain on kuullut, että lintua kun sillä haulikolla ammutaan, niin ne eivät aina kuole osumien tekemiin vahinkoihin, vaan sokkiin. Onko näin?



OFFTOPIC: Mä en tuota muuten kirjoittanut :wink: On tainnu jollai tulla pikku virhe.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 12, 2004 11:50 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 24, 2003 4:45 pm
Viestit: 72
Paikkakunta: Isokyrö
Roska kirjoitti:
aop kirjoitti:
vaan siihen osuman sokkivaikutukseen (helvetin luja tärähdys, vrt ihminen saa tykistönkranaatin painneaallosta).

Hmm, en nyt vaita, etteivatko kuolisi tarahdykseen, mutta tykistokranaatin paineaaltoefekti on taysin erilainen kuin luodin/haulin osuessaan aiheuttama. Kranaatin paineaalto syntyy rajahdyksesta poispain tyontyvan ilmamassan ja siihen syntyneen tyhjion tayttamaan palaavasta ilmasta.

Olipa paska selitys, mutta ehkapa ymmarrat :P


Jeps, yritin vain verrata noin, jotta ymmärtäisivät ettei se ole samanlainen "sokki" kuin esim. ihmisellä voi olla kolarin jälkeen.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 116 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com