Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:12 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Mikä varuskunta?
Vekaranjärvi 22%  22%  [ 33 ]
Karkialampi 5%  5%  [ 8 ]
Keuruu 7%  7%  [ 10 ]
Parola 22%  22%  [ 33 ]
Utti 30%  30%  [ 46 ]
Kainuu 14%  14%  [ 22 ]
Ääniä yhteensä : 152
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 18, 2007 1:04 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Cammer voi korjata, mikäli olen väärässä, mutta laivalle pääsy sinänsä on jo saavutus jos palvelee merivoimissa varusmiesaikansa. Ja varmasti näistä ns. "rivihommista" se mielenkiintoisin mitä inttiaikana voi olla. Itse olen maavoima-miehenä aina ylenkatsonut pursiseuraa, mutta kun tuttavia on siellä palvellut ja olen itse ottanut asioista selvää, sielläkin olisi ollut varmasti "ihan siistiä" palvella ja joskus jopa vähän harmittaa etten yrittäny :/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 18, 2007 7:58 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Laivapalvelukseen pääsee yllättävän helposti jos ei ole mitään erityistoiveita laivan suhteen. Tai ainakin minun aikanani vuonna 98 pääsi, nyttemmin en tiedä miten paljon isoja aluksia on romutettu (tykkiveneet?). Pohjanmaa on tietysti SE laiva mille kaikki haluaa ja sille pääsy on varmasti se kaikkein vaikein.

Oman palveluspaikkani oli ka Parainen (kaikki Utö / Örö akselilla joskus palvelleet saattaa paatin ehkä muistaakin). Se toimi pääasiallisesti Utön huoltoaluksena ja kuskasi varusmiehiä, polttoöljyä, vettä, ruokaa yms mitä nyt ikinä Utön rannikkolinnakkeella tarvittiinkaan. Minä se vaan kokkasin aamusta iltaan :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 18, 2007 11:34 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
xD Jätkä on Steven Seagull... ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 18, 2007 7:58 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Tarkka-ampujakoulutukseen...

Koulutusta annetaan. Se vaan ei tosiaankaan ole elokuvien helvetilliset ja mediaseksikkäät 6kk tarkkuuskiväärin kanssa kaikkea siistiä tehden. Koulutuksen pituus taitaa olla joitain viikkoja (kuten mikä tahansa jääkäreiden "asekurssi"). Sitten tarkka-ampujat sijoitetaan komppaniaan treenaamaan muiden kanssa sitä omaa hommaansa tehden. Koulutusta saa siis about kaikkialla missä koulutetaan kokonaisia sa jääkärikomppanioita. Kaikki varuskunnat eivät järjestä kursseja, mutta pätevät lähetetään sellaisille sitten muihin varuskuntiin. Tarkka-ampuja-au:iden koulutuksesta en osaa sanoa, onko jossain niille oma auk vai onko koulutus jääkäriauk + kurssit?

Näin ainakin Savon Prikaatin (Rest In Peace, parhaita paikkoja) JK:n Kpääl mukaan ja 91-mallin JK:lla. Mikkelistä tarkka-ampujat lähetettiin muistaakseni Kontiorantaan.

Lisäksi ainakin rajajääkäreille ja Spol:ille annetaan jonkinlainen perehdyttämiskoulutus tarkkuuskivääriin. Jälkimmäisissä koulutetaan myös varsinaisia tarkka-ampujia sekä -au:ita. Jälkimmäisten koulutus oli ainakin joskus vuosituhannen vaihteen Vekaralla muotoa Spol-auk + kurssit. Savonprikaatin Spol-koulutuksesta en muista muuta kuin, että kaikki perehdytettiin aseeseen ja ammuttiin radalla jotkut 300m ammunnat sillä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2007 12:09 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 29, 2004 6:33 pm
Viestit: 93
Paikkakunta: Nivala/Kajaani
JPr/1.JK

Eli Sodankylässä olen. Ja olen ollut jo yli puolivuotta. Tämän hetkinen tavoite on kovasti yrtitää tehdä siviilijannuista kovaakin kovempia kärkikomppanian taistelioita. Siitä en sitten sano mitään, että onko se onnistunut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2007 2:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Uaa, Säkylä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2007 7:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 9:47 pm
Viestit: 586
Paikkakunta: Vantaa
Ohjusveneitä kannattanee vältellä ;) Työkaveri kertoi palvelleensa aikoinaan ohjusveneissä ja aina ohjusten ampumisen yhteydessä parin ohjuksen jääneen lähtemättä. Kävi kuulemma hermoille kun ne vedettiin takaisin sisään.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com