Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 6:18 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

"Taustatarinan" merkitys pelissä.
Taustatarinalla ei ole niin väliä, kunhan toimintaa riittää 10%  10%  [ 28 ]
Taustatarina on mukava lisä, muttei välttämätön 27%  27%  [ 72 ]
Taustatarina, kömpelökin, on tärkeä osa peliä 9%  9%  [ 23 ]
Hyvä taustatarina on viihdyttä lisä, huonot yksi ja sama 36%  36%  [ 97 ]
Taustatarina on ehdoton ja pakollinen osa kunnollista peliä 19%  19%  [ 50 ]
Ääniä yhteensä : 270
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: "Taustatarinan" merkitys pelissä.
ViestiLähetetty: Ma Tammi 24, 2005 6:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Kesän tiheän pelikauden lähestyessä tuli tällainenkin mieleen (ja itselleni pelinjärjestäjänä tämä on aika keskeistä.)

Lähes jokaisesssa suuremmassa airsoft-pelissä on yleensä jonkinlainen taustatarina. Kuinka tarpeellinen tällainen kertomus, joka "pohjustaa" peliä loppujen lopuksi on? Ensisijaisesti kiinnostaa taustatarinan merkitys ja tarpeellisuus lyhyissä, päivän mittaisissa ja pätkittäisissä "skenu-peleissä".

Taustatarinat ovat ikävän usein kömpelöitä tai konkreettisen pelin kannalta irrelevantteja ja siten enemmänkin irrallisia lisäyksiä. Varsinkin lyhyemmissä ja pätkittäisissä peleissä taustatarina käy mielestäni usein tarpeettomaksi. Pelkkä kulloisenkin skenaarion alkutilanteen ja tavoitteen antaminen on riittävästi toimintarikkaan pelin aikaan saamiseksi, ja harva ehtii eläytyä kunnolla taustatarinaan ½h toimintajaksoissa.

Teema-peleissä tarina on tietenkin lähes ehdoton. Mitä olisi 'Nam-peli, ilman 'Nam taustaa? Pidemmissä peleissä tarinaan pääsee sisälle ja tarina auttaa "tyjien hetkien" yli, tehden niistä joskus parhaita pelikokemuksia. Lyhyissä, pätkittäisissä peleissä tyhjiä jaksoja ei kuitenkaa jää. Eikö silloin riittä, että osapuolet erotetaan selkeästi toisistaan (hihanauha, pukeutuminen, tms.) ja osapuolilla on jonkinlainen komentoketju, alkutilanne kerrotaan ja annetaan tavoitteet, jotka pyritään täyttämään yhden pelijakson aikana?

Mielestäni lyhyessä jaksottaisessa pelissä taustatarina ei ole pakollinen, edes tarpeellinen. Hyvä taustatarina toki "selittää" pelin tapahtumia ja tilanteita, mutta heikko taustatarina on vain tarpeetonta painolastia nopeatempoiselle pelaamiselle. [/u]


Viimeksi muokannut Elukka päivämäärä Ma Tammi 24, 2005 8:21 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 24, 2005 6:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 10:46 am
Viestit: 287
Paikkakunta: Rauma
Minulla ei ole niin väliä taustalla. Ei minulla kertaakaan käynyt taustatarinat mielessä Full Plastic Jacketeissä, enpä edes tiedä oliko niissä oikeastaan mitään kunnon tarinaa takana. Enkä sellaista jäänyt kaipaamaan, vaikkei sellaisesta tosin varmaan haittaakaan olisi.

Muokkaus: Niin no, kyllähän jos joku vaikka mafia-aiheisen pelin järjestäisi, tausta olisi kiva olla, mutta jos pelin aiheena on joku yleinen ja tunnettu asia kuten Vietnam, ei tarina nyt niin pakollinen ole. Ainakaan minulle.


Viimeksi muokannut Terosu päivämäärä Ma Tammi 24, 2005 7:11 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 24, 2005 6:31 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kyllä peli jonkun jujun kaipaa jotta se minuun iskee. Tämä on lähinnä teema tai sitten pirun hyvä pelipaikka. Isot mittasuhteetkin voisivat olla yksi, mutta isoon peliin on niin hankala saada jatkuavaa toimintaa että teema/taustatarina tulee siinäkin vastaan.

Jos pelissä ei ole varsinaista teemaa, ei vitsillä ajatusvirtana kyhätty taustatarina paljoa kiinnosta - lähinnä harmittaa, että sellainenkin pitäisi jaksaa lukea loppuun ennen peliin tulemista. Toisaalta taustatarina ja teema eivät välttämättä ole erillisä - taustatarina voi luoda peliin oman teemansa (PFOR, Jihad ja tuleva ESCOBAR) jota muuten ei tulisi. Vietnam-peleihin en kovin tarkkaa taustatarinaa ole viitsinyt tehdä, lähinnä siksi että teema itsessään on jo tarpeeksi vahva eikä juuri selittelyjä tai tunnelmanluojia kaipaa ja toisaalta jokainen myös suhtautuu siihen omalla tavallaan, minkä jonkun tarkemman tarinan kirjoittaminen ja noudattaminen saattaisi rikkoa.

Teeman isoja etuja on myös mahdollisuus järjestää pelin osapuolten tunnistettavuus varusteiden mukaan. Tämä toimii ehdottomasti parhaiten. Hihanauhoissa on kaksi isoa miinusta - ensinnäkin niitä on hankalampi havaita ja toisekseen ne haittaavat maastoutumista - tai vaikka eivät niin mahdottomasti haittaisikaan, haittaavat ne pelaajien mielikuvaa ja uskoa omaan naamiointikykyynsä. Toki tällaisen voi säätää ilmankin teemaa, mutta erilaisia maastopukuja on kuitenkin Suomessakin näkyvillä monta kymmentä.

Teema mahdollistaa tapahtumien ihailun uudessa valossa, eikä toimintaa tarvitse niin paljoa - Vietnam-peleissä sitä sieltää tapahtumatyhjiäkin pelejä ihan vaan ihmetellen, että ompas tämä kyllä hienon näköistä jne, PFOR4:ssä taas oman porukan joukkuehenki ja ryhmäänkuuluvuus oli varsinainen ilo.

Ns. tehopelaaminen ilman kummempaa teemaa tai taustatarinaa vaatii toiminnantäyteistä peliä, mitä on hankala järjestää, poislukien pienet pelit ja hyvät pelipaikat. Sisällä pelaaminen on sen verran nopeaa toimintaa, ettei sellaisessa teemaan tai taustatarinaan mitenkään ehtisi keskittyäkään, ja onpahan muutenkin jo pelkästään harvinaisuudessaan nautinnollista.

Lisäys: Tosiaan, unohtui vielä painottaa tätä: Hyvä teema ei tarvitse taustatarinaa, ellei teemaa juuri luoda sillä. Itse tarinat eivät minua kiinnosta paskan vertaa (harvoin ne mitään kaunokirjallisuuden kukkia ovat), mutta jos teema sen vaatii, niin sitten mikäs siinä. En löytänyt äänestysvaihtoehdoista katsontatapaani vastaavaa vaihtoehtoa, joten minun ääntäni tähän ei kuulu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 24, 2005 8:20 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Jaakonpoika: Tuossa tuli pirun hyvin kyllä esille oma kantani laajempana, joskin minua hyvät taustatarinatkin kiinnostavat. Ymmärrät varmaan, ettei tuollaista näkökantaa voi kovin helposti äänestysvaihtoehdon mittaiseksi ytimekkääksi tiivistykseksi muotoilla.

Sekoitin tätä äänestyestä luodessa tosiaan teeman ja taustatarinan yhteen sanaan. Viittasin samalla sanalla siis pelin teemaan, esim. 'Nam-peleihin. Minun mokani, muttei nyt voi mitään.

Lähinnä kiinnosti tiedustella ihmisten kantaa asiaan... Työn alla kaksi päiväpeliä (DOBBS-jatkumoa), joten konspetit pitäisi valita molempiin. Mietin, että karkoittaako juoneton/tarinaton peli, jossa ei teemaakaan ole pelaajia? Riittääkö hyvä pelipaikka ja lyhyet toimintasykäykset keräämään pelaajia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 25, 2005 1:13 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Noniinno.

Kylla, juoni on jossain maarin ihan mukava lisa peliin, mutta ikavaksi ne eivat ole viela missaan pelissa olleet oikeasti merkityksellisia (paitsi sen ensimmaiset 5min), kuten havaitaan vaikkapa PFOR4:sta.
Henkilokohtaisesti voisin vetaa lahes toiminnattoman larppiairsoftpelin joskus, ihan fiilistelyn kannalta (noo, periaatteessa tata tuli kokeiltua PFORissa vartiossa sunnuntai-aamulla sateessa :) Hauskaa oli.)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 25, 2005 12:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Taustatarinat ja teemat ovat turhia, jos ei muisteta ottaa huomioon todellisuutta. Maailmoja kosiskeleva tarina strategisesti Maailman Tärkeimmällä Seudulla käydystä eeppisestä hyvän ja pahan taistelusta valittujen edustajiensa välillä kärsii hieman kun pelipaikalle (umpimetsä korvenperällä) lontustaa sekalaisiin vaateparsiin sonnustautuneita 15-20-vuotiaita sikamaskeineen.

En epäile etteikö osalla riitä mielikuvitusta eläytyä uskottavasti tilanteeseen "nämä verkkarit ovat nyt oikeasti voimahaarniska, ja tuo mäntymetsä on oikeasti aavikkoa", mutta meillä enemmän tässä maailmassa elävillä sanat taipuvat vastaamaan todellisuutta helpommin kuin todellisuus (tai eurot) mielihaluja ja taustatarinaa. Tämä totuus tuntuu olevan hirvittävän vaikeasti tajuttavissa, joskin huomattavaa parannustakin on tällä saralla tapahtunut.

Parhaimmillaan taustatarina ja/tai teema on kuitenkin hyvä elementti sitomaan erilliset tapahtumat toisiinsa ja antamaan pelille muutakin merkitystä kuin pelkästään frägien keräämisen. Mikä ei sinällään tarkoita, etteikö pelkkä frägien kerääminen olisi hauskaa -

Mutta ammoisista ajoista asti on tajuttu mikä merkitys motivaatioon on sillä että ihminen tietää miksi hän taistelee. Näin varsinkin pidemmissä peleissä joissa motivaatiota on haettava muualta kuin välittömästä "vaarasta" itselle. Olen siis tässä samaa mieltä kuin Jaakonpoika - hektiset pelit toimivat "ilman mittään", mutta hyvästä tarinasta ei niissäkään ole haittaa.

Rautalangasta vääntäen, kirjoittakaa teemat ja mahdolliset taustatarinat vastaamaan pelipaikkaa, pelaajia ja resursseja - mielellään vielä pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan. Niinsanotulla sisäisellä realismilla on vaan jännä vetovoimansa, eikä sellaista ole edes vaikeaa saavuttaa.

Kun aiheeseen päästiin, niin en malta olla ihmettelemättä erilaisten mafia/jengisota-tyylisten lievästi larpahtavien* pelien vähäisyyttä ja vähäistä larppaajien hyväksikäyttöä (siis "yhteistoimintaa") isommissa skenaarioissa. Esimerkkinä vaikka PFOR4 - kun joskus larppasin, kuulin paljonkin kitinöitä jotka redusoituivat pitkälti siihen tosiasiaan, että on hankala järjestää pelejä jotka vaatisivat paljon statisteja. Ja tässä olisi ollut yhdellä iskulla pelattavissa peli jossa on viisi sataa täysin varustettua ja motivoitunutta "statistia" esittämässä juuri niitä sotilaita, vartijoita ja vihollisia kyläläisten ympärillä!

* = tällä tarkoitan pelejä joissa tavoitteena voi olla jokin muukin kuin alueen/esineen haltuunotto tai kaikkien muiden totaalinen tuho. Esimerkiksi lyhyet skenaariot joissa luotaisiin pieleen menevän pankkiryöstön, tulitaisteluksi kärjistyvän huumediilin, poliisin ratsian tai vastaavan kaltaisia tapahtumia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 25, 2005 1:33 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:30 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Itse toivoisin pelien tarinoiden yms. (ja pelien ylipäätänsä) keskittyvän paljon pienempään kokonaisuuteen, kuin kokonaisten armeijoiden simuloimiseen. Ei paljoa kiinosta, mikä ajoi maan X sotaan maan Y kanssa (olettaen siis, että tilanne on kuvitteellinen) ja sitten keskimäärin ehkäpä noin satapäinen, sekalaisesti varustautunut joukkio esittää kokonaista armeijaa. Henkilökohtaisesti nauttisin todennäköisesti enemmän lyhyestä selvityksestä, miksi sinisen ja keltaisen joukkueen joukkueet (tai mahdollisesti jopa komppaniat) ovat joutuneet vastakkain.

Tarina voisi myöskin olla täysin absurdi, kunhan pelin tunnelma on muuten saatettu kohdalleen. Mieleeni juolahtaisi ensimmäisenä nykyaikana käytävä sota Ison Britannian ja Saksan välillä. Tunnelma rakennettaisiin siten, että saksalaiset pukeutuvat yhtenäisesti flecktarn-pukuihin ja britit DPM:ään. Tarinasta huolimatta olisi varmasti kivempaa, kuin huonolla ja epämääräisellä (= ei yhtenäisellä) pukeutumisella pilattu hyvä tarina.

Ja miksei muuten ylläolevaa voisi toteuttaakin. Kummatkaan puvut eivät paljoa maksaisi ja kyllähän porukka vietnam-pelejäkin varten ostavat erikseen asukokonaisuuksia ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 25, 2005 7:02 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 24, 2004 5:30 pm
Viestit: 505
Paikkakunta: Espoo
Kyllä minun mielestäni taustatarina on mukava lisä, jos se on hyvä. Ja ei sen niin hyväkään tarvitse olla. Mielestäni pukeutumisratkaisu on hyvä PFOR:eissa, eli jos sattuu löytymään se täydellinen jenkkivarustus niin jenkeille yms. ja jos ei satu löytymään minkään maan varustusta niin sitten ollaan sissejä. Tosin epäsotilaallisemmat varusteet olisivat vielä mukavammat jollain kansanarmeijoilla, mutta tämä voisi ajautua siihen, että kaikenmaailman Janipetterit tulevat verkkareissa softaamaan väittäen itseään kansanarmeijan taistelijoiksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 25, 2005 8:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Sepe kirjoitti:
Tosin epäsotilaallisemmat varusteet olisivat vielä mukavammat jollain kansanarmeijoilla, mutta tämä voisi ajautua siihen, että kaikenmaailman Janipetterit tulevat verkkareissa softaamaan väittäen itseään kansanarmeijan taistelijoiksi.


Ehkä ymmärrän sinua väärin, mutta tämä olisi huono asia...niin miten?

Jos siis haetaan "kansanarmeija"-fiilistä.

Alla pari kuvasarjaa toiselta foorumilta jotka näin viidessä minuutissa löysin. Kuvaavat aika hyvin todellisuutta nykyajan sisällissodista ja konflikteista.

http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=34604

http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=35359 - kannattaa kiinnittää huomiota etenkin KLA:n varustukseen!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 01, 2006 10:19 am 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 25, 2005 4:53 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: JUVA
Skenaarioissa juoni on hyvä olla. Olemme itse käyttäneet myös viikonloppupeleissämme muutaman kerran taustatarinaa. Se tuo pientä vaihtelua mielikuvituksettomiin mättöihin.

Suunnitteilla on ollut jonkinlaiset "teemapelit", siis tälläiset pienet n.5 tuntia kestävät juonelliset tapahtumat. Varustus ei olisi kovinkaan tiukkaa ja tarkoituksena olisi samalla pitää hauskaa ja hieman eläytyä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com