Leka
http://www.leka-airsoft.fi/forum/

Proairsoftin nettikaupan uuditus
http://www.leka-airsoft.fi/forum/viewtopic.php?f=14&t=5961
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  softapyssyilia [ La Elo 25, 2007 1:49 pm ]
Viestin otsikko:  Proairsoftin nettikaupan uuditus

Eli siis tänään huomasin, että Proairsoftin nettikaupan sivut ovat uudistuneet. Kysyisin siis mitä mieltä olette uudistuksesta?

Kirjoittaja:  atlaz [ La Elo 25, 2007 3:07 pm ]
Viestin otsikko: 

Ovatko ne uudistuneet? Miten?
Omasta mielestäni ne ovat edelleen yhtä järkyttävän huonot kuin aina ennenkin.

Kirjoittaja:  Abe [ Su Elo 26, 2007 10:28 am ]
Viestin otsikko: 

Yhtä surkeat kuin ennenkin...

Kirjoittaja:  Spysnake [ Su Elo 26, 2007 10:33 am ]
Viestin otsikko: 

Ainoa err... uudistus taitaa olla se että valikoissa olevat eri ryhmiä vastaavat ikonit on nyt ryhmitelty edes hiukan järkevämmin. Kaikki muu on täysin samanlaista kuin ennenkin.

Kirjoittaja:  Rantanen [ Su Elo 26, 2007 1:47 pm ]
Viestin otsikko: 

Nämä uudet ovat paljon selkeämmät kuin edelliset.

Kirjoittaja:  Sämpylä [ Su Elo 26, 2007 2:30 pm ]
Viestin otsikko: 

Kaikki yhtä ja samaa pskaa

Kirjoittaja:  PerPer [ Su Elo 26, 2007 4:22 pm ]
Viestin otsikko: 

No huhhuh, isot miehet täälä valittaa jostain nettisivujen ulkonäöstä...

Kirjoittaja:  atlaz [ Su Elo 26, 2007 6:35 pm ]
Viestin otsikko: 

PerPer kirjoitti:
No huhhuh, isot miehet täälä valittaa jostain nettisivujen ulkonäöstä...


Tuota tuota. Minkä perusteella luulet että ihmiset valitsevat verkkokaupat mistä ostavat?
Hinta on yksi suuri vaikuttaja, mutta toinen SUURI vaikuttaja on kyllä ne sivujen ulkoasu, ja sen ulkoasun rakenne.
Sitä ei ehkä heti huomaa, ja sen sivun "puutteellisuuden" kanssa oppii myös elämään, mutta jos haet tietoa tai kuvia jostain airsoft-tuotteesta, menetkö oikeasti Proairsoftin sivuille sitä etsimään? Ihminen tykkää kaikesta kiiltävästä, ja varsinkin siitä miten helppoa jotain asiaa on käyttää.

Nuo proairsoftin sivut ovat yhdet ulkoasultaan rumimmat, vanhentuneimmat ja vaikeakäyttöisemmät. Tuotakuvat ja kuvaukset ovat jotain aivan hirveätä ja mitään järkevää tuote"menuta" ei tahdo millään löytyä. En osaa millään tapaa motivoida itselleni MIKSI proairsoft käyttää edelleen tuota samaa sivupohjaa, kun se niitä käyttäen ihan varmasti häviää kilpailussa ison siivun rahaa, muille verkkokaupoille.
Itse menen proairsoftin sivuille vain ja ainostaan kun tuotetta ei löydy varastosta MISTÄÄN muusta kaupasta.

Ai millä perustelen? No sillä että olen viimeisen vuoden aikana tutkinut perusteellisesti eri verkkokauppatoteutuksia, käynyt käyttäjäystävällisyys sekä design-kursseilla ja rakentanut itse täysin alusta verkkokaupan työni takia.

Kirjoittaja:  Jaakonpoika [ Ma Elo 27, 2007 5:32 am ]
Viestin otsikko: 

ProHobby on olemassa ennen WWW:n keksimistä, ja kuten monessa semmosiessa, firmassa, ei siellä vissiin itse tajuta nettikaupan päälle ollenkaan, mikä johtaa tilanteeseen, ettei itse tajuta toteutuksen huonoutta. Tällaisessa tilanteessa on varmasti helvetin vaikeaa yrittää löytää sellaista tekijää, joka osaisi korjata tilanteen - tekijän aikaisempia meriittejäkään tuskin osataan arvioida, eikä edes lopputuloksesta ehkä osata sanoa, että toiko muutos parannusta.

Yksi suuri ongelma, mitä asiakas ei näe ollenkaan, on se, että suurin osa nettikaupoista on hallinnan puolelta todella paskoja. Vaikka pyöritän nykyään hyvänkokoista nettikauppaa, ei mulla ole vielä mitään hajua, että miten suurin osa suomalaisista nettikaupoista hoitaa tilausten hallinnan - jos se hoituu softien standardihommilla, niin silloin se käy kyllä hel-vetin hankalasti. Isommat varmaan omaavat valmiiksi jonkun sisäisen taustajärjestelmän, johon nettikauppa integroidaan. Puhtaasti nettikauppapohjalta perustetulla Varustelekalla ei ainakaan sellaista ole, joten meidän ratkaisumme oli räätälöidä hallinta kokonaan uusiksi. Suomesta löytyi tasan kaksi (2) firmaa, joilla oli valmius tarjota sellainen järjestelmä, joka toimi asiakkaan puolelta ja johon oli päälle mahdollista tehdä järkevä hallinta. Toinen ei suostunut muokkaamaan kuin pientä osaa softastaan, joten valitsin sen, joka sanoi tekevänsä kaiken niinkuin minä sanon. 9000 euroa piti maksaa räätälöinnistä, ja kun käyttöönoton aika läheni, huomattiin, että tämän softan pohja on todella puutteellinen, ja muutenkin järjestelmä todella vittumaisen epästabiili ja ihmeellisiä ongelmia sisältävä.

Kuten ylläolevasta arvaa, kunnon nettikaupasta voi joutua maksamaan melkoisia summia. Jos ei tiedä, mitä tilaa, ei vältsiin tee mieli investoida.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että airsoft-kaupan asiakkaista ehdottomasti suurin osa on valmis sietämään tosi paskoja nettisivuja, kunhan itse tuotteiden hinnat ovat alhaalla. Proairsoftin huonot sivut varmasti vähentävät hetken mielijohteesta tehtäviä ostoksia, eikä sieltä löydä välttämättä löydä hakemaansa vaikka jossain päin se olisikin. Ilmeisesti ko. firman tuloista suurin osa tulee kuitenkin sellaisesta peruskaurasta, joka ei paljoa etsimistä kaipaa. Uskon kyllä, että paremmilla sivuilla firman tulos kasvaisi ja todennäköisesti se sijoitus maksaisi itsensä takaisin, mutta ero on tuskin mikään älyttömän merkittävä. Erittäin toimivat nettisivut rupeavat todella tuottamaan silloin, kun asiakas ei tiedä tarkalleen mitä tuotetta haluaa, ja silloin, kun asiakaskunnalla on sen verran rahaa, ettei kyttää jokaisen tuotteen kohdalla ihan jokaista tietämäänsä kauppaa läpi.

Kirjoittaja:  atlaz [ Ma Elo 27, 2007 6:46 am ]
Viestin otsikko: 

Jaakonpoika kirjoitti:
Suomesta löytyi tasan kaksi (2) firmaa, joilla oli valmius tarjota sellainen järjestelmä, joka toimi asiakkaan puolelta ja johon oli päälle mahdollista tehdä järkevä hallinta.


Tätänykyään löytyy kolme.
Itse olen mukana valmistamassa valmiiseen myynti-, ja laskutus(reskontra)ohjelmaan täydellistä verkkokauppamoduulia.

Tämä tarkoittaa sitä että taustalla pyörii "normaali" hallintasofta, jossa yrityksen työntekijä tekee tilauksia, laskuja sekä ostotilauksia "offline"-muodossa. Siihen integroidaan täysin itsestään toimiva verkkokauppamoduuli, joka hakee ja siirtää tiedon tästä myynti-, ja reskontraohjelmasta. Verkkokauppaa ei siis sinäänsä ylläpidetä itse, vaan se ylläpitää itse itseään. Kaikki verkkokaupan kautta tulleet tilaukset siirtyvät itsestään hallintasoftan myyntitilauspuolelle, jossa Tommi Toimistohenkilö sen vastaanottaa, tulostaa keräilylistan ja pakkaa tuotteet asiakkaalle. Kaikki tuotekuvaukset, kuvineen, videoineen, flash-esityksineen ja pdf:ineen siirtyy suoraan myynti ja reskontraohjelmasta nettiin, napin painalluksella. Tällainen ratkaisu on siis tehty sen takia, että on helvetin työlästä ylläpitää kahta erillistä varastosaldoa, kahta erillistä tilausjärjestelmää jne. Varsinkin kun verkkokauppojen hallintapuolet ovat yleensä helvetin puutteellisia, koskien juuri tilaushallintaa ym.

[/mainos]

Kirjoittaja:  Jaakonpoika [ Ma Elo 27, 2007 6:53 am ]
Viestin otsikko: 

Offline-ratkaisujen ongelma on sitten tietysti se, että ne pitää asentaa erikseen jokaiselle koneelle, samoin päivittää jne. Nettikaupassa tämä on yleensä tarpeetonta, koska joka tapauksessa tilausten hakeminen, tuotteiden päivitys jne vaatii olemassaolevaa nettiyhteyttä. Lisäksi vielä monessa offlineratkaisussa hölmösti sakotetaan sitä enemmän, mitä suuremmalle määrälle koneita softa tarvitaan - nettiratkaisuissahan koneiden määrä on yleensä käytännössä rajaton.

Meidän sopparimme nykyisen kanssa päättyy helmikuussa vuoden päästä, jos teillä on toimiva ratkaisu siihen mennessä, saattaa tässä olla asiakas.

Kirjoittaja:  atlaz [ Ma Elo 27, 2007 9:33 am ]
Viestin otsikko: 

Totta tuokin, että jokaiselle offline koneelle täytyy olla ohjelmisto asennettuna. Itse olemme sen silti ratkaisseet ongelman pakottamalla käyttöön jonkinlaisen palvelimen (ei tarvitse olla dedikoitu palvelin) jossa tietokantaa säilytetään. Versiopäivitykset onnistuvat näin helposti, kun päivitettävänä on vain yksi paikka, eli serveri.
Jokainen kone käynnistää vain yhden (ja saman) sovelluksen serveriltä, jolloin itse tuotetta ei tarvitse asentaa koneelle. Tällöin valitaan käyttäjätunnus itselleen ja salasana. Myös eri käyttäjät voi päästää eri tasoille, esim. yksi käyttäjä näkee vain myyntitilaukset, toinen vain tarjoukset ja kolmas vain ostopuolen.

Ongelminahan on juurikin se, että koska verkkokauppaa ei hallinnoida internetin kautta, täytyy hallitakseen tilauksia ym. olla fyysisesti tietyllä tietokoneella, tai olla siihen yhteydessä etätyökaluilla.

Suuri ongelma, jota ei ole otettu huomioon (vielä tässä vaiheessa) verkkokaupan rakennusta on tuotteiden modulaarisuus. (En siis tarkoita nyt liivejä tai muutakaan).
Tämä tarkottaa esim. varustelekan tapauksessa sitä että esim. housuista ja takeista voi luoda yhden tuotteen, eli maastopuvun, jonka varastosaldo riippuu housujen ja takkien varastosaldoista.
Tällähetkellä on mahdollista liittää yhteen tuotteeseen useampi ns. alatuote, mutta varastosaldon laskeminen tehdään vasta tilausvaiheessa, jolloin esim. yksi takki ja yksi pari housuja poistetaan varastosta. Yhdelle ylätuotteelle ei siis vielä osata laskea varastosaldoa järkevästi. Esimerkiksi yhdestä takista ja kahdesta housusta saataisiin 1.5 maastopukua. Modulaarisuuden avulla voi tosin rakennella muitakin tuotekokoonpanoja, esimerkiksi viiden tai useamman tuotteen kanssa (kokonainen varustesetti) tai liittämällä modulaariseen tuotteeseen jo ennestään modulaarinen tuote.

Toinen, suurempi ongelma on se että yhtä takkia voi olla 15 eri kokoa.
Teoriassahan nämä ovat eri tuotteita, mutta käytännössä samaa tuote. Ongelmaa ollaan nyt ratkaisemassa liittämällä tuotteen alle apurekisteri, johon voi syöttää tuotteen esim. koot tai värit, ja jokaiselle koolle tai värille oma varastosaldo.

Kirjoittaja:  Popov [ Ma Elo 27, 2007 10:25 am ]
Viestin otsikko: 

Kyllä uuditus on mielestäni parempi, kuin ennen uuditusta.

Kirjoittaja:  Ese [ Ma Elo 27, 2007 11:59 am ]
Viestin otsikko: 

Minua ärsyttää edelleen monilta vanhemmiltakin tuotteilta puuttuvat tuotekuvat.

Kirjoittaja:  Taajuus [ Ma Elo 27, 2007 12:06 pm ]
Viestin otsikko: 

atlaz kirjoitti:
Tätänykyään löytyy kolme.
Itse olen mukana valmistamassa valmiiseen myynti-, ja laskutus(reskontra)ohjelmaan täydellistä verkkokauppamoduulia.


Älä vaan sano että e-Matilda...

Kirjoittaja:  atlaz [ Ma Elo 27, 2007 12:12 pm ]
Viestin otsikko: 

Taajuus kirjoitti:

Älä vaan sano että e-Matilda...


Ei. En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta tuotteesta.

Kirjoittaja:  Taajuus [ Ma Elo 27, 2007 12:28 pm ]
Viestin otsikko: 

atlaz kirjoitti:
Ei. En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta tuotteesta.


Onneksi olkoon. Ellei tuo ole laskuissa mukana, siinä on sitten neljäs. Aika pitkälti vastaavilla ominaisuuksilla, tosin näyttää paremmalta paperilla kuin käytännössä.

Teidän ratkaisunne olisi saattanut meidänkin firmaa kiinnostaa tuossa vuosi takaperin - nyt ollaan jo jumissa em. tuotteen kanssa :)

Kirjoittaja:  atlaz [ Ma Elo 27, 2007 12:37 pm ]
Viestin otsikko: 

Taajuus kirjoitti:
Teidän ratkaisunne olisi saattanut meidänkin firmaa kiinnostaa tuossa vuosi takaperin - nyt ollaan jo jumissa em. tuotteen kanssa :)


Sana kiertämään vaan ;-)

Helppohan se on ympätä kokonaan tuntematon ja uusi taloushallintasofta taloon ;D

Kirjoittaja:  Taajuus [ Ti Elo 28, 2007 4:28 am ]
Viestin otsikko: 

atlaz kirjoitti:
Helppohan se on ympätä kokonaan tuntematon ja uusi taloushallintasofta taloon ;D


Niin... Ainahan sitä voi ottaa kerran vuodessa burnoutin.

Kirjoittaja:  King Horror [ To Syys 06, 2007 3:55 pm ]
Viestin otsikko: 

Menetin uskoni ko. firmaan erään epämiellyttävän tapauksen vuoksi, joten en kanna sinne enää rahojani.

Kirjoittaja:  Roska [ To Syys 06, 2007 3:58 pm ]
Viestin otsikko: 

Ahaa.
Pieni selvitys toki on ok, jos aikoo pahaa puhua.

Kirjoittaja:  King Horror [ To Syys 06, 2007 5:37 pm ]
Viestin otsikko: 

Omistatko kenties firman osakkeita vai miksi moinen hätä?

Kirjoittaja:  Sgt.Wulf [ To Syys 06, 2007 5:47 pm ]
Viestin otsikko: 

Rauhotus nyt vähän. Ei ole ollenkaan kohtuutonta penätä perusteluja hurjille väitteille.

Kirjoittaja:  Roska [ To Syys 06, 2007 8:57 pm ]
Viestin otsikko: 

King Horror kirjoitti:
Omistatko kenties firman osakkeita vai miksi moinen hätä?

En, mutta olisi fiksua tietysti kertoa jotakin muutakin kuin "lol ihan paskoja kusettivat". Kuka tästä hyötyy?

Kirjoittaja:  cockmongler [ Pe Syys 07, 2007 12:33 pm ]
Viestin otsikko: 

Ihan yhtä surkeahkot nuo uudemmat ovat, vähän niinkuin koko kaupan palveluosasto muutenkin.

Kirjoittaja:  King Horror [ Ma Syys 17, 2007 3:09 pm ]
Viestin otsikko: 

cockmongler kirjoitti:
vähän niinkuin koko kaupan palveluosasto muutenkin.

Kyllä.
Viimeisin mukava yllätys on se että huollosta ei ole vieläkään tullut korjaamatonta tuotetta takaisin. Kesto yhteydenotosta (jossa selvisi, että tuotteelle ei suoriteta huoltoa) tähän päivään vaivaiset kolme viikkoa. Ilmeisesti uusi mukava tapa vittuilla asiakkaalle.

Kirjoittaja:  Sgt.Wulf [ Ma Syys 17, 2007 3:18 pm ]
Viestin otsikko: 

Sitä varten yksityiset firmat ovat, jotta voivat riistää työläisiä. Oli se työntekijä tai ei.

Kirjoittaja:  Jaakonpoika [ Ma Syys 17, 2007 3:22 pm ]
Viestin otsikko: 

Yeah, nimenommaan sitä varten.

Sen verran mitä oon kuulapyssyjen myyntiä kokeillut, niin ei ihme että huolto takkuaa noilla katteilla. Sitten pitää kilpailla honkkarilaisten kanssa, jotka sanoutuvat tosta noin vaan irti ihan kaikesta vastuusta tuotteen toiminnasta ja huollosta.

Ymmärrän tietysti asiakastakin tässä, mutta tämmöseksi tää kuulapyssymyynti on mennyt. Meidän firmamme ei tule niitä ikinä myymään, koska ei haluta tinkiä hyvästä palvelusta, joka taas kuulapyssykaupalla olisi elinehto.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/