Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Huhti 27, 2024 5:29 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tokyo Marui FAMAS
ViestiLähetetty: Ma Maalis 10, 2003 9:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 9:08 pm
Viestit: 1
Paikkakunta: Haukipudas
Voisiko joku kertoa omakohtaisia kokemuksia FAMAKSESTA ja sen toimivuudesta tositilanteissa? Kuinka korkealle te sen nostaisitte?
Onko hyvä aloittelijalle?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Maalis 10, 2003 9:17 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 23, 2003 8:59 am
Viestit: 71
Paikkakunta: Suomi
Sanoisin että se on Maruin sähköaseista huonoin.

1) Sen ergonomia on _hirveä_
2) Se näyttää _hirveältä_
3) Siinä on varmistin absoluuttisen surkeasti sijoitettu
4) Se on Maruin varhaistuotantoa
5) Sen simulaatio- ja proppiarvo on kehno, koska se on tosielämässä sieltä harvinaisemmasta päästä aseita
6) Etutukki ja takatukki ovat sekä toiminnalliseti että, kuten aikaisemmin mainittu, ergonomisesti surkeita
7) Se natisee

Nuo riittäköön. En suosittele fa-masia edes pahimmalle viholliselleni.

-Anssi Leskinen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 7:03 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Lisätään tähän vielä, että muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta lähes kaikki ranskalaiset sotilaat ovat älyvapaita kusipäitä, jotka elävät siirtomaa-ajan muistoissa. (Ranskan armeijahan on näitä nykyaikamme suuria vitsejä...)

Ei se oikeakaan FAMAS mitenkään kovin hyvä ole.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 7:05 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Lisätäämpä tuohon kermaisen listan viellä että FAMASin semi jumittaa lähes joka kerta :twisted: Tulinopeus vempeleessä on kyllä aika hauska.

[Muokkaus] Siistitty ja korjattu. -L


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 7:13 am 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 06, 2003 4:26 pm
Viestit: 33
Paikkakunta: PERHO
kermainen kirjoitti:
Sanoisin että se on Maruin sähköaseista huonoin.

1) Sen ergonomia on _hirveä_
2) Se näyttää _hirveältä_
3) Siinä on varmistin absoluuttisen surkeasti sijoitettu
4) Se on Maruin varhaistuotantoa
5) Sen simulaatio- ja proppiarvo on kehno, koska se on tosielämässä sieltä harvinaisemmasta päästä aseita
6) Etutukki ja takatukki ovat sekä toiminnalliseti että, kuten aikaisemmin mainittu, ergonomisesti surkeita
7) Se natisee

Nuo riittäköön. En suosittele fa-masia edes pahimmalle viholliselleni.

-Anssi Leskinen


1. Mielestäni se oli aika hyvä käteen kun kokeilin.
2. Kauneus on katsojan silmissä, en sano tähän mitään.
3. Voi olla totta mutta mitäpä se haittaa, koska varmistinta ei tarvi kovin usein.
4. Mitäpä se haittaa jos on varhaistuotantoa, jos ei aio virittää niin se ei ainakaan minua haittaa.
5. Itse en asetta ostaessa kiinnitä juurikaan huomiota tähän, jos tämä haittaa niin sitten on voi-voi.
6. Minusta etutukki on ihan hyvä, eikä se ergonomia minun mielestä ole mikään huono.
7. Se natisee, joo niin tekee, se onkin toinen asia viritysten lisäksi, miksi miettisin famassin ostoa vähän tarkemmin.

Näin ollen sanoisin famassin olevan erittäin hyvä ja ennenkaikkea halpa rk. Jos et aio virittää eikä natina haittaa, erinomainen valinta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 8:06 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Ei toki sikäli että jos ase mielyttää niin miksei. Henkilökohtaisesti keksisin vähintäänkin yhtäpitkän lista Kurzin/PDW:n järkyttävyydestä vaikka tämä kyseinen hirvitys onkin jollain ihme tavalla äärisuosittu.

Edelleen kaikki Maruin aseet ovat lähes samanlaisia ominaisuuksiltaan... Jopa FAMAS.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 10:53 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 10:00 am
Viestit: 105
Paikkakunta: Mäntsälä
Kaverilta tuollainen Famas löytyy. Vaikutelmia mitä olen aseesta saanut:

1. Kyllä, ase natisee.
2. Todella muovisen (ja halvan) näköinen
3. Semi jumittaa aina
4. Vähän viriosia

Ergonomiassa en ole havainnut mitään heikkouksia. Ihan mukava sitä on pitää. Ulkonäkö taas on mielipidekysymys. Muodoiltaan Famas on mielestäni ihan asiallinen, mutta muovilook ei ole kiva. Sarjatuli aseessa on ihan mukava.
Eli ei se nyt _niiin_ huono ole. Kyllä silläkin pelailee, mutta ei todellakaan niitä ensimmäisiä mitä olisin ostamassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 11:36 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 7:07 pm
Viestit: 336
Paikkakunta: Helsinki
Famas on kyllä ihan hyvä peli jos sitä käsittelee varovasti, ja löytää tarvittaessa jostain varaosia. Niitähän ei Famasiin helpolla löydy, johtuen Mecha 1:sestä.

Jos tahtoo hyvän Bull-pup aseen, suosittelisin ennemmin Steyr Aug SR:ää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 12:48 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
FAMAS on Maruin sähköaseista Kurzin jälkeen halvin ja silti täysin pelikelpoinen. Piipun pituutta siinä on kummiskin neljä kertaa enemmän kuin Kurzilla, joten tarkkakin se on.
Käytettynä hinta on vielä pienempi. Jo on jos ei 250 euroon löydä FAMASsia kolmella lippaalla, akulla ja laturilla.

Eli hintaansa nähden hyvä vehje.

Ja ergonomiasta sen verran, että mun mielestäni FAMAS oli paljon luonnollisempi pitää kädessä kuin AUG.


Viimeksi muokannut Jaakonpoika päivämäärä Ma Maalis 31, 2003 2:51 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 1:00 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 10, 2003 9:56 pm
Viestit: 18
Paikkakunta: Joutseno
Itselläni oli ensimmäinen ase FaMas SV. Se oli mielestäni parempi kädessä kuin FaMas F1. Se oli paras, mutta minä pässi vaihdoin sen kurziin.
Kurzissa on sama vika kuin FaMasissa, kurzikin on muovinen. Ylläripylläri kaikki nuo aseet ovat valmistettu muovista.
Väittäisin että se FaMasin jumittaminen johtuu käsittelijästä. Itselläni oli FaMas ~3 vuotta ja vain kerran se jumitti semillä kun vedin liipaisimen puoleen väliin, miun moka. Kaikki aseet toimii täydellisesti jos osaa käsitellä niitä.
Viriosia on FaMasiin vähän. Itse tökkäsin sinne vain M100-jousen. Mie olin niillä linjoilla että jos hajoo ni laitetaan sit uudet osat ja jos ei saa osia niin kökköjuttu. Hyvin kesti.
FaMas sattui kouraani paremmin kuin yksikään tällä hetkellä omistuksessani oleva ase/hiplaamani ase. Sitä oli mielestäni helppo käsitellä ja se ei ollut liian painava. Nyt on käynyt harkinnassa ostaa FaMas uudestaan. Niin paljon tykästyin siihen. Toiset tykkää toiset ei. Osta ja kokeile kumpaan joukkoon kuulut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2003 1:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 11, 2003 6:43 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Tampere
Keh, toisille Fa-mas on hirvitys, toisille suuri rakkaus. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen. Fa-mas on softiksien kuningatar.

Mikään kokeilemani rynkky ei istu tassuuni yhtä hyvin kuin famu.

Tulinopeus on loistava eikä tarkkuudessaan ole valittamista.

Ase on muovinen ja natisee, mutta rikki sitä ei saa millään. Ja jos ase ei minun käytössäni hajoa, se on hurja :)

Tähtäimistäkin pidin.

Varmistimesta eivät tykkää ne jotka sitä eivät osaa käyttää. Minulle se toimi hyvin, vaikka se onkin tehty oikeakätisiä ajatellen. Itse kun olen väärä kätinen.
Ja aseen ulkonäköön en puutu. Kauneus on katsojan silmissä.

Virityksiä siihen on hankala saada, mutta en välitä, koska en harrasta aseitten virittelyä. Famasikseni möin jo vuosia sitten, välillä tulee melkein ikävä.

Mutta joo, toiset tykkää piiasta, toiset emännästä. Ja siitä on turha rueta tappelemaan..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 17, 2003 1:22 pm 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 08, 2003 9:14 am
Viestit: 17
Paikkakunta: Suonenjoki
Ostin fa-masin silloin, kun en oikein mitään sähköaseista tiennyt, en siis tiennyt sen mecha 1:stä tai muovisuudesta tai muista "vioista".

Jos nyt ottaisin aseen niin se ei olisi fa-mas (vaan sig 551), mutta tykkään kyllä siitä fa-masista joka minulla on vieläkin käytössä.Ase ei ole minusta niin huono kuin väitetään.

Semi kyllä minun aseessa ainakin jumittaa enemmän kuin toimii ja ase natisee kyllä jonkun verran, mutta ne eivät ole vielä kamalasti häirinneet. Hinta/laatu suhde aseessa on kylläkin erinomainen.

Se kyllä harmittaa,että jos sisältä hajoaa osia, ei paljon mistään saa uusia. Tämä on minusta se isoin syy miksi asetta ei kannattaisi ostaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 18, 2003 5:08 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Famas on varsin laadukas, kun vertaa sitä M16 A1:een.

[Muokkaus] Poistettu täysin turha lainaus. -Jaakonpoika


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2003 6:38 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2003 6:33 pm
Viestit: 2
Paikkakunta: Nokia
Kuka täällä puhuu että Ranskan armeija on vitsaus ja aseet eivät ole hyviä?

Voin vastata sen verran että Ranskan armeija on yksi nykyaikaisimmista armeijoista ja tekee modernia ase teknologiaa. FA-MASista voin sanoa sen verran että se on Enfieldin ja H&K:n kanssa parhaita Eurooppalaisia aseita mm sen keveyden, tulinopeuden, tarkkuuden ja tehokkuuden ansiosta.

Minulla oli FA-MAS F1 ja se kyllä tiputti muita pelaajia siihen malliin että ei hyvätosikaan. Nyt puhutaan hei faktoja ei liirumlaarumia. Olisi hyvä että lukisi edes aselehtiä sun muita niin tietäisi faktaakin, on turha puhua asiasta josta ei tiedä. Niin ja vielä jos sitä vertaa aitoon M16 tai muihin Coltin aseisiin se ei ainakaan tukkiudu.


Viimeksi muokannut Teurastaja päivämäärä Su Huhti 20, 2003 9:10 am, muokattu yhteensä 3 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 19, 2003 6:45 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 19, 2003 6:33 pm
Viestit: 2
Paikkakunta: Nokia
Nuudeli kirjoitti:
Lisätään tähän vielä, että muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta lähes kaikki ranskalaiset sotilaat ovat älyvapaita kusipäitä, jotka elävät siirtomaa-ajan muistoissa. (Ranskan armeijahan on näitä nykyaikamme suuria vitsejä...)

Ei se oikeakaan FAMAS mitenkään kovin hyvä ole.


Lueppa tuo mitä sinulle kirjoitin suoraan Military Weapons lehdestä, eli puhutaan faktaa eikä arvailla. Jooko?


Viimeksi muokannut Teurastaja päivämäärä Su Huhti 20, 2003 9:10 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Huhti 20, 2003 8:18 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 1:01 pm
Viestit: 217
Paikkakunta: TURKU
Nuudeli kirjoitti:
Lisätään tähän vielä, että muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta lähes kaikki ranskalaiset sotilaat ovat älyvapaita kusipäitä, jotka elävät siirtomaa-ajan muistoissa. (Ranskan armeijahan on näitä nykyaikamme suuria vitsejä...)

Ei se oikeakaan FAMAS mitenkään kovin hyvä ole.


Nuo älyvapaat kusipäät löytyvät kyllä aivan varmasti jostain aivan muualta kuin jenkkilästä. Tullut seurattua uutisia lähiaikoina? Jos et ole pistänyt merkille niin Jenkit hyökkäsivät varsin älyvapaina kusipäinä irakiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Huhti 20, 2003 9:53 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2003 12:18 pm
Viestit: 242
Paikkakunta: Geneve
Teurastaja kirjoitti:

Lueppa tuo mitä sinulle kirjoitin suraan Military Weapons lehdestä, eli puhutaan faktaa eikä arvailla. Jooko?


Kuules poju. Teit juuri ns. vaarantavan virheen.

Tee itse töitä ranskalaisten sotilaiden kanssa, vedä muutamat jäätävät 24h siltavartiot joulukuisen lämpimässä Mitrovicassa ja seuraa sen jumppapumpun puuhastelua, vittuilua sekä haistapaska-tason epäkohteliaisuutta heidän leirissään toista kuukautta ja tule sitten kertomaan minulle, mitä helvettiä heistä pitäisi sanoa ettei suomalaiset verkkomaski-FAMAS-softaajat vetäisi hernettä nenään kun patonkimaan sotilaskunniaa on menty näin karkeasti loukkaamaan. Sitä ennen en suosittele avautumista, ainakaan tuohon tyyliin.

(WDW:lle tiedoksi, jos nyt ymmärsin tuon viestin oikein, en ole yksin mielipiteessäni. Jenkitkin mukaanluettuna ranskalaiset ovat täällä päin maailmaa sijalla uno mietittäessä listaa "kansat/'armeijat' joita ilman olisi parempi olla". Ne amerikkalaiset sotilaat mm. 1st Infantry "Big Red One" Divisionista ja 173rd Airbornesta, joita on tullut 6,5 kk aikana nähtyä, ovat olleet kaiken kaikkiaan ihan asiallista, ammattimaista ja kohteliasta joskin aika huvittavan hassua ja ylpeää porukkaa, maan johtajista olen kyllä ihan samaa mieltä. Tuohon ikään ehtineiden tosin luulisi ymmärtävän, että kusipäisyys vaan ei valitettavasti ole sellainen ominaisuus, johon kenelläkään olisi joku etu- ja yksinoikeus.)

Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta pätkän vertaa, mitä joku lehti, kirja, elokuva tai keräilykortti tarinoi FAMASista. Minua ei kiinnosta sekään, miten hieno ja hyvä ja tuhoisa ja sinulle sopiva sinun muovinen FAMAS Fragmasterisi on, kun itse en näe siinä mitään mistä kotiin asti kirjoittaa. Pysyn mieluummin proboxitetussa SR:ssäni ja toiselta puolen 7,62 Rk95 TP:ssä.

Jahka olet käynyt testailemassa oikeaa 5,56 FAMAS F1:ä niin puhutaan sitten lisää.

Jooko?

Niin, ja vitsi ja vitsaus ovat muuten kaksi eri asiaa, vaikkei vitsauskaan välttämättä kovin huono adjektiivi olisi...

-Janne Korhonen, A-Coy/FINBATT/KFOR


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 24, 2003 3:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 3:47 pm
Viestit: 16
Paikkakunta: Klaukkala
Mutta entäs millaisia pakkasia kyseinen ase kestää(celcius asteissa)?
:idea:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 24, 2003 4:02 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kaikki sähköaseet kestävät kylmiäkin pakkasia, mutta hop-upin ja akun toiminta on kylmällä usein epävakaata. Famaksessa on sentään Large-akku.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 24, 2003 7:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 3:47 pm
Viestit: 16
Paikkakunta: Klaukkala
No onkos large akku sitten huonosti käyttäytyvä pakkasilla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 4:33 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 10, 2003 2:28 pm
Viestit: 382
Paikkakunta: Pieksämäki
Eliittisoftaajathan FAMASia potkivat, kun ovat tottuneet omiin hirvittävän rumiin ja tappiin raiskattuihin soltteihinsa.
Itse en FAMASia omista, mutta pikkuveljelläni sellainen on. Tässä oma arvioni:
Ase on toimiva ja vieläpä vanhuudestaan huolimatta hyvin luotettava. Tulinopeus on myöskin miellyttävän korkea (oma nännäri-innostukseni vaikuttaa tähän), joskin lipas loppuu aika nopeasti, reguun mahtuu vaivaiset 60 lystiä. Large-akku on hyvä asia, mutta sen laittaminen aseeseen on melkoisen hankalaa aloittelijalta. Semin jumittamista ei pikkuveljeni koneessa ole ilmennyt kumma kyllä juuri lainkaan. Lienee sekin asekohtainen ilmiö. Semiä tosin minä en käytä koskaan, sen verran monta kertaa on tullut sen takia ammutuksi.
Aseen runko on kokonaan muovia, joka taas saa aikaan natinailmiön. Jos natinan sietää, niin ongelmia tuskin on. Runko on jämäkkä ja tiivis, enkä itse huomannut heilumista tai notkumista (toisin kuin kehuttujen solttien piipun notkuminen). Pahimman narinan aseesta saa purkamalla kahvan ja täyttämällä se jollakin kiinteällä, sillä kahvan onttous aiheuttaa nitkumista. Varmistimia on kaksi, joista toinen on liipaisimen edessä oleva vipu ja toinen lippaan takana tulenvalitsin. Koska tulenvalitsimen käyttö on aluksi kömpelöä, kannattaa pelissä pitää valitsin aina sarjalla ja liipaisinvarmistin päällä jos on tarvis.
Lipas on hieno, tykkään suorasta designista. Metalliakin siinä on, tosin hintakin on korkea. Ergonomiasta jaksetaan valittaa, mikä sinänsä onkin aiheellista. Kahva on muuten hyvin muotoiltu, mutta sen liittymäkohdassa runkoon on kulmikas kohta, joka jyystää rystystä. Tosin mielestäni aseen ergonomia ei ole tärkeää, sillä taistelussa sen unohtaa.
Tähtäimet ovat säädettävät melko pitkälti ja tarvittaessa tirkistysreiän saa suurennettua yöpeliinkin sopivaksi. Toisaalta minä en koskaan käytä tähtäimiä, sillä vakioaseissa niillä ei oikeastaan tee mitään.
Loppukannanotoksi sekä tahallani ärsyttääkseni US/SWAT-yypertaktikalmiehiä, kyllä minä tämän ennemmin valitsen kuin tyttömäisen MP5-koneen tai huteran Coltin, jonka piipun voi tarvittaessa kääntää 25 astetta mihin tahansa suuntaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 2:04 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Mitä isompi akku, sen paremmin se sietää talvea. Large-akku on isoin.

Ja tarkennukseksi, akkuja on kahta kokoa. 600mAh ja large-akut. AK-, Mini- ja SD-typin akut ovat kaikki samanlaisia, kunhan eri muotoisia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 6:08 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 5:21 pm
Viestit: 6
Jaakonpoika kirjoitti:
Mitä isompi akku, sen paremmin se sietää talvea. Large-akku on isoin.

Ja tarkennukseksi, akkuja on kahta kokoa. 600mAh ja large-akut. AK-, Mini- ja SD-typin akut ovat kaikki samanlaisia, kunhan eri muotoisia.


Ja SG. Se uusi SiG SG552 SEALS:in akku. 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 26, 2003 2:39 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Eikös se ole nimeltään ihan "mini"-akku? Kunhan on vain ihan kovaa muovia kuoret.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 29, 2003 10:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 07, 2003 9:37 am
Viestit: 283
Paikkakunta: Kuopio
Itseltäni löytyy Famas, tosin se on myynnissa. Mielestäni se on hyvä ase aloittelijalle; halpa ja käyttökelpoinen. Kyllähän siinä muovi natisee, mutta taistelun tiimellyksessä sitä ei huomaa. Ase on kompakti ja tulinopeus on räväkkä. Ergonomiassa en näe valittamista.

offtopic: En muuten ymmärrä tuota "Minun ase on paras, muut paskoja"- asennetta, joka tuntuu muutamilta softaajilta löytyvän. Jokainen valitsee mieleisensä. Eikä siitä tarvitse muiden alkaa illakoimaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 30, 2003 3:26 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 03, 2003 2:44 pm
Viestit: 228
kermainen kirjoitti:
Sanoisin että se on Maruin sähköaseista huonoin.

1) Sen ergonomia on _hirveä_
2) Se näyttää _hirveältä_
3) Siinä on varmistin absoluuttisen surkeasti sijoitettu
4) Se on Maruin varhaistuotantoa
5) Sen simulaatio- ja proppiarvo on kehno, koska se on tosielämässä sieltä harvinaisemmasta päästä aseita
6) Etutukki ja takatukki ovat sekä toiminnalliseti että, kuten aikaisemmin mainittu, ergonomisesti surkeita
7) Se natisee

Nuo riittäköön. En suosittele fa-masia edes pahimmalle viholliselleni.

-Anssi Leskinen


Tässä kokemukseni, jotka olen FA-MASista saanut, vaikken sitä omistakkaan/ole omistanutkaan:

1. Ergonomia on mielestäni ihan OK, joskaan Maruin H&K ja Colt tasolle ei ylletä, mutta kyllä se aina Thompsonin (lippaan ulosotto) ja AUGin (takapainoisuus) ja Sigit SG551-552 (etupainoisuus) ergonomiassa voittaa.

2. Maku asia. Omasta mielestäni Maruin mallistossa siitä rumemmasta päästä, vaikka Coltteja kauniimpi onkin.

3. Varmistin on melkeinpä paskimmassa mahdollisessa paikassa, mutta silti pidän sitä parempana ratkaisuna kuin AUGin kaksitoiminen liipaisin

4. Jep. Muovia riittää, joka näkyy ja tuntuu.

5. Niinhän se on, mutta toisaalta eivätpä P90:set, AUGit tai Sigitkään yleisiä ole. Puhumattakaan MC51:stä.

6. Etutukki on harvinaisen kova natisemaan, muttei takatukissa ole mielestäni mitään vikaa. Pidän FA-MASien perälevyä huomattavasti AK47:n metallilevyä miellyttävämpänä.

7. Natisee kyllä ikävästi, sen myönnän :wink:


Lisäykset:

8. Ontto pistoolikahva ei herätä luottamusta
9. Ver. 1 mechabox :?
10. EG560

NovaReon kirjoitti:
Loppukannanotoksi sekä tahallani ärsyttääkseni US/SWAT-yypertaktikalmiehiä, kyllä minä tämän ennemmin valitsen kuin tyttömäisen MP5-koneen tai huteran Coltin, jonka piipun voi tarvittaessa kääntää 25 astetta mihin tahansa suuntaan.


Lisäisin myös Colttien eteen adjektiivin "tyttömäinen" :wink:


Teurastaja kirjoitti:
Voin vastata sen verran että Ranskan armeija on yksi nykyaikaisimmista armeijoista ja tekee modernia ase teknologiaa. FA-MASista voin sanoa sen verran että se on Enfieldin ja H&K:n kanssa parhaita Eurooppalaisia aseita mm sen keveyden, tulinopeuden, tarkkuuden ja tehokkuuden ansiosta.


Öö, Enfield lienee ylivoimaisesti huonoin länsimaisen valtion käyttämä ase tällä hetkellä. Eikä FA-MAS:skaan ole mitenkään luotettavuudeltaan kovinkaan kehuttu. Enkä myöskään puhuisi mitään 5.56x45mm Nato-kalipeerin aseiden tehokkuudesta, vrt. esim. Toisen Maailman Sodan aikaiset aseet sekä 50-luvulla yleistyneet 7.62x51mm Nato-kalipeerin rynkyt (FAL, G3, M14).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 10, 2003 2:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 2:09 pm
Viestit: 188
Paikkakunta: Lahti
KeNiAlainen kirjoitti:
Keh, toisille Fa-mas on hirvitys, toisille suuri rakkaus. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen. Fa-mas on softiksien kuningatar.

Mikään kokeilemani rynkky ei istu tassuuni yhtä hyvin kuin famu.

Tulinopeus on loistava eikä tarkkuudessaan ole valittamista.

Ase on muovinen ja natisee, mutta rikki sitä ei saa millään. Ja jos ase ei minun käytössäni hajoa, se on hurja :)

Tähtäimistäkin pidin.

Varmistimesta eivät tykkää ne jotka sitä eivät osaa käyttää. Minulle se toimi hyvin, vaikka se onkin tehty oikeakätisiä ajatellen. Itse kun olen väärä kätinen.
Ja aseen ulkonäköön en puutu. Kauneus on katsojan silmissä.

Virityksiä siihen on hankala saada, mutta en välitä, koska en harrasta aseitten virittelyä. Famasikseni möin jo vuosia sitten, välillä tulee melkein ikävä.

Mutta joo, toiset tykkää piiasta, toiset emännästä. Ja siitä on turha rueta tappelemaan..


Minustakin fa-mas on varsinkin ulkonäöltään upea ase. Vielä kun satun olemaan metal gear solid fani... Ainoana wammana asetta kokeillessani se oli yllättävän (liian) kevyt ja muovinen pinta kiilti (kiillon saa pois, käykää vaikka katsomassa hyvä artikkeli muoviosien pinnan muokkaamisesta realistisemmaksi http://www.airsoftcentteri.com.) Onhan noi nappulat aseessa huonosti asetettu, mutta oikeasti taistelussa käyttää aina automaattia, eikä räpläile varmistinta.
Jos aseesta tehtäisiin uusi, raskaampi versio, juoksisin heti kauppaan ja ottaisin omani hyllyltä, siitä huolimatta, että minulla ei moiseen vempeleeseen ole varaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 10, 2003 7:12 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 2:09 pm
Viestit: 188
Paikkakunta: Lahti
Kuinkas helppoa on asentaa fa-masiin vaimennin melkein suoraan runkoon kiinni? Ei liekinvaimentimen kohdalle kuten tavallisesti.[/img]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 16, 2003 1:23 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 07, 2003 1:50 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Nokia
Twisted kirjoitti:
Kaverilta tuollainen Famas löytyy. Vaikutelmia mitä olen aseesta saanut:

1. Kyllä, ase natisee.
2. Todella muovisen (ja halvan) näköinen
3. Semi jumittaa aina
4. Vähän viriosia

Ergonomiassa en ole havainnut mitään heikkouksia. Ihan mukava sitä on pitää. Ulkonäkö taas on mielipidekysymys. Muodoiltaan Famas on mielestäni ihan asiallinen, mutta muovilook ei ole kiva. Sarjatuli aseessa on ihan mukava.
Eli ei se nyt _niiin_ huono ole. Kyllä silläkin pelailee, mutta ei todellakaan niitä ensimmäisiä mitä olisin ostamassa.


Miltäs halpa näytää? :?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 16, 2003 8:13 pm 
Poissa

Liittynyt: La Loka 11, 2003 2:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Salo
Scuttar kirjoitti:
Miltäs halpa näytää? :?

Voi mun vaari!

Muoviselta, ei järin luotettavalta, eikä tukevalta!

Pitääkö täällä selittää mitä halvan näköinen tarkoittaa? Eeeemoooo!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 10, 2003 9:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 6:07 pm
Viestit: 70
Paikkakunta: Rautalampi
SpA kirjoitti:
Kuinkas helppoa on asentaa fa-masiin vaimennin melkein suoraan runkoon kiinni? Ei liekinvaimentimen kohdalle kuten tavallisesti.[/img]
Todella erittäin helppoa. Laitat sen siihen mukana tulevaan piipussa olevaan renkulaan ellei sulla ole SV jossa ei ilmeisesti tule sitä renkulaa mukana.
http://www.geocities.com/villemafioso/index.html


Viimeksi muokannut Moray päivämäärä Pe Joulu 12, 2003 2:37 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 11, 2003 9:52 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 2:33 pm
Viestit: 308
Paikkakunta: Roma victor!
Wilzu kirjoitti:
Öö, Enfield lienee ylivoimaisesti huonoin länsimaisen valtion käyttämä ase tällä hetkellä. Eikä FA-MAS:skaan ole mitenkään luotettavuudeltaan kovinkaan kehuttu. Enkä myöskään puhuisi mitään 5.56x45mm Nato-kalipeerin aseiden tehokkuudesta, vrt. esim. Toisen Maailman Sodan aikaiset aseet sekä 50-luvulla yleistyneet 7.62x51mm Nato-kalipeerin rynkyt (FAL, G3, M14).


Ihan miten vaan, mutta pienempi rekyyli ja kyllä silläkin saa hengen pois.

Ja Fa-Masista sen verran, että itse olen moisella pelannut kerran, ja kun aseista tietämätön sen verran olen, niin minusta se vaikutti aivan pelikelpoiselta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 12, 2003 6:32 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 23, 2003 9:07 pm
Viestit: 355
Paikkakunta: Jyväskylän mlk
WDW kirjoitti:
Ei toki sikäli että jos ase mielyttää niin miksei. Henkilökohtaisesti keksisin vähintäänkin yhtäpitkän lista Kurzin/PDW:n järkyttävyydestä vaikka tämä kyseinen hirvitys onkin jollain ihme tavalla äärisuosittu.



No mitä huonoa kurzissa tai pdw:ssä on. Itse en keksi pdw:stä mitään muuta kuin sen että kantomatka ja tarkkuus eivät ehkä ole parhaasta päästä mutta tarkkuuspiipulla tämäkin ongelma lähtee joten en keksi pdw:stä mitään huonoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 05, 2004 12:50 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:34 pm
Viestit: 11
Minusta Fa-mas F1 on parempi kun sv koska F1:ssä on jalakset ja minulla itellä on se :). Olen sitä kyllä juuri nyt myymässä, sillä kyllästyin rynnimiseen ja olen ostamassa APS-2:ta.

Tämä ei ole kauppapaikka.
-Lokki


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 20, 2004 4:31 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 17, 2004 12:43 pm
Viestit: 2
Paikkakunta: Salonseutu [halikko]
Itse en Famukkaa omista, mutta parilla kaverilla on tuo.

Minun mielestäni se on ihan hienon näköinen kyllä, onhan siinä toki puutteita, mutta eihän mikään ole täydellinen.
Käteeni olen pari kertaa kokeillut ja kyllä se ihan kivalta muistaakseni tuntui.
Kun otetaan huomioon että verrattuna uudempiin maruin sähköihin FA-MAS on sieltä halvimmasta päästä (vai onko), ja silti se tuntuu toimivan hyvin, ei minulle ainakaan ole kukaan tullut avautumaan mistään viasta.
Se semi tosiaan jumittaa, mutta kuka käyttää semiä peleissä :wink: ?
Muoviahan tuo on vissiinkin kokonaan, ja kuulemma natiseekin hieman.. Mutta toimivuudeltaan FA-MAS on kyllä minusta hintansa väärti..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Huhti 21, 2004 1:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 9:50 am
Viestit: 182
Paikkakunta: Helsinki
Kun nyt tätäkin threadia taas jatkettiin niin...
Mielipideasioitahan suurin osa on, mutta käytännössä tarkkuuspiipulla + M100 tason vireillä varustettu FA-MAS on ihan pätevä vempele. Natisee minkä natisee (suurimmaksi osaksi syypäänä on kahva ja akkukotelon kansi, molemmat saa jotakuinkin korjattua kangasteipillä), mutta mielestäni ase on tukevampi kokonaisuus kuin paljon kehuttu AK. Molemmilla olen pelannut, ja natinasta huolimatta famun piippu osoittaa aina sinne minne pitääkin, koska on suurimmaksi osaksi aseen sisällä. Ase lyhyt, piippu pitkä -yhdistelmä ei myöskään ole koskaan ainakaan haitannut. Tietty AK:n habitus luo tunnelmaa enemmän kuin ranskalainen trumpettihärveli, joten AK:ta on tullut viime aikoina käytettyä enemmän.

MP5PDW/Kurzien lyhyen piipun tuomaa epätarkkuutta voi korjata tarkkuuspiipulla, mutta sellaisen voi toki asentaa famuunkin. Tukki auki PDW:n kokonaispituus on yli 4/5 famun pituudesta, mutta piipun pituus on alle 1/3 famun piipusta.

Iso akku on pop, mutta yhtään isoa lisäkennoa en akkutilaan pienellä yrittämisellä ole saanut mahtumaan. Sen sijaan akun voi talvipeleissä suojata melko hyvin kun akkutilan ympärille laittaa hieman eristettä (valkoista lakanaa talvicamoksi).

F1:n etujalat ovat yleensä olleet täysin tyhjän panttina. Vaan kun ei joskus muinoin kaupassa ollut SV:tä.

Jollen FA-MASta jo omistaisi, nykykokemusten pohjalta ostaisin sellaisen, jos sähköasetta kaipaisin. Yli M100 viritykset eivät tosin minua kiinnosta, koska tällöin ei tarvitse käyttää niin paljon järkeä lähitilanteissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Huhti 27, 2004 3:08 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 2:36 pm
Viestit: 90
Paikkakunta: Helsinki
Heh, vanha threadi mutta nostalgia sai minut kirjoitustuulelle.

Aluksi uskaltaisin arvata että Kermainen tuskin koskaan on omistanut FA-MASta, ja on möläyttänyt suoraan sen mitä aseesta ajattelee. Itselleni käynyt useasti samoin :wink:

Toiseksi jokaisesta vakioaseesta todellakin saa vaikka minkälaista listaa aikaan. Omistan tällä hetkellä nyt 33. sähköni, enkä todellakaan pidä vakiosähköistä. Poikkeuksena Maruilta voin sanoa vain P90, AK47 ja F-M sarjat. Toisaalta näitä aseita en lähtisi myöskään virittämään/kustomoimaan hirveästi, ne ovat kaikin puolin suhteellisen mahtavia.
Ja toisin kuin kaikki luulevat, FA-MASiin saa yksittäin ostettuna M120 tason virityksen kestävät osat. F-M FTUK:ta ei ole koskaan ollut olemassa. Tosin tällä hetkellä suurin osa osista on ainakin Nemesiksestä loppu (ehkä lopullisesti).

FA-MAS SV oli minulle se ensimmäinen sähköase, ja se jätti lähtemättömän vaikutuksen. Ase on kuin luotu Airsoft käyttöön. Tähtäimet ovat täydelliset, tasapainoisuus ja käsiteltävyys vallan loistavia, sekä tehot ja tarkkuus. Kunnollinen Large-akku poistaa mukavasti torgue-moottorin reagointinopeutta antaen aseelle luotettavan laukaisun, ellei semi ole päällä. Sarjatulinopeus on todella hyvä.
Semiä aseella ei uskalla ampua, se on totta. Ja tiukoista paikoista kuljettua tulenvalitsin saattoi huomaamatta kääntyä semille. Tästä seurasi noloja tilanteita. Opettelemalla sarjaa voi senkin avulla ampua vain yhden laukauksen kerrallaan. Mutta keskittymisellä semiäkin pystyy käyttämään ei niin kriittisissä tapauksissa.
Toinen ongelma on lippaanvapautin, jonka ansiosta ainoa lippaani putosi monta kertaa, etenkin vesilammikkoihin. Vapautinvipuun ottaa ikävästi ranne kiinni.
Famun koriste liekinvaimennin irtoaa myös sangen helposti.
Olen kuullut että ensimmäinen ongelma on pystytty korjaamaan jollain tavalla, ja toisen pystyy myös korjaamaan pienellä uudelleen muotoilulla. Tulenvalitsin lähtee irti myös harvinaisen helposti parin ruuvin takaa.
FA-MASin lipaskuiluun saa helposti Coltin lippaat kiinni, niihin pitää vain modata yksi reikä oikeaan kohtaan. Näin ollen lippaita saa aina 60 kuulaa vetävästä 110 ja 450 kuulaa vetäviin.
Famuun saa myös adapterit tähtäimille, lampuille ja äänenvaimentimille. Lipaskiinnitintä ei bulpupeissa yleensä kannata käyttää.

Ase on yksi parhaista joka-paikan-höylistä mitä Marui on koskaan luonut. Ulkonäkö livenä ja kuvissa on hyvin erilainen lähes kaikkien aseiden osalla. Pyssy on mielestäni sangen hirveä kunnes sen saa syliinsä. F1:n bipodeilla ei tee mitään ja sen löysempi pistoolikahva on SV:n eli Commandon kahvaa heiluvampi. Takatukki on mukava kaikkea paitsi paljasta ihoa vasten ja jos etutukista ei pidä voi käden asettaa isolle liipaisinkaarelle. Ase narisee, kuten periaatteessa kaikki Maruin vakiosähköt, tosin ehkä hieman enemmän. Colteissa ja HK:issa narinan saa kunnolla korjattua vain 200 euron metallikuorilla. FA-MAS on budjettipelaajan ratkaisu, tosin se muistuttaa ehkä enemmän paintball-asetta ulkonäöltään ja käytännöllisyysajattelultaan kuin realistista airsoftaria. Varsinkin harrastusta harjoitellessa FA-MAS on loistava apuväline.

3 vuotta sitten myymäni FA-MAS on vieläkin se legendaarinen kaikkien aikojen ''fragmaster'' jolla moni peli saatiin voitettua. Aseesta on vaikea luoda ammattilaisen tarvitsemaa erikoisasetta vaativiin tehtäviin tai puvustuksiin, mutta vakioaseena se on yksi Maruin parhaista - ei huonoimmista. Yksikään TM vakio Colt, Sig tai G3 ei ole ylittänyt näkemieni FA-MASten pyhän kolminaisuuden keskiarvoa: kesto/käsiteltävyys/tehokkuus. Ja se että ase oli Maruin ensimmäinen, ei ole mikään syy. Melkein uusin SG552 ei ole lähelläkään parasta vaikka nuori onkin.

Nyt kaiken jälkeen sanon että SD-sarja rules! 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 17, 2004 7:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Syys 17, 2004 7:25 pm
Viestit: 3
Paikkakunta: Mustio, Karjaa
Ensinnä, miksi tämä ase on pääosin luokkaa "no jaa-no joo, kelpaa aloittelijalle, hyvä hinta-laatusuhde jne." kun sitten näkee myös ihan riittävästi erittäin asiallisia arvosteluja ja mielipiteitä, joiden mukaan ase on lähes rautaa?

Itse asiaan: Miten paljon tämä ase oikeasti natisee? Kuin muovilelu Super Soaker vai niin että siihen tottuu, eikä se ole jatkuva piikki lihassa?

Joitain kikkoja on natinaan näkynyt kuten silikonia saumoihin, kangasteippiä akun kohdalle ja jotain muuta vielä. Tästä olisi kiva saada lisää tietoa ja tarkempaa.

Niin ja alue ei ole oikein mutta kuitenkin ohimennen, miten turvallista olisi laittaa aseeseen M100 tai M120 jousi ja tarkkuuspiippu?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 17, 2004 7:46 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Famaksen virittämisestä on jo keskustelua, lue ne!

Ase nitisee Maruin sähköistä ehkä eniten. Mainitsemasi kikat auttavat pitkälle. Mielipiteiden jakauma johtuu siitä, että jokaisella on persreikä ja niistä yksikään ei ole samanlainen.. Tjsp.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Syys 18, 2004 7:34 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 6:52 pm
Viestit: 80
Paikkakunta: Helsinki
Itse olen pelannut kaverin famasilla ja ihan asialliselta peliltä se minun mielestäni vaikutti. Tulinopeus on kiva enkä minä ergonomiaakaan hirveästi lähtisi moittimaan. Kyllä minä siitä enemmän pidin kuin g36:sta, mutta sehän on mielipidekysymys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: tottanoinnaanniinniinniin.
ViestiLähetetty: Ti Syys 21, 2004 5:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 4:59 pm
Viestit: 4
Paikkakunta: Pyssykylä
Minulla oli ennen famas f1 ostin f1 version koska melkein kaikki väittivät, että SV on paljon huonompi ja ei kestä niin hyvin.
Ase oli ihan hyvä loppujen lopuksi mutta sitä ei voinut liikutella kovin hyvin koska se on loppupeleissä aika iso.
Minua ärsytti aseessa se, että se oli niin muovinen ja lelun tuntoinen ja näköinen, lisäksi se natisi ja heilui niin kamalasti, että oli melkein pakko myydä se pois natisemasta ennenkuin kyseinen natina jää soimaan korviini.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 13, 2004 5:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 4:51 pm
Viestit: 4
Paikkakunta: Rauma
Tietääkö kukaan miten sv malliin saa kranaatinheittimen kiinni? vai saako sitä ollenkaan?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 83 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com