Mechaboksit, kuten iso osa muistakin airsoft-aseen metalliosista, on valettu mitä luultavimmin sinkkiseoksista (nyt ei tässä ole yhtään mechaa että voisin tarkistaa varmaksi). Toinen vaihtoehto on alumiiniseos, esimerkiksi iso osa metallirungoista on jotain alumiinin ja piin seosta.
Seoksista puhutaan siksi, että valmistusmenetelmänä on ollut valaminen, ja seostamattomat metallit ovat yleensä huonoja valettavia.
Molemmat ovat sinänsä ihan hyviä ja oikein suunniteltuina lujia aineita. Sinkistä tehtiin aikaisemmin hyvinkin paljon autojen rasituksen alaisia osia, kunnes sinkin suuri ominaispaino (samaa luokkaa raudan kanssa) pakotti siirtymään alumiineihin ja magnesiumseoksiin. Sinkin etuna on erityisesti se, että sitä on oikein helppo valaa ja siitä saadaan hyvin mittatarkkoja kappaleita. Tämä on erittäin tärkeää varsinkin mechabokseissa, joissa heitto akselinreikien paikoissa johtaisi ratasrikkoon.
Miksi ne sitten hajoavat? Ensimmäinen syy on suunnittelussa. Kakkosboksissa on pari terävää kulmaa liikaa, ja terävä kulma aiheuttaa aina jännityshuippuja. Rasituksenalaisena voimat ikään kuin keskittyvät tuohon nurkkaan, ja särö lähtee helposti etenemään. Tätä voi itsekin helpottaa pyöristämällä nurkan, ohjeet löytyvät esimerkiksi Juoksuhaudasta. Sanottakoon, että "viilatulla" boksilla on testattu aika pitkään jopa M140-jousta - jos viilaus ja asennus on tehty oikein, luottaisin viilattuun boksiin M100...M120-tason virityksissä jopa enemmän kuin valmiiksi "vahvistettuihin" rataslaatikoihin.
Virheeksi tuota ei voi sanoa, sillä Marui suunnitteli sähköaseensa käytettäväksi sellaisinaan, ilman mitään virityksiä. Ne hyvin harvat kakkosboksit jotka ovat hajonneet ihan vakioina, ovat sitten oikeasti olleet susia, muut ovat toimineet juuri niinkuin on ollut tarkoituskin.
Toinen syy - se mikä voi selittää osan mystisistä hajoamisista - on valmistustekniikassa. Täydellistä valua ei ole vielä koskaan saatu aikaan eikä varmaan saadakaan. Kappaleeseen jää aina vähän epäpuhtauksia, huokosia ja muuta ei-toivottavaa ominaisuutta. Näissä menetelmissä on ongelmana varsinkin oksidikalvon muodostuminen sulan metallin pinnalle, ja painevalussa (jollei muottia imetä tyhjiöön) metallipisaroiden oksidoituminen eli hapettuminen valun aikana.
Näiden kalvojen vetomurtolujuus - se, miten paljon ne kestävät niitä erilleen työntävää rasitusta - on käytännössä nolla. Ne ovat hyvin pieniä ja päällepäin yleensä näkymättömiä, eikä pienestä määrästä ole tavallisesti haittaa jolleivat ne ole rasituksenalaisissa kohdissa. Mutta jos niitä sattuu päätymään huonoon kohtaan...
Näin ihan lonkalta voisin spekuloida vaikka skenaarion, jossa tehtaalla vuoron loppuessa paukutetaan valukoneella vielä viimeisiä mechabokseja. Kuumanapitouuni on melkein tyhjä sulasta, mutta uutta sulaa ei enää viitsitä hakea. Jossain vaiheessa on voinut olla pieni tuotantokatkos, jolloin sula on joutunut seisomaan jonkin aikaa, ja saattaapa olla että valuri on unohtanut tai tehnyt huonosti oksidinpoistokäsittelyn. Siitä liemestä sitten kauhotaan koneeseen viimeiset pisarat, ja oksideja tulee mukaan vähän enemmän kuin on terveellistä.
Lopputuloksena on ihan täysin hyvältä näyttävä kalikka, jota sitten täällä Suomessa kirotaan kun se napsahtaa poikki ennen aikojaan.
Ongelma tulee siitä, että kalvojen olemassaolon voisi todentaa lähinnä sahaamalla boksin halki. Olenkin itse ottanut elämänohjeeksi sen, että mechat ovat kulutustavaraa siinä missä kuulatkin.
Mitä tulee boksien koneistamiseen, useimmilla tuntuu olevan hiukan huonot tiedot siitä mitä koneistaminen maksaa. Ei siinä mitään, en minäkään tiennyt aikaisemmin. Koneistaminen on lähtökohtaisesti kaikkein kallein valmistusmenetelmä, ja TKK:n tuotesuunnittelun opiskelussa suunnilleen toitotetaan ensimmäisestä kurssista alkaen "ikinä ei koneisteta jos ei ole ihan ihan ihan pakko". Mechan koneistamista on kyllä mietitty, mutta hyvin suuri, nykymenetelmillä melkein ylittämätön ongelma tulee kaksipuoleisesta koneistamisesta, ohuista seinämistä ja yleisesti ottaen pyöreistä muodoista. Insinöörit ovat kyllä juuri niin hullua väkeä, että mitä vain tehdään jos halutaan, mutta sota- ja avaruusteollisuuden ulkopuolella aika harvalla on kanttia jatkaa työohjetta sanoilla "...maksoi mitä maksoi".
Jos boksin voisi sijoittaa johonkin itse tehtyyn aseeseen - vaikkapa jonkinlaiseen konekivääriin - voisi mechan sisuksen koneistus johonkin alumiiniblokkiin olla ihan fiksuakin, mutta sähköaseeseen mahtuvaa ei aivan helpolla tehdäkään.
Jos tämä aihe kiinnostaa, niin tervetuloa opiskelemaan TKK:n konetekniikan osastolle. Yksi vaihtoehto voisi olla joihinkin tiettyihin, laatikkomaisiin aseisiin (AK, SiG) tehty metallirunko, joka itsessään on mechaboksi. Vaatisi tietenkin aikamoista uudelleensuunnittelua, mutta sitä vartenhan insinöörit elävät. Tietty, kyseisissä aseissa käytetty kolmosboksi tarkoittaa että työ olisi myös aika turhaa, mutta mitäpä sitä ei tekisi tekemisen ilosta...
Hinnasta sellainen esimerkki, että muotoilultaan ja tarkkuusvaatimuksiltaan verrattomasti yksinkertaisempi, valmiiksi karkeaan muotoon valettu ja siitä viimeistelykoneistettu noin kahden mechaboksin kokoinen valumuotti maksoi ovh-hinnoilla 5000-6000 euroa, vähän laskutavasta riippuen. Yksityisostajalle tietysti vielä alv 22% tuohon päälle.
Toivottavasti tämä vastaa joihinkin kysymyksiin!
|