Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Loka 31, 2024 11:47 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ennenkuin kysyt virityksestä, lue tämä
ViestiLähetetty: La Touko 06, 2006 3:34 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Maruin moottoripyssyissä on kaikissa sama perusrakenne, poislukien moottoripistoolit ja lasten lelut (mini- ja EBB-pyssyt). Siksi ei ole järkevää keskustella samoista asioista erikseen jokaisen aseen kohdalla. Siitä, mikä kysymys koskee tiettyä asetta ja mikä kaikkia aseita, puhutaan hiukan myöhemmin.

Yleisin kysymys liittyy siihen, että kuinka saisi aseesta mahdollisimman paljon raakaa tehoa mahdollisimman pienellä rahalla. Tämä johtuu siitä harhaluulosta, että mitä suuremmat luvut, sen paremmin pärjää. Todellisuudessa suurella teholla ei tee mitään, jos ase samalla muuttuu epätarkaksi.

Tehoa rahalla-ketjuja on kolme, kukin nimitty Systeman yleisimmin käytössä olevien jousien mukaan:

M90-viritys
M100-viritys
M120-viritys

Ketjuja lukemalla tulet huomaamaan, että tieto on hyvin vaihtelevaa. Lyhyesti sanottuna minkä tahansa jousen vaihdon yhteydessä suositellaan vaihdettavaksi ainakin männänpää, koska alkuperäinen voi mennä alkuperäisjousen irroituksessa aika huonoon kuntoon, sekä laakerit, mitkä kyllä varmasti säästävät pidemmän päälle rattaita. M120-jousen kanssa kannattaa jo monen mielestä vaihtaa kaikki rasituksenalaiset osat.

Suurin syy aseiden hajoamiseen viritysten yhteydessä on huono työn laatu. Moottoripyssyn rataslaatikko on oikeasti paljon hankalampi kuvatus kuin mitä päältä voisi kuvitella. Sellaiset kaverit, jotka vakuuttelevat, että kyllä mä osaan tehdä sen sun puolesta, ja ottavat pyssyn vapaaehtoisesti hoideltavakseen, ovat helposti kanssa juuri sellaisia, että ongelmia saattaa syntyä. Toki poikkeuksiakin on, mutta jos haluaa pelitehokkaan ja luotettavan aseen, pitää rataslaatikkonsa koskemattomana ja puhdistaa piipun joka pelin jälkeen.


Maruilla on 7 erimuotoista koneistoa, eli rataslaatikkoa. Kaikki paitsi laatikot 4 ja 5 toimivat saman periaatteen mukaan ja sisältävät samanlaiset osat. Osa osista on vaihdettavissa kaikkien laatikkojen kesken, osa muutamien kesken ja osa on laatikkokohtaisia. Lisäksi muutama osa on asemallikohtainen. Kakkoslaatikossa on helppoon hajoamiseen liittyvä tyyppivika. Tästä on oma ketjunsa.

Asekohtaiset osat:

(saattavat olla samoja tietyn mallisarjan sisällä) - PSG-1 ja Uzi eivät kuulu tähän listaukseen

Suutin (ei rasituksenalainen) Mallisarjakohtainen, eli esim. kaikissa Kalashnikoveissa sama, kaikissa M16A2-mallisissa vehkeissä sama

Sylinteri (ei rasituksenalainen) riippuu piipun pituudesta, M14 omaa omanmittaisensa

Sylinterinpää (AUGissa, G36C:ssä ja SG-sarjassa yhteinen, FAMAKSella omansa, Thompsonilla omansa, M14:lla omansa, muuten rataslaatikon mukaisesti)

Mäntä, jousi, männänpää, rattaisto ja laakerit kaikki samaa kakkos- ja kolmosmallin rataslaatikoissa, kutosmallin rataslaatikossa omat laakerinsa, seiskamallin laatikossa oma rattaistonsa.

Jousenohjain on oma jokaiselle rataslaatikolle

Suutinlevy (ei rasituksenalainen) Oma jokaiselle rataslaatikolleen (kai, en ole tutustunut kutosen tai ykkösen laatikkoon, mutta luulis..)

Valitsinlevy mallisarjakohtainen (ei rasituksenalainen)

Moottoreita on lyhyttä ja pitkää mallia, mallisarjakohtainen. (ei rasituksenalainen)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com