Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on La Huhti 27, 2024 6:37 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kysymys takaisinimusta
ViestiLähetetty: Ke Loka 08, 2003 5:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 29, 2003 8:36 am
Viestit: 30
Paikkakunta: Nokia
Olisiko mahdollista hankkia M733 Commandoon, jossa on M100 tason viritys esim. 470 mm pitkä 6.04mm tarkkuuspiippu (g3) ilman että takaisinimua esiintyy?
En tiedä onko takaisinimu korrekti termi, mutta tarkoitan sitä kun mäntä takaisinpäin liikkuessaan imaisee ilmaa häiriten kuulan matkaa piipussa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2003 8:12 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Tietääksen ainoa ja oikea lääke tähän "takaimuun" on asentaa piippun pituudelle sopiva sylinteri mechaan. Toisaalta itse en näe tässä pitkän piipun asentamisessa mitään järkeä, koska tarkkuuspiippu pienentää hajontaa juuri sopivasti (ainakin omassa MP5SD:ssäni), jolloin pitempää piippua ei jää kaipaamaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2003 1:49 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 29, 2003 8:36 am
Viestit: 30
Paikkakunta: Nokia
Pelkään vain sitä että onnistun äänenvaimenninta kolhaisemaan jotenkin niin, että ammukset osuvat siihen ulostullessaan, joten pitempi piippu ehkäisisi tämän :D
Ja äänenvaimenninta en halua sen äänenvaimennuksen takia, vaan ulkonäön ja sen seikan että airsoft-aseet eivät nykyisellään pidä mitään ääntä, jolloin äänenvaimennin antaa edes vähän "aidomman" kuvan.
Tosin eihän tuo sylinteri niin kauhiasti maksa, joten samalla semmosen tuolta WGC:stä tilaa kun muutakin tavaraa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2003 2:47 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
FTU:n asentaneet ihmiset luopuvat varmasti isomman aseen sylinteristä puoli-ilmaiseksi Suomenkin sisältä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2003 3:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 29, 2003 8:36 am
Viestit: 30
Paikkakunta: Nokia
Totta. En tullutkaan tuota ajatelleeksi. Mitä sitä suotta tilaamaan kun voi ruinata sen joltain lähes ilmaiseksi :D
Tosin meneekö sylinteri kirjekuoressa? Muistelisin jotain sinnepäin ettei kirjekuori saisi olla kolmea senttiä paksumpi?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2003 4:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:17 pm
Viestit: 29
sylinterin halkaisija on 25mm, eli menee kirjeenä jos ei ole hirveän paksu kirjekuori.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 09, 2003 4:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 29, 2003 8:36 am
Viestit: 30
Paikkakunta: Nokia
Sitten vaan kiusaamaan kaikkia jotta joku lähettäisi minulle sen sylinterin :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 15, 2003 1:14 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Sen verran vielä, että M733:n 300mm ja G3:n 470mm piipuissa on jo aika räikeä ero, ja jos takaisinimua on tosiaan käytännössä olemassa, luulisi sen tulevan tässä jo esiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 24, 2003 4:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 29, 2003 8:36 am
Viestit: 30
Paikkakunta: Nokia
Näin pimeällä tehtyjen testien perusteella ei takaisinimua esiinny. Eli huomenna valoisalla saa tietää onko takaisinimu vain peikko, jolla pelotellaan ostamaan uusi sylinteri :)

Tuossa M773:ssa 20cm äänenvaimennin näyttää kyllä mukavalta. Ei yhtään liian pitkältä.
Ja samalla kun korjasin rattaiden ajoitusta lensi mukavasti jouseohjain päin työkalupakkia :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Loka 25, 2003 1:23 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Takaisinimun olemassaolostahan sä tiedät, kun mittaat lähtönopeuksia suurella sarjalla vaihtaen sylinteriä alkuperäisen ja suuremman välillä.

Jos sä lyöt pidemmän tarkkuuspiipun ja kuula lentää paremmin kuin alkuperäisellä piipulla, ei se kerro vielä lentäisikö se vielä paremmin jos sun sylinteri olisi oikeanmallinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 26, 2003 8:20 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 29, 2003 8:36 am
Viestit: 30
Paikkakunta: Nokia
Totta, mutta ei satu löytymään kronometriä kaapista.
Käväsin pelaamassa tänään ja tuntuu ainakin huomattavasti auttaneen tuo tarkkuuspiippu. Sittenhän se todellakin nähdään kun sen sylinterin hommaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 10, 2003 1:06 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 7:52 am
Viestit: 660
Paikkakunta: Helsinki
Mitäköhän tapahtuisi jos kaasupistoolin laittaisi 590mm piipun? Ilmenisikö takaisinimua tai muita ongelmia, ja miten näistä ongelmista selviäisi?

Tuollainen piippu ainakin nostaa tarkkuutta mutta nouseeko/laskeeko lähtönopeus?

Älkääkä kysykö että mitään teen noin pitkällä piipulla pistoolissa :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 10, 2003 1:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 16, 2003 9:22 pm
Viestit: 48
Paikkakunta: Kuopio
Kuula lähtee sen verran livakkaan piipusta, että mäntä ei ehdi juurikaan taaksepäin liikahtaa kun kuula on jo mennyt menojaan. Toisaalta liian pieni tilavuuksisen sylinterin puhaltama ilma ei riitä täyttämään piippua kokonaan jolloin kuulan taakse syntyy alipaine kun se on edennyt riittävän pitkälle piipussa. "Imuongelman" olemassa oloa voi arvioida siis ihan tilavuuden laskemisella. Jos piipun tilavuus on pienempi kuin sylinterin liikkeen aiheuttama tilavuuden muutos, ei ole ongelmia. Kaasuaseiden laukaisuäänen perusteella monessa aseessa kaasua tulee reilusti yli piipun tilavuuden, jolloin pitempi piippu on täysin mahdollinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 10, 2003 4:56 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Jep. Kaasuaseisiin pidemmän piipun lyöminen myös nostaa lähtönopeutta aivan kamalasti - esmes Tanakan Mauserissa on sama koneisto kuin relluissa, mutta tehoa 3J sen 1J:n sijaan. Samoin äänenvaimentimen päähän ulottuva piippu nostaa KSC:n M11:n tehot 1,5J luokkaan.

Syyksi olen päätellyt ainoastaan sen, että kaasua menee lyhyellä piipulla paljon hukkaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 06, 2006 4:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 11:59 am
Viestit: 81
Paikkakunta: Tampere, Pirkkala
Kaivetaampa tämäkin aihe haudastaan..

Olisin hommaamassa M15 karbiiniini 509mm pitkää trk. piippua uuden ulkopiippuhässäkän vuoksi, joten uusi sylinteri olisi kai paikallaan vakiopiipun ollessa 363 millinen =).

Piakkoin olisi pienimuotoinen kimppatilaus tiimin kanssa pcb:ltä, joten voisi siinä sivussa hommata moisen palikan.
Katsellessani sylintereitä meni vähän sormi suuhun, kun sylintereiden nimeksi oli lätätty tyyliin: "N-B sylinteri Type-3", joten kysyisin mitä ihmettä tuo "N-B" tarkoittaa, saati sitten teksti "Type-3" =)

Entä sitten, mikä PCB:n sylintereistä olisi M16A1/2 vastaava, jotta se menisi 509millisen trk-piipan kanssa, kakkosboxiin, ilman uusia osia?

Kiitos vastanneille jo etukäteen =).,


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 06, 2006 5:10 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Aika hauskaa :)

N-B meinaa että non-bore.up :) Eli erotuksena bore-up -sylintereille, joissa on laajempi tilavuus kuin normaalissa Maruin sylinterissä :) N-B sylinterit ovat siis ilmatilavuudeltaan saman kokoisia kuin Marui, mutta nätimmän näköisiä ja sisältä liukkaampia :)

Systema on luokitellut sylinterinsä numeroin nollasta neloseen (vai vitoseen, mitensenytmeni :)), luokittelun kertoessa, että kuinka pitkälle piipulle se on tarkoitettu :) Jos kauppa itse ei kerro, että kuinka pitkälle piipulle tietty sylinteri on tarkoitettu, ollaan siellä laiskoja tai tyhmiä, koska eihän asiakas osta jotain, jos ei tiedä tarvitsevansa sitä :) Eli kannattaa laittaa aiheesta palautetta :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 06, 2006 6:24 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Jaakonpoika kirjoitti:
Jep. Kaasuaseisiin pidemmän piipun lyöminen myös nostaa lähtönopeutta aivan kamalasti - esmes Tanakan Mauserissa on sama koneisto kuin relluissa, mutta tehoa 3J sen 1J:n sijaan.


Hikapani lähti PSG-piipulla vauhtia "seinästä läpi". Kaasuhan kiihtyy kiihtymistään, ja jos piippu loppuu ennen kuin kiihtyminen loppuu, on tuloksena huonompi teho. Samoin sähköissä. Jos piippu loppuu ennen kuin männän kiihtyminen loppuu, seuraa huonommat tehot.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 06, 2006 6:28 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
En tiedä onko kukaan empiirisesti todistanut takaisinimua, mutta varmaa on, että jos sylinterin tilavuus on piippua pienempi, loppuu kuulalta ainakin työntö ennen piipun loppua. Vihjaus siitä, että kuulan vauhti hidastuisi kovapaineisen ilman loputtua, ei vältsiin ole totta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Heinä 06, 2006 6:33 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Eli se ei hidastu, vaan ei nouse niin paljoa.. Tästä on moni jo pihalla.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että sitä imua on.
Kurzissa missä on vakio sylinteri oli 300mm piippa. Ei ollut kauaa, kun kuula lensi vain kymmenisen metriä, ja lähdöt olivat vempun luokkaa. Ongelma katosi kun piippu vaihdettiin 110 milliseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 07, 2006 6:01 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 7:43 am
Viestit: 45
Paikkakunta: Riihimäki
Pitäs keksiä semmone sylinteri mikä laukaitessaan pitää "tulpan" kiinni ja palatessaan se olisi auki :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 07, 2006 6:39 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Mitä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Heinä 07, 2006 4:04 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 02, 2004 6:04 pm
Viestit: 264
Paikkakunta: Oulu
Jaakonpoika kirjoitti:
N-B meinaa että non-bore.up

Systeman sivuilta kun kaivaa FAQ:sta sylinterisetin valintaoppaan niin löytyy tämmöistä tekstiä: "In addition, N-B, as in the name, means N-B plating plated in Cylinder, and the electrolyzed plating features its surface hardness, resulting a stable and long-term use."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 4:46 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 17, 2006 2:59 pm
Viestit: 267
Paikkakunta: Haapavesi
Disabloituuko takaisinimu semillä? Koska laukausten jälkeenhän mäntähän ei lähde vetämään enään ilmaa sisäänsä? Ilmeneekö takaisinimua kovin paljon tällä setillä: PDW:n sylinteri + jotain 230mm pitkä piippu?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 5:32 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 09, 2005 1:31 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Helsinki
Takaisinimulla ja männän liikkeellä taakse ei ole ymmärtääkseni mitään tekemistä toistensa kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 6:19 pm 
Poissa

Liittynyt: To Elo 24, 2006 6:05 pm
Viestit: 37
Paikkakunta: Helsinki
Takaisinimulla ja männän liikkeellä taakse on sen verran tekemistä toistensa kanssa, että männän liikkuessa taakse se vetää ilmaa sylinteriin ja yleensä ainoa paikka mistä se voi sitä ilmaa vetää, on piippu. Tämä siis esiintyy enimmäkseen täysin suljetuissa sylintereissä, lyhyemmän piipun omaavissa aseissa kun sylinterissä on aukko, jolla saadaan aikaiseksi sylinterin ja piipun välisen ilmamäärän yhtäläisyys. Tämä aukko myös pienentää takaisinimua, koska ilma kulkee paremmin sen läpi kuin piipun läpi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 6:38 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Tästä aiheesta on vähän hölmö väitellä, kun kukaan ei sitä kuitenkaan tule tutkimaan, eivätkä pikkuseikat tule merkitsemään. En oikein jaksa uskoa, että tuollaista tapahtuisi mitenkään merkittävällä tasolla - eiköhän se kuula ole ulkona pidemmästä piipustakin jos silloin, kun mäntä alkaa liikahtelemaan taaksepäin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 8:52 pm 
Kokeilin asiaa toisin päin, eli umpinainen sylinteri ja lyhyt piippu. Lähdöt umpinaisella sylinterillä ja lyhyellä piipulla olivat yli 10m/s alemmat kuin portatulla sylinterillä ja samalla piipulla.

Käytännössä ilmiö johtuu siitä, että umpinaisella sylinterillä ja lyhyellä piipulla kuula on ulkona piipusta ennen kuin mäntä on edessä ja maksimipaine saavutettu.

Pitkällä piipulla ja portatulla sylinterillä taas sylinteri-mäntäkokonaisuuden tuottama ilmamäärä on pienempi kuin piipun tilavuus, jolloin ilmanpaine piipussa loppuu ennen kuin kuula on ulkona piipusta. Tällöin piipun ja kuulan välinen kitka alkaa hidastaa kuulaa ja lähdöt tippuu. Ero ei aina ole merkittävä, mutta kokeilkaapa huviksenne ensin esim. MP5:n sylinteriä ja 500mm piippua, ja sen jälkeen M16:n sylinteriä ja 500mm piippua. Ero lähtönopeudessa on merkittävä.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 6:29 am 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 01, 2003 1:45 pm
Viestit: 139
Paikkakunta: Turku
Ja sitten on vielä olemassa sekin yhdistelmä, jossa sekä sylinteri, että piippu ovat kumpainenkin lyhyitä. Kuten MP5K:ssa on.

Joskus tuli vastaan M100-viritetty "Kurzi", jossa lähdöt Systeman M100-jousella olivat luokkaa 250 fps, kun käytännössä mikä tahansa muu sähköase vastaavilla osilla ampuu noin 310-340 fps. Piippu vaihdettiin 220-milliseen normaalista 110-millisestä ja sylinteriksi M4:n sylinteri. Tuloksena aseen lähdöt nousivat normaalille tasolle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 9:33 am 
Jep, MP5K:ta on käytännössä mahdoton saada ampumaan >100m/s vakiosylinterillä ja vakiopituisella piiplla. M140-tason jousi saisi ehkä tuollaset lähdöt aikaan, mutta kukapa käyttää sellaista jousta esim. mini-akulla.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 8:19 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Elo 22, 2006 4:09 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Kangasala
Onko sama imutusilmiö esmes jousitoimisissa tarkkuuskivääreissä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 8:28 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Samalla periaatteellahan nekin toimivat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 9:20 am 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 11:10 am
Viestit: 396
Paikkakunta: Kouvostoliitto
...tosin jousitarkkuuskivääreissä ei moista ilmiötä tule, sillä mäntähän ei liikahda taaksepäin kun vasta latauskahvasta vedettäessä, toisin kuin sähköaseissa, joissa koneisto hoitaa moiset liikuttelut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 9:52 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Niinkuin ylhäällä sanoin, kyse tuskin on männän liikkeestä, vaan sylinterin tilavuudesta suhteessa piipun tilavuuteen. Carbine pari viestiä ylempänä selvensi asiaa tarkemmin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 10:38 am 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 11:10 am
Viestit: 396
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Kyllä sillä on pientä vaikutusta, mutta kuten Carbine asian ilmaisi, suurin vaikutus on piiipun ja sylinterin suhteella. Sikäli oikein. Piipun kautta takaisin virtaavalla ilmallakin on kuitenkin vaikutus lähtönopeuteen. Selviää myös kokeilemalla pitkää piippua ja lyhyttä sylinteriä, jolloin kuula ei ehdi kunnolla piipun suulle ennen kuin mäntä lähtee takaisin päin. Tämä on tuottanut ongelmia esim. joillekin m-16/m-4-sarjalaisten rakentelijoille, mikäli on vaihdettu alkuperäistä huomattavasti pidempi piippu, samoin kuin parillekin Kurzin piipun pidentäjälle (tarkkuusase Kurzista-rakentelijat varsinkin). Taannoin törmäsin RPK:hon joka oli rakennettu erinäisistä osista Betan viriboksin ympärille. Lähdöt jäivät vireistä huolimatta matalalle. Oli kuitenkin jäänyt tuo sylinteri vaihtamatta, joten korjasin asian, ja tein erinäisiä kokeita moisilla yhdistelmillä. Noin rankoilla eroilla piippu/sylinterisuhteessa on jo havaittavissa tiiviillä osilla pientä takaisinimua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 2:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 8:36 pm
Viestit: 31
Ainakin tarkkuuskivääreille, ehkä myöskin sähkölle harvinaisemmassa määrin, on tarjolla ventiloituja mäntiä. Toisaalta taas yleensä kiväärien sylinterit ovat melkoisen suuria.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 12, 2007 4:38 pm 
Rei'itetty männänpää toimii kahteen suuntaan. Männän liikkuessa eteen reikien läpi virtaava ilma painaa männänpään tiivistettä sylinteriä vasten, jolloin ilmahävikki on pienempi. Mäntää viritettäessä rei'istä virtaa ilmaa sylinteriin, jolloin sylinteri täytyy paremmin.

Takaisinimun vaikutus on todella vaikea huomata, sillä se vaikuttaa vain sarjalla. Männän liikkuessa taakse syntyy alipaine, jolloin sylinteri täytyy ilmalla sieltä, mistä sitä on saatavilla. Käytännössä siis männän liikkeen alussa piipusta ja männän takaa jos käytössä on rei'itetty männänpää ja loppuvaiheessa sylinterin kyljen reiästä.

Kuten setämies sanoi, on takaisinimun vaikutukset huomattavissa vasta todella pitkällä piipulla ja rei'itetyllä sylinterillä. Sylinterin tilavuudenhan saa helposti laskettua:

pii * säde^2 * sylinterin pituus

Näin saa helposti verrattua onko oman aseen sylinteri (HUOM! pituus lasketaan etupäästä kyljen reiän etureunaan asti!) sopiva aseen piipulla. Sylinterin tilavuus ei saa olla pienempi kuin piipun.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Helmi 13, 2007 3:16 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 10:41 am
Viestit: 10
Enpä itse kauaa ole airsoftia harrastanu mutta sen verran on tässä elämän aikana tullu kaiken maailman polttomoottori härväkkeitä rakenneltua että eiköhän tämä imu juttu ole ihan selvää pässin lihaa!
Jokainen joka tietää miten esim. tavallinen 2-t moottori pelaa, tietää myös että kun mäntä menee ylös (eli aseessa eteenpäin) se työntää pakokaasut ulos (aseessa ilmaa) ja kun se menee alas (aseessa taakse), se vetää ilman ja bensiinin seoksen sylinterin sisään (aseessa, kas kummaa ilmaa). Noh, näin ollenhan jos piippu on liian pitkä, kuula ei ole kerennyt tulla ulos piipusta ja mäntä on jo paalamassa takaisinpäin, tulee se ns."imuilmiö" kun kuula tukkii piipun josta uutta ilmaa täytyisi sylinteriin virrata seuraavaa laukausta varten, se vetääkin TEORIASSA kuulaa taakse päin.
Toki kuulalla on niin suuri nopeus ja voima että ei se sentään pysähdy kuin seinään mutta lähöt hidastuu, ainakin tosi "räikeissä" tapauksissa.

Ja tämähän ei todellakaan tapahdu vempuissa koska tuskin kukaan lataa niin nopeasti asetta että kuula ei kerkeä siinä vaiheessa ulos piipusta! :D

No sitten on ihan eri asia se että piippu on suhteessa sylinteriin liian pitkä ja ilmaa ei riitä täyttämään piippua kokonaan, joten kun kuula on vielä matkalla ulos piipusta, on jo mäntä puskenut kaiken ilman sylinteristä piippuun vaikka ilmaa/painetta tarvittaisiin vielä lisää. No tästä johtuen taas lähöt hidastuu ja tätähän ei voi enää sanoa imu ilmiöksi koska vauhti hidastuu kuulalla vain siksi että sylinterissä oleva ilma ei riitä täyttämään koko piippua.
Ja tämä on taas sitten mahdollinen tapahtua vempuillakin.
(ja jos on tällänen piippu/sylinteri suhde aseessa, on päivän selvää että sähköllä ammuttessa,automaatilla tietenkin, tapahtuu myös se "imuilmiökin"! :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Helmi 13, 2007 5:08 pm 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 09, 2005 1:31 pm
Viestit: 153
Paikkakunta: Helsinki
Nyt kun vähän tutkiskelin asiaa, niin huomasin että nozzle on liikkunut noin 1/2cm taakse päin jo siinä vaiheessa kun ratas alkaa vetää mäntää taaksepäin, joten tuon takaisin imun ei pitäisi johtua männän liikkeestä taakse. Toisaalta jos ilmaa ei pääse esim. syöttö kuilusta virtaamaan sylinteriin, saattaa se hidastaa kuulan matkaa. Jokuhan voi kokeilla että ampuuko ase kovempaa semillä kuin sarjalla.
Ja tuosta sylinterin tilavuuden laskemisesta sen verran että vaikka sylinterin ja piipun tilavuudet olisivat yhtä suuret, ei se kuitenkaan välttämättä ole optimi tilanne, sillä esimerkiksi maruin sähköissä sylinteri on yleensä n. 2x isompi kuin piippu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Helmi 13, 2007 8:06 pm 
Customizer, sylinterin tilavuuden raja-arvo onkin juuri tuo 1:1 tilanne.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 14, 2007 1:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 26, 2003 9:08 am
Viestit: 61
Paikkakunta: Helsinki
Carbine kirjoitti:
Kokeilin asiaa toisin päin, eli umpinainen sylinteri ja lyhyt piippu. Lähdöt umpinaisella sylinterillä ja lyhyellä piipulla olivat yli 10m/s alemmat kuin portatulla sylinterillä ja samalla piipulla.


Kuinka lyhyttä piippua käytit?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 14, 2007 8:26 pm 
Jos en aivan väärin muista oli aseessa M16:n umpinainen sylinteri ja M733:n 300mm piippu.


Ylös
  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 14, 2007 8:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 26, 2003 9:08 am
Viestit: 61
Paikkakunta: Helsinki
Pitää tehdä omat mittaukset kun välineet saapuvat. Meinasin asentaa PSG-1:een MC-51 -etupään ja todennäköisesti 363mm piipun. Jos lähtönopeuksissa todella on noin paljon eroa, täytynee näyttää sylinterille dremeliä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com