Jahka saan mahdollisuuden päästä käsiksi jonkin sortin työstökoneisiin, niin yritän modata tuon niin lähelle "perus" RK-95:ttä kuin mahdollista.
Täydellistä kopiota ei minun taidoillani tuosta saa, mutta pyrin ainakin tekemään muutamia yksityiskohtia tuohon lisää:
- Tukkiin pitäisi lisätä hihnalenkki ja kenties hioa tukin pääty vähän näyttämään oikeammalta. Kenties tuohon voisi myös lisätä sitä plastik-whatevah-massaa ja muokata siitä.
- Ulkopuolella oleva tukin kiinnitys pitäisi saada sisäpuolelle, tämä voisi onnistua sorvaamalla kuorien sisäpuolelta tilaa vastaavalle kiinnitykselle kuin nyt. Tuo homma jääkööt osaavammalle kuin minä. Toinen tapa olisi kiinnittää tukki mechaan(jousenohjaimeen colt-tyylin) ja muualle runkoon, mutta sitä en ole vielä paljoa miettinyt.
Metallikuorten osto voi tulla eteen ja niihin voisi modata pidennyspalan, johon sitten tukin kiinnittää, oikeassa kun näyttää tukki lähtevän vasta pienestä välikappaleesta, ei heti lukkokannen jälkeen, kuten nyt tässä.
- Tukin taitoksen voisi yrittää tehdä PDW-tyyliseksi lukitukseltaan, mutta tämä jääköön viimeistelyksi.
- Lukkokannen lukitusruuvit ja sen lukituspalikan vois myös väsätä ulkoänön vuoksi.
- Takatähtäin pitäisi tehdä näyttämään oikealta, tai jostain pitäisi hankkia aito... Kiskoa ei tarvitse nytkään oikeastaan, joten se vekeen.
- Ulkopiippuun sisään pitää tehdä pidentävä välikappale, jotta saisi pidemmän piipun halutassaan ja nykyisen päheän caarbiini-lookin pienellä vaivalla. Kaasuputkeen voisi tehdä myös pidennyspalan, jotta näyttäisi enempi perus RK:lta.
- Liipasinkaari pitäsi muokata aidommaksi ja lippaanvapauttimen taakse pitäisi saada tuollainen vempain\suojus\mikälie
- Tulenvalitsinta pitäisi vähän muokata näyttämään aidommalta, aitoa tuskin tarvitsisi muokata kovin suuresti käymään softikseen.
- Lippaan ja etukädensijan väliin pitäisi tehdä tuollanen jännä upotus, saattaa olla parempi hankkia ne metallit heti kättelyssä
- Etukädensijä pitäisi saada aitona, sen muokkaaminen softikseen tuskin on kovin vaivalloista.
- Pistoolikahvaan ja nykyiseen puiseen etukädensijaan pitäisi saada tuollainen kuvio pintaan, kenties jollan teipillä voisi onnistua.
- Pitää saada vino pino rk-vohvelilippaita ja yhtä iso kasa AK:n midcäppejä
Itse kun en ole vielä intissä käynyt, tai edes oikeaan RK:ta livenä nähnyt, niin en ole ihan niin hyvässä asemassa kuin intissä jo käyneet ja oikeasta RK:sta enemmän tietävät.
Suurin osa noista yllämainituista on vähintää suunniteltu ja kesälomalla pitäsi koko projekti toteuttaa soittamalla kaikki mahdolliset koneistajat, asepajat ja intin ylijäämävarikot läpi ja teettää ne, mitä ei itse osaa tehdä, tai mitä ei uskalla itse räpeltää.
Kyselin myös eräästä ammattikoulusta metallipuolelta sain luvan tehdä siellä vähän pienempiä juttuja, kunhan en opetusta häiritse ja kuten eräs opettaja sanoi: "Kuha et ittees telo..."
Vinkkejä, neuvoja ja kaikkea avuksi olevaa otetaan ilolla vastaan, eniten kiinnostaisi tietää missä ihmiset ovat teettäneet softiksiin osia.