Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Kesä 16, 2024 2:27 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mitä tehdä kun talvi tulee?
ViestiLähetetty: To Tammi 25, 2007 5:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:22 am
Viestit: 72
Paikkakunta: Salaisuus.
Mitä teet aina kun talvi tulee, jos sinulla on taisteluliivitkin vihreät niin laitatko talvella silti päälle vai mitä teet?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 25, 2007 6:03 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Sen sijaan, että jokainen luettelisi oman varustuksensa, voidaan asiasta keskustella yleisesti; mikä keino on paras, mikä on huonompi. ÄLKÄÄ LUETELKO OMAA SETTIÄNNE/KEINOJANNE, ellette osaa kommentoida myös toimivuutta tai antaa jotenkin arvokasta ja käyttökelpoista tietoa.

Edit:
Itsellänihän on kaksi vaihtoehtoa talvipukeutumiseen; märkä ja kuiva. Märkä tarkoittaa tietysti suojasäätä, kuiva taas sitä, kun on niin kylmä, ettei enää kastu.

Säästä riippumatta, mikäli on jäätä, käytän jalkineina Mil-Tecin Jungle bootseja. Voi kuulostaa oudolta valinnalta, mutta harvoin vettä on niin paljon, että se yltäisi reikiin, ja vaikka olisikin, onhan minulla goretex-sukat. Kenkien käyttöön on kaksi syytä: 1) Ne ovat muotoutuneet jalkaani todella hyvin ja 2) Todella pehmeä pohjan kumi pitää niin perkeleesti - nämä kengät ovat parhaiten jäällä pitävät kengät, mitä mulla on koskaan ollut.

Märällä kelillä ilman jäätä käytän Infantry Combat Bootseja. Todella hyvät kengät, joiden ainoa miinus on niiden liukkaus - kylmällä kelillä ja jääpinnalla luistavat liikaa airsoft-käyttöön.

Alusvaatteina pidän puuvillaboxereita ja villapaitaa. Alushousujen vaihtamista kosteutta siirtävään malliin en ole jaksanut harkita, en ole havainnut niiden olevan ongelma. Puuvillaisen T-paidan jättäminen villapaidan alta pois taas johti selkeisiin tuloksiin.
Jos villapaidassa ei ole korkeaa kaulusta, pidän Wehrmachtin putkikaulurin reproa. Tosi hyvä varuste.

Märällä kelillä päällipukuna on Bundeswehrin Goretex-puku. Vaikka tämä on tarkoitettu päällysvaatteiden päällä pidettäväksi, on märällä kelillä sen verran lämmintä, että rempseässä kuulapyssypelissä maastopuvun pitäminen sadepuvun alla on silkaa liioittelua. Vaikka Goretexin idea on hengittävyyden ja vedenpitävyyden yhdistäminen, on täyttä keinokuitua oleva paksukankainen puku kuitenkin sitä itteään, varsin hyvin lämmittävä. Hyvin se toimii ilman alla olevaa pukuakin, taskuja ei ole kuin kaksi takin helmassa, mutta yleensähän lippaiden kantamiseen riittää tetsari.
Takin huppu on oiva varuste lämpötilan säätelemiseen - huppu päälle offarilla, niin eipä tule kylmä.
Goretex-puvun kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää polvareita, ettei mene kalvo rikki tetsatessa.

Kylmällä kelillä käytän Tru-Specin TRU-housuja. Tosi hyvät housut, joita kykenen käyttämään vain talvella - omani ovat nimittäin oliivinvihreät, ja oliivinvihreitä saa vain 65/35 Polyester/Puuvilla -kankaalla, ja mun maksimi keinokuitupitoisuus maastopuvussa kesällä on kyllä se 50%, mutta 50/50 NyCoa saa ainoastaan maastokuvioituna.
Takkina toimii ACU-takki, mikä onkin tosi hyvä takki.

Puku on siis käytännössä ACU-puku. Puvun paras ominaisuus on polvi- ja kyynärvahvikkeiden mahdollisuus ottaa sisäänsä solumuovilevyjä; en koskaan muista ottaa mukaan oikeita polvisuojia, enkä edes tykkää sellaisia liiemmin käyttää. Solumuovit polvivahvikkeissa on toimiva ratkaisu, ja tärkein ominaisuus näissä on tietysti se, ettei korpossa tai muuten tule kosteus polvista läpi.

Hattuna on villapipo. Pipon ominaisuudet lämpötilan säätelemisessä ovat suorastaan uskomattoman tehokkaat. Ihan oikeasti: Pipo pois, niin viilenee nopeasti, ja jos tulee kylmä, pipo päälle - kas, kylmä katoaa.

Tämän talven olen pelannus ICS:n AK-74:llä, jonka mukana tuli Hi-Cap, jonka käytöstä en ole jotenkin päässyt irti - se tehopelaaminen vaan on niin siistiä, eikä sovi unohtaa, että 9,6v akulla ja hicapilla voi ampua homosarjaa, jolloin vastapuolta sattuu oikeesti, mikä on oikein.

Lumipukua en ole, yllättäen, tänä talvena edes käyttänyt, mutta koska mulla viikonloppupeleissa on ideana karsia pois kaikki ylimääräinen, ei kyllä tunnu houkuttelevalla vaihtoehdolta vaikka todennäkösesti ens viikonloppuna lunta olisikin. Toisaalta siinä olis se hienous, ettei vituttais se epävarmuus, että voinko nyt mennä likasella maastopuvulla autoon, vai tuleeko siitä hirveä huuto ja siivoaminen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 25, 2007 7:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:11 pm
Viestit: 288
Paikkakunta: Espoo
Jaakonpoika kirjoitti:
voinko nyt mennä likasella maastopuvulla autoon, vai tuleeko siitä hirveä huuto ja siivoaminen.

Hyvä tapa välttyä auton siivoamiselta ja huudolta on istua jätesäkin sisällä niin auto ei sotkeennu (konstia on käytettty monta monta monta kertaa esim. skenestä pois tullessa) :lol: . Mutta sitten on asia erikseen jos joutuu ajamaan :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 25, 2007 7:25 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Miehen mitta on vissiin nykyään sitten se, että meneekö paloittelematta jätesäkkiin vai ei..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 25, 2007 7:29 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 9:39 am
Viestit: 64
Paikkakunta: Hattula
Minulla on lumisilla keleillä päällä BW lumipuku, sekä M1 kypärä lumipäällysellä. Toimii, helppo maastoutua. Taisteluliivit ovat mustat, joten ne päällä talvellakin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 25, 2007 7:46 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
Valotan aluksi omien valintojeni lähtökohtia. Minulla on varsin ikävä atooppinen iho, joten minkän villaisen pitäminen iholla ei ole vaihtoehto. Lisäksi itselle on kertynyt retkeilyharrastuksen kautta jonkin verran retkeilytavaraa, jota pyrin tehokkaasti käyttämään myös muovikuulaa pelatessa. Opintotukibudjetilla esim. kahden kalvopuvun pitäminen ei ole järkevää...

Alusvaatteina on tekninen T-paita ja alushousut (niillä muuten on eroa, mutta lähinnä kesähelteillä) tai tekninen kerrasto, lämpötilan mukaan. Välikerroksena tarpeen mukaan fleece. Sukkina on ollut erilaisia vaellussukkia, mutta saatan siirtyä talveksi villasukkiin kun jalat kestävät ne. Ja ne nyt vaan ovat pirun hyvät. Sääli, etten voi käyttää villaan suuremmissa määrissä.

Noilla luodaan hyvä pohja pukeutumiselle. Jalkaa tulee useimmiten Haltin mustat kalvohousut ja niiden päälle kelin salliessa lumipuvun housut. Kolmet housut päällekäin ovat aika lämpimät ja heikentävät osumien huomaamista, mutta kalvopuku ihoa vasten toimii omien kokemusteni mukaan huonosti. Takiksi kelin kosteudesta riippuen Haltin kalvotakki + lumipuvun takki, (jo mainittu) fleece + lumipuvun takki tai maastopuvun takki.

Päässä on viihtynty tekninen Windstopper pipo. Ruma, mutta hiton hyvä. Kädessä nahkasormikkaat, taloudellisena ratkaisuna. Jalassa on vanhat vaelluskengät, joista on kalvo kulunut puhki ja sen valitettavasti huomaa. Toinen ongelmakohta on pieneksi jäänyt lumipuku. Viime talvena pelailin valtion lumipuvussa ja syksyllä en tullut ostaneeksi uutta pukua, enkä taida jaksaa nyt talvenkaan aikana ostaa jo mainituista budjettisyistä.

Tiivistetysti: alusvaatteet ja välikerrasto kuntoon (ei puuvillaa iholle), jalkoihin jotain vettä pitävää (polvisuojatkin auttavat), takiksi veden pitävä jos on vaarana kastua. Lumipuku maun mukaan. Kyllähän se auttaa maastoutumista, mutta näillä etäisyyksillä ei ole niin olennainen. Tärkeämpää on se, että laittaa munat turpeeseen ja se on mukavinta tehdä kun kamppeet kestävät vettä.

Hyviä ratkaisuja talvivarustukseen ovat taukotakki tai vastaava lisälämmike off gamelle. Jos sitä pitäisi raahata mukana (vrt. intti) niin en jaksaisi käyttää, mutta airsoftissa se vaan on niin helppoa. Paksummat tumput off game käyttöön ovat ainakin itselleni tärkeä lisä, sillä käsien ääreisverenkierto on olematon (ja yksi sormi hyvin paleltumisarka leikkauksen takia). Muita käteviä lisäyksiä ovat kuuma juoma termospullossa ja erilaiset kädenlämmitin viritelmät. Kemialliset ovat helpoimpia, perinteiseen palamiseen perustuvat pidemmän päälle halvempia.

PS. Olen softapyssyilijan ja Jaakonpojan kanssa samoilla linjoilla:

Jätesäkkiin menen vain paloiteltuna ja skenestä en lähde kuin jätesäkissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 26, 2007 6:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 11:37 am
Viestit: 98
Paikkakunta: Espoo
Ja minähän en aio maastoutua. Maastoutumisen idea on jotta: "mitä vihu ei näe, sitä se ei voi ampua" Mutta minä poika lähdenkin asenteella:"Mitä vihu näkee, sitä se oppii pian pelkäämään." Kannan siis univormuani ylpeydellä, ja sen loistoa piilottamatta.

Okei, oli tylysti kopioitu... jostain.

Jokatapauksessa en yritä maastoutua, vaan pukeutuminen valitaan mahd. fiilistely periaatteella. Itse kun olen Venäläisiä kuteita käyttävä softaaja, niin on varsin sopimatonta käyttää kaapissa lojuvaa BW lumipukua. Itse tuumin jotta talvisoftaamisessa onkin tärkeintä pitää itsensä pelaamassa, tarkoittaen kylmän, ja nälän torjuntaa. Valitse eväät jotka eivät jäädy (kokemuksesta voin sanoa jotta myslipatukat vain lävistävät purukalustosi ja nauravat ilkeästi päälle), ja pukeudu lämpimästi. Toivottavasti on tarpeetonta sanoa taikasana kerrospukeutuminen. Vaikka itse en eläessäni ole kohdannut akkujen hyytymistä kylmällä, tai ainakaan kylmän johdosta, neuvoisin silti varautumaan akkujen hyytymiseen. Itselläni on kolme largea. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 27, 2007 10:03 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Talvella on paras lämmike liike.

Kuitenkin pidän yleensä maastohousujen alla verkkareita, joiden lahkeet kengänvarsien sisään. Yläkeho yleensä pysyy lämpimänä villapaita+t-paita+maastotakki-yhdistelmällä. Sitten kun on juoksennellut tehokkaasti pari peliä, niin villapaidan voi heittää kassiin. Taasen jos odottelua on luvassa, laitan villapaidan takaisin päälle.

Eli pelissä kevyt varustus, odotellessa paksumpi. Kerrospukeutuminen ftw.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2007 9:45 am 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 25, 2006 9:27 am
Viestit: 171
Samoilla linjoilla, mutta se puuvillainen t-paita ei välttämättä ole se paras. Itse suosi pooloja/teknisiä kerrastoja, joita on kertynyt laskettelu- harrastuksesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2007 10:11 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 2:38 pm
Viestit: 51
Paikkakunta: Vantaa
Olen huomannut useammassakin kaupassa myytävän lämpöpusseja. Niiden toimitaperjaate on tietääkseni kiteet, jotka aktivoituvat lämmössä (mikrossa). Tämän jälkeen ne tuottavat lämpöä 4-12-tuntia. Näin talven tullen, olen kaavaillut laittavani tämmöiset hanskojen sisälle.

Onko kenelläkään kokemuksia näistä lämpöpusseista?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2007 1:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 3:18 pm
Viestit: 58
Nuo lämpöpussit eivät välttämättä pelissä ole aivan käyttökelpoisia, sillä ne ovat vääränmuotoisia, jotta niitä saisi hanskan sisään ilma repeämistä ja venymistä. Mutta offarilla voisivat olla käypää kamaa pakkasten paukkuessa. Itse pidän käteni lämpiminä pitämällä ohuita nahkahanskoja BW-topparukkasten sisällä. Rukkasiin olen tehnyt pienen viillon liipaisinsormen kohdalle nopeuttamaan ampumista. Offarilla tietenkin odottaa kuivat ja lämpimät vuorelliset nahkarukkaset ja nuotio. Myös ruotsalaiset ranteenlämmittimet ovat kelvollista tavaraa minun mielestäni, mitä nyt yhden pelin kokemuksen perusteella voi niistä sanoa. Minun käsiäni ei ole montaa kertaa noilla viritelmillä palellut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2007 4:19 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 08, 2003 5:44 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Lappeenranta
En tiedä mikrossa lämmitettävistä lämpöpusseista, mutta kemialliset kädenlämmittimet ovat ihan ok tavraa, joskin enemmän käytettynä kalliita. Itselläni on aina muutama mukana jos uhkaisi sormet jäätyä. Pussit mahtuisivat hyvin nahkasormikkaisiinkin sisään tai nahkasaappaassa (moderni talvimalli) sukkaan kaveriksi. Niillä saa myös pidettyä kaasu back up -aseen lippaat lämpimänä about nollakelissä. Lipas ja lämmitinpussi samaan taskuun, mutta helposti saataville jolloin tiukan paikan tullen (esim. osuma pääaseeseen) ehtii back up -aseella ammuskella sen aikaa, kunnes lipas kylmenee aseessa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 30, 2007 4:02 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 2:36 pm
Viestit: 55
Paikkakunta: Jyväskylä
Pikkuisen muokattua tekstiä jonka joskus kirjoittelin JklSoftin foorumille:

Tämän päivän sanahan on kerropukeutuminen. Jokaisen äiti on varmasti puhunut siitä että muista nyt ottaa riittävästi vaatekertoja mukaan - vaatetta voi aina vähentää - jne... Tuttua huttua. Mutta kerropukeutumisessa kannattaa muistaa muutakin kuin vain "monta kerrosta vaatteita".

Vaatekerrokset voidaan jakaa 4 eri ryhmään.

1. Alusasu. Alusasun tärkein tehtävä on siirtää kosteus ulompiin kerroksiin. Nyt voi unohtaa äidin ostamat pappatyyliset puuvillaiset kalsarit hyvällä omalla tunnolla. Puuvilla nimittäin imee kosteutta itseensä, eikä luovuta sitä helpolla. Alusasu kannattaakin siis valita keinokuituisena. Urheiluliikkeiden alusasut eivät ole edes kalliita vaikka näin voisi äkkisältään luulla. Kympillä saa jo urheilualusasun. Alusasu on hyvä olla ohut ja ihonmyötäinen.

2. Toinen kerros on varsinainen lämmön pitäjä. Välikerrosten määrällä ja paksuudella säädellään vaatemäärän tarvetta. Välikerros ei myöskään saa imeä itseensä kosteutta vaan sen on tarkoitus siirtää sitä edelleen. Hyviä materiaaliseja välikerrokseen on villa ja fleece. Kumpainenkin materiaaleista on sitoo itseensä runsaasti ilmaa ja on täten lämmittiäviä. Oikein kylmällä voi olla tarvetta pistää parikin väliasua. Fleece-väliasujen hinnat alkavat noin 10 eurosta. Itse käytän pääasiallisesti fleeceä. Lisänä tarvittaessa villapaitaa.

3. Kuorikerros. Hyvä kuorivaate suojaa esim sateelta, mutta päästää silti vesihöyryn lävitsensä. Kuoren tehtäviin kuuluu myös tuulen pääsyn estäminen vaatekerroksiin. Tunnetuimpia kalvoja tarkoituksessa lienee Gore-tex. Harvalla kuitenkin halua ostaa kalliita kalvopukuja. Asiaa hankaloittaa vielä se ettei airsoftiin sopivissa kuoseissa olevia pukuja ole välttämättä saatavissa helposti. Käytännössä tämä kuorikerros on siis monella perus maastopuku. Tässäkin kumminkin kannattaa miettiä. Esim. jenkki mallin BDU-puvuista se puuvillainen rip-stop kankainen malli ei koskteuden sitomisominaisuuksien vuoksi ole se paras vaihtoehto.

4. Taukovaate. taukovaate on kentillä turhan harvinainen näky. Taukovaatteen tehtävä on olla vain mahdollisimman lämmin. Taukovaatetta ei ole tarkoitus käyttää liikkuessa. Hyvä taukovaate on myös reilun kokoinen jotta se on helppo pukea. Myöskin paksumpi pipo ja isot rukkaset ovat hyvä osa taukovaatetusta. Taukovaate voi olla vaikka toppatakki, manteli tai syksyn koleissa ilmoisa vain yksi ylimmääräinen takki. Taukovaatetukseen voipi laskea vaikkapa perseenalusen. Ainahan on mukavampi istua lämpimältä tuntuvalla retkipatjan palasella.Itse olen käyttänyt syksyisin jenkkien M/65 takkia, mutta tarven myötä olen mukaani toppatakin pakannut. Isot tumppu malliset rukkaset ovat aina kylmien kelin taukovarusteena.

Kerrospukeutumisessa pitää muistaa muutamia perusasioita. Sama määrä vaatetta ei toimi kevyessä ja raskaassa liikkeessä. Kerroksia pitää vähenttä tai lisätä tarpeen mukaan. Kovaa hikoilua kannattaa mysö tuulettaa mahdollisuuksien mukaan pois tauolle tultaessa. Kylmä ei kuitenkaan saa tulla, vaan taukovaatteet pian päälle.
Yksi tarkastelun arvoisen seikka on ns. Nollapiste. Nollapisteella tarkoitetaan vaatekerrosta jossa on 0-astetta lämmintä. Mitä lähempänä tämä on kuorta sitä parempi. Mikäli sinulla on liikaa vaatetta päällä, on ns. nollapiste jossain vaatekerrosten välissä. Tällöin päällimmäiset kerrokset pääsevät jäätymään. Tällöin vaatteiden hengittävyys heikkenee oleellisesti. Tämä toisaalta on peleissä toisarvoinen asia. Harvemmimpa sitä tulee pelattua niin kylmissä olosuhteissa että asia tulisi merkittäväksi, mutta muussa ulkoilussa asiaa voipi joutua pähkäilemään.

Varsinaiset pelivarusteiden viksu pukeminen korostuukin kylmissä olosuhteissa. Varusteet on laittetava siten että saat nopeasti vähennetyä tai lisättyä välikerroksen vaatteita. Normaali viikonloppupeleissä voit vielä levitetellä ja säädellä kamojasi rauhassa, mutta isommissa peleissä siihen ei välttämättä ole aikaan. Tällöin kerrosten lisääminen tai vähentäminen on onnistuttava nopeasti ja helposti. Hyvä tapa onkin pitää tarvittavaa määrää lisäkerroksia kannossa kokoajan. Jos luvassa on vartiota niin taukovaate kannattaa myös pitää mukana, muuten taukovaatteen voi hyvin jättää offarille. Kanna mukana tarvittaessa vaikka reppua, jos et muuten saa taukovaatetta kulkemaan kentällä.
Vaatusta kannattaa todellakin vaihdella. Turha hikoaminen kastelee vaatteet. Vaikka varusteet olisivat kuin hienoja tahansa, ei ne määräänsä enempätä hikeä onnistu siirtämään ja haiduttamaan. Märät vaatteet eivät lämmitä. Päin vastoin jokainen haihdutettava hikikarpalo ottaa haihtumiseen tarivittavan lämmön ympäristöstään, eli sinusta. Liian vähällä vaatetukselle taasen palelee.

Talvella varsinkin korostuu se että kengät ovat riittävän suuret, jotta sukkia saa jalkaan riittävästi. Sukissa tulee muistaa vanha tuttu juttu. Keinokuituiset ja villaiset sukat ovat hyviä valintoja. Sukkien jälkeen jalalle tulisi jäädä hieman väljää jotta esim varpaiden heiluttelu onnistuu. Liika tiukkuus heikentää myös verenkiertoa. Jälkojen lämpimänä ja kuivana pitäminen on mielestäni se tärkein osa onnistunutt pukeutumista. Joten asiaan kannattaa panostaa ja nähdä vaivaan. Lämpötilan ollessa plussan puolella tai vain hiukan miinuksella, itse luotan gore-tex kenkiin. Lämpötilan pudotessa enemmän pakkaselle, ei kenkiini mahdu enään riittävästi sukkia. Liikä väljä kun olisi lämpimällä vain riesaksi. Kuitenkaan en näe mielekkäänä ostaa talvikäyttöön erikseen isoja gore-tex kenkiä. Kylmillä keleillä ja hangessa on muutenkin mukavampi käyttää pidempivartisia kenkiä Itse olen suosinut nahka- ja kumisaappaita. Kumpainenkaan ei hengitä, jälkimmäinen ei edes nimeksi. Tähänkin on kuitenkin erittäin yksinkertainen ja ennenkaikkea halpa ratkaisu. Lisätään kenkään komponentti joka imee kosteuden itseensä. Tässä tarkoituksessa paikallisten suosima Keskisuomalainen on oiva ratkaisu. Kengän pohjalle muutama kerros. Vaihto riittävän usein. Sillä läpimärkä sanomalehti voi päästä jopa jäätymään (kokemusta on). Riittävän usein vaihdettuna sanomalehti auttaa yhdessä teknisen tai villasukan kanssa pitämään jalat kuivana. Sanomalehti on oiva apu myös silloin kun olet onnistunut täyttämään kenkäsi vedellä esimerkiksi ojassa. Eli ei hullumpi varuste kesäisinkään.

Puhdas vaate toimii paremmin kuin likainen. Vaihda varsinkin sukat riittävän usein.
Villan materiaalina on monessakin mielessä omaa luokkaansa. Villan ominaisuuksiin kuuluu mm. se että se puhdistaa itse itseänsä tuuletettäessa. Ominaisuus joka on hyödyksi pidemmillä reissuilla. Jopa kastunutkin villa pystyy eristämään lämpöä.

Juominen on myös kylmissä todella tärkeää. Kylmällä kelillä janon tunne ei tule niin voimakkaana ja nopeasti. Joten todellakin juoda pitää jo ennen janon tunnetta. Kylmällä kelillä elimistön energiantarve lisääntyy. Lämmin juotava ja syötävä tietysti auttavat myös lämpimänä pysymiseen.

Syksyisin ja keväisin on usein sellaisia kelejä että periaatteessa tarkenisi jo ilman alusasua. Tätä ei siltikään välttämättä kannata tyystin unohtaa. Ryömiessä ja konttaillessa housut ja takki kastuvat ja tällöin tulee helposti todella kylmä. Itse tykkään maan ollessa märkänä pitää jopa kaksia pitkiä karsareita (luonnollisesti keinokuituisia). Alimmainen lämmittää ja päällimmäinen pitää maastohousujen kosteuden poissa iholta.

Intissä sen oikeasti huomaa mitenkä pukeutumisella olon voi tehdä joko miellyttäväksi tai epämiellyttäväksi. Siellä kun ei oikein voinut lähteä kotiin, kun ei enään ollut sukat kuivana. Itse ainakin totesin hyvin nopeasti että mukaan metsään kannatti aina oikeasti pakata kaikki ne v*tun painavat kamat. Ja vaikka kuinka väsytti niin silti kannatti aina tasata vaatetusta sopivammaksi kun siihen tarjoutui tilaisuus. Kaikki eivät tätä viitsineet tehdä ja se näkyikin sitten jo naamasta. V-käyrä oli kolmannessa potenssissa.


Toivottavasti näistä omakohtaisella kokemuksella toimiviksi testatuista vinkeistä on hyötyä. Joukossa on niin uutta kuin vanhaa. Oman mieltymykseni ja kokemuksieni mukaan valkattuina. Paljon vinkkejä aiheeseen löytyy yksinkertaisesti googlella. Retkeilyaiheisilla sivuilta itsekkin olen joitain ideoita ammentanut.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com