Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Ma Huhti 29, 2024 12:15 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 26, 2004 1:11 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Johan se on moneen kertaan sanottu, etteivät valokuvat ole oikein kunnon todistusaineistoa tässä asiassa, ja että kuvioltaan muovikuulatarkoitukseen puku kuin puku on hyvä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 26, 2004 6:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 10, 2004 8:41 am
Viestit: 27
Paikkakunta: Joutseno
Tää menee ehkä hiukan off-topiciksi, mutta sopiiko toi flecktarn maastopuku oliivinvihreiden Fostex-liivien kanssa? Eli näyttääkö hyvältä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 26, 2004 7:05 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Vihreät ja mustat kantolaitteet sopivat yhtä hyvin minkä tahansa puvun kanssa. Ulkonäköseikat ovat aina mielipidekysymyksiä, joten turha sellaista on muilta kysellä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 27, 2004 11:15 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
...ellei halua olla uskottava kavereiden silmissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 27, 2004 5:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 5:30 pm
Viestit: 221
Paikkakunta: Oulu
Kuuluuko venäjän lipun kuva vasempaan hihaan ja vielä taskun kohdalle? Näin näyttäisi olevan netissä. Tämä on varmistus, etten mene ja laita sitä merkkiä väärään paikkaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 27, 2004 11:18 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 23, 2003 9:07 pm
Viestit: 355
Paikkakunta: Jyväskylän mlk
No näin olen nähnyt monenkin maan joukoilla olevan joten kyllä se tulee siihen taskun päälle vasemmalle puolelle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Kesä 12, 2005 8:42 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Poistettu taas joukko perustelemattomia tai mutu-tietoon perustuvia viestejä. Tässä taas kerran tiivistettynä tämän viestiketjun sanoma, kirjoittakaa vasta sitten, kun on asiaa muuttaa sitä:

Käytännössä naamioarvon puolesta ei ole juuri mitään väliä, että minkälainen puvun kuvio on. Poislukien ilmiselvät asiat, kuten lumipuvut ja aavikkokuviot. Kuulapyssypelaajien pelimaastot, välimatkat ja etenkin muut naamioitumismenetelmät sekä pelaajan toimintaan liittyvä naamiointi (siis liikkuminen ja suojan käyttö) huomioon ottaen maastokuvioilla ei ole tässä lajissa pätkän vertaa arvoa. Ruvetaan puhumaan siinä vaiheessa, kun kaikki ihon osat ja muut kirkkaat asiat on naamioitu, muotoa rikottu ja toiminta kentällä on miljoona kertaa vähemmän huomiota herättävää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2007 2:35 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:19 pm
Viestit: 10
Mietiskelin että miten od sopii suomen maastoon?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2007 3:04 pm 
Poissa

Liittynyt: La Maalis 08, 2003 4:13 pm
Viestit: 459
Nimi: Sampsa K.
OD on aika liukuva käsite.

Ylipäätään maastopuvussa itse kuviolla ei ole niinkään suurta painoarvoa, vaan painoarvo on värityksellä. Nyrkkisääntönä on hyvä pitää sitä, että mikäli maa on samoilla leveyspiireillä kuin Suomi, on pukukin yleensä Suomen maastoon sopiva. Pois lukien tietysti sellaiset maat, joilla on puvut jokaista maailmankolkkaa varten.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2007 7:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 2:38 pm
Viestit: 51
Paikkakunta: Vantaa
Piippo kirjoitti:
Mietiskelin että miten od sopii suomen maastoon?

OD on yksi näistä ns. "Universaaleista väreistä", jotka soveltuvat hyvin melkein kaikkeen maastoon. Parhaiten nyt mitä ilmeisimmin metsään, jossa "samaa kamaa" löytyy runsaasti. Eli vihreätä.

Ja kuten sitä on jo jauhettu, niin ei sillä ole mitään väliä, kuinka ghillie on. Se on se liike, joka paljastaa. Ei maastopuku/kuvio.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 2:58 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:51 am
Viestit: 12
Paikkakunta: Kuopio
Mikähän maastopuku kuvio olisi paras Kuopion mehtiin esim.Telkko ja Toivala.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 3:19 pm 
Poissa

Liittynyt: To Maalis 29, 2007 5:04 pm
Viestit: 105
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Aleksi S.
No noista metsistä en tiiä paskaakaan, mutta CADPAT on aika hyvä Suomen luontoon (ehkä jopa paras).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 3:30 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:27 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kuopio
Kuopiossa käy melkein mikä tahansa maastopuku, mikä muuallakin kävisi (Paitsi aavikkopuvut). itse käytän DPM.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 3:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:51 am
Viestit: 12
Paikkakunta: Kuopio
Mistä saa Suomessa noita CADPAT maastopukuja?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 3:44 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 10, 2006 6:19 pm
Viestit: 32
Paikkakunta: Espoo
Suomesta ei taida saada mistään, mutta ainakin Flecktarn.co.uk:sta saa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 3:47 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 7:45 am
Viestit: 1071
Paikkakunta: Kihniö
VM-Armssista saa. Ei varmaan sivuilla saata olla, mutta kuitenkin heiltä saa koko flectarnin tuotekirjoa tilattua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 4:04 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Aika pelipaikkakohtaiseksi menee tämäkin. Pitänee jokaisen softaajan siis toteuttaa tämä sama pukupolitiikka, mikä mainittiin aiemminkin. Eli joka maailmankolkkaan oma puku :P

Itse olen nähnyt miten venäläinen flora-puku sulautuu saumattomasti kaatuneen kuusenrungon väreihin. Ja joskus muinoin olen halpahallipuvun kanssa istunut pitkässä ruohikossa otsa hiessä kun vihollispartio on ohittanut kahden metrin päästä.

Itse kuitenkin puvussa painotan käyttömukavuutta ja kankaan kestävyyttä. Olisihan se kiva jos aikoo samaa pukua käyttää useamman vuoden.. Mukavuudessa flora-puku ja BW:n maastopuvut ovat tähänastisia henkilökohtaisia ykkösiä, Propperin BDU on kestänyt repeämättä jo jonkin aikaa. Ja minähän olen rymyävää mallia, semmonen joka vetelee naama turpeessa, tai sorassa jos tarvitsee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Touko 10, 2007 10:20 pm 
Poissa

Liittynyt: To Joulu 01, 2005 10:22 pm
Viestit: 37
Onkos Flora-pukuja useammalla eri leikkauksella vai onko kyseiselle kuviolle tehty aivan oma pukunsa? Venäläinen pukupolitiikka on ainakin omasta mielestäni sen verran sekaista, etten ole vastausta löytänyt...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Touko 11, 2007 3:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Elo 26, 2006 8:14 pm
Viestit: 32
Jep, flora-pukuja on muutamallakin eri leikkauksella.

1. Se perinteinen armeijan malli: takissa rintataskut, helmataskut, hihataskut. Housuissa sivutaskut.
2. Toisenlainen, länsimaistettu armeijamalli: housuista löytyy reisitaskut, muuten sama kuin edellä...

Joku jossain sanoi, että on nähnyt kuvissa useammin reisitaskumalleja. Itse en ole sen tarkempaa tutkimusta tehnyt. Nämä ovat mahdollisesti vain tehtaitten välisiä eroja, joissa ei Venäjän tapauksessa ole mitään erikoista. Käsittääkseni kyseessäni EI ole mikään uudistettu malli tai muuta vastaavaa.

3. Splavin valmistamat florat ovat aivan oma lukunsa, en ole perehtynyt niihin sen tarkemmin. Bekas-tyylisellä (ei vastaava, mutta jotain sinnepäin) leikkauksella näitä ainakin löytyy.
4. Hupulliset mallit. Joissain kuvissa joskus näkynyt mm. motorisoidun jalkaväen joukoilla, älyttömän päheen näkönen. En tosin tiedä asiasta sen tarkemmin, mutta tällainen malli on siis olemassa. Lisätietoa saattaisi (kuten florasta ja kaikesta muusta asiaan liittyvästä muutenkin) löytyä Red Alliancen foorumeilta. Kannattaa tsekata!
+5. Mahdolliset muut kaupallisesti valmistetut mallit, joista en sen enempää osaa sanoa. Itsekin juuri sain esim. VSR-puvun (kuvio on floran edeltäjä), joka on kaupallisesti valmistettu, eroina ;ISSUE-malliin mm. kiristysnauhojen ja tietysti leimojen puuttuminen. Ulkoisesti kuitenkin aivan yhtä tyylikäs. Valmistajasta ei ollut sen erikoisempaa tietoa puvussa, niskassa olevassa lapussa luki "Made in Russia, 100% cotton.".

Ja niin, VDV-miehillä eli venäläisillä laskuvarjojääkäreillä on tapana parsia heille jaetuista flora-/VSR-puvuista helmataskut pois, jotta takkia on parempi pitää housuissa. Tällaista mallia ei kuitenkaan tietojeni mukaan erikseen valmisteta, vaan VDV-kovikset tekevät sen itse.

Toivottavasti olin avuksi edes joten kuten! :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 12, 2007 4:48 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Venäjässä voi olla ilman mitenkään länsimaalaiselle järjelle selviävää syytä merkittäviä eräkohtaisiakin eroja ihan saman tehtaan sisällä. Ilmeisesti aina, kun on mahdollista tinkiä käytetyistä työtunneista ilman, että siitä jää kiinni tai ilman, että se just tämän päivän palkkaan vaikuttaa, se tehdään. Samoin useat ovat valmiita tekemään aika pieniäkin eriä just asiakkaiden speksien mukaan, joten vaihtelua löytyy toodella paljon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 12, 2007 11:23 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 9:08 am
Viestit: 372
Paikkakunta: Keuruu
Itse pelaan runsas sammalikkoisessa mänty/kuusi metsässä, OD häviää aika hyvin sammaleiden ja varpujen taakse.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Touko 12, 2007 8:40 pm 
Poissa

Liittynyt: To Joulu 01, 2005 10:22 pm
Viestit: 37
Adafamon kirjoitti:
Toivottavasti olin avuksi edes joten kuten! :roll:

Kiitos paljon, olit todellakin avuksi. Ja flora-kuvioiden eri versioista tuskin on edes järkeä aloittaa keskustelua kun niitä tuntuu olevan turhan montaa erilaista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 04, 2007 1:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 7:34 pm
Viestit: 173
Paikkakunta: Haapavesi
Herätellään vanhaa ketjua..
Ostin tuossa viime vuoden puolella huuto.netistä käytettynä maastopuvun, jonka kuvio on mietityttänyt. Pikaisella selauksella kamouflage.net:tiä en ainakaan vastaavaa löytänyt. Osaisiko joku kertoa kuvion nimen ja maan jossa sitä käytetään?
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 04, 2007 2:02 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 9:34 pm
Viestit: 321
Paikkakunta: Tampere
Ensiksi mieleen tulee "Mustilla bareteilla", eli Venäjän merijalkaväellä näkynyt kuvio, TTsKO, josta on ilmeisesti olemassa sekä ruskea että vihreä variantti. Näyttääkö yhtään tältä päällepuettuna? Onko siinä mitään (venäläistä) tekstiä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 04, 2007 2:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 7:34 pm
Viestit: 173
Paikkakunta: Haapavesi
Jotakuinkin tuollaiselta. Leikkauksesta voin sanoa että taskuja on housuissa vain reisissä, ja takissa BDU-puvun takin mukaiset taskut. Tekstiä en löytänyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 04, 2007 3:52 pm 
Poissa

Liittynyt: La Huhti 16, 2005 1:01 pm
Viestit: 79
Paikkakunta: Vantaa
Minulla tulee tuosta mieleen Viron maastokuvio.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 04, 2007 5:45 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 5:36 pm
Viestit: 2037
Nimi: Eric A.
Mulla on virolainen puku jossa on täysin sama kuvio kuin tuossa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 04, 2007 5:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 7:34 pm
Viestit: 173
Paikkakunta: Haapavesi
Ok, kiitos vastauksista!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 12, 2007 8:32 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 7:45 am
Viestit: 1071
Paikkakunta: Kihniö
Jos porukka tietää niin kertoo kuinka noiden Flectarn.co.uk:ssa myytävien CADPAT pukujen koot pitävät kutinsa. Kun meitille oli miltecin XXl liian pieni ja taas truspectin XXl tuntuu kuin olisi kietaussut verhon ylleen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 13, 2007 3:38 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:17 pm
Viestit: 211
Paikkakunta: Rovaniemi
Henkilökohtaisella kokemuksella tiedän ainakin sen, että truspecin koot ovat melko isoja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 16, 2007 6:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 20, 2007 6:40 pm
Viestit: 39
Paikkakunta: Toijala
Suurluihu kirjoitti:
Mitä mieltä olette NATO ja Venäjän maastopukujen suomeen sopivuudesta?
Omasta mielestäni NATO saattaa sopia kohtalaisesti joka puolelle Suomea, mutta hieman paremmin etelämpään, eikös siinä ole melko vaaleat värit. Mutta Venäjän maastopuku sopii paremmin Pohjoisempaan, havumetsäisempään puustoon, koska se on NATOa hieman tummempi.

Sanokaapa mielipiteenne.


Anteeksi, mutta kysyisin, että mikä on NATO maastopuku? Tietääkseni NATO:ssa on 26 eri jäsenmaata, eli onko näiden maiden joku puku NATO maastopuku, vai onko NATO kehitellyt jonkun aivan oman kuvion/puvun?

Sekin menisi paremmin läpi, että ajattelisi, että kaikki NATO:ssa olevien jäsenmaiden puvut olisivat NATO maastopukuja, mutta sillonkin joutuisi vielä sanomaan perään, että minkä NATO:n jäsenmään, NATO maastopuvusta on kyse. Tietääkseni minkään maan, maastokuvion malli ei ole NATO, voin toki erehtyä, mutta ei ainakaan minkään NATO maan.

Samoin tuo Venäläisest kuviosta puhuminen, Venäläisiäkin kuvioita on vaikka muille jakaa, niin tarkennatko vielä, että mitä tarkoitit.

Älkää ottako kommenttiani pilkunviilauksena, koska tuo on asia, joka ainakin minua ärsyttää, varsinkin kun kattelee Milpro:n tuotesivuja, sieltä löytyy NATO maastopuku, tiedän, että se on Saksalainen flecktarn kuvio
( vaiko sittenkin wüsterntarn? ), mutta minkä ihmeen takia se on laitettu NATO kuvioksi, jos kerta tiedetään jo niin paljon, että kyseinen maa, jonka maastopuvusta on kyse, on NATO:n jäsenmää. Lisäksi olen nähnyt kaupan jossa NATO kuvio käsittää Yhdysvaltalaista woodland kuviota, aika ristiriitadassa ovat.

Omasta mielestäni Brittiläinen ( NATO maa myös ) Soldier95 DPM puku on yksi parhaimmista Suomen maastoon, ei siksi, että minä sellaisen omistan, vaan siksi, että minä ostin sen juuri sen takia, että se sopii niin pirun hyvin tänne kotipohjolaan. Brittiläinen s95 ei sovi kamalan hyvin mihinkään koivu metsään, muttei se kuitenkaan yhtä huono sinnekkään ole kuin Sveitsin armeijan pellepuku.

Aavikkopuvuista en voi hirveästi sanoa, koska minulla on Brittiläinen s95 D-DPM aavikkomaastopuku, eikä ole muita aavikkopukuja ennen ollut. Tämä sopii kuitenkin meidänkin pelialueen vähäisiin hiekka-alueisiin, kuin nappi silmään, tänäänkun olin pelaamassa, makoilin yhdessä juoksuhaudassa, niin katsoin, että voihan piru kun sulautuu hyvin housut tohon roudan raiskaamaan kivikovaan hiekkaan.

Jenkkiläinen 3col. aavikkopuku ei minusta ole yhtään niin hyvä sulautumiseen, kuin vanhempi 6col! En kyllä ymmärrä, että miksi ihmeess jenkit teki edes tämän uudemman 3col. pukunsa, koska vanhempi 6col. puku tarjosi paljon paremman sulautumisen, mutta nytten vanha kunnon 6col. on osittain myyty Iraq:n armeijan käyttöön, myös joitain vanhoja PASGT kypäriä näkyy Iraq:laisien sotilaiden päässä.

Saksalainen wüsterntarn kuvio on kanssa todella hyvä, se muistuttaa hiukan suomalaisten rauhanturvaajien käyttämää k2004/5 pukua, eikä niitä kyllä kaukaa katsottuna erotakkaan toisistaan, antaa todella hyvää sulautumista ympäristöön joissa on vähemmän 55% erämaata ja 45% aavikkoa, koska aavikkohan on aavikkoa eli lähes täynnä hiekkaa.

Lumipuvuista vielä sen verta, että kyllä se Suomalainen uusi m05 lumipuku kaiken voittaa, se ei ole kokovalkoinen, eikä se ole niin läikykäskään kuin saksalainen It's too odd describe.

Mutta Suomalaistahan ei siviileille myydä, jotenka tyydyn kokovalkoiseen ennemmin, kuin läikykkääseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Joulu 16, 2007 6:47 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kamaan, tartte alkaa avautua jollekulle, joka neljä vuotta sitten ihan selkeesti kyseli Milpron myymästä kahdesta maastopuvusta - vaihtoehtoja siihen aikaan ei vielä ollut, koska maailman paras armeijatavaran kauppa ei vielä ollut suomalainen.

Milpro taas laittaa NATOa kaikkialle puhtaasti siitä syystä, ettei siellä tiedetä hölkäsen pöläystä siitä, mitä myydään.

Jenkkien kuvionvaihto perustui erittäin pitkään ja ammattimaiseen maastokuvioiden tehon tutkimiseen. Se vaihdettiin, koska kolmikuvioinen kuvio oli huomattavasti paremmin maastouttava siinä maastossa, missä jenkit tappelevat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Pe Helmi 13, 2009 6:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 10:21 am
Viestit: 30
Hei!

Viime kesänä tein mukavan neljän euron löydön kierrätyskeskuksesta. Suurehko maastotakki jonka kuvio on ihmetyttänyt minua siitä asti kun takin löysin. Omiin silmiini se näyttää venäläiseltä, mutta en ole nettiä selailemalla löytänyt mitään vastaavaa. Takin kangas on karheaa, eikä se hengitä juuri yhtään. Minkään laisia lappuja, pesuohjeita yms. ei takissa ole. Taskuja edessä neljä, kaikissa suuret mustat napit.
vyötärön kohdalla epämukava kiristysnauha.

[Edit] Takissa on myös huppu. Unohdin viestin alkuperäisen tarkoituksen, elikkä kysymyksen: Tietääkö kukaan mikä kuvio tämä mahtaa olla? Tietääkö kukaan edes että minkä maalainen tämä kuvio on?

-Pellava

Kuvio näyttää tältä:
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Pe Helmi 13, 2009 7:36 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Syys 07, 2003 9:37 am
Viestit: 283
Paikkakunta: Kuopio
Myös kuva koko takista saattaisi auttaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Pe Helmi 13, 2009 7:42 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 10:21 am
Viestit: 30
Voisin laittaakkin, kiitos kun muistutit.
Tässähän se koko komeudessaan:
Kuva

Kaikki arvaukset takin kansallisuudesta/mallista ovat tervetulleita!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Pe Helmi 13, 2009 8:53 pm 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:03 am
Viestit: 103
Paikkakunta: Oulu
Jos kerran kierrätyskeskuksesta vaan löysit eikä takissa ole mitään leimoja, niin olisiko mahdollista, ettei kuvio ole ollenkaan mikään tietty sotilaskuvio, vaan ihan siviilikamaa? Jännän kuvion olet kyllä löytänyt, ja takkikin näyttää nappeja lukuunottamatta komealta minun silmään. Ehdottoman hyvin käytetyt neljä euroa :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: La Helmi 14, 2009 8:12 am 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 06, 2008 2:01 pm
Viestit: 93
Paikkakunta: Asikkala
Hieno on :D Ihan kateelliseks tulee. Olen samaa mieltä Hagin kanssa napeista, mut muuten aivan IHG


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Su Helmi 15, 2009 11:40 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
JOS tuo olisi jonkun maan kuvio, voisin arvailla jotain subtrooppisen alueen valtiota. Tosin jos hankintapaikka on edellämainittu, en usko, että tuo on minkään maan varsinainen maastopukukuvio.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Su Helmi 15, 2009 6:39 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 15, 2009 6:24 pm
Viestit: 71
Paikkakunta: Krapula, Puola
Hei, olen WeedMeister ja isovirtuaalipippeliset softaajalehtimoderaattorit päättivät vähän rajottaa kirjottelujani tänne. Loin sitten toisen käyttäjätunnuksen, perkele.

Noniin, asiaan.
Ensinnäkin, arvailuille ei ole paikkaa tämänkaltaisissa hommissa. Takki on mitä supervarmemmin siviilimarkkinoille valmistettu venäläinen vaate.
Maastokuvio on 80-luvun lopussa kehitetty, minimaalista käyttöä 90-luvulla nähnyt "Bicolourina" (Kaksivärinä) tunnettu neuvostoliittolainen kuvio. "Butan" projektin suurin saavutus, TTsKO maastokuvio, on todella tunnettu maailmalla, näkihän se käyttöä reilusti yli kymmenen vuoden ajan. Vähemmän tunnettu sukulainen tälle on juurikin kaksivärinen "Bicolour", joka omaa sekä TTsKO:htavia muotoja, että todella yksinkertaisen väriskaalan, kuviohan koostu tosiaan kahdesta väristä, vaaleasta pohjasta ja tummasta kuviosta. Kaksiväriset kuviothan eivät ole mitään kuraa, esimerksi KLMK ja Spetsodezhda ovat käyttöönottoajankohtansa huomioon ottaen aivan maastokuvioiden kärkikastia!
Pellavan puvun napit, takin leikkaus ja puvun värit viittaavat mitä varmemmin siviilikamaan. Kuvio on tavanomaista iloisemman värinen, kaikissa näkemissäni kuvissa tämä kuvio on varsin kovakontrastinen, melkein kermanvalkoinen pohja jossa kahvinruskeita täpliä, saattaa tosin olla jotain tummanhassunvihreääkin, olenhan lievästi värisokea. Näitä samoja mustia nappeja olen itse nähnyt ennenkin venäläisissä eräjormakamoissa. Puvun leikkaus ei taasen vastaa mitään armeijan varustusta, eikä mitään näkemääni sisäministeriönkään puliukkokamaa, joka tosin on varsin yhdentekevää kuvion ollessa ihan armeijan käyttöön tarkoitettu. 90-luvun alkupuolella tätä kuviota on ainakin taisteluharjoituksissa käytetty, myöskin muutama kuva venäläisistä viranomaisista tähän maastokuvioon sonnustautuneina löytyy. Kuvio tosin syrjäytettiin jopa tästä vähäisestä käytöstä pari vuotta myöhemmin käyttöön otetun VSR:n takia, josta tulikin yleisesti ottaen 90-luvun tavallisin maastokuvio Venäjän armeijan käytössä.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun vähän höpsöksi huomattu kuvio siiretään "siviilikäyttöön", esimerkiksi "Butan" projektin ensimmäinen, yleisesti "Butanina" tunnettu maastokuvio koki käytännössä saman kohtalon, nykyään kaupalliset pikkufirmat lähinnä sitäkin valmistavat.

Hiiohoi, sanoi Mustaparta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Su Helmi 15, 2009 8:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 02, 2006 11:12 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Tku
Perse-Stefan kirjoitti:
Puvun leikkaus ei taasen vastaa mitään armeijan varustusta...


Mielestäni tuon yllä esitetyn takin "profiili" lattialle levitettynä vastaa suuresti ainakin Anan tai Sposnin gorka- pukujen takkien profiilia. Yhteneväistä on vähintäänkin takin korkea kaulus, jossa kapea, suppea-aukkoinen yläetureunastaan lippamainen huppu. Juuri tämä yhtäläisyys loi itselleni välittömän "ton on pakko olla venäläinen" -elämyksen kun näin kuvan kyseisestä takista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Ma Helmi 16, 2009 9:28 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 15, 2009 6:24 pm
Viestit: 71
Paikkakunta: Krapula, Puola
Kaulus ja huppu ovat tosiaan ainoat jutskat jotka tämän mihinkään muuhun Venäläiseen yhdistävät, maastokuvion lisäksi. Armeijan varustuksella tarkoitan justiinsa sitä itseään, Sposnilla ja Anallahan ei kummallakaan ole oikeestaan mitään tekemistä armeijan kanssa. Jos tätä takkia alkaisi vertailemaan kaikkien kaupallisten firmojen kamoihin, niin kyllä siinä tapauksessa alkaisi vastaavaa tavaraa löytyä, myös Venäjän ulkopuolelta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Maastopuvut
ViestiLähetetty: Ma Helmi 16, 2009 8:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 02, 2006 11:12 pm
Viestit: 195
Paikkakunta: Tku
Joo, arvelinkin vähän että joku takertuu tuohon :wink:
Itse ajattelin asian niin päin, että mitä eri (spetsial tai ei) asevoimilla näkyy käytössä, enkä niinkään että mikä on sitä virallista issukea. Takin ilme on joka tapauksessa tuon kauluksen+hupun muotoilun puolesta kovin venäläinen.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com