Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Ke Touko 15, 2024 7:25 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Airman Battle Uniform, ABU
ViestiLähetetty: Ma Loka 01, 2007 9:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:51 pm
Viestit: 897
Paikkakunta: Charleston, South Carolina
Nimi: Kalle-Erik Vähäkylä
Yhdysvaltojen ilmavoimien uusi puku, ABU, on kohtuu näyttävä:

Kuva

Puvun Wikipedia-artikkeli: http://en.wikipedia.org/wiki/Airman_Battle_Uniform

Kengätkin ovat aikamoinen ilmestys, Foliagen väristä mokkaa. Yllättävän kauniit kylläkin. Ilmavoimat suosivat näköjään armeijan foliage-villitystä, ja uskovat vakaasti universaaleihin väritykseen. Itse puku kuitenkin laahaa hieman jäljessä, sen omaten saman leikkauksen, kuin vanhakin BDU.

Kuviointina Tiger Stripes Inc. Tiger Stripe, joka on firman toimesta suojattu tekijänoikeudella. Kuvio on muuten alkuperäisen, Original Tiger Stripen mukaan tehty. Kuviossa on samat värit kuin ACU:ssa, ainoastaan eri tavalla koottuna.

Kiintoisana nyanssina mainittakoon, että puvun kanssa on sallittu käytettävän ACU-kuvioituja Interceptoreita, kypärähuppuja, taskuja, lätkiä ja reppuja.

Tietääkö kukaan, mikä suojaliivi puvun kanssa kuuluu, vai onko se vain armeijan ACU-kuvioitu Interceptor Body Armor?

Onko kukaan sattumoisin nähnyt pukua myytävän?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 01, 2007 10:01 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 03, 2006 11:23 am
Viestit: 55
Paikkakunta: Kankaanpää
Google on kaveri.
MAACS Vasemmalta ylhäältä ABU. Itse muistelisin, että olen kyseistä puljusta tilannut jotakin merkkejä yms pikkukamaa ja silloin tuli ihan nätisti perille.

USCav En ole itse täältä tilannut mutta ilmeisesti ihan asia mesta.

Propperin kamaa joten ilmeisesti saa suomalaisiinkin kauppoihin tilattua.

Edit:
Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 11:43 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 30, 2007 5:10 am
Viestit: 45
Paikkakunta: Helsinki
Harvinaisen ruma puku. Yhtä ruma ja huonosti toimiva kuin ACU.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 2:08 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Mä en oikein jaksa katella tota ACUn huonosti toimivuudesta nillittämistä. Erikoinen väritys kertoo enemmän ennakkoluulottomasta asenteesta, kuin hölmöydestä. Jenkkiarmeijalle on iso juttu selittää, että sota on turvallista ja hauskaa, eikä tappiotilastoja lähdettäisi kasvattamaan hölmöllä maastopuvun valinnalla. Olen 100% varma, että jenkkiarmeijan nykyisissä taisteluolosuhteissa ACU-puvun värimaailma ja kuvio on niin tehokas, kuin parhaalla tietotaidolla ja rahalla vaan osataan keksiä.

Kannattaa huomioida, että ko. lafkaa ei ole suunniteltu sisseilemään metsissä, vaikka se vähän pohjoisempana räyhäisikin. Urbaanissa ja taistelun kuluttamassa maastossa, kaukaa sekä erityisesti pimeänäkö jne. laitteiden kanssa ACU todennäköisesti osoittaa kyntensä.

Leikkaukseltaan ACU-pukuhan on ihan vitun hyvä. Vai alkaako joku avautumaan siitäkin?

Ilmavoimien maastopuku on sitten oma juttunsa. Rumuus on asia erikseen, mun mielestä toi on magee, mutta turha siitä on alkaa erikseen juttelemaan. Omien maastopukujen käyttö kertonee, että asehaarojen logistiset kanavat ovat joka tapauksessa omille niin isot, ettei yhteisestä maastopuvusta ole hirveämmin hyötyä. Sen sijaan oman, selkeästi muista aselajeista eroavan puvun käyttö varmasti nostattaa henkeä asehaaran sisällä, mistä saatava etu voi helposti peitota logistiset vaikeudet.
BDU-puku on edelleen hyvä hellemaastopuku. ACU-puku on parempi taisteluolosuhteissa, mutta toisaalta paljon kalliimpi valmistaa. Ilmavoimat pääsääntöisesti pysyttelevät ilmassa, tai ainakin hangaareissa ja niiden lähettyvillä.

Puvun ACU (eli armeija)-yhteensopivuus kertoo aika paljon asehaarojen keskinäisistä suhteista. Puku on ACU-yhteensopiva, ja käsittääksen ilmavoimien Forward Observerit sun muut käyttävät itseasiassa ihan oikeaa ACUa kentällä. Merijalkaväen seassa jätkät loistaisivat ja pitkälle, mikä paitsi saattaisi säröttää yhteistyötä, myös osoittaisi viholliselle, että hei, noi jätkät ovat niitä vaarallisimpia. Ilmeisesti merijalkaväki tarvitsee joka tapauksessa sen verran erikoistuneempaa ilmatukea (tukialuksilta operoivaa ja/tai tukikohtien osalta nopeasti siirrettävää), että suurin osa sellaisesta toiminnasta joka edellyttää ilmamiesten jalkautumista, onnistuu oman ilmaosaston voimin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 4:54 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:51 pm
Viestit: 897
Paikkakunta: Charleston, South Carolina
Nimi: Kalle-Erik Vähäkylä
Arvostusta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 03, 2007 9:49 pm 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 03, 2005 9:34 pm
Viestit: 321
Paikkakunta: Tampere
Merijalkaväki taitaa muutenkin omana kokonaisuutenaan vetää vertoja PV:lle? Ja tosiaankin, operoivat omia etulinjan yhteysmiehiään.

Mutta, itse puvusta. Itse tykkään, miltei enemmänkin kuin ACUsta. Kokonaisilme ehkä hieman tummenpi ja Tiger stripe tuo hieman "vanhan ajan kotoisuutta". Leikkaus ei ole ehkä aivan yhtä hyvä mutta toimiva. ACU-varusteet menevät hyvin yhteen, mutta lähietäisyydeltä vaihtelua luo mukavasti... kontrastia. Puvun väritys luultavasti seuraa myös laivaston palvelu-univormua (joka muistaakseni on myöskin pitkälti yhden perusvärin omaava digitaalitiikeri), eli on "tahraton". Suurin osa lentokonehommiin liittyvästä liastahan taitaa ruskea-harmaa-linjalla. Toisaalta useilla mekaanikoilla lienee päällään Nomex-haalarit?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 8:09 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Haalarithan niillä todellisen työn tekijöillä on aina päällä sillon, kun työtä tehdään.. Mutta ilmavoimilla on aika paljon hommaa hangaarien ulkopuolellakin.

Merijalkaväki on isompi kuin Suomen PV:n sota-ajan vahvuus, mutta toisaalta nyt puhutaan todella ison maan mahdista. Kyllä merijalkaväkikin ilmavoimien tukea tarvitsee, mutta ilmeisesti vähemmän ja eri tavalla kuin armeija.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 9:05 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Ai että, tommosen ko sais haalarina ni vois jopa harkita.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 10:38 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Mä en ole ainakaan kuullut, että edustuskuviota sais jo haalarina - haalareita ei vissiin koskaan ole oikeasti tehty maastokuvioituina? Tietty nykyaikana kun yksityisostot ovat kovaa muotia, ei olis kovin ihme, jos joku firma alkais sellasia tarjoamaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 11:06 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
WL-kuvioituja hyppyhaalareita olen joskus nähnyt maailmalla muutaman kappaleen, ei kovin yleisiä nekään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 07, 2007 5:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 07, 2007 5:49 pm
Viestit: 1
Paikkakunta: Helsinki
http://www.militaryclothing.com/IBS/Sim ... hy/0Q.html

Tuolla on noita ABUja myynnissä, kun sitä kysyttiin. Ihan jännä kuvio kyllä juu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 09, 2007 10:00 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Cammer kirjoitti:
WL-kuvioituja hyppyhaalareita olen joskus nähnyt maailmalla muutaman kappaleen, ei kovin yleisiä nekään.


Ja nyt tarttu hyppysiin WL kuvioituja mekaanikkohaalareita pari kappaletta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 09, 2007 10:36 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:51 pm
Viestit: 897
Paikkakunta: Charleston, South Carolina
Nimi: Kalle-Erik Vähäkylä
Nyt ei ole kyllä lähdettä, mutta muistaakseni näin jossain juttua, jossa Ilmavoimat on Armeijalta kysellyt vähän mallia Armeijan Future Force Warriorin Air Warrior-projektista. Se artikkeli pohti, josko samaa tekniikkaa käytettäisiin Ilmavoimien kanssa. Yritän ettiä lähdettä.

Kuva Air Warriorista: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:AW_right.jpg


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com