Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on To Maalis 28, 2024 1:03 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tuhoutuneet akut
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 12:14 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Tuli tuossa erästä ketjua lukiessani mieleen, ettei tästä ole ketjua. Onko teillä koskaan akku mennyt oikosulkuun ja "räjähtänyt"?

Itellä kerran oli niin pahasti repaloituneet johdot, että ne pääsivät toisiaan koskettamaan. Ennen kuin mitään tajusinkaan, syttyi akku liekkeihin :) Siitä lähtien on ollut teippi aina käsillä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 5:37 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 1:03 pm
Viestit: 957
Paikkakunta: HMLCity
Meikäläisellä meni alkuaikoina akku kolvausvaiheessa oikariin jostain välistä, ja se kuumeni tehden pöytään jäljen. Onneksi siellä ei ollut virtaa juuri ollenkaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 6:29 am 
Poissa

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:45 am
Viestit: 20
Paikkakunta: Turku
Itseltäni ei ole akkua ikinä tuhoutunut, mutta olen ollut kyllä sellaisten akkujen kanssa tekemisissä. Joku random tyyppi pyysi minua ottamaan akkunsa pois aseen tukista sillä ei sitä itse saanut, sen verran tiukassa se siellä oli. Tarrasin akkuun ja johdot olivat juuri sopivasti rispaantuneet ja sain kunnon terävän sähärin näpeilleni. Kyllähän siitä melko ikivä valkea jälki jäi sormille, eli nahka oli "sulanut" siitä paikasta hieman. Pirun kipeä oli muutaman viikon. Toinen tapaus oli kun alkoi offarilla haista palanut ja kaveri vain otti akkun pyssystä pois ja huomattiin sen olevan aivan tulikuuma. Kuumuus tuntui jo tukin lävitse.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 9:17 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 4:24 pm
Viestit: 174
Paikkakunta: Kuopio
Itselläni akku ei ole räjähtänyt onneksi, koska akku oli maastohousujen reisitaskussa. Olimme menossa pelipaikalle autolla ja yksi itse tehty 8,4v 600mAh -akku alkoi savuamaan ja polttamaan taskussa. Kyllä muuten nauratti kavereita, kun savu nousee ja minua polttaa reidestä. Homma hoidettiin nopeasti repimällä akku palasiksi. Kaikki kennot toisistaan irti, niin ei ainakaan mitään syttymisiä tapahdu. Olisi ollut ikävää, jos autossa olisi syttynyt tulipalo.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 9:33 am 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 16, 2003 8:09 am
Viestit: 102
Paikkakunta: Nurmijärvi
Olen yhden akun onnistunut tuhoamaan. Kyseessä oli BYD:n 12V 2200mAh:n tehoakku. Kerkesin sen ensilataamaan ja muutaman koelaukauksen ampumaan, sen jälkeen akku tuhoutui.

Ase lopetti ampumisen ja rupesin ihmettelemään palaneen käryä. Otin akun pois tukista ja johdot iskivät kipinää. Kennot olivat tulikuumia ja poltin käteni sulaneeseen kutistesukkaan. Äkkiä akku parvekkeelle metalliseen tuhka-astiaan ja muutaman minuutin käryämisen jälkeen akusta ei ollut jäljellä mitään. Kennot kirjaimellisesti sulivat.

Ihmettelen vain, että miten aivan uusi akku voi tuolla lailla kyrvähtää, akulle sattuneen haaverin jälkeen vian etsiminen oli mahdotonta. Veikkaan että se oli kasattu väärin tai että tukki repi johdoista muovit ja sitä kautta oikosulkuun.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 10:31 am 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 6:14 pm
Viestit: 88
Paikkakunta: Vaasa
Mitä kannattaa tehä silloin ku akku rupee tollalailla "palamaan"? Ensinnäki ottaa tietysti aseesta pois, mutta mihinkä sen jälkeen? Johonki metalliastiaan, vai?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 10:53 am 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 4:24 pm
Viestit: 174
Paikkakunta: Kuopio
Laittaa ihan minne tahansa pois polttamasta omia käsiä ja asetta. Sitten katsoa ja pitää huoli siitä, että se ei sytytä tulipaloa. Kentällä laitat johonkin kiven päälle ja jäät seuraamaan tilannetta. Joskus näitä akkuja on vissiinkin ihan poksahtanut joten kannttaa seurata vähän matkan päästä mikäli mahdollista. Tuhoutunutta akkua ei tietenkään kannata mennä paljaalla iholla koskettelemaan eikä sitä tule jättää luontoon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 3:26 pm 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 6:14 pm
Viestit: 88
Paikkakunta: Vaasa
Ok, kiitti. Toi riittääki jo. Piti vain varmistaa :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 4:35 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kun akku on kylmennyt, kääritään se muovipussiin ja viedään ongelmajätteiden keräyspisteeseen. Näissä on yleensä erillinen paikka ladattaville akuille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 5:19 pm 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 29, 2004 8:50 am
Viestit: 461
Paikkakunta: Jyväskylä
Oon kuullut juttua.. Nimittäin näistä uusista(?) LiPo-akuista (lithium polymer?), notta poksahtaisivat melko kovaakin jos oikosulkuun menevät?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 5:31 pm 
Poissa

Liittynyt: La Helmi 15, 2003 2:39 pm
Viestit: 2384
Paikkakunta: Espoo
Nimi: Ville V.
Litiumioniakut ovat surullisen kuuluisia niiden poksahteluista, joita on esim. juurikin Nokian kännyköissä. Litiumionipolymeeri (LiPo tai Li-Poly) akut ovat huomattavasti turvallisempia, koska elektrolyyttinä on kiinteä polymeeri. En sit tiedä kuinka kovaa litiumionipolymeeriakku kosahtaa, tosin kyseessä on edelleen alkaalimetalli, jotka ovat tunnettuja reaktiivisuudestaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 5:35 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Lithium-akkujen kennojen koko, yhteensopimattomuus muiden latausvehkeiden kanssa, hinta, ja (nyt menee muistaakseni-tiedoksi) talvikestävyys ovat pitäneet ne aika tehokkaasti poissa airsoft-piireistä. Eli taitaa olla aika turha pelko niiden suhteen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 11, 2006 5:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 10, 2004 8:25 pm
Viestit: 405
Paikkakunta: vantaa
Li-poly akut kyllä poksuvat aika kovaakin oikkarissa, tuli huomattua tämä kerran akkua yhtä laitetta kokeiltaessa. Tosin polymeeriakut ovat huomattavasti turvallisempia kuin aikaisemmat nesteakut.
Itse olen toisinaan käyttänyt polymeeriakkuja omissa aseissa, akut kyllä vaativat oman laturinsa, (jotka eivät mitään kalliita ole), mutta olen ne ainakin kesällä huomannut itselle mukavammiksi, lähinnä keveyden takia. Akut kyllä kestävät ihan kohtalaisesti kylmää, eikä hintaerokaan niin suuri ole, omat litiumakut ovat maksaneet saman verran kuin metallihybriditkin, ja volttimäärä on litiumeissa pari pykälää korkeampi, myös se ettei kennoja tarvitse ostaa 6-10 vaan yleensä 2-6 riittää(koosta riippuen tietysti). Näitä on myös eri kokoluokkia.
Ei näistä kyllä nykyisten nimh ja nicd akkujen syrjäyttäjäksi ole, enkä tiedä oikein onko sille tarvettakaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Joulu 12, 2006 5:36 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 12:18 pm
Viestit: 106
Paikkakunta: Helsinki
On niillä Lipo akuilla kyllä hintaakin. 7.2v 5000mAh (joka vastaa virransyötöltään suunnilleen 8.4v nicd largea) maksaa n. 90e. Ja tosissaan akut räjähtävät todella iloisesti, itse en ainakaan lähtisi airsoftaseissa käyttämään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 14, 2006 2:18 pm 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 01, 2004 7:05 pm
Viestit: 96
Paikkakunta: Jyväskylä
Kerran akkuni viottui vakavasti: Akkuni oli jostain syystä pöydälläni yön ajan. Aamulla heräsin outoon "suhinaan" ja palaneen käryyn. Katson pöydälle ja huomaan että akustani tulee savua ja se on tulikuuma. Heitin sen ulos ovesta ja annoin jäähtyä siellä. Jälkeenpäin etin syytä mutta semmoista ei löytynyt. Mikään johto ei ollut eristöimätön ja johtimet olivat hyvässä kunnossa akun sisälläkin. No kattelin miten akku muuten voi, ja kaikki muut kennot olivat "uudenveroisia", paitsi yksi, joka oli täysin palanut.

Näemmä kemialliset mömmöt olivat itsestään menneet sekaisin :D


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com