Itsekkin olen tuota practicalia airsoft aseille sovellettuna miettinyt. Aivan suoraan practical säännöt eivät mielestäni sovellu. Monia asioita voi varmasti yksinkertaistaa. Lisäksi luonnetta pitäisi muuttaa aavistuksen softismaailman suuntaan. Esimerkiksi osumapisteet voisi jättää tyystin pois. Airsoft aseiden ollessa epätarkkoja, ei tälläinen pistelasku soveltuisi mielestäni ollenkaan. Lisäksi tippuuhan softiksessa pelistäkin pois yhdestä osumasta kehoon tai varusteisiin.
Taulut voisivat olla aivan hyvin A4-arkkeja jolloin kustannukset pysyisivät pieninä. Taulujahan voi toki olla sitten tarvittaessa eri kokosia sekä "vääriä"-tauluja, joita ei saisi ampua.
Entä sitten kilpailuradat? Monella ei varmasti ole mahdollisuutta tehdä rataa esteineen, joten olisi siis käytettyvä maaston ominaisuuksia hyväksi. Itse olen ideoinut, että radalla painotettaisi ampumisen lisäksi liikkumiseen. Paljon ryömimistä, esteiden ylittämistä sekä hankalista paikoista ammuntaa.
Ryömispisteen saisi helposti esim. narulla. Naru pingotettaisi vaikkapa puiden tai tolppien väliin. Virhepisteitä saisi vaikkapa jokaisesta narun heilahtamisesta.
Erinäisi ammusrajoja ei mielestäni kaivata, mutta G&P:n isot regut ja hi-capit eivät mielestäni soveltuisi ainakaan samaan sarjaan normaalien regujen kanssa.
Varmasti parhaillaan practical olisi airsoft aseista blowbackeillä. Näillä saataisi varmasti hyvin esikuvansa mukaista toimintaa aikaiseski.
Keskustelua aiheesta on ainakin uutisryhmissä (sfnet.harrastus.airsoft).
Lisäksi YöKyöpelissä järjestetyssä kilpailussa käytettiin seuraavia sääntöjä:
http://www.sunpoint.net/~hylje/ykp2/atak_rules.htm