Softaajille vuodesta 2002
Varusteleka.fi
Tänään on Su Marras 10, 2024 7:44 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 4:29 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Pelissä olisi nämä osapuolet (pelaajajakauma prosentteina):

-Miehittäjä, samaan tyyliin kuin USA on Irakissa (40 %)
-Siviilit (50 %)
-Sissit/kapinalliset (10 %), 1/4 miehittäjän vahvuudesta

Ideana olisi se, että pelissä olisi vain yksi "virallinen" osapuoli, eli miehittäjä. Sissit/kapinalliset olisivat siviileiksi naamioituneena. Käytännössä heitä olisi siis mahdotonta erottaa siviileistä. Sisseillä ei olisi koskaan mahdollisuutta ylivoimaan, mutta heillä olisi etunaan naamioituminen siviileiksi.

Sissien pitäisi pystyä kätkemään aseensa jollain tapa - maastoon ja vaatteiden alle.

Mitä tällainen peli siis vaatii:

-Melko suuren osallistujamäärän, about vähintään 100 pelaajaa. Ideaali määrä olisi 200 pelaajaa. 300 voisi olla liian paljon.

-Larppaajia (ja softaajia siviileiksi). Siviilien toiminta pelissä olisi suurimmaksi osaksi ei-taistelu (non-combatant) tehtäviä. Larppaajilla riittäisi ehkä enemmän kärsivällisyyttä tehtäviin, joissa ei ammuskella juuri yhtään. Vastineeksi voisivat päästä peliin alennetulla pelimaksulla. Tai ilmaiseksi jos siviileiksi ei ole tarpeeksi halukkaita.

-Roolien luomista siviileille: maanviljelijä, kauppias, poliisi, poliitikko, öljynporaustyöntekijä, avustustyöntekijä, mitä muuta?

-Rakennuksia: jonkinlaisista lautahökkeleistä pitäisi parsia kokoon n. 10 rakennuksen kylä. Vaikkapa samaan tyyliin kuin Bergetin kylä. Samoin miehittäjällä pitäisi olla linnoitettu beissi. Lisäksi kylän ulkopuolella pitäisi olla rakennuksia, esim. maatiloja replikoiden.

-Proppeja: heinäpaaleja maanviljelijälle, kauppatavarakärryt kiertävälle kauppiaalle, työkaluboxi öljynporaustyöntekijälle jne.

Pelin sisältö

Miehittäjän tehtävä olisi valvoa aluetta ja turvata seuraavia kohteita:

-Oma beissi
-Poliitikot (poliitikoilla olisi oma "hallintorakennus" kylässä, jota pitäisi vartioida)
-Öljynporausasema/kaivos

Sissien tehtäviä olisivat:

-Miehittäjän joukkojen häirintä/eliminointi
-Poliitikkojen sieppaus/eliminointi
-Öljynporausaseman sabotointi

Esimerkkejä yksittäistehtävistä

-Miehittäjän joukot kouluttavat siviileistä poliiseja, vaikka omassa beississään

-Sissit värväävät siviilejä taistelijoiksi ja kätkettyjen aseiden säilyttäjiksi

-Miehittäjän joukot turvaavat vaaleja

-Sissit soluttautuvat poliiseiksi

Pelissä voisi olla rahaa käytössä Bergetin tapaan


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 7:10 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Ja sit käy niinko havuvietnamissa että kaikkia siviilejä pidetään jokseenkin vihollisina ja ne ammutaan kohdatessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 8:20 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
On siis todennäköistä, että menee tuollaiseksi? Ei hyvä. Johtuneeko nuoremmista vai muuten vaan piittaamattomista pelaajista?

Jos Rules of Engagement sääntöjen mukaan miehittäjäjoukkojen jäsen ei saa ampua aseetonta siviiliä, niin auttaako tämä sääntö? Jos sääntöä rikotaan, ja siviilejä ammutaan, niin siviilit alkavat suhtautua myötämielisesti sisseihin. Jos siviilillä, esim. maanviljelijällä huomataan ase, niin yksinkertaisesti huudetaan "Pudota ase". Aseen hallussapito antaisi myös oikeuden ruumiintarkastukseen. Muutoin turvatarkastus olisi sallittu vain beissin sisäänkäynnillä ja öljynporausasemalla. Käytännössä sissit voisivat siis tepastella aseet vaatteiden alla pelialueella vapaasti.

Eihän miehittäjäjoukkojen tarvitse kuin tarkkailla siviilien käsiä, niin pelkästään sillä estetään aseen käyttö sissien toimesta. Jos siviilin käsissä näkyy yks kaks yllättäen ase, niin ensin "Pudota ase!" ja sitten tuli vapaa! Pelin nimenomaisena ideana olisi yllätysiskujen suunnittelu ja sissien hyökkäysvoiman koordinointi samaan pisteeseen niin, että saavutetaan lyhyeksi aikaa ylivoima. Sissien pitäisi olla erittäin kokoneita ja hyvin varustettuja pelaajia, jotta he pystyvät hoitamaan homman kotiin. Yksittäinen miehittäjäpartio on helppo hoidella, mutta miten käy esim. hyökkäyksen öljynporausasemalle?

Mielestäni jos miehittäjäjoukot hoitavat hommansa oikein, sissien on todella vaikea toimia. Toisaalta sissien on kyettävä erittäin sujuvaan kommunikaatioon ja koordinaatioon keskenään ja radiossa.

Lisäksi kaikki sissien puolella pelaavat eivät olisi aseistettuja. Olisi myös tiedonantaja-sissejä, joiden ainut varuste olisi radiopuhelin. He vain tiedottaisivat sissejä kiinnostavien kohteiden liikkeistä - poliitikot, vahdinvaihdot jne. Lisäksi olisi kätkö-sissejä, joiden ainut tehtävä olisi kätkeä sissien pitkiä aseita esim. kyliin. Näiden kätkö-sissien taloja käytettäisiin sitten tukikohtina, joista hyökkäykset laukaistaan.

No mutta joo, enemmän tässä olisi milsim-larppi kyseessä, kuin skirmish-räiskintä. Pelaajilla pitäisi olla malttia liipaisinsormen kanssa ja eläytymiskykyä pelin maailmaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 8:37 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Mikä oikeesti tekis tosta tapahtumasta siviileille millään tapaa mielenkiintosen ja paikallevalumisen arvosen? Suomalainen havumetsä ja pari pressubunkkeria propeiksi lähi-idän heimolaisimmersioon? Kuka ylipäätään kokee Irakin/Afganistanin siviilielämän niin romanttiseksi ja mielenkiintoiseksi, että haluaa päästä fiilistelemään sellasta? Mitä ne tekis siellä pelissä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 9:16 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Ongelma on lähinnä tässä:

a) Kukaan ei halua tulla ammutuksi epäreilusti
b) Kaikki kenellä on mahdollisuus ampua vastapuolta epäreilusti (eli mahdollista esiintyä siviileinä), useimmiten käyttävät sitä.

Koska yleensä ne kenellä on paljon aseita asetetaan A:n asemaan ja ne kenellä on vähän aseita B:n asemaan. Tästä seuraa jossain tapahtumaketjun vaiheessa se että kun aseellisia on riittävästi ammuttu epäreilusti, alkavat he pitää vihollisina kaikkia jotka eivät kuulu omaan porukkaan. Kukapa sitä jaksaa kauaa leikkiä leikkiä jossa kaveri tulee hymyillen kättelemään ja vetääkin turpaan. Jossain vaiheessa sitä vetää ensin turpaan kaikkia hymyileviä kavereita jotka on tulossa kättelemään ja kysyy vasta sen jälkeen että mitäs mitäs?

Tavallaan ongelma on siis pelaajalähtöinen, mutta eeeen lähtisi kuitenkaan syyllistämään pelaajia tästä. Kyse on kuitenkin luontaisesta kilpailuvietistä minkä jotkut pelaajat pystyvät hillitsemään pelitilanteessa ja toimimaan pelin hengen mukaisesti.

Jos "siviilin" käsissä näkyy yks kaks yllättäen ase niin siinä ei enää ehdi huutaa mitään käskyjä aseesta luopumiselle koska silloin se "siviilillä" oleva ase jo syytää minttua kiihtyvällä tahdilla kohti. Harvemmin sitä kätkettyä asetta otetaan muussa tilanteessa esiin keskellä vihollisosastoa kuin tarkoituksena kylvää kuulaa mahdollisimman laajalle ja nopeasti.

Ongelmana on myös se että tälläisen tosielämässä mielettömän ja itsetuhoisen käytöksen (koska yleensä silloin lähtee henki jopa kissalta) mahdollistaa se että "hip hei, otan vähän kuulaa ja meen respalle ja tuun n-ajan päästä tekemään saman uudelleen". Kuinka moni oikeassa elämässä, sotatoimialueella, menisi vittuilemaan päin naamaa aseistetulle ryhmälle miehiä? En usko että kukaan, mutta silti tätä tapahtuu airsodassa joka kerta.

Yksi ratkaisu voisi olla se että jos esiintyy siviilinä ja salakuljettaa asetta kaapunsa alla, sitä ei saa käyttää missään tilanteessa. Kun on tarkoitus käyttää asetta sotimistarkoituksessa käytetään myös jotain selvää tunnistetta jolla erotutaan siviileistä ts. taisteluvarustus.

Nii ja sit toi mitä Valtsu totes, siviilien osa peleissä on ollut aina vähän toispuoleinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 9:21 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Nää skenaariot toimii hienosti paperilla ja ajatusleikeissä, mutta kun ne siirtää airsotamaailmaan niin homma alkaa menemään reisille lähestulkoon heti kättelyssä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 9:25 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Kyseessähän on äärimmäisen mielenkiintoinen peliympäristö.

Maanviljelijät tonkivat oksanpätkillä "peltoa" ja kuljettaa heinäpaaleja teitä pitkin,
kauppias kiertää kylästä kylään myymässä sanomalehdistä paketoituja "tuotteita",
pankista viedään säännöllisiä palkkakuljetuksia turvasaattueessa öljynporausasemalle,
rikolliset yrittävät ryöstää kauppiaita, pankkeja, maanviljelijöitä ja rahakuljetuksia,
presidenttiä saatetaan vip-saattueessa huvilan ja hallintorakennuksen väliä,
yksityinen turvapalvelu huolehtii pankkiirin ja öljynporausaseman pääinsinöörin turvallisuudesta,
miehittäjän radiotiedustelu kuuntelee sissejä ja yrittää selvittää mitä on tekeillä,
maanviljelijät perustavat väkivaltaiseksi yltyvän mielenosoituksen hallintorakennuksen edustalle,
miehittäjän poliisivoimat pidättävät epäilyttävät henkilöt vaalien ajaksi vankilaan,
poliisit päivystävät poliisiasemalla ja ovat valmiina torjumaan rikollisuutta,

jne. Eräänlainen miniyhteiskunta, jossa kaikilla riittää tekemistä. Runsasta improvisaatiota kehiin, niin kaikilla on kivaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 9:38 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Mitä tulee epäreiluihin ampumisiin, niin sääntönä voisi olla se, että esim. poliisiin soluttautuneet sissit eivät saa ampua muita poliiseja tai miehittäjäjoukkoja poliisina toimiessaan. Ei ole kivaa kun ei pysty yhtään ennakoimaan, jos "oma" ampuu. Siviileiksi naamioituneet sissit saisivat avata tulen, mutta miehittäjäjoukkoihin soluttautuneet sissit eivät. Soluttautujat voisivat kuitenkin käyttää radiopuhelimia ja asentaa pommeja. Lisäksi voitaisiin sopia, ettei miehittäjäjoukkoihin voi soluttautua. Ainoastaan siviileistä muodostettaviin poliisivoimiin voisi soluttautua, eikä silloinkaan saisi ampua.

On totta että sissien on vaikeaa laukaista hyökkäys miehittäjäjoukkoja vastaan, koska ase kädessä on selvä merkki siitä, että pelaaja on sissi. Pelissä tosin voi olla esim. "maaseudulla liikkuvia metsästäjiä", joilla on pulttilukkokiväärit. Kohdatessaan aseistautuneen henkilön miehittäjäjoukkojen ja poliisin on muistettava "Rules of Engagement". Ei ole tarkoitus porata esim. metsästävää maanviljelijää siihen paikkaan. Jos henkilö ei laske asetta, niin tuli vapaa. Samoin sissien puolelta suoritettavat "itsemurhaiskut" olisivat ehdottoman tuomittavia, olettaen että niitä ei pysty mitenkään ennakoimaan. Siinä saa miehittäjäjoukoilla olla silmä tarkkana ja liipaisinsormi herkkänä.

Jos siviili esim. pitää käsiään taskuissa tai muuten näkymättömissä, miehittäjäjoukoilla olisi oikeus osoittaa aseella ja ampua tarvittaessa, jos kädet eivät esiin tule. Jos miehittäjät ampuvat "liikaa" viattomia siviilejä, muuttuu siviileiden mielipide sissejä suosivaksi, ja se tietää hankaluuksia miehittäjille. Siviilejä ja sissejä on yhteenlaskettuna reilusti enemmän kuin miehittäjäjoukkoja.

Ja joskus vain voi käydä niin, että rakennuksen takana sissi ottaa aseen valmiiksi, ampuu nopean ryöpyn kuulia ja ottaa jalat alle. Jos miehittäjäjoukot tekevät työnsä oikein, ei näin kuitenkaan pitäisi päästä käymään.

En sitten tiedä rupeaisiko useampia pelaajia sitten kyrsimään se, että ampumistilanteita on niin vähän. Kyseessähän olisi enemmän larppi kuin "skirmish-mättö". Olisiko toiminnasta kuitenkaan pulaa, kun mukaan heitetään yksityiset turvapalvelut, rikolliset ym.?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 9:57 am 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Lähinnä mä edelleen ihmettelen, että toi koko homma perustuu siihen, että kaikkein eniten on statisteja, joilla ei ole suurempaa tekemistä kuin tökkiä kepillä maata ja kärrätä paketteja paikasta toiseen. Statistien ainut tehtävä on antaa massan suojaa niille pelaajille, joilla on oikeastikin jännää, eli sisseille. Niitä statisteja ei saa riittävästi ja niillä statisteilla ei edelleenkään ole mitään oikeaa kivaa. Ja niitä pitäs olla tosi paljon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 10:08 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Nyt kannattaa kysyä itseltä muutama kysymys:

Kuinka kauan jaksan tonkia oksanpätkällä maapalaa joka esittää peltoa?
Kuinka kauan jaksan kiertää kylästä toiseen myymässä paperista tehtyjä tuotteita?

Nää on asioita jotka ovat pelin kannalta täysin toisarvoisia, asioita joilla ei ole mitään vaikutusta pelin kulkuun. Elokuvien teossa ihmisiä jotka tekevät em. asoita kutsutaan statisteiksi ja ne on paikalla lähinnä vain siksi että saattavat vilahtaa elokuvassa ja pääsevät pällistelemään läheltä elokuvan tekoa.

Mitä käyttöä pelimaailmassa on rahalla jota ei voi kuitenkaan käyttää mihinkään? Onhan siinä tietysti se ampumisaspekti kun rahoja koitetaan suojella / ottaa väkivalloin. Mikä toisaalta estäisi ryöstämästä pankkia sen sijaan että koittaa ottaa rahat vahvasti vartioidulta saattueelta :)

Siviilit ja aseet esimerkki 1:

"Olet ryhmäsi kanssa partioimassa maaseudulla ja kohtaat ryhmän siviilejä jotka ovat näennäisen toimettomina paikoillaan. Toteat siviilit aseettomiksi ja jatkat matkaa vain todetaksesi että puolet ryhmästäsi makaa haavoittuneena kentällä toisen puoliskon ottaessa puolustusasemia ja väistellen kuulamyrskyä.

Toimettomina vetelehtineet siviilit eivät olleetkaan aseettomia vaan muutama AK-47 oli jemmattuna odottamaan sopivaa hetkeä jolloin ryhmäsi oli jo keskittynyt seuraavaan kohteeseen ja oli selkäänampumiselle oiva kohde."

Veikkaus montako kertaa ryhmäsi sotilaat jaksavat em. tilanteen kaltaista peliä? Ehkä kaksi. Toisella kerralla he ovat jo kärsimättömiä ampumaan epäilyttävästi paikallaan vetelehtivät siviilit, mutta saat heidät ylipuhuttua pitäytymään ROE:ssa. Kolmannella kerralla ryhmä siviilejä niitetään maahan kuin kypsä vilja ja todetaan että "voi voi". Ja siitä eteenpäin: "ei ole oma -> on vihollinen -> ammutaan se". Tämä siis ihan puhtaasti omien kokemuksien perusteella.

Tietenkään sissien toiminta ei ole helppoa, eikä toisaalta saakaan olla liian helppoa. Siviileinä esiintymällä pystyy salakuljettamaan aseita paikasta a, paikkaan b ilman että kiinnittää liikaa huomiota itseensä (eikö tässä ole jo aika iso helpottava tekijä osapuolelle?). Jos siviilinä esiintyminen ja ampuminen on yhdessä kiellettyä, ei tule kiusausta niittää ryhmällistä miehittäjiä tienposkeen vaan keksiä keinoja miten aseiden salakuljettamista ohi vastapuolen voidaan käyttää tehokkaimmin hyväksi. Ja muututaan siviilistä sotilaaksi juuri ennen H-hetkeä ja tuhotaan öljynjalostamo, ryöstetään arvokuljetus, ammutaan pormestari jne. Se tapahtuu kuitenkin reilun pelin hengessä jolloin myös vastapuolelle annetaan mahdollisuus todeta "noi on pahoja kavereita, ne kantsis ehkä niitata maahan".

Oikeassa elämässä voidaan tarkastella sellaisia tapahtumia kuin My Lain verilöyly jossa amerikkalaiset olivat jo lopen kyllästyneitä siihen että heitä ammutaan jatkuvasti selkään em. kylän lähistöllä mutta kukaan ei koskaan tuntunut tietävän ampujaa. Joskus se kamelin selkäkin katkeaa. Saksalaiset pelasivat toisessa isossa rähinässä airsoft-taktiikalla ja jos selkään ampuminen alkoi todenteolla rassata niin vietiin koko kylä kirkkoon ja ammuttiin sinne ja poltettiin kylä (tai Varsova). Ilman sen suurempia tunnontuskia.

Oikeassa elämässä ei myöskään tarvitse pelata reilusti, koska eihän sodassa tarvitse vastapuolella olla kivaa, pääasia on että vastapuoli on kuollut.

Jos vaikuttaa siltä että tarkoitus on vaan lytätä koko idea, ei se sitä ole. Olen itse ajatellut aivan samansisältöisiä asioita ja todennut että tosielämä ja paperille suunniteltu ei yleensä, jos koskaan, kohtaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 10:46 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Cammer kirjoitti:
Nyt kannattaa kysyä itseltä muutama kysymys:

Kuinka kauan jaksan tonkia oksanpätkällä maapalaa joka esittää peltoa?
Kuinka kauan jaksan kiertää kylästä toiseen myymässä paperista tehtyjä tuotteita?

Nää on asioita jotka ovat pelin kannalta täysin toisarvoisia, asioita joilla ei ole mitään vaikutusta pelin kulkuun. Elokuvien teossa ihmisiä jotka tekevät em. asoita kutsutaan statisteiksi ja ne on paikalla lähinnä vain siksi että saattavat vilahtaa elokuvassa ja pääsevät pällistelemään läheltä elokuvan tekoa.


On totta, että suurin osa pelaajista on non-combatant -siviilejä. Sissipelin paradoksi ehkä piilee juuri tässä. Peliä ei voida järjestää ilman suurta joukkoa statisteja. Korostan, että peli on toistaiseksi pelkästään ideatasolla, ja kaikki yleisön antama palaute auttaa muovaamaan sitä parempaan suuntaan. Kiitos siitä jo etukäteen! Miten siis ratkaisisin statisti-ongelman:

1) Luomalla todellisen, syvän larpin siviiliväestölle

tai

2) Järjestämällä sissistä-siviiliksi-rotaation joka x. tunti. Näin kaikille tulisi oma osansa äctioniä.

Cammer kirjoitti:
Mitä käyttöä pelimaailmassa on rahalla jota ei voi kuitenkaan käyttää mihinkään? Onhan siinä tietysti se ampumisaspekti kun rahoja koitetaan suojella / ottaa väkivalloin. Mikä toisaalta estäisi ryöstämästä pankkia sen sijaan että koittaa ottaa rahat vahvasti vartioidulta saattueelta :)


Raha toimii vaihdon välineenä. Kaupungin ulkopuolella asuvat maajussit voivat tulla olusille kaupungin baariin. Kauppiaalle maksetaan rahalla. Poliisi maksaa siviiliväestölle rahaa sisseihin liittyvistä vihjeistä. Maajussi myy heinäpaalinsa rahalla. Öljynporausaseman työntekijöille ja poliisivoimille tarkoitettuja palkkakuljetuksia on suojeltava. On totta ettei rahajärjestelmää saa täysin toimivaksi ja mielekkääksi, mutta se kuitenkin luo oman lisämausteensa peliin. "Kun Bergetissäkin, niin sitten meilläkin!" 8)

Cammer kirjoitti:
Siviilit ja aseet esimerkki 1:

"Olet ryhmäsi kanssa partioimassa maaseudulla ja kohtaat ryhmän siviilejä jotka ovat näennäisen toimettomina paikoillaan. Toteat siviilit aseettomiksi ja jatkat matkaa vain todetaksesi että puolet ryhmästäsi makaa haavoittuneena kentällä toisen puoliskon ottaessa puolustusasemia ja väistellen kuulamyrskyä.

Toimettomina vetelehtineet siviilit eivät olleetkaan aseettomia vaan muutama AK-47 oli jemmattuna odottamaan sopivaa hetkeä jolloin ryhmäsi oli jo keskittynyt seuraavaan kohteeseen ja oli selkäänampumiselle oiva kohde."

Veikkaus montako kertaa ryhmäsi sotilaat jaksavat em. tilanteen kaltaista peliä? Ehkä kaksi. Toisella kerralla he ovat jo kärsimättömiä ampumaan epäilyttävästi paikallaan vetelehtivät siviilit, mutta saat heidät ylipuhuttua pitäytymään ROE:ssa. Kolmannella kerralla ryhmä siviilejä niitetään maahan kuin kypsä vilja ja todetaan että "voi voi". Ja siitä eteenpäin: "ei ole oma -> on vihollinen -> ammutaan se". Tämä siis ihan puhtaasti omien kokemuksien perusteella.


Sissien suhde miehittäjiin on 1/4. Miehittäjien pitäisi pystyä toteuttamaan operaationsa ja peruspartioinnin siten, ettei heitä yllätetä, ja että ROE:ta noudatetaan. Sehän on miehittäjien tehtävä! Hoitaa hommansa ilman että tulevat tapetuiksi.

Cammer kirjoitti:
Tietenkään sissien toiminta ei ole helppoa, eikä toisaalta saakaan olla liian helppoa. Siviileinä esiintymällä pystyy salakuljettamaan aseita paikasta a, paikkaan b ilman että kiinnittää liikaa huomiota itseensä (eikö tässä ole jo aika iso helpottava tekijä osapuolelle?).


Kyllä. Ruumiintarkastuksen saisi suorittaa vain a) beissin sisäänkäynnillä, b) öljynporausasemalla, ja c) jos siviilillä nähdään ase hallussa. Muuten aseen kuljetus vaatteiden alla onnistuisi käytännössä ilman ongelmia. Jos siviilille yritetään tehdä ruumiintarkastus ilman pätevää syytä, voi hän kieltäytyä siitä vetoamalla pelin sääntöihin. Joku pelaajahan voi suorittaa ruumiintarkastuksia ihan oman mielensä mukaan säännöistä välittämättä.

Tottakai esim. kaupungin alue voitaisiin julistaa hetkellä X, kuten vaalien alla, täysin aseettomaksi, jolloin poliisivoimat tekisivät ruumiintarkastukset kaikille kaupunkiin pyrkiville. Tästä kuitenkin voisi selvitä siten, että poliiseihin soluttautunut sissi on tekemässä tarkastuksia sisäänkäynnillä Y.

Cammer kirjoitti:
Jos siviilinä esiintyminen ja ampuminen on yhdessä kiellettyä, ei tule kiusausta niittää ryhmällistä miehittäjiä tienposkeen vaan keksiä keinoja miten aseiden salakuljettamista ohi vastapuolen voidaan käyttää tehokkaimmin hyväksi. Ja muututaan siviilistä sotilaaksi juuri ennen H-hetkeä ja tuhotaan öljynjalostamo, ryöstetään arvokuljetus, ammutaan pormestari jne.


En pystyisi käsittämään sellaisia tempauksia, joissa esim. yksi sissi niittää ryhmällisen tyyppejä. Kuitenkin miehittäjien on suhtauduttava kaikkiin siviileihin mahdollisina sisseinä. En siis menisi kieltämään siviilinä esiintymistä ja ampumista. Jos ampuminen kuitenkin olisi selvä "itsemurha"-case, niin siitä voisi tulla valittamaan pelinjohdolle tyyliin: "Se ampu tosi dorkasti, tiesi itsekin kuolevansa".

En myöskään käsitä mistä piilosta sissi voi vetää aseen niin äkkiä, ettei asetta valmiusasennossa kantava miehitysjoukkojen sotilas ehdi toimimaan. Periaatteessa jo käsien taskussa pitäminen liian pitkään voi riittää syyksi ammutuksi tulemiseen.

Samalla esim. beissin ja öljynporausaseman ympärille voidaan asettaa "lähestymiskielto", joka kieltää siviilejä tulemasta about 30-50 m päähän alueesta.

Cammer kirjoitti:
Se tapahtuu kuitenkin reilun pelin hengessä jolloin myös vastapuolelle annetaan mahdollisuus todeta "noi on pahoja kavereita, ne kantsis ehkä niitata maahan".


Kuulostaa hyvältä. Jos puskassa tosiaan puikkelehtii ryhmällinen tyyppejä tussarit kourassa, niin voi olla aika varma, ettei kyseessä ole maillaan metsästävä "Haulikko-Heikki".

En kuitenkaan menisi kieltämään siviilinä esiintymistä ja ampumista.

Cammer kirjoitti:
Oikeassa elämässä voidaan tarkastella sellaisia tapahtumia kuin My Lain verilöyly jossa amerikkalaiset olivat jo lopen kyllästyneitä siihen että heitä ammutaan jatkuvasti selkään em. kylän lähistöllä mutta kukaan ei koskaan tuntunut tietävän ampujaa. Joskus se kamelin selkäkin katkeaa. Saksalaiset pelasivat toisessa isossa rähinässä airsoft-taktiikalla ja jos selkään ampuminen alkoi todenteolla rassata niin vietiin koko kylä kirkkoon ja ammuttiin sinne ja poltettiin kylä (tai Varsova). Ilman sen suurempia tunnontuskia.


Oikean elämän hirmuteot eivät kuulu airsoftiin. Jos jollain on tulitikun mittainen pinna, ei hänen tulisi osallistua tämän kaltaiseen peliin. Valitettavasti muutama ROE:sta välittämätön perseilijä voi ja pystyy pilaamaan pelin.

Cammer kirjoitti:
Jos vaikuttaa siltä että tarkoitus on vaan lytätä koko idea, ei se sitä ole. Olen itse ajatellut aivan samansisältöisiä asioita ja todennut että tosielämä ja paperille suunniteltu ei yleensä, jos koskaan, kohtaa.


Pelin toteutus on kieltämättä vaikea. On paljon helpompaa toteuttaa kahden geneerisen osapuolen välinen "sota", kuin tällainen peli. Mitäpä jos et itse ole tullut miettineeksi kaikkia asioita (paperilla)? Jospa joku kontribuoisi tähän ketjuun oikein kunnon kuningasidean, jolla peli saataisiin toimivaksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 11:16 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
ROE voi ehkä olla sen verran vaikea asia tajuta (joillekin), että se pitäisi varmaan kouluttaa jokaiselle miehittäjäryhmälle erikseen.

ROE on siis:

1) Kohdataan aseeton, kädet näkyvissä pitävä siviili -> ei ammuta, ei osoiteta, ei ruumiintarkastusoikeutta.
2) Kohdataan aseeton(?), kädet taskussa pitävä siviili -> ei ammuta, osoitetaan, jos ei tottele niin ruumiintarkastus
3) Kohdataan aseistettu siviili -> ei ammuta, osoitetaan, käsketään pudottamaan ase, lopuksi ruumiintarkastus (voidaan käskeä olemaan ottamatta asetta takaisin käteen niin kauan kuin häneen on näköyhteys)
4) Kohdataan tulitusta -> Tuli vapaa!
5) Kohdataan varmuudella vastustajaksi tunnistettu henkilö/ryhmä -> Tuli vapaa!

Nämä ovat siis voimassa "julkisilla paikoilla". Beissin ja vartioitujen alueiden läheisyydessä voi olla toisenlaiset säännöt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 3:37 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 26, 2010 9:36 pm
Viestit: 11
Paikkakunta: Savuton muoviämpäri
Hyvin mielenkiintoinen idea, mutta silti olen Cammerin kanssa olen aika samoilla linjoilla. Ei kukaan jaksa kepillä tökkiä maata useita tunteja. Pelistä saisi mielenkiintoisemman ainakin siviileille ja sisseille jos siviilejä ja sissejä vaihdeltaisiin kokoajan. Esimerkiksi jos tosi hyvällä säkällä pelaajia on 200, vaikka 40 on miehittäjiä -> saavat vaikka pysyä miehittäjinä koko pelin ajan. Tästä syystä miehittäjillä voisi olla todella tarkat varusterajat ja vaikka 5€ korkeampi pelimaksu, ja josta "palkinnoksi" he saavat olla miehittäjiä koko pelin. Ja siviilejä on vaikka 120, ja sissejä vaikka se 40. Käytännössä jaetaan porukka vaikka kolmeen epäviralliseen ryhmään. Ja sitten jaetaan peli pienempiin skenaarioihin. Joka pelin jälkeen pidetään ihan pieni tauko ja vaikka kellon suuntaan vaihdetaan osia. Ensimmäisessä pelissä ryhmä 1 on sissejä, toisessa pelissä ryhmä 2 on sissejä ja niin edelleen... Mutta jos ajattelit ns. non-stop peliä se ei tällöin onnistu. Saattoi olla vähän epäselvästi selitetty mutta toivon että ymmärsit mistä on kyse :D.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 3:52 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 23, 2010 1:57 am
Viestit: 126
Paikkakunta: Kellari, Itävalta
Nimi: Josif
Eipä ole eka kerta kun tältä kaverilta karkaa mopo käsistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 2:20 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Mua motivoi halu tehdä asioita, joita kukaan muu ei ole tehnyt aiemmin.

Ymmärrän hyvin, että tällaisen pelin toimimaan saaminen on pirun vaikeaa. Viime kädessä se on kuitenkin itse pelaajista kiinni. Olisiko siis liioiteltua sanoa, että kyseessä ei ole peli, vaan ihan puhdas LARP? Silloin ei tulisi kenellekään pettymyksiä.

Ajattelin tällaista jakoa, kun pelaajia on ~200:

-Miehittäjiä 60
-Sissejä 33
-Siviilejä 100

Jos peli on tyypillinen "lauantaina aloitetaan, sunnuntaina lopetetaan" -peli, niin sisseille olisi neljä 6 h vuoroa tai vaihtoehtoisesti kahdeksan 3 h vuoroa, jolloin jokainen pääsee sissiksi kahteen kertaan. Jos peli vielä järjestettäisiin kesä-heinäkuussa, niin yölläkin olisi suht valoisaa. Kaikkihan eivät pääse sisseilemään yöllä pimeimpään aikaan, jolloin valaistusolosuhteet suosivat sissitoimintaa.

Myös korkeampi pääsymaksu miehittäjä-osapuolelle olisi perusteltu. Se voisi olla jopa 2 kertaa suurempi, kuin sisseillä/siviileillä.

======================

TAVOITTEET

Miehittäjä

1) Ylläpitää öljynporausaseman toimintaa.

2) Ylläpitää X-valtion poliittista järjestelmää ja järjestää vaalit. Tähän kuuluu miehittäjän suurlähettilään, X-valtion presidentin, ja X-valtion parlamenttipoliitikkojen suojaaminen.

-Itse vaalit järjestettäisiin joka erän loppupuolella, ja peli huipentuisi vaaleihin. Sissit voisivat estää vaalit jopa väkivallalla eli ampumalla äänestämään matkalla olevia siviilejä. Tällöin miehittäjäjoukkojen pitäisi järjestää suojattuja kuljetuksia äänestyspaikalle.

Sissit

1) Estää öljynporausaseman toiminta, osittain tai kokonaan. Tähän voidaan päästä räjäyttämällä asema, sieppaamalla/eliminoimalla pääinsinööri, tai sieppaamalla/eliminoimalla aseman työntekijöitä. Miehittäjä voi kuitenkin palkata uusia työntekjöitä menetettyjen tilalle. Pääinsinööri on persoona, ja häntä ei voi korvata. Pääinsinööri on siis ehkä kaikista tärkein VIP-henkilö.

2) Kaataa X-valtion poliittinen järjestelmä ja estää vaalit. Tähän voidaan päästä sieppaamalla/eliminoimalla kaikki X-valtion parlamenttipoliitikot, tai sieppaamalla/eliminoimalla sekä X-valtion presidentti että miehittäjien suurlähettiläs.

-Alitavoitteita voisi olla esim. pankin ryöstäminen. Tällöin öljynporaajat ja poliisit eivät saisi palkkaa, jolloin öljynporaus keskeytyisi ja poliisit eivät enää avustaisi miehittäjää.

======================

Joitain peliin liittyviä ideoita:

# Peli voisi aina alkaa sillä, että miehittäjäjoukot lähtevät tutustumaan beissistään kaupunkiin, ja kaupungin ulkopuolella sijaitseviin maatiloihin / huviloihin. Samalla he kirjaisivat ylös keitä missäkin talossa asuu. Partiointia suoritettaisiin tämän jälkeen vaikka joka tunti tai puolitunti. Jos talosta tavataan myöhemmässä vaiheessa väkeä, joka ei sinne kuulu, herättää tämä epäilyksiä. Tällöin miehittäjät voivat kutsua vaikka poliisipartion vahtimaan taloa.

# Kaupungissa olisi nämä rakennukset:

-Hallintorakennus, jossa miehittäjäjoukkojen suurlähettiläs, X-valtion presidentti, ja X-valtion poliitikot kokoontuvat. Suurlähettiläs asuu beississä, X-valtion presidentti kaupungin hotellissa, ja muut X-valtion poliitikot joko hotellissa tai kaupungin ulkopuolella sijaitsevissa huviloissa. Hallintorakennuksessa järjestetään istunnot joka 30 min tai 60 min, jolloin poliitikot ja suurlähettiläs saatetaan asuinpaikoistaan sinne VIP-saattueessa ja istunnon päätyttyä takaisin.

-Hotelli. Täällä asuu X-valtion presidentti. Vartioituna tietenkin.

-Ravintola/baari. Poliitikot voivat käydä täällä syömässä satunnaisesti. Joko yksinään tai ryhmissä. Myös kaupungista ja kaupungin ulkopuolelta kävisi väkeä siellä. Improvisaatiota mukaan perkele!

-Tori. Torilla olisi kauppiaita. Poliitikot voisivat myös käydä pitämässä puheita torilla. Tässä olisi sisseille sauma poliitikon sieppaukseen/eliminointiin.

-Pankki. Pankin toiminnasta vastaa pankkiiri, joka asuu hotellissa, tai kaupungin ulkopuolella olevassa huvilassa. Pankista suoritettaisiin säännölliset palkkakuljetukset öljynporausaseman työntekijöille, poliisijoukoille, ja ehkä jopa miehittäjien sotilaille. Koska pankissa olisi paljon fyrkkaa, niin se olisi myös houkutteleva kohde ryöstää. Siksi sitä ja pankkiiria vartioisivat poliisit.

-Radioasema. Radioasemalla työskentelee radiotoimittaja, joka lähettää joka varttitunti PMR-446 taajuudella uutisia kaupungin ja X-valtion tapahtumista. Toimittaja voisi mm. ilmoittaa vaaleista, ja kutsua "maaseudulla" asuvia siviilejä äänestämään kaupunkiin.

-Poliisiasema. Poliisien majapaikka, jossa poliisipäällikkö radiopäivystää. Jos siviileiltä tulee ilmoituksia rikollisista tai sisseistä, lähettää poliisipäällikkö partion paikalle. Jos on sitten isompi hätä, kutsuu soittaa hän miehittäjäjoukoille. Myös epäilyttävät siviilit viedään poliisiasemalle kuulusteltavaksi. Siviilin vastauksien perusteella häntä joko pidetään vaarallisena tai ei-vaarallisena henkilönä.

-Muutama asuinrakennus. X-valtion poliitikot voisivat asua näissä.

-Casino? Siinä olisi aktiviteettia, jossa pelissä kiertävää rahaa saisi pistä menemään.

# Jos miehittäjäjoukkojen kimppuun hyökätään, pitää niiden kutsua apua. Beissistä tulee siis sakkia jeesaamaan tarvittaessa. Beississä olevan valmiusryhmän nimenomainen tehtävä on tämä.

# 60:n vahvuinen miehittäjäjoukko voidaan jakaa esim. 10:n vahvuisiin ryhmiin näin:
-Beissin vartiointi
-Öljynporausaseman vartiointi
-Hallintorakennuksen vartiointi
-Liikkuva partio
-VIP-saattoryhmä
-Valmiusryhmä (pitää majaa beississä, menee apuun sinne missä tarvitaan)
10:n vahvuiset vartioryhmät voivat tuntua pieneltä, mutta ideana on kuitenkin kutsua apua heti kun hyökkäys tapahtuu. Tällöin paikalle pitäisi tulla beissin valmiusryhmä, liikkuva partio, sekä VIP-saattoryhmä, jos se on vapaana. Nopeasti paikalle siis saapuu n. 20-30 vahvistusta. Siihen päälle vielä poliisit, joita on ~10.

# Lisäksi miehittäjän apuna työskentelevät poliisivoimat, joiden vahvuus voisi olla about 10. Poliisit vastaisivat kaupungin turvallisuudesta, pankin ja pankkiirin vartioinnista, sekä pankkiirin asunnon vartioimisesta kaupungin ulkopuolella. Poliiseihin voisi soluttautua korkeintaan 2 sissiä. Poliisina toimiessaan sissit eivät kuitenkaan saisi ampua miehittäjiä.

# Miehittäjällä olisi erillinen tiedusteluryhmä (PSY-OPS), joka keräisi tietoa kentältä ja värväisi siviilejä tiedonantajiksi rahaa vastaan. Sama ryhmä voisi kuunnella myös sissien radiotaajuutta.

# Radiokommunikaatio. Radiokommunikoinnin pitäisi tapahtua koodikielellä, koska taajuuksia voidaan kuunnella.

# Öljynporausasema. Öljynporausaseman miehistöön kuuluisi X määrä työntekijöitä, joiden seassa voi olla myös sissejä. Aseman sisäänkäynnillä suoritettaisiin kuitenkin turvatarkastus, joten aseita ei aseman sisälle pitäisi päästä. Lisäksi asemalla työskentelisi pääinsinööri, joka asuu hotellissa. Sissien pitäisi jossain vaiheessa siepata/eliminoida insinööri. Ilman insinööriä öljynpumppausta ei voida jatkaa.

# Rikolliset. Rikollisten tehtävänä olisi ryöstää siviilejä ja kauppiaita. Myös VIP-henkilöiden sieppaukset olisivat rikollisten toimialaa. Pankkiiri, öljyaseman insinööri, tai poliisipäällikkö olisivat loistavia kohteita.

# Väkijoukkojen hajottaminen. On luultavaa, että sissit kokoontuvat yhteen ennen hyökkäystä. Siksi miehittäjien tehtävänä on hajottaa suuria väkijoukkoja, joissa on enemmän kuin n. 5 pelaajaa.

# Talojen tarkastusoikeus. Miehittäjäjoukoilla ei ole oikeutta tarkastaa taloja normaalitilanteessa. Talontarkastus on sallittu vain tilanteissa, joissa jokin VIP-henkilöistä on siepattu, tai talosta on käynnistetty hyökkäys miehittäjäjoukkoja vastaan.

======================

Ja kaikkein tärkeimpänä:

# Improvisointi ja näytteleminen pelin sääntöjen sallimissa rajoissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 10:45 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 12:19 pm
Viestit: 60
Paikkakunta: Pieksämäki
Juuri tällä teemalla toteuttu peli oli Insha allah ja se pelattiin Jämsän paintball alueella.
Homma toimi mallikkaasti ensimmäisen puolitoistatuntisen jonka jälkeen rupesi varsinkin nuorempien pelaajien liipasinsormi syyhyämään siihen malliin että peli muuttui kaoottiseksi mätöksi jossa ammuttiin vähän kaikkia. Liekkö ongelma oli siinä ettei siviileillä ollut tarpeeksi siivilitekemistä ja tehtäviä.
Lisäksi kaikki muut kuin jenkit ja yk-joukot tuntuivat olevan pelkkää maaliosastoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 11:17 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Kiitos postauksestasi, Darkki. Se sisälsi arvokasta tietoa.

Lainaa:
Homma toimi mallikkaasti ensimmäisen puolitoistatuntisen jonka jälkeen rupesi varsinkin nuorempien pelaajien liipasinsormi syyhyämään siihen malliin että peli muuttui kaoottiseksi mätöksi jossa ammuttiin vähän kaikkia.


Pitäisiköhän puhua pelistä pelkästään larppina. Se korostaisi pelin epänormaalia luonnetta.

Lainaa:
Liekkö ongelma oli siinä ettei siviileillä ollut tarpeeksi siivilitekemistä ja tehtäviä.


Oliko pelissä rahaa käytössä? Raha, erilaiset ammatit ja työpaikat luovat interaktiota. Lisäksi pelaajien pitää olla itse aktiivisia ja rohkeita kommunikoimaan muiden pelaajien kanssa. Improvisointi on tärkeää!

Mitäpä jos pelissä olisi vaikka:

-Postia jakavat postinkantajat
-Siviileille huumeita myyvät huumediilerit
-Ovelta ovelle kiertävät kauppiaat
-Rikollista toimintaa harjoittava rikollisjengi
-Casino jossa voi pelata rulettia, venttiä, ja pokeria

En sitten tiedä haluaisiko joku tehdä seuraavia tylsähköjä, mutta peliympäristön kannalta tärkeitä tehtäviä:

-Ravintolan tarjoilija
-Hotellityöntekijä
-Virkamies
-Kadunlakaisija

Lainaa:
Lisäksi kaikki muut kuin jenkit ja yk-joukot tuntuivat olevan pelkkää maaliosastoa.


Ei kuulosta hyvältä. Siviilin ampuminen ilman syytä pitäisi olla sääntöjen vastaista. Samoin kuten sissi-osapuolen suorittamat itsemurhaiskut. Siis sellaiset jossa ase nykäistään jostain paidan alta kymmenen miehittäjäsotilaan edessä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 11:57 am 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Jos pelistä puhutaan larppina niin se myös pitäisi rakentaa larpiksi. Eli unohtaa oikeastaan airsoftlähtöisyys ja alkaa kasaamaan peliä ja pelitapahtumia larppauksen ympärille ja etsiä siihen pieneen osaan jossa tarvitaan airsotaa niin sellaisia airsotaajia jotka pystyvät elämään larppimaailmassa.

Koska airsotahan on sitä että ammutaan niitä erivärisiä kavereita mahdollisimman paljon, taustatarinasta sen enempiä välittämättä. Nyt tulee taas pelaajien aliarviointia (nomut, se on mulla tapana) kun sanon että valtaosa pelaajista unohtaa pelissä olevan taustatarinan heti kun saa aseen kouraan ja lippaan kiinni. Sen jälkeen se muuttuu pelkäksi airsodaksi mitä pelataan joka sunnuntai ympäri suomea eri paikallispeleissä. On tietysti poikkeuksia jotka vahvistaa säännön, mm. esim STALKER viime syksyltä taisi olla sellainen jossa keskityttiin muuhunkin kuin pelkkään ammuskeluun.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 12:05 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Cammer kirjoitti:
Jos pelistä puhutaan larppina niin se myös pitäisi rakentaa larpiksi. Eli unohtaa oikeastaan airsoftlähtöisyys ja alkaa kasaamaan peliä ja pelitapahtumia larppauksen ympärille ja etsiä siihen pieneen osaan jossa tarvitaan airsotaa niin sellaisia airsotaajia jotka pystyvät elämään larppimaailmassa.


Ehkä peliä pitäisi markkinoida suurimmilta osin larppaajille? Nytkin tuli sanottua peli, vaikka käytännössä se on larppi.

Koska yli puolet pelaajista olisi siviilejä. Tietty jos rotaatio eli roolienvaihto olisi
käytössä, pääsisi jokainen siviili kuitenkin pelaamaan sissinä niin halutessaan. Ase ja softaustaitoja
kuitenkin vaadittaisiin sissiltä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 12:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 4:06 pm
Viestit: 104
Paikkakunta: Tuusula
Sen lisäksi kuinka helkkarin paljon rakennuksia toi projekti vaatisi? Poliisiasemaksi ei varmaankaan kelpaa 3x5m pressukehikko, saatikka sitten pankiksi tai hotelliksi. Entäpä pelialueen koko?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 12:22 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 26, 2010 9:36 pm
Viestit: 11
Paikkakunta: Savuton muoviämpäri
Itselleni tulee mieleen "peli"paikaksi ensimmäiseksi wanha kunnon Vihtijärvi. Alue on tarpeeksi iso 200 pelaajalle, ja siellä on ainakin jonkuntasoisia kyliä, tiesulkuja ja muita rakennelmia, mutta Vihtijärveä kaikessa loisteliaisuudessaankin pitäisi silti ennenkaikkea rakenella todella paljon. En tidä sitten onko muualla Suomessa vielä parempi paikka.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 12:38 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Rakennukset

Kaupungin/kylän ulkopuolella

-miehittäjän beissi (linnoitettu)
-öljynporausasema (linnoitettu)
-6 maatilaa (voivat olla käytännössä pressulaavuja, jokaisella maatilalla asuu yksi "suku")
-2 huvilaa (toisessa asuu pankkiiri, toisessa joku poliitikko)

YHT: 10 + väliaikaisia sissileirejä

Kaupungin ulkopuolella voisi sijaita myös tehdas työntekijöineen. Kauppiaat kävisivät hakemassa tehtaalta tuotteita myyntiin. Tehtaan työntekijöille pitäisi järjestää myös palkkakuljetus. Tehtaanjohtaja olisi VIP-henkilö, jota pitäisi suojella.

Kaupungin/kylän sisäpuolella

-hallintorakennus
-virasto (voi sijaita hallintorakennuksen yhteydessä, virkamiesten työpaikka)
-hotelli
-ravintola
-pankki
-casino
-poliisiasema
-posti

YHT: 8


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 1:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 9:58 pm
Viestit: 117
Ihan näin välipostia sen kummemmin ajattelematta; ootko miettiny, kuin paljo tää vaatis organisointia? Lukuisia eri rooleja, lukuisia eri tehtäviä, lukuisia eri paikkoja. Raha ja sen käyttö. Parit isommat pelit järkänneenä voin sanoa, että yksin ei tällasta pelii jaksa/ kykene vetää, ainakaa just silleen ku suunniteltu. Miten selität tän kaiken pelaajille? Joukos on kumminki niitä, jotka ei jaksa lukea sääntöjä/ ohjeistusta. K-raja? Ei oo mikää tarkotus dumbata ideaas, kuulostaa iha hyvältä. Mut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 1:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 3:19 pm
Viestit: 165
Jakke kirjoitti:
Rakennukset

Kaupungin/kylän ulkopuolella

-miehittäjän beissi (linnoitettu)
-öljynporausasema (linnoitettu)
-6 maatilaa (voivat olla käytännössä pressulaavuja, jokaisella maatilalla asuu yksi "suku")
-2 huvilaa
jne lista jatkuu, pankkeja ja kasinoita ja seriffejä sunmuuta...


Saanen kysyä tähän väliin että mistä ihmeestä aijot saada tuollaisen alueen käyttöösi vai pystytetäänkö isolle pellolle pari pahvinpalaa vai olisivatko rakennukset niin pieniä että kaikki tuo menisi pienelle pläntille? Jos aivan kaiken tuon haluaisit niin sun pitäs saada pieni kaupungin osa (vai metsäänkö aijot pressuja kasailla?) jotta saisit hyvältä näyttävän pelialueen ja voin sanoa että se olisi mahdotonta.

Pointti on se että unohda ne siviilit, mihin niitä tarvitsee? Jossei kunnon pohjaa ole valmiina niin panosta mielummin USAn ja Ählämien monipuolisiin tehtäviin, järjestä kunnon Ameriikka VS ählämit sota ja vedä homma kunnolla loppuun asti. Paljon helpompaa kuin larppaaja siviilien ja airsoft sotilaiden yhteensekoitus. Ja paljon mageempaakin kun hommaat pankkien sijasta pari kuljetusajoneuvoa/wutever millä saadaan liikuteltua joukkoja vähän sinnetänne ja järjestä siistiä menoa. Olisihan se kiva jos olisi kaupunki ja siellä hääräilemässä tehdastyöläisiä mutkunmutkun se ei onnistu. Mutta siis, en lyö lyttyyn ideaasi (tai lyön mutta ei se estä näyttämästä taitojaan luoda haluamaasi peliä jos nyt suinkin haluat juuri tälläisen järjestää) mutta suosittelen KISS periaatetta. Mutta siis, onnea pelin suunnitteluun!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 2:22 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Jokaiselle sadalle siviilille pitäisi järkätä rooli.

Roolit kirjoitetaan A4:lle tyyliin:

MAANVILJELIJÄ
-Kuulut sukuun A, jossa jäseniä lisäksesi 5
-Asut maatilalla #1, joka on karttaruudussa B-7
-Suvullasi on riitaa suvun B kanssa. Jos kohtaat suvun B jäseniä, alat haastamaan riitaa. Tarvittaessa otat aseen esille ja ammut.
-Aktiviteetit:
1) "pellon" tonkiminen tikulla
2) tilan tuotteiden myynti kaupungissa
3) metsästäminen tilan lähimaastossa
4) baarissa käynti
5) hyödykkeiden osto kauppiaalta
6) verojen maksaminen virkamiehille

RIKOLLINEN
-Kuulut rikollisjengiin A, jossa jäseniä lisäksesi 5
-Aktiviteetit:
1) siviilien ryöstäminen
2) pankista lähtevien palkkakuljetusten ryöstäminen (rikolliset kuuntelevat siviilitaajuutta, jossa palkkakuljetukset ilmoitetaan)
3) VIP-henkilöiden sieppaus (pankkiiri, insinööri, poliisipäällikkö, poliitikko)
4) Huumeiden myynti huumediilereille
5) Pankin ryöstäminen tilaisuuden salliessa

POSTINKANTAJA
-Olet töissä postirakennuksessa, josta suoritat jakelukierroksia muiden postinjakajien kanssa määräajoin. Jaettavana olisi vanhoja sanoma- ja aikakauslehtiä.
-Aktiviteetit:
1) Postinjako
2) Palkan vaatiminen
3) Baarissa käynti

POLIITIKKO (X-valtion ministeri)
-Käyt hallituksen istunnoissa hallintorakennuksessa, jonne kokoontuu myös suurlähettiläs, X-valtion presidentti ja muut poliitikot
-Aktiviteetit:
1) Istuntoihin osallistuminen
2) Ajanvietto kaupungin ulkopuolella huvilalla
3) Ravintolassa käynti muiden poliitikkojen kanssa

POLIISI
-Hoidat X-valtion poliisitoimeen kuuluvia tehtäviä.
-Aktiviteetit:
1) Pankkirakennuksen vartiointi
2) Pankkiirin vartiointi
3) Pankkiirin huvilan vartiointi
4) Siviilien radiolla ilmoittamiin hätäkutsuihin vastaaminen
5) Rikollisten ja huumediilereiden kiinniotto ja teloittaminen
6) Yleisen järjestyksen ylläpito kaupungissa
7) Miehittäjäjoukkojen antamiin tehtäviin osallistuminen
8 ) Palkan vaatiminen
9) Baarissa käynti

PANKKIIRI
-Vastaat X-valtion rahajärjestelmästä
-Aktiviteetit:
1) Työskentely pankissa. Palkkakuljetusten organisointi tarvittaessa, esim. öljynporausaseman pääinsinööri ottaa radiolla yhteyttä ja käskee järjestämään kuljetuksen. Palkkaa siviileistä rahalaatikkojen kantajat kuljetuksiin.
2) Oleskelu kaupungin ulkopuolella sijaitsevassa huvilassa.
3) Uhkapelien pelaaminen casinolla.
4) Voidaan kutsua tarvittaessa X-valtion hallituksen kokoukseen.

Joillakin roolihenkilöillä voisi olla lisäksi huumeaddiktio, joten he joutuisivat etsimään huumediilerin, jolta ostaa huumeita.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ma Elo 23, 2010 5:20 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Kuulostaapa tylsältä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ti Elo 24, 2010 5:50 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Roska kirjoitti:
Kuulostaapa tylsältä.


Onks sulla sitten parempia ideoita?

Jos ei, niin mulla on pyyntö sulle jos tämä LARPPI järjestetään joskus: älä tule paikalle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ti Elo 24, 2010 2:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 5:58 pm
Viestit: 114
Paikkakunta: kisko
Elokuvista ja peleistä olen minäkin saanut monta hienoa peli ideaa, niissä kaikissa vaan on se yksi huono puoli, ei toimi.
Jotta nää toimis, niin jokasen pelaajan pitäis oikeesti osata näytellä ja improvisoida koko ajan, ei se riitä että heittää hyvän asennon ja repliikin jossain kohtaa peliä ja loput pelaa airsoftia. Tai sit kulissien pitäis oikeesti olla hyvät, ja maanviljelijä kaivaa kuokalla peltoa jne. Voi olla että ihminen alkaa hymyilemään kun keskellä metsää joku tökkii kepillä maata ja asuu huterassa pressu talossa jonka koko on neliön luokkaa. On siellä Afghanistanissa oikeesti jonkun näkösiä taloja ja työkaluja.
Kuulemma vaatii hiukan suunittelua taitoa ja työtä, että nää saa onnistumaan sillai, et pelaajillekki tulee sellanen tunne et skenu on onnistunu, pelkkä mainostus ja idean keksiminen ei siis riitä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ti Elo 24, 2010 2:35 pm 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: Ti Helmi 04, 2003 7:19 am
Viestit: 8192
Nimi: Valtteri L.
Kantsii kanssa lähteä miettimään, kuin hohdokas mikäkin pelirooli on kellekin pelaajalle. Pelitekniikalta vastaavanlaisen tapahtuman paljon paremmin järkätä esim. ydinsodan jälkeiseen fallout-tulevaisuuteen. Tällai sais siviilien rooleihin romantiikkaa ja mageutta, kuin siistiä esim. olis olla ROTANMETSÄSTÄJÄ tai MIESHUORA verrattuna afganistanilaiseen poppelipellon kuokkijaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ti Elo 24, 2010 4:25 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 23, 2010 1:57 am
Viestit: 126
Paikkakunta: Kellari, Itävalta
Nimi: Josif
Jakke kirjoitti:
Roska kirjoitti:
Kuulostaapa tylsältä.


Onks sulla sitten parempia ideoita?

Jos ei, niin mulla on pyyntö sulle jos tämä LARPPI järjestetään joskus: älä tule paikalle.


Tuskin oli tulossa muutenkaan! Hohohohohohohoho!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Ti Elo 24, 2010 5:26 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
tuskis kirjoitti:
Tuskin oli tulossa muutenkaan! Hohohohohohohoho!

Kovasti tuntui tämä ketju kuitenkin kiinnostavan, jopa niin pitkälle että piti oikein kommentoida.

Jos pelaaja pelaa sissinä/siviilinä, niin "jos ei anna, niin ei voi saada". Tarkoitan että kun roolit vaihtuu ja siviilistä tulee sissi, niin siviilien larppaaminen vaikuttaa paljon sissien toimintaan ja päin vastoin. Toisin sanoen tällainen peli........öh siis larppi MAHDOTON järjestää, jos pelaajilla ei ole siviilirooleja. Ilman niitä se on vain normaali kahden osapuolen peruspeli.

Teemahan voisi olla mikä vain, kuitenkin Irak/Afghanistan teema olisi varmasti kaikkein tunnetuin ja suosituin.

Jokaista roolia ei saa yhtä hohdokkaaksi. Niin kuin näytelmissä, tässä larpissakin on pääroolinsa. Näitä ovat miehittäjien suurlähettiläs, X-valtion pressa, pankkiiri, öljynporausinsinööri, casinon pyörittäjä jne. En sitten tiedä olisiko ihan mahdoton ajatus, että joku pelaaja jakaisi vaikka postia 4-6h vuoron putkeen? Välillä kävisi vaikka baarissa ja casinolla. Tietysti pitäisi kysyä itseltä, että tekisinkö itse niin ja olisiko se kivaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: La Elo 28, 2010 7:03 am 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Annetaanpa sun LARPPIIN sit vähän vihjeitä.

Suosittelen, että ensi viikonloppuna nappaat jonku kepin kätees. Alota vaikka perjantaina 18.00 illalla. Mee tonkimaan takapihaasi raivolla. Lopettele sunnuntaina kello 16.00. Jos annat osoitteen, tulen larppaamaan kanssasi ja ammun sinut pari kertaa viikonlopun aikana.

Välillä on ihan hyvä kuunnella vähän negiskommentteiki eikä vaan selkäänläpyttelyä. Välillä on myös hyvä vähän kattoa peli-ideaansa ja miettiä et mitä jos tää ei toimikaan? Sun larppis kuulostaa älyttömän tylsältä kaikille muille, paitsi niille jotka saa vähän ampua. Ja toisinkuin sinä, minä olen vastaaviin "larppeihin" osallistunut. Kaikki on päätynyt päättömään frägäilyyn, koska airsoft.

Mut älä huoli, en mä olis oikeesti tulossa sun larppiis. Älä huoli.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: La Elo 28, 2010 5:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 12:09 pm
Viestit: 1196
Paikkakunta: Muhos, Finland
Ja vastaavasti ultra-negiskommentin jälkeen kannustusta.

Eli älä lannistu. Jos idea on mielestäsi toteutuskelpoinen, anna palaa. Minä ainakin olen kyllästynyt samaa kaavaa noudattaviin skenupeleihin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: La Elo 28, 2010 8:09 pm 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Pelin...krö-höm...siis LARPIN onnistumisen kannalta keskeisimmäksi tekijäksi näyttää muodostuvan pelaajien valikointi. Käyttäjä Roska esitti aika hyvän argumentin: "koska airsoft". Tämän kannalta olisi ehdottoman tärkeää, etteivät viikkoja frägäämishalujaan pidätelleet pelaajat tule tähän peliin...siis LARPPIIN.

Esim. maanviljelijöillä on paljon "pikkutehtäviä", kuten maatilan tuotteiden myyntiä torilla, metsästystä tilan lähimaastossa, tilan vartiointia rikollisten varalta. Jossain vaiheessa esim. oppositiopoliitikko voi kerätä landepaukkuja mielenosoitukseen kaupunkiin jne.

Voisi olla myös työnvälitystoimisto, joka palkkaa pelaajia rahakuljetusten kantajiksi, henkivartijoiksi, öljynporausaseman työntekijöiksi jne. Mikään ei myöskään estä luomasta omia työnkuvia. Maatilaa hoitava suku voi palkata pelaajia johonkin hommaan jne. Saa ja pitää improvisoida sääntöjen sallimissa puitteissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 6:07 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 1:15 pm
Viestit: 555
Paikkakunta: Hell Bent for Baby Poop
Nimi: Stefan M.
Ensinnäkin, tää on airsotakeskustelulauta, joten ei kannata odottaa mitään fanaattista "Kyllä, kyllä, uskomatonta!" kommentteja, senverta realistisia sentään ihmiset täälläkin on. Toiseksi, vastaavaa on kyllä kokeiltu ja se loppuu aina siihen, että *airsoft*.
Hähää ette arvanneetkaan, olenkin pahojen puolella *puukko puukko* *PIRR PIRR* Ääääää.

Jos airsotajutut ja airsoftaajat jättää kokonaan pois, niin ehkä siinä ei käy ihan niin kurjasti. Toisaalta, voi vaan elää omaa arkeaan ja kokea ihan samat jutut, eikä tartte mennä metsään leikkimään keski-ikäistä toimistotyöntekijää jota airsoftataan naamaan koska ihmisiä hajottaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 6:49 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Lainaa:
Suosittelen, että ensi viikonloppuna nappaat jonku kepin kätees. Alota vaikka perjantaina 18.00 illalla. Mee tonkimaan takapihaasi raivolla. Lopettele sunnuntaina kello 16.00. Jos annat osoitteen, tulen larppaamaan kanssasi ja ammun sinut pari kertaa viikonlopun aikana.


Jos siviilejä+sissejä olisi yhteensä ~130 kpl, niin larppiin tulisi 4 kpl 6 tunnin vuoroja, jos larppi kestäisi 24h. Jokaisessa vuorossa ~33 pelaajaa toimisi sisseinä, ja jokainen larppaaja kävisi larpin aikana 4 vuoroa läpi.

Yksittäisen pelaajan kohdalla vuorot näyttäisivät tältä:

1. vuoro, 1200-1800: maanviljelijä
2. vuoro, 1800-2400: sissi
3. vuoro, 2400-0600: poliisi
4. vuoro, 0600-1200: kauppias

Äctiöniä voisi hyvinkin olla myös muissa vuoroissa kuin sissi-vuorossa. Esim. kauppiaan pitää puolustaa itseään rikollisia vastaan. Jos homma tuntuu hankalalta, niin kauppias voi palkata henkivartijoita työnvälityspalvelun kautta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 7:04 am 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:56 am
Viestit: 177
Paikkakunta: Espoo
Tossa nyt vaan on se ongelma, että kaikki menee liian hankalksi. "Jos tapahtuu sitä ja tätä, voit tehdä tätä ja tuota. Jos sitten tapahtuu taas jotain, niin sä teet sitten vaikka näin."

Kuten Stefan jo mainitsi, on tämä airsoft-lauta. Täällä suurin osa on kiinnostuneita juuri tuosta "äksönistä". Ei mua voisi vähempää kiinnostaa jonkun maan tonkiminen, saatika feikkityön ruinaaminen jostain työnvälityspalvelusta. Jos sanoisin, että tämä ei tule koskaan onnistumaan, en varmaan kauhean väärässä olisi.

Onhan se hyvä juttu, että uusia ideoita löytyy. Jos meinaat kuitenkin airsoftpelejä suunnitella, niin tosiasia on se, että toimintaa pitää olla, eikä liian hankalaksi saa mennä. Muuten et kyllä saa satoja ihmisiä paikalle (hyvä jos pariakymmentä). Tämä idea on mennyt niin puhtaasti larpin puolelle, että tämä keskustelulauta ei oikein ole sille oikea paikka. Moniko täällä on oikeasti sanonut, että kuulostaapa mukavalta?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 8:22 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Jos nyt tuota peliä olisin järkkäämässä, niin jakaisin ilmoittautumisen kahteen vaiheeseen

1. kiinnostuksen ilmaiseminen
2. sitovat ilmoittautumiset

Jos riittävän suuri määrä pelaajia olisi kiinnostunut larpista, niin se järkätään. Sitten sitovat ilmoittautumiset. Larpista kertoviin sivuihin voisi liittää tekstinpätkän:

"DISCLAIMER" - LUE ENNEN ILMOITTAUTUMISTA

-Tämä "sissipeli" on enemmän larppimainen seikkailupeli kuin normaali suurpelimättö.

-Larppiin osallistuvien tulenkäyttöä rajoittavat Rules of Engagement (RoE) säännöt. Pelissä ei voi ampua ketä tahansa ilman seuraamuksia.

-Jos ilmoittaudut sissi/siviili osapuolelle, niin 25 % peliajasta eli n. 6 h on sissinä pelaamista. Loput 18 h on siviilinä talsimista.

-On käytännössä mahdollista, ettet pääse ampumaan pelissä laukaustakaan. Arviolta n. 10 % peliajasta on taistelutoimintaa, loput partiointia (miehittäjäjoukot), siviilinä olemista ja taisteluihin valmistavaa sissitoimintaa.


Kiitän kaikkia käyttäjiä, jotka ovat ilmaisseet tällä laudalla mielipiteensä larpista. Samalla toivon, että ns. frägääjät eivät tule peliin mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 8:31 am 
Poissa

Liittynyt: La Kesä 13, 2009 2:59 pm
Viestit: 44
Hena kirjoitti:
Kuten Stefan jo mainitsi, on tämä airsoft-lauta. Täällä suurin osa on kiinnostuneita juuri tuosta "äksönistä". Ei mua voisi vähempää kiinnostaa jonkun maan tonkiminen, saatika feikkityön ruinaaminen jostain työnvälityspalvelusta. Jos sanoisin, että tämä ei tule koskaan onnistumaan, en varmaan kauhean väärässä olisi.

Onhan se hyvä juttu, että uusia ideoita löytyy. Jos meinaat kuitenkin airsoftpelejä suunnitella, niin tosiasia on se, että toimintaa pitää olla, eikä liian hankalaksi saa mennä. Muuten et kyllä saa satoja ihmisiä paikalle (hyvä jos pariakymmentä). Tämä idea on mennyt niin puhtaasti larpin puolelle, että tämä keskustelulauta ei oikein ole sille oikea paikka. Moniko täällä on oikeasti sanonut, että kuulostaapa mukavalta?


Jos kiinnostuksen ilmaisseita pelaajia...siis larppaajia tulisi tarpeeksi runsaasti, larppi ehdottomasti järjestettäisiin. Mielestäni olisi käsittämätöntä, että mukaan ilmoittautuisi pelaajia, jotka eivät olisi kiinnostuneita esim. sissinä/siviilinä toimimisesta. Miksi he sitten ilmoittautuvat, jos eivät ole kiinnostuneita ja tietävät pelin luonteen?

On totta, että käytännössä kaikki "työt" larpissa ovat "feikkitöitä". Se vaan johtuu siitä, että kovin syvällisiä rooleja on mahdotonta tehdä, etenkin kun yksi vuoro siviilinä/sissinä kestää 6h.

Ilmaisit viestissäsi, että haluat ilmeisesti 100% peliajasta olevan "äctiöniä". Niinpä toivoisin, ettet osallistu tähän larppiin, jos se joku päivä järjestetään. Ei millään pahalla tietysti. Se ei vaan olisi sun mieleen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 5:30 pm 
Poissa

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:56 am
Viestit: 177
Paikkakunta: Espoo
Ei pelin aina mitään 100% äksöniä tartte ollakkaan, mutta ei mua vaan voisi vähempää kiinnostaa näytellä siviiliä 18h päivästä. Kuten ei varmaan montaa muutakaan. Saattaisihan tuo toimia, jos löydät peliin pelaajat, jotka jaksaa kynteä peltoa kepillä 2-6h valittamatta. Ja sen jälkeen tehdä muuta siviilitoimintaa 12h.

Juu, en mää olisi tähän peliin tulossa, vaikka ilmaiseksi pääsisin. Ei millään pahalla tietysti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 5:43 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 20, 2003 5:31 pm
Viestit: 1053
Paikkakunta: Turku
Nosiis...

Kuinkakohan monen KT-VA / Chairborne pelin sivuilla on lukenut "peli on hidastempoinen, elämyspainotteinen..." johon silti, kuitenkin ilmoittautunut näitä pyssysankareita.

Ehkä se kuulostaa hienolta kotisohvalla istuessa, mutta paikanpäällä ja muutaman tunnin ihmetelleenä se ei enää oikeastaan tunnukaan niin mukavalta, vaan olisikin kiva päästä ampumaan -> Ase kouraan ja kentälle pöpöttämään koska. Airsoft.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Peli-idea: Sissisota / Insurgency / Irak / Afghanistan
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 8:48 pm 
Poissa

Liittynyt: To Helmi 06, 2003 6:59 pm
Viestit: 2694
Paikkakunta: Oita, Japan
Nimi: Petri P.
Kannattaa myös huomata, että "kiinnostuneita" riittää aina, sitovat ilmoittautumiset ratkaisevat. Ihan kokemuksesta voin sanoa, että kiinnostuneet eivät juuri kerro mitään mistään, eikä sellainen korreloi tulevien pelaajien määränkään kanssa.

Kannattaisiko sinun siirtää keskustelua esimerkiksi larppaajien joukkoon?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com