Cammer kirjoitti:
Nyt kannattaa kysyä itseltä muutama kysymys:
Kuinka kauan jaksan tonkia oksanpätkällä maapalaa joka esittää peltoa?
Kuinka kauan jaksan kiertää kylästä toiseen myymässä paperista tehtyjä tuotteita?
Nää on asioita jotka ovat pelin kannalta täysin toisarvoisia, asioita joilla ei ole mitään vaikutusta pelin kulkuun. Elokuvien teossa ihmisiä jotka tekevät em. asoita kutsutaan statisteiksi ja ne on paikalla lähinnä vain siksi että saattavat vilahtaa elokuvassa ja pääsevät pällistelemään läheltä elokuvan tekoa.
On totta, että suurin osa pelaajista on non-combatant -siviilejä. Sissipelin paradoksi ehkä piilee juuri tässä. Peliä ei voida järjestää ilman suurta joukkoa statisteja. Korostan, että peli on toistaiseksi pelkästään ideatasolla, ja kaikki yleisön antama palaute auttaa muovaamaan sitä parempaan suuntaan. Kiitos siitä jo etukäteen! Miten siis ratkaisisin statisti-ongelman:
1) Luomalla todellisen, syvän larpin siviiliväestölle
tai
2) Järjestämällä sissistä-siviiliksi-rotaation joka x. tunti. Näin kaikille tulisi oma osansa äctioniä.
Cammer kirjoitti:
Mitä käyttöä pelimaailmassa on rahalla jota ei voi kuitenkaan käyttää mihinkään? Onhan siinä tietysti se ampumisaspekti kun rahoja koitetaan suojella / ottaa väkivalloin. Mikä toisaalta estäisi ryöstämästä pankkia sen sijaan että koittaa ottaa rahat vahvasti vartioidulta saattueelta
Raha toimii vaihdon välineenä. Kaupungin ulkopuolella asuvat maajussit voivat tulla olusille kaupungin baariin. Kauppiaalle maksetaan rahalla. Poliisi maksaa siviiliväestölle rahaa sisseihin liittyvistä vihjeistä. Maajussi myy heinäpaalinsa rahalla. Öljynporausaseman työntekijöille ja poliisivoimille tarkoitettuja palkkakuljetuksia on suojeltava. On totta ettei rahajärjestelmää saa täysin toimivaksi ja mielekkääksi, mutta se kuitenkin luo oman lisämausteensa peliin. "Kun Bergetissäkin, niin sitten meilläkin!"
Cammer kirjoitti:
Siviilit ja aseet esimerkki 1:
"Olet ryhmäsi kanssa partioimassa maaseudulla ja kohtaat ryhmän siviilejä jotka ovat näennäisen toimettomina paikoillaan. Toteat siviilit aseettomiksi ja jatkat matkaa vain todetaksesi että puolet ryhmästäsi makaa haavoittuneena kentällä toisen puoliskon ottaessa puolustusasemia ja väistellen kuulamyrskyä.
Toimettomina vetelehtineet siviilit eivät olleetkaan aseettomia vaan muutama AK-47 oli jemmattuna odottamaan sopivaa hetkeä jolloin ryhmäsi oli jo keskittynyt seuraavaan kohteeseen ja oli selkäänampumiselle oiva kohde."
Veikkaus montako kertaa ryhmäsi sotilaat jaksavat em. tilanteen kaltaista peliä? Ehkä kaksi. Toisella kerralla he ovat jo kärsimättömiä ampumaan epäilyttävästi paikallaan vetelehtivät siviilit, mutta saat heidät ylipuhuttua pitäytymään ROE:ssa. Kolmannella kerralla ryhmä siviilejä niitetään maahan kuin kypsä vilja ja todetaan että "voi voi". Ja siitä eteenpäin: "ei ole oma -> on vihollinen -> ammutaan se". Tämä siis ihan puhtaasti omien kokemuksien perusteella.
Sissien suhde miehittäjiin on 1/4. Miehittäjien pitäisi pystyä toteuttamaan operaationsa ja peruspartioinnin siten, ettei heitä yllätetä, ja että ROE:ta noudatetaan.
Sehän on miehittäjien tehtävä! Hoitaa hommansa
ilman että tulevat tapetuiksi.
Cammer kirjoitti:
Tietenkään sissien toiminta ei ole helppoa, eikä toisaalta saakaan olla liian helppoa. Siviileinä esiintymällä pystyy salakuljettamaan aseita paikasta a, paikkaan b ilman että kiinnittää liikaa huomiota itseensä (eikö tässä ole jo aika iso helpottava tekijä osapuolelle?).
Kyllä. Ruumiintarkastuksen saisi suorittaa vain a) beissin sisäänkäynnillä, b) öljynporausasemalla, ja c) jos siviilillä nähdään ase hallussa. Muuten aseen kuljetus vaatteiden alla onnistuisi käytännössä ilman ongelmia. Jos siviilille yritetään tehdä ruumiintarkastus ilman pätevää syytä, voi hän kieltäytyä siitä vetoamalla pelin sääntöihin. Joku pelaajahan voi suorittaa ruumiintarkastuksia ihan oman mielensä mukaan säännöistä välittämättä.
Tottakai esim. kaupungin alue voitaisiin julistaa hetkellä X, kuten vaalien alla, täysin aseettomaksi, jolloin poliisivoimat tekisivät ruumiintarkastukset kaikille kaupunkiin pyrkiville. Tästä kuitenkin voisi selvitä siten, että poliiseihin soluttautunut sissi on tekemässä tarkastuksia sisäänkäynnillä Y.
Cammer kirjoitti:
Jos siviilinä esiintyminen ja ampuminen on yhdessä kiellettyä, ei tule kiusausta niittää ryhmällistä miehittäjiä tienposkeen vaan keksiä keinoja miten aseiden salakuljettamista ohi vastapuolen voidaan käyttää tehokkaimmin hyväksi. Ja muututaan siviilistä sotilaaksi juuri ennen H-hetkeä ja tuhotaan öljynjalostamo, ryöstetään arvokuljetus, ammutaan pormestari jne.
En pystyisi käsittämään sellaisia tempauksia, joissa esim. yksi sissi niittää ryhmällisen tyyppejä. Kuitenkin miehittäjien on suhtauduttava kaikkiin siviileihin mahdollisina sisseinä. En siis menisi kieltämään siviilinä esiintymistä ja ampumista. Jos ampuminen kuitenkin olisi selvä "itsemurha"-case, niin siitä voisi tulla valittamaan pelinjohdolle tyyliin: "Se ampu tosi dorkasti, tiesi itsekin kuolevansa".
En myöskään käsitä mistä piilosta sissi voi vetää aseen niin äkkiä, ettei asetta valmiusasennossa kantava miehitysjoukkojen sotilas ehdi toimimaan. Periaatteessa jo käsien taskussa pitäminen liian pitkään voi riittää syyksi ammutuksi tulemiseen.
Samalla esim. beissin ja öljynporausaseman ympärille voidaan asettaa "lähestymiskielto", joka kieltää siviilejä tulemasta about 30-50 m päähän alueesta.
Cammer kirjoitti:
Se tapahtuu kuitenkin reilun pelin hengessä jolloin myös vastapuolelle annetaan mahdollisuus todeta "noi on pahoja kavereita, ne kantsis ehkä niitata maahan".
Kuulostaa hyvältä. Jos puskassa tosiaan puikkelehtii ryhmällinen tyyppejä tussarit kourassa, niin voi olla aika varma, ettei kyseessä ole maillaan metsästävä "Haulikko-Heikki".
En kuitenkaan menisi kieltämään siviilinä esiintymistä ja ampumista.
Cammer kirjoitti:
Oikeassa elämässä voidaan tarkastella sellaisia tapahtumia kuin My Lain verilöyly jossa amerikkalaiset olivat jo lopen kyllästyneitä siihen että heitä ammutaan jatkuvasti selkään em. kylän lähistöllä mutta kukaan ei koskaan tuntunut tietävän ampujaa. Joskus se kamelin selkäkin katkeaa. Saksalaiset pelasivat toisessa isossa rähinässä airsoft-taktiikalla ja jos selkään ampuminen alkoi todenteolla rassata niin vietiin koko kylä kirkkoon ja ammuttiin sinne ja poltettiin kylä (tai Varsova). Ilman sen suurempia tunnontuskia.
Oikean elämän hirmuteot eivät kuulu airsoftiin. Jos jollain on tulitikun mittainen pinna, ei hänen tulisi osallistua tämän kaltaiseen peliin. Valitettavasti muutama ROE:sta välittämätön perseilijä voi ja pystyy pilaamaan pelin.
Cammer kirjoitti:
Jos vaikuttaa siltä että tarkoitus on vaan lytätä koko idea, ei se sitä ole. Olen itse ajatellut aivan samansisältöisiä asioita ja todennut että tosielämä ja paperille suunniteltu ei yleensä, jos koskaan, kohtaa.
Pelin toteutus on kieltämättä vaikea. On paljon helpompaa toteuttaa kahden geneerisen osapuolen välinen "sota", kuin tällainen peli. Mitäpä jos et itse ole tullut miettineeksi kaikkia asioita (paperilla)? Jospa joku kontribuoisi tähän ketjuun oikein kunnon kuningasidean, jolla peli saataisiin toimivaksi.